0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Dagens kompressorer är 95% DC-invertrar. Du måste ha en inverter driver. Och även kontroll. Det är relativt enkelt, men du måste fortfarande skaffa lämpliga certifikat. Propanvärmepumpen måste stå utomhus. Utvecklingsavdelningar världen runt arbetar med det. Om du envisas kan jag hjälpa dig till.Jag undrar om Panasonic (tidigare Sanyo) har R290 scroll. Mycket möjligt eftersom Panasonic planerar en luft/vatten värmepump april 2023. Ska kolla med mina kontakter i Kina.
Om du ska slipa propan kolvkompressorer så finns det Twin rotary f.ex Highly (Hitachi). Alla billiga R290 L/V VP använder en sådan.https://www.blocket.se/annons/105376161
Kan du Modbus?Vad är du ute efter? Att ersätta din sjö -VP med nybygge? Gärna propan-R290?Kom ihåg att man får inte installera en R290 vp med mer än 150g. Jag tror att man höjde i maj 22 upp till 500g. Mera än 500g fyllning måste VP stå ute. Jag funderar på att bygga en hybrid Luft + berg VP med R290. DC Inverter. Om den ändå måste stå utomhus?
Sorry men det finns inga enklare Modbuskommando. Hälften av programmerarna vet inte vad Modbus är. Att använda en propanvärmepump utan de certifiering som krävs är som att köra bil utan körkort. Problem kommer först när något händer.2. Jag själv funderar på en split L/V VP. Förslut plattvärmeväxlaren i ett gastätt hermetiskt box enligt ritningen med dränering till utsidan om det blir läckage. Inga elkomponenter som kan tända.3. Man höjde gränsen för tillåtet R290 fyllning i värmepumpar installerade inomhus från 150g till 500g.
Tack för varningarna, men jag anser mig veta vad riskerna består i. Man kan ha flaskor med 20 ggr mer propan inomhus och i husvagnar så att 1-2 kg skulle ge några katastrofer är helt enkelt inte troligt.Det är tex tillåtet i mataffärer att ha flera frysar med propan inomhus, bara den sammanlagda golvytan överstiger en viss area per kg brandfarlig gas.Synd med Modbus, då får jag gå en kurs..