Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Rego 4001 - nÃ¥gon expert med koll?  (läst 1490 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

SamuelJ

  • Gäst
SamuelJ
Rego 4001 - någon expert med koll?
« skrivet: 23 oktober 2013, 21:46:50 »
Hej!
Jag skulle behöva lite mer info kring Rego 4001. Försöker framförallt få rumsgivare (GT12) att fungera men kan inte få dem att visa sig i menyerna. Finns det någon dold servicemeny som kan aktivera denna? Eller är det någon som måste göras via serviceporten?
Och på tal om serviceporten - kan man använda den för att få ut användbar info så som man kan på Rego 600?

Tack på förhand :-)

Utloggad Toticci

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 236
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Rego 4001 - någon expert med koll?
« Svar #1 skrivet: 24 oktober 2013, 09:04:28 »
Hej,
Rumsgivaren "kvitterar" in sig själv om den fungerar och är ansluten korrekt. Finns ingen manuell funktion för detta.
Tror inte det finns någon möjlighet att ansluta sig till service porten för att utläsa något.
2 plans sutteräng + källare. Uppvärmd yta 300m2. Förbrukning inkl hushåll år1 ~25k
Nuvarande ~19k (~16k ink pv)
Uppvärming 12kw V/V + 7kw L/V + l/l + 7m sol + (20m2 PV)

Utloggad SamuelJ

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Rego 4001 - någon expert med koll?
« Svar #2 skrivet: 24 oktober 2013, 18:50:14 »
Hej,
Rumsgivaren "kvitterar" in sig själv om den fungerar och är ansluten korrekt. Finns ingen manuell funktion för detta.
Tror inte det finns någon möjlighet att ansluta sig till service porten för att utläsa något.

Tack för svar! Det fungerade bra till slut med rumsgivaringången. Rumsgivaren jag hade var trasig. Jag lyckades få GT12 att dyka upp då jag la +5V manuellt på ingången (ska ju vara 0-10V). Ska styra rego:n externt med hjälp av ett gäng arduino utplacerade runt om i byggnaden. Ett par stycken plockar upp innetemp och kommunicerar det vidare via nätverk till en arduino som förskjuter värmekurvan på värmepumpen.
Har idag en arduino som övervakar utetempen, beräknar gradminuter och ser till att pumpen sköter sig. Har snickrat ihop ett litet webbinterface. Anledningen till denna styrning är på grund av att hysteresen fungerar dåligt när pumpen jobbar hårt och därmed får vi låg innetemperatur till följd.

Ska testa om jag kan få ut någon info via RS-232-porten så fort jag hittar en kabel.

Utloggad Toticci

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 236
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Rego 4001 - någon expert med koll?
« Svar #3 skrivet: 30 oktober 2013, 08:45:09 »
 tummenupp
2 plans sutteräng + källare. Uppvärmd yta 300m2. Förbrukning inkl hushåll år1 ~25k
Nuvarande ~19k (~16k ink pv)
Uppvärming 12kw V/V + 7kw L/V + l/l + 7m sol + (20m2 PV)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!