Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Geo 5x, köra VV när elen är billig  (läst 1206 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mvjt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 168
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Geo 5x, köra VV när elen är billig
« skrivet: 01 augusti 2022, 10:41:14 »
Hej,

Jag har sett att på Bosch-motsvarigheten till min IVT-pump så verkar det finnas en "Solar Grid" I/O i reglercentralen som möjliggör att köra varmvatten när elen är billig. Som jag tolkar det, så om man aktiverar ingången under natten, så kommer pumpen att öka VV-temp i förväg. Min IVT-manual saknar den inställningen som Bosch-pumpen har.

Jag hittar inte denna "Solar Grid" inställning på min IVT-pump. Är det någon insatt som vet om man kan åstadkomma motsvarande med en IVT Geo 5x?

Efter att ha varit inne och läst lite på Husdata så inser jag att jag har två huvudalternativ:
1. Beställa varmvatten nattetid. Kommer använda elpatron.
2. Köra VV i Komfort-läge och "Blockera VV" dagtid när det är dyrt...
« Senast ändrad: 02 augusti 2022, 14:53:10 av mvjt »
Villa från 1977 i 1,5 plan (150 kvm). Halland. Övervåning direktverkande el. Nedervåning konverterad till Uponor golvvärme (85-90 kvm). IVT Geo 508C kopplad till IVT 100l arbetstank (4 rör). 180m borrhål.

Utloggad mvjt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 168
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Geo 5x, köra VV när elen är billig
« Svar #1 skrivet: 03 augusti 2022, 09:51:23 »
En annan intressant fördel med att köra VV lite varmare på natten och eventuellt blockera vv på dagen är ju en kraftig reduktion av start/stopp, speciellt under sommartid när ingen värme behövs...
Villa från 1977 i 1,5 plan (150 kvm). Halland. Övervåning direktverkande el. Nedervåning konverterad till Uponor golvvärme (85-90 kvm). IVT Geo 508C kopplad till IVT 100l arbetstank (4 rör). 180m borrhål.

Utloggad mvjt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 168
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Geo 5x, köra VV när elen är billig
« Svar #2 skrivet: 06 augusti 2022, 17:35:01 »
Vilken av följande options skulle ni föredra?

Alt 1: "Beställa varmvatten" på natten när elen är billig. Elpatron kommer användas.
Alt 2: Sätta VP i "Komfort"-läge (65 grader VV). Blockera VV dagtid för att inte köra när elen är dyr. Jag ser två problem: Det ena är att man måste hantera när om VV tar slut mitt på dagen. Det andra är att styrningen måste fungera, annars hänger sig VP i blockerat VV-läge.
Alt 3: Sätta VV i Komfort-läge och ändra till "Eco" pÃ¥ dagen. Om vattnet tar slut sÃ¥ kommer den ändÃ¥ att köra VV. 

Oberoende alternativ så har man ju även "Blockera eltillskott" i sin arsenal men tror inte den funkar ihop med "Beställa VV", Desinfektion samt vid larm.
« Senast ändrad: 06 augusti 2022, 17:46:35 av mvjt »
Villa från 1977 i 1,5 plan (150 kvm). Halland. Övervåning direktverkande el. Nedervåning konverterad till Uponor golvvärme (85-90 kvm). IVT Geo 508C kopplad till IVT 100l arbetstank (4 rör). 180m borrhål.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Geo 5x, köra VV när elen är billig
« Svar #3 skrivet: 06 augusti 2022, 22:25:36 »
1. För att VV-laddning med elpatron ska löna sig så måste priset vara upppåt 4 ggr högre annars.
Annars vet jag inte, kanske anpassa duschandet till elpriset?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad mocklarn

  • mocklarn
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Tidaholm
  • Antal inlägg: 110
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Geo 5x, köra VV när elen är billig
« Svar #4 skrivet: 06 augusti 2022, 23:09:14 »
Ett fjärde alternativ borde väl vara att skaffa en givare till. Den du har sätter du högt upp i beredaren och den nya sätter du långt ner sen skaffar du någon sorts elektronik som växlar mellan dessa. När det är billigt väljer du den som sitter långt ner och när det är dyrt väljer du den högt upp. Sen måste man givetvis ta reda på vad man sparar mest på, att välja de billigaste eller undvika de dyraste. Då borde du undvika risken att helt sakna varmvatten och att pumpen hamnar i något odefinierat tillstånd.
Thermia Diplomat 8kW
200m borra.
2kbm arbetstank + motorstyrd(från VP) shunt.
Trasig VVB ersatt med 200l el-vvb matad med TVA från arbetstanken.
Styrs av Home Assistant baserat på timpris.

Utloggad mvjt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 168
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Geo 5x, köra VV när elen är billig
« Svar #5 skrivet: 07 augusti 2022, 09:00:12 »
1. För att VV-laddning med elpatron ska löna sig så måste priset vara upppåt 4 ggr högre annars.
Annars vet jag inte, kanske anpassa duschandet till elpriset?

Jag håller med. I vissa fall är det inte så stor skillnad på elpris men ofta har det också varit 10 gånger dyrare dagtid. Idag är det 200 (!) gånger dyrare att värme VV kl 21 vs 04 i morse. Tyvärr går det inte att blockera elpatron i detta scenario har jag förstått men det är värt att testa. Jag har inte vågat öppna pumpen och testa att blockera eltillskott via en extern ingång ännu för att bekräfta funktionalitet.

En annan fördel är som sagt att när uppvärmning inte behövs, så minskar man antal start/stopp på kompressorn med 6-7 per dag i mitt fall.

Gällande att anpassa duschandet så var det ju i princip svindyrt all vaken tid förra vintern och duscha på natten kommer inte att funka. Men det skulle klart gå att spara lite. Men jag hade gärna blivit av med alla kompressor start/stopp sommartid också.

Jag lutar åt alternativet med att köra VV i Komfort-läge och blockera VV när el är dyrt dagtid. Det skall ju iaf gå att blockera eltillskott på natten när VV temp skall upp igen...
« Senast ändrad: 07 augusti 2022, 16:22:01 av mvjt »
Villa från 1977 i 1,5 plan (150 kvm). Halland. Övervåning direktverkande el. Nedervåning konverterad till Uponor golvvärme (85-90 kvm). IVT Geo 508C kopplad till IVT 100l arbetstank (4 rör). 180m borrhål.

Utloggad mvjt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 168
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Geo 5x, köra VV när elen är billig
« Svar #6 skrivet: 07 augusti 2022, 09:12:19 »
Ett fjärde alternativ borde väl vara att skaffa en givare till. Den du har sätter du högt upp i beredaren och den nya sätter du långt ner sen skaffar du någon sorts elektronik som växlar mellan dessa. När det är billigt väljer du den som sitter långt ner och när det är dyrt väljer du den högt upp. Sen måste man givetvis ta reda på vad man sparar mest på, att välja de billigaste eller undvika de dyraste. Då borde du undvika risken att helt sakna varmvatten och att pumpen hamnar i något odefinierat tillstånd.

Tack, låter som en smart idé! Men beredaren sitter ju inne i VP och jag är inte modig nog att fysiskt modifiera VP. Men det finns säkert andra som är.
Villa från 1977 i 1,5 plan (150 kvm). Halland. Övervåning direktverkande el. Nedervåning konverterad till Uponor golvvärme (85-90 kvm). IVT Geo 508C kopplad till IVT 100l arbetstank (4 rör). 180m borrhål.

Bengt Christensson

  • Gäst
Bengt Christensson
SV: Geo 5x, köra VV när elen är billig
« Svar #7 skrivet: 24 augusti 2022, 11:36:45 »
Hur ställer man in att blockera VV under dagtid? Vilken meny, parameter?
Har en IVT Geo 516E.

Med dagens extrema swing på elpriser lönar det sig att ackumulera på natten.

Utloggad mvjt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 168
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Geo 5x, köra VV när elen är billig
« Svar #8 skrivet: 24 augusti 2022, 14:25:12 »
Man kan gå in via huvudmenyn (ej servicemeny) på varmvatten och sedan "Mer" så kan man blockera dagtid där. Annars kan du använda extern ingång alternativt Husdata motsvarande.

Problemet med att blockera dagtid via VP inbyggda styrning är om VV tar slut under dagen...Ett annat alternativ är att växla varmvattenläge mellan t ex Eco och Normal.
« Senast ändrad: 25 augusti 2022, 07:30:58 av mvjt »
Villa från 1977 i 1,5 plan (150 kvm). Halland. Övervåning direktverkande el. Nedervåning konverterad till Uponor golvvärme (85-90 kvm). IVT Geo 508C kopplad till IVT 100l arbetstank (4 rör). 180m borrhål.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!