Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Aktiv kyla från Geo 3  (läst 338 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad PerJonUdd

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Aktiv kyla från Geo 3
« skrivet: 07 juni 2023, 13:06:28 »
Hej,

Hoppas allt är bra i värmen! Har ett problem som jag inte reder ut -  Hoppas på att någon kan hjälpa mig

Har en Daikin Geo 3 med aktiv kyla (bergvärme). Pumpen installerades under sommaren 2022 och vi han precis prova den aktiva kyla innan sommaren gav sig. Fungerade super. Pumpen tryckte ner vattentemperaturen till 10 grader och fläktkonvektorerna sprutade ut kylig luft.

Denna sommar fungerar det inte lika bra. Det måsta hänga på någon inställning som är fel men hur jag än försöker lyckas jag inte få det att fungera.

När jag sätter pumpen på kyldrift börjar pumpen generera kallvatten. Initialt endast genom att cirkulera brine från berggrunden, men efter bara en liten stund startar även kompressorn och hjälper till att trycka ner vattentemperaturen. Det är dock tydligt att kompressorn jobbar väldigt försiktigt utan ansträngning (jämfört med när pumpen tillexempel tillverkar varmvatten). Kompressorn trycker ner vattentemperaturen till ca 16 grader, sen är pumpen nöjd och stänger av kompressorn. Cirkulationen av brine fortsätter medans jag konsumerar den lilla kyla som finns och när vattentemperaturen når ca 19,5 grader startar kompressorn igen och trycker ner vattnet till 16 grader. Och så håller det på.
Jag vill ju få ner temperaturen mycker mer, precis som förra sommaren.

Misstänker som sagt att det är en inställning som hindrar mig, men vilken…? I displayen står det just 18 grader på framledningstemperatur till golvvärmen (första klimatzonen), men det står även 6 grader på framledningstemperaturen till fläktkonvektorerna (andra klimatzonen). Har försökt sänka framledningstemperaturen på golvvärme under kyldrift, men denna är helt grå (inaktiverad) och går inte att sänka.

Jag har avstängningsventil på golvvärmen som stryper flödet vid kyldrift och detta fungerar utmärkt. Ventilen stängs när jag hoppar över till kyla.
Både klimatzon 1 och 2  (2.4 samt 3.4) står på  ”Väderberoende uppvärmning, fast kylning”.
Framledningstemperaturer för klimatzon 1 (2.8.3 samt 2.8.4 står på min 5 grader och max 18 grader)
Framledningstemperaturer för klimatzon 2 (3.8.3 samt 3.8.4 står på min 5 grader och max 21 grader)
Flödesbegränsning (4.7) står på Ingen begränsning

Någon som någon idé om var jag skall börja juster...

Tacksam för vägledning

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!