Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Rickard
« skrivet: 14 mars 2017, 17:40:35 »

Kan ju vara din optimumfunktion som gör att det funkar, normalt skulle du väl ha ca 8 graders deltaT med hela huset "i drift", och det dubbla med bara källaren, alltså 16 grader om flödet halveras när du stänger av halva husets radiatorer.
Men om cirkpumpen drar på gas i botten för att bibehålla önskad deltaT så kan det fungera, bara att det går skyhöga flöden över radiatorerna och golvslingan i källaren.

Att det fungerar så bra som det gör beror alltså troligen på att du kör 2-3 gånger mer flöde över källaren än vad normala stammar och radiatorer är designade för.
Huruvida det innebär någon risk för läckage på grund av ökat slitage på ledningarna är osäkert, men det är ju sånt där som gör att erfarna VVS_are varnar för att tro att det är enkelt att få till ett system som fungerar bra och följer alla normer och riktlinjer för hur t.ex. stammarna skall vara designade.
Skrivet av: Hjopek
« skrivet: 14 mars 2017, 16:40:17 »

För att det skall funka måste du ju ha extremt högt flöde på slingan och de två radiatorerna, annars skulle värmepumpens effekt göra att framledningen snabbt stack iväg och gradminutregulatorn skulle inte hinna räkna upp till 0.
Möjligen kan det vara golvvärmen som är bra på att ta upp stor effekt.
Sen är det förstås skillnad på en hel källare, och om man bara värmer ett golv på toan t.ex.
Problemen blir större ju mindre yta man värmer på sommarn.
Det vi kan vara eniga om är väl ändå att det inte är någon FÖRDEL att värma bara halva huset några få grader när man värmer med värmepump.
Det är alltså bättre med en arbetstank i dessa fall, det vi eventuellt kan tvista om är väl hur stor nytta tanken gör.
Jag glömde att det finns 2 element till, med termostater, i källaren och de verkar kunna ta hand om värmen på sommaren, volymen räcker till tycker jag, dessa ytterligare element gör att VP går normalt även på sommaren.
Och ja, VP går till returen är normal alltså det hinner gå runt och nej VP går inte ofta. Se bilden så är det lättare att förstå
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?action=dlattach;topic=57613.0;attach=38790;image
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 14 mars 2017, 11:05:29 »

På sommaren med sommarvärme i källaren kommer inte ks1 vara högre än ks2 utan samma på vintern kommer ks1 vara högre men då snurrar ju vattnet i radiatorerna. Även om ks1 producerar lite varmare vatten än vad ks2 står på så funkar det säkert fast dåligt men så blir det utan arbetstank oavsett inställningar på grund av för lite volym. Många vet nog inte om hur dåligt deras vp går och därför är dom nöjda.
Skrivet av: Magnus Karlsson
« skrivet: 14 mars 2017, 10:31:33 »

Smurfen, VP:n ser ju till att hålla KS1 börvärde, som är högre än KS2. VP:n vet ju inte om att KS1 är "avstängt".

Men å andra sidan, om man sätter min-värde på börvärde för KS2, på t ex 25 °C.
Det borde innebära att KS1=KS2=25 °C. Då skulle det fungera!
Med en inverter då förstås.
En förutsättning är dock att så länge KS1 är varmare än 25 grader, måste minst en radiator vara öppen, annars skiter det sig. Om det sen är en termostat som garanterat är öppen vid det tillfället spelar ingen roll.

Tanken ligger nog bra till i detta fall.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 14 mars 2017, 09:59:10 »

På sommaren ska inte vp göra varmare vatten än vad som behövs för att hålla golven varma så shunten ska i princip vara öppen hela tiden men en tank behövs för att få ok drift men det går säkert köra utan om man inte bryr sig.
Skrivet av: Magnus Karlsson
« skrivet: 14 mars 2017, 09:48:05 »

Jag ser nog problem utan tank i detta fall, oberoende av inverter eller on/off.
Klimatsystem 1 (KS1) är radiatorer, som skall vara helt kalla på sommaren.
Klimatsystem 2 (KS2) är golvvärmen.
VP:n styrs primärt av KS1, KS2 stjäl lite värme bara.
På sommaren kommer VP:n att vilja nå en högre temperatur (KS1) än KS2:s börvärde. Det medför att shunten till KS2 kommer att stänga mer och mer och mer. Eventuellt gå fast helt.
Men alla termostater i KS1 är stängda, det är ju sommar och varmt! Då har VP:n inget flöde att gå emot. Det har skitit sig....
Visst kommer det att fungera på något vis, men inte bra.

Några sätt att komma runt det:
Tank.
Inverter, samt några radiatorer utan termostat.
Inverter, samt ändra kurvan vår och höst på KS1 att den är lika som KS2 under sommaren.
Inverter, samt byta alla radiatorer till lågtemp, dvs samma framledning till både raddar o golv.

Skrivet av: Rickard
« skrivet: 14 mars 2017, 08:28:56 »

För att det skall funka måste du ju ha extremt högt flöde på slingan och de två radiatorerna, annars skulle värmepumpens effekt göra att framledningen snabbt stack iväg och gradminutregulatorn skulle inte hinna räkna upp till 0.
Möjligen kan det vara golvvärmen som är bra på att ta upp stor effekt.
Sen är det förstås skillnad på en hel källare, och om man bara värmer ett golv på toan t.ex.
Problemen blir större ju mindre yta man värmer på sommarn.
Det vi kan vara eniga om är väl ändå att det inte är någon FÖRDEL att värma bara halva huset några få grader när man värmer med värmepump.
Det är alltså bättre med en arbetstank i dessa fall, det vi eventuellt kan tvista om är väl hur stor nytta tanken gör.
Skrivet av: Hjopek
« skrivet: 14 mars 2017, 08:23:29 »

Hemma går det normalt även på sommaren p g a källarvåningen har ovanligt mycket vattenvolym i elementen och de agerar som volymtank.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 14 mars 2017, 05:39:47 »

Tja, om den shuntar in från returen eller från framledningen är väl bara en lek med ord. Om man ser klimatsystem2 som ett eget system så shuntas det in varmt vatten när det behövs mera värme.

Jag tolkade ditt inlägg som att det inte skulle gå shunta in vatten från radiatorkretsen eftersom den var stängd på sommaren, men kanske misstolkade dig.

Citera
Ett problem är att Klimatsystem 1 (utan shunt) styr framledningstemperaturen, och övriga klimatsystem kan shunta ner från den tempen. Det gör att man normalt kör radiatorerna på klimatsystem 1 och ev golvvärme på övriga klimatsystem, men det blir lite trickigt om man vill stänga radiatorerna. Därför funkar det nog bättre om man har en tank som kan ta upp effekten.

Alldeles oavsett, skall man ha underhållsvärme på en liten del av systemet sommartid så behöver man antingen en inverter med låg lägsta uteffekt eller en on/off med tank om inte värmepumpen skall gå med riktigt dåliga förutsättningar halva året.

Och åter igen, det är precis som Hjopek och trådstartarens installatör säger, det går köra med en on/off-värmepump direkt mot en liten del av systemet, men det blir många start/stopp, korta drifttider, och troligen ofta stopp på värmepumpens "säkerhetsfunktioner" hysteres eller TS-min eller vad de nu kallas på olika värmepumpar.
Enkelt förklarat så innebär det att de flesta värmepumpar har en "gräns" för hur mycket varmare framledningstempen får bli jämför med börvärde.
Om börvärde är 28 grader så får det på en Thermia inte bli mer än 36 grader, typ, och om man kör en 12 kW värmepump direkt mot systemet så kommer flödet att vara lågt, vilket innebär en snabbt stigande temperatur på framledningen, med stopp på hysteres som följd.
Skrivet av: Hjopek
« skrivet: 13 mars 2017, 23:30:11 »

Stort tack för all hjälp!

Om jag förstår det rätt så GÅR DET INTE att få varma källargolv och kalla radiatorer på sommaren, utan arb-tank? Varför föreslår då ena leverantören detta undrar jag..? Okunskap?

25fOCUS; du har ingen arb-tank om jag förstår rätt? Men funkar ändå? Hur vet jag om pannan klarar styra 2 system (väljer mellan NIBE 1226 och IVT Greenline HE just nu..)

TACK!!!
För min del så funkar det som ovan, men jag är väl okunnig så min VP går utmärkt utan tank men med termostater i samtliga rum samt källarvärme året runt (en slinga i torkrummet, 2 element utan termostater, funkar väl som tank)

Ur Thermia Inverters handbok:
"I hus med källare bör MIN-temperaturen ställas in på en lämplig temperatur för källaren under sommartid. En förutsättning för att värmen i källaren behålls på sommaren är att samtliga radiatorer har termostatventiler som stänger av värmen i resten av huset. Det är mycket viktigt att finjusteringen av värmesystemet och radiatorven- tilerna i huset utförs på korrekt sätt. Tänk även på att värdet för årstidsstopp behöver justeras upp om du vill ha värme sommartid"
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 13 mars 2017, 19:59:53 »

Däremot håller jag inte riktigt med tipo874 om att shunten i klimatsystem två shuntar in vatten från radiatorkretsen, den shuntar väl in vatten från golvvärmereturen? (Om man placerar shunten på rätt ställe i all fall)

Tja, om den shuntar in från returen eller från framledningen är väl bara en lek med ord. Om man ser klimatsystem2 som ett eget system så shuntas det in varmt vatten när det behövs mera värme.
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 13 mars 2017, 18:32:25 »

Stort tack för all hjälp!

Om jag förstår det rätt så GÅR DET INTE att få varma källargolv och kalla radiatorer på sommaren, utan arb-tank? Varför föreslår då ena leverantören detta undrar jag..? Okunskap?

25fOCUS; du har ingen arb-tank om jag förstår rätt? Men funkar ändå? Hur vet jag om pannan klarar styra 2 system (väljer mellan NIBE 1226 och IVT Greenline HE just nu..)

TACK!!!
Jag har en tank 750L som VP jobbar mot ON/OF  och tar ut från den , men den ingår i
mitt vedeldarsystem +750L  Tror inte du behöver så stor , det beror på VP:s  egenskaper i KW
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 13 mars 2017, 18:16:50 »

Om jag förstår det rätt så GÅR DET INTE att få varma källargolv och kalla radiatorer på sommaren, utan arb-tank? Varför föreslår då ena leverantören detta undrar jag..? Okunskap?

Jo, man kan ju stänga värmen på alla radiatortermostater och bara ha flöde över golvvärmen via shunten.
Dock får en on/off värmepump hicka då och startar/stoppar i ett.
En inverter kanske kan köra på lägsta effekt men som sagt är en arbetstank att föredra.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 13 mars 2017, 11:45:24 »

Klimat system nr 1 är det med högsta framledningen och nr 2 har lägre framledning man shuntar in lite värme från framledningen till radiator så att golvvärmen håller rätt temp på sommaren får man ställa så vp kör enligt min temp och sen stoppar man cirk på radiatorerna.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 13 mars 2017, 11:16:08 »

Håller med Smurfen, tank + on/off blir ungeför samma pris som en inverter. och skall du köra underhållsvärme i källaren så är det bättre med tank än inverter som jag ser det.

Däremot håller jag inte riktigt med tipo874 om att shunten i klimatsystem två shuntar in vatten från radiatorkretsen, den shuntar väl in vatten från golvvärmereturen? (Om man placerar shunten på rätt ställe i all fall)
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 13 mars 2017, 09:33:10 »

Men en inverter med låg min effekt kan det gå att köra källarvärme utan arbetstank men jag skulle helt klart välja en arbetstank om jag skulle köra värme på sommarn och då kan man ju om man vill välja en billigare on/off vp.
Skrivet av: Erik M A
« skrivet: 13 mars 2017, 09:10:28 »

Stort tack för all hjälp!

Om jag förstår det rätt så GÅR DET INTE att få varma källargolv och kalla radiatorer på sommaren, utan arb-tank? Varför föreslår då ena leverantören detta undrar jag..? Okunskap?

25fOCUS; du har ingen arb-tank om jag förstår rätt? Men funkar ändå? Hur vet jag om pannan klarar styra 2 system (väljer mellan NIBE 1226 och IVT Greenline HE just nu..)

TACK!!!
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 12 mars 2017, 20:41:52 »

Tack för svar!
Den ena säljaren menar att det ska gå Likabra att köra med endast shuntgupp. Men det är inte något alternativ du hade valt då? Jag lutar åt arbetstakten även om det är dyrare...

Med vänlig hälsning Erik
Jag har GV , en VP i och för sig ON/OF mot tank 750L eget styr , med gemensam ut till shuntar till respektive system , ett  system trägolv och ett system för källare ( som jag aldrig stänger av ) fungerar utmärkt , det som kan bli problem för dig är att det inte finns plats för den värme som VP producerar VP får hicka ( det kommer den att få i alla fall på sommaren ) utan tank , om VP har möjlighet att styra 2 system så går det bra , kallt uppe varma golv nere ,om VP inte kan styra flera grupper  så finns det bara ett sätt så som jag gjort
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 12 mars 2017, 20:38:21 »

Det shuntgruppen gör är att ta en del av det vatten som cirkulerar via radiatorerna och blanda ut med returvatten till golvvärmen.
Om radiatorerna är kalla så går det inte att få golvet varmt.
Du måste ha en arbetstank med separata ledningar och cirkpumpar till golvvärme/radiatorer om det ska funka så som du vill.
Golvvärmen behöver dessutom då en shunt.
Se till att få dit en ventil på ledningen till radiatorerna så att det går enkelt att stänga av till radiatorerna på sommaren.
Ta inte för liten tank, min rekommendation är min 25 l/kW värmepump, typ 200 liter till en 8 kW värmepump t ex.
Skrivet av: Erik M A
« skrivet: 12 mars 2017, 20:17:26 »

Tack för svar!
Den ena säljaren menar att det ska gå Likabra att köra med endast shuntgupp. Men det är inte något alternativ du hade valt då? Jag lutar åt arbetstakten även om det är dyrare...

Med vänlig hälsning Erik
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 07 mars 2017, 11:36:04 »

F1226 och F1245 är nog bra val båda, dock skulle nog jag fundera på en F1255 av lämplig storlek om ni har tänkt köra golvvärmen med kalla radiatorer. Den kan ju varva ner och ge lägre effekt när det behövs. Jag skulle nog också välja till en tank.

Ett problem är att Klimatsystem 1 (utan shunt) styr framledningstemperaturen, och övriga klimatsystem kan shunta ner från den tempen. Det gör att man normalt kör radiatorerna på klimatsystem 1 och ev golvvärme på övriga klimatsystem, men det blir lite trickigt om man vill stänga radiatorerna. Därför funkar det nog bättre om man har en tank som kan ta upp effekten.
Skrivet av: Erik M A
« skrivet: 06 mars 2017, 22:30:00 »

Hej! Som rubriken antyder, vi är påväg att installera bergvärme (byter ut oljepannan) i vårt 40-tals hus med vattenburen värme. Inom något år ska källaren renoveras med golvvärme. Har fått olika besked från olika installatörer;

1. NIBE 1226 eller 1245 är våra nuvarande favoriter; bra val?
2. Enl. säljare behövs sedan "shuntgrupp" för att köra element på 1 temp. och golv på annan, stämmer?
3. Sommartid behöver elementen vara helt "kalla" och golvet i källaren vara varmt, ngt särskilt att tänka på i VP-val?
4. Någon VP som passar bättre än NIBES, för ovan nämna planer?
5. 150Tkr räknar jag med, cirka, rimligt?

Oerhört tacksam för svar, stor investering detta så vill ju att det blir bra :)

MVH Erik.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!