Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Behöver Ã¥sikter kring dessa offerter jag fÃ¥tt. 2st 6Kw, 2st 8kw,1st Daikin5-13kw  (läst 31624 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

nyfikna

  • Gäst
nyfikna
SV: svar till nyfikna
« Svar #75 skrivet: 10 mars 2015, 02:45:31 »
Detta inlägg riktar sig till "nyfikna"

"...verkar eventuellt finnas paralellimport på maskinen också?"

Ett påstående som slutar med ett frågetecken ?
På vad grundar du denna fråga/påstående?

Sedan vad gäller service och underhåll av maskinen så anser vi det oseriöst att inte påpeka vikten av ett behov att serva maskinen dock så är det inget krav. ALLA maskiner kräver någon form av service och det kan även utläsas i bl.a. Nibes manual för deras maskiner.
Angående erfarenhet av värmepumpar och kyla så är jag fullt trygg i den kunskapen Daikin besitter då vi har tillverkat maskiner sedan 50-talet.

Jag delar Rickards åsikt, något är inte riktigt rätt i dina inlägg. Å ena sidan så äger du en Daikin luft/vatten å andra sidan ifrågasätter du om någon kan garantera Daikins finanser globalt ?
INGEN kan garantera sina finanser för framtiden dock så kan man själv göra en riskbedömning om företaget innan ett köp.

Du ifrågasätter reservdelshållning och leveranssnabbhet och det kan jag säga dig att i min erfarenhet som tidigare installatör av olika fabrikat så var det endast Thermia och Daikin som hade en leveranstid att skryta med.

Kan vara så att dina inlägg är helt legitima och du är en helt vanlig person, i så fall rekommenderar jag dig att ta direkt kontakt med oss på Daikin så kan vi säkert svara på dem alla, det går nog lättare och snabbare på det sättet.
Sedan är det dig fritt att publicera dina finningar på forumet om du anser att det finns ett intresse för övriga medlemmar att ta del av dem.

Mvh
Daikin

Tack för svar.  Se frÃ¥gor separat under Daikin. Servicekostnaden och parallel import var ocksÃ¥ menat som konkreta frÃ¥gor. Mvh

Utloggad froskog

  • Vem f-n hittade pÃ¥ att kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +0/-0
  • Daikin bvp installerad 2014-03-17
Daikin Evolution passar dock väldigt många som vill ha en inverter men som inte hittar någon i rätt effektspan, t.ex. bland Nibes två alternativ.
Egentligen har Nibe lagt sig helt fel då de missar den "Sweetspot" där de flesta Svenska egnahem ligger när det gäller topp-effektbehover, mellan 7 och 10 kW.
Deras 1255 blir onödigt stor, och deras 1-6 kW blir lite för liten.

Det är väl av en anledning att Nibe lagt sig som de gjort, det är svårt att bygga en maskin som håller ihop från låg effekt till hög och Daikins Swingkompressor kanske gör det möjligt.

Nibe kör scroll om jag inte minns fel och har ju lyckats skapligt mellan 4-16kW.

Ni ska se att "Nyfikna" och de andra Nibe-gubbarna har köpt nÃ¥gra maskiner frÃ¥n daikin för att leka med pÃ¥ R&D-avdelningen nere i Markaryd. Fri frakt Ã¥ allt och kanske är de tom sidoimporterade,,,,  ^-^

/C

/Edit: Plockade bort länk som kan uppfattas som reklam /Admin.
« Senast ändrad: 13 mars 2015, 07:29:21 av Rickard »
1½-plans Green Line-villa från Trivselhus 296m2 byggår -00. 2010-33700kW/h. 2011-31200kW/h. 2012-29600kW/h. 2013-31600kW/h. 2014- 17900kW/h. 2015- 12980kW/h. 2016- 12300kW/h 2022- 7850kW/h

Daikin inverter installerad 2014-03

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
Att ha lite högre lägsta effekt gör ju att kompressorn får färre drift timmar per år och antalet starter kommer ändå att bli få på en inverter. Att konkurrenter köper in och provar andra maskiner är nog inte helt ovanligt i vp branchen jag vet i alla fall ett märke som gjort konkurrens analys och det är inte Nibe eller Daikin.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Att ha lite högre lägsta effekt gör ju att kompressorn får färre drift timmar per år och antalet starter kommer ändå att bli få på en inverter. Att konkurrenter köper in och provar andra maskiner är nog inte helt ovanligt i vp branchen jag vet i alla fall ett märke som gjort konkurrens analys och det är inte Nibe eller Daikin.

I detta fall har ju TS ett toppeffektbehov på runt 8 kw, Nibes 1255 kommer bara att gå kontinuerligt (på lägsta effekt) när det blir kallare än -6.5 grader ute.
Det tycker i alla fall jag är att överdimensionera en inverter.

I vinter t.ex. så har vi i Norrbottens kustland bara haft en enda månad med medeltemp under -6,5°C
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
Mitt inlägg var inte menat att Ts borde välja en Nibe 1255 så håller med om att det blir för stor vp då kan man välja en billigare/enklare on/off istället om man nu inte väljer en Daikin som stämmer bättre effekt mässigt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Nyfikna.

  • Gäst
Har du kollat punktfriktionen i en swing jmf en evolvent?
Dock, tror jag TS har valt redan av helt logiska skäl.
Sweetspot undrar man vad som menas Med det. Snitthuset i sverige är 149m2. Vad är toppeffekten, jmf önskad energiprestanda?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Snitthuset är 149 m2 och jag gissar att ett normalt toppeffektbehov ligger på ca 50-60 W/m2 vid DUT, vilket ger ca 7.5 till 9 kW som högsta effektbehov.

Många moderna hus är större än 149 m2, ibland mycket större, men ofta lite bättre isolerade, så visst, det finns en hel del hus som behöver runt 10-12 kW också, men jag tycker verkligen att Nibe helt missat Sweetspoten med sina två pumpar.
Den lilla invertern är ju nästan för liten även för ett nybyggt extremt välisolerat hus.

En Sweetspot är ju ett område på t.ex. tennisracketen som funkar allra bäst...
Tycker det funkar bra att överföra till värmepumpar ocksÃ¥.  ;)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
Men en vp med minsta effekt pÃ¥ 4-5 kw lär inte fÃ¥ mÃ¥nga starter i de flesta hus sÃ¥ vad gör det om vp blir lite för kraftig  Sc:,h Släpper man tänket pÃ¥ att en inverter inte fÃ¥r stoppa sÃ¥ gör inte effekten nÃ¥tt men vp blir antagligen för dyr för mÃ¥nga.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Det är inte bara det med stoppen, jag har dessutom svårt att tro att en inverter som går på mineffekt går med optimala förutsättningar när det gäller smörjning, inre läckage och COP.
Jag kan naturligtvis ha fel, men jag skulle personligen försöka hitta en inverter som låg så nära husets toppeffektbehov som möjligt om jag själv installerade en sådan, vilket mycket väl kan bli fallet relativt snart - vår värmepump har ju gått nu i 12 år, och dessutom "dubbelt upp" med både husvärme på vintern och poolvärme på sommarn.
Den börjar ju om man ser det så vara över 20 (drifts)år gammal...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
Om man läser energimyndighetens test så verkar inte 1255 lida av sin kraftiga effekt men hur det påverkar hållbarheten vet vi ju inte än men den har ju inte så låg min effekt heller. I dag finns det ju i princip bara 2 st inverters att välja mellan för de allra flesta men det lär nog ändras snart.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Nu har jag inte lusläst testerna, men jag gissar att de aldrig går på mineffekt?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
Det står inte vid vilken effekt inverters har testats men dom bör ha mätt effektiviteten på olika effekter och därefter har scop räknats fram antar jag.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Jag har gissat att de kör med en testutrustning där de kör ca 10 kW (som på de övriga testade maskinerna) för att det skall bli så jämförbart som möjligt.
Men det är ju bara ren spekulation.
Det kan t.o.m vara så att tillverkarna fått välja vid vilken effekt de mätt COP, men det vore ju inte riktigt rättvist mot övriga testade maskiners tillverkare som inte kan optimera testerna på samma sätt.

Har försökt läsa mig till hur testerna gått till men så vitt jag kan se så har de inte testat de varvtalsstyrda pumparna i enlighet med reella förhållanden i huset med hög/låg förbrukning då det skulle ha gett helt andra värden, troligen till fördel för invertrarna som borde få varmare brine och lägre vbf om man gjorde ett test som liknade verkligheten i en villa där värmepumpen är överdimensionerad och därför kan gå på dellast.
Man har istället utelämnat testresultat på invertrarna.

Just detta får mig att tro att de bara mätt under en specifik belastning som ligger i det intervall som gäller för alla andra värmepumpar i testerna.
« Senast ändrad: 18 mars 2015, 07:40:41 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
2st 6Kw, 2st 8kw,1st Daikin 2,5-13kw
« Svar #88 skrivet: 18 mars 2015, 08:33:10 »

Just detta får mig att tro att de bara mätt under en specifik belastning som ligger i det intervall som gäller för alla andra värmepumpar i testerna.

Japp, samma mätpunkter och sedan bara en interpolering.
Ingen låst effekt på 10 kW
Brine satt till 0 °C via statisk last, invertrarna har högre COP I verkligheten än I testet.
Mvh
Daikin

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: 2st 6Kw, 2st 8kw,1st Daikin 2,5-13kw
« Svar #89 skrivet: 22 mars 2015, 15:09:09 »
Japp, samma mätpunkter och sedan bara en interpolering.
Ingen låst effekt på 10 kW
Brine satt till 0 °C via statisk last, invertrarna har högre COP I verkligheten än I testet.
Mvh
Daikin
Vid vilka effekter har dom mätt invertrarna i energimyndighetens test ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 696
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!