Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Behöver Ã¥sikter kring dessa offerter jag fÃ¥tt. 2st 6Kw, 2st 8kw,1st Daikin5-13kw  (läst 31626 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad froskog

  • Vem f-n hittade pÃ¥ att kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +0/-0
  • Daikin bvp installerad 2014-03-17
Som jag skrev tidigare är det svårt att visa på varken någon bra eller dålig historik för en Daikin pump som är ny på svenska marknaden.

Du menar alltsÃ¥ att Daikin är service fri under 14Ã¥r?  Vill helst att Daikin bekräftar detta, kanske jag tolkar fel i installations handboken sid 40 om Ã¥rligt underhÃ¥ll.

Är du inte lite naiv i ditt försvar av din Daikin pump? Har du haft den i typ 1 år? Jmf kanske då många andra av oss andra som har 50år/ggr mer erfarenhet?

Kul att du tycker att V70 har billiga och tillgängliga reservdelar, det tycker jag med, man sover gott.
Men nu tänker jag inte pajkasta tillbaka mer. ;)

Mitt rÃ¥d till dig är att köra V70 köpa  en Nibe eller Thermia och sova gott och kanske skaffa ett inlogg eller använda det du har eftersom du ingÃ¥r i gruppen med sÃ¥ lÃ¥ng erfarenhet!  tummenupp

Btw: Tack för tipset om sidan 40!

/C
« Senast ändrad: 08 mars 2015, 07:10:28 av froskog »
1½-plans Green Line-villa från Trivselhus 296m2 byggår -00. 2010-33700kW/h. 2011-31200kW/h. 2012-29600kW/h. 2013-31600kW/h. 2014- 17900kW/h. 2015- 12980kW/h. 2016- 12300kW/h 2022- 7850kW/h

Daikin inverter installerad 2014-03

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
Ingen vp är service fri under 14 år man bör tex rensa smutsfilter.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad froskog

  • Vem f-n hittade pÃ¥ att kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +0/-0
  • Daikin bvp installerad 2014-03-17
Detta är bara blaj och jag undrar hur det går för TS?

/C
1½-plans Green Line-villa från Trivselhus 296m2 byggår -00. 2010-33700kW/h. 2011-31200kW/h. 2012-29600kW/h. 2013-31600kW/h. 2014- 17900kW/h. 2015- 12980kW/h. 2016- 12300kW/h 2022- 7850kW/h

Daikin inverter installerad 2014-03

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2965
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
Detta är bara blaj och jag undrar hur det går för TS?

/C

Verkar som det redan är beställt i #19


Efter ytterligare lite förhandling så landade affären på detta förslag.

Från 570kr/m till 519kr/m för rördrivning.
Reducering frÃ¥n 135 000 till ca 126 000 dÃ¥ med extra rördragning mellan garage och tvättstugan inkluderat. Värt ca 3000kr.  tummenupp
Samt en deal på extra VVS timmar i badrummet.
« Senast ändrad: 08 mars 2015, 16:08:49 av Zyberdude »
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad froskog

  • Vem f-n hittade pÃ¥ att kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +0/-0
  • Daikin bvp installerad 2014-03-17
Ok tack där ZD! Missade några ord i läsningen och vips så fick man inte bilden klar.

Ytterligare en som väljer Daikin mao  ;)

Har TS lust att redogöra för varför han låter en Daikin smygas in i pannrummet trots alla oklarheter & varningar.

/C
1½-plans Green Line-villa från Trivselhus 296m2 byggår -00. 2010-33700kW/h. 2011-31200kW/h. 2012-29600kW/h. 2013-31600kW/h. 2014- 17900kW/h. 2015- 12980kW/h. 2016- 12300kW/h 2022- 7850kW/h

Daikin inverter installerad 2014-03

Utloggad Tobbbe__

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ok tack där ZD! Missade några ord i läsningen och vips så fick man inte bilden klar.

Ytterligare en som väljer Daikin mao  ;)

Har TS lust att redogöra för varför han låter en Daikin smygas in i pannrummet trots alla oklarheter & varningar.

/C

Det landade tillslut hos valet av montör/leverantör samt att jag studerat själva inverterpumpens bygg design. Jag arbetar själv inom industrin, mekanisk bearbetning osv så jag förstår att designen har sina fördelar när det kommer till slitage osv.

Pumpen måhända vara relativt ny här i Sverige men den ser ut att prestera bra i dem flesta tester jag hittat.
Jag la ut offertförfrågningar till sammanlagt 5 företag. Samtliga fick göra hembesök och kommentera mitt nuvarande hus system. Endast 2 av 5 såg att jag hade 1 vägs system.
Sedan hade vissa egna anställda installatörer medans andra bara förmedlade en tjänst som säljare och sedan hyrde in okända F skatt VVS killar för en väldigt låg timpeng.

Valde en firma där företaget har
1 Egna anställda montörer. "på så sätt är man mer skyddad ifall någon går snett. Det blir tydligt vem som bär ansvaret.
2 Dom kommenterade på husets gamla system.
3 Gick bra att förhandla med.
4 Verkade allmänt bra koll jämfört med några andra jag träffade.

Den andra firman som låg närmast var "bosses VVS" alltså den gubben med år av erfarenhet osv. Han har jag otroligt stort förtroende för också då jag känner han privat. Men han kunde inte konkurrera med deras priser. Hela denna entreprenaden blir billigare trots att jag valt till en större pump extra VVS mellan garage och tvättstuga tex. Än hans 6kW Thermia offert.

Samt så har jag också företag och det finns chanser till samarbete med den firman och tänker lejja för jobbet. :)

Utloggad Tobbbe__

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nu är det upp till banken att godkänna hela affären bara. Badrummet ska ju också fixas till.

Sedan tänkte genomföra jobbet första/andra veckan i april typ. Kommer absolut att fylla på med bilder och text om hur det gick då. :)
Peppar peppar!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Kan väl bara flika in att det är fler än en som tror att "nyfikna" är en i "Nibefamiljen" som försöker smutskasta Daikin.
Det har genom årens lopp visat sig vara en väldigt dålig taktik att framställa som som en vanlig svensson för att kunna misskreditera andras, och framhålla egna produkter.
Dessutom tolkar jag detta:
Citera
Är du inte lite naiv i ditt försvar av din Daikin pump? Har du haft den i typ 1 år? Jmf kanske då många andra av oss andra som har 50år/ggr mer erfarenhet?
som att nyfikna = Nibe.

Jag kan ha fel, men vill vara uppriktig med vad jag och andra misstänker.
I vart fall kan ju de som läser dessa varningar/slutsatser ha det i åtanke, att det kan vara planterad desinformation.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad froskog

  • Vem f-n hittade pÃ¥ att kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +0/-0
  • Daikin bvp installerad 2014-03-17
Kan väl bara flika in att det är fler än en som tror att "nyfikna" är en i "Nibefamiljen" som försöker smutskasta Daikin.
Det har genom årens lopp visat sig vara en väldigt dålig taktik att framställa som som en vanlig svensson för att kunna misskreditera andras, och framhålla egna produkter.
Dessutom tolkar jag detta:som att nyfikna = Nibe.

Jag kan ha fel, men vill vara uppriktig med vad jag och andra misstänker.
I vart fall kan ju de som läser dessa varningar/slutsatser ha det i åtanke, att det kan vara planterad desinformation.

Kan bara säga att om Nibe haft en maskin med effektspann liknande Daikins men framförallt om jag lyckat få tag i en seriös Nibe-installatör härikring så hade det lika gärna kunnat bli en Nibe.

Hade problem att ens få en offert på Nibe öht, så de föll väl på,,,,, eget grepp eller nåt.

1255:an verkar ju prestera väldigt bra men den får sitta i nån annans hus.

Lycka till nu TS och hör gärna av dig över PM om du klurar på nåt Daikinspecifiktur användarsynpunkt!

/C
1½-plans Green Line-villa från Trivselhus 296m2 byggår -00. 2010-33700kW/h. 2011-31200kW/h. 2012-29600kW/h. 2013-31600kW/h. 2014- 17900kW/h. 2015- 12980kW/h. 2016- 12300kW/h 2022- 7850kW/h

Daikin inverter installerad 2014-03

Utloggad Tobbbe__

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Kan bara säga att om Nibe haft en maskin med effektspann liknande Daikins men framförallt om jag lyckat få tag i en seriös Nibe-installatör härikring så hade det lika gärna kunnat bli en Nibe.

Hade problem att ens få en offert på Nibe öht, så de föll väl på,,,,, eget grepp eller nåt.

1255:an verkar ju prestera väldigt bra men den får sitta i nån annans hus.

Lycka till nu TS och hör gärna av dig över PM om du klurar på nåt Daikinspecifiktur användarsynpunkt!

/C

Tack! Jo det kommer säkert bli en del framöver. Jag kommer vilja ha kunskapen att själv ställa och styra i framtiden för att få ut så mycket som möjligt.
När jag köper saker, eller blir intresserad av saker tenderar jag att ta det en nivå högre än vad vanligt folk gör. Man vill ju veta vad man har köpt, veta hur den fungerar, hur man justerar och underhåller den själv. Jag är typen som lagar mina egna bilar, bygger mina egna datorer haha! :P

Over doing it kallas det tror jag.

Utloggad froskog

  • Vem f-n hittade pÃ¥ att kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +0/-0
  • Daikin bvp installerad 2014-03-17
Kan väl bara flika in att det är fler än en som tror att "nyfikna" är en i "Nibefamiljen" som försöker smutskasta Daikin.
Det har genom årens lopp visat sig vara en väldigt dålig taktik att framställa som som en vanlig svensson för att kunna misskreditera andras, och framhålla egna produkter.
Dessutom tolkar jag detta:som att nyfikna = Nibe.

Jag kan ha fel, men vill vara uppriktig med vad jag och andra misstänker.
I vart fall kan ju de som läser dessa varningar/slutsatser ha det i åtanke, att det kan vara planterad desinformation.

Ja jisses,,, jag har sagt det förr och säger det igen: Branschen är genomrutten, det finns fler oseriösa aktörer än kameler i Sahara.

Det gäller att se upp om man inte är som TS dvs rejält undersökande!

Jag är väl lite av spindeln i nätet i min bekantskapskrets och jag ska i fortsättningen ge rådet att undvika allt som har med Nibe att göra. Det är ganska många som undrar om Bvp:n funkar bra här i vedeldarland!

/C
1½-plans Green Line-villa från Trivselhus 296m2 byggår -00. 2010-33700kW/h. 2011-31200kW/h. 2012-29600kW/h. 2013-31600kW/h. 2014- 17900kW/h. 2015- 12980kW/h. 2016- 12300kW/h 2022- 7850kW/h

Daikin inverter installerad 2014-03

nyfikna

  • Gäst
Ja jisses,,, jag har sagt det förr och säger det igen: Branschen är genomrutten, det finns fler oseriösa aktörer än kameler i Sahara.

Det gäller att se upp om man inte är som TS dvs rejält undersökande!

Jag är väl lite av spindeln i nätet i min bekantskapskrets och jag ska i fortsättningen ge rådet att undvika allt som har med Nibe att göra. Det är ganska många som undrar om Bvp:n funkar bra här i vedeldarland!

/C

Hej igen,

Jag sa senast att jag skall inte pajkasta tillbaks, så det tänker jag inte göra heller !!

Jag vill bara betona, att jag har som sagt var ingen Nibe pump och absolut inga intressen i den "familjen" heller vad ni nu ev. menar med det och jag har även väldigt svårt att tro på detta.

Sedan Froskog, hittade jag var jag läste om "service vartannat Ã¥r rekommenderas starkt" , det var pÃ¥ Daikins Swedens hemsida längst ner,  http://www.daikin.se/garanti/ 

Verkar eventuellt finnas parallell import av maskinen också? Kan man ana av deras garanti villkor.

Sist hoppas jag TS gjort ett bra val totalt sett.

Sedan kan jag ju berätta som allra sist, att jag just nu, har en äldre Thermia villa , en ännu äldre IVT Greenline samt en nyare Daikin LVP, så vet ni det också.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
svar till nyfikna
« Svar #72 skrivet: 09 mars 2015, 01:30:14 »
Detta inlägg riktar sig till "nyfikna"

"...verkar eventuellt finnas paralellimport på maskinen också?"

Ett påstående som slutar med ett frågetecken ?
På vad grundar du denna fråga/påstående?

Sedan vad gäller service och underhåll av maskinen så anser vi det oseriöst att inte påpeka vikten av ett behov att serva maskinen dock så är det inget krav. ALLA maskiner kräver någon form av service och det kan även utläsas i bl.a. Nibes manual för deras maskiner.
Angående erfarenhet av värmepumpar och kyla så är jag fullt trygg i den kunskapen Daikin besitter då vi har tillverkat maskiner sedan 50-talet.

Jag delar Rickards åsikt, något är inte riktigt rätt i dina inlägg. Å ena sidan så äger du en Daikin luft/vatten å andra sidan ifrågasätter du om någon kan garantera Daikins finanser globalt ?
INGEN kan garantera sina finanser för framtiden dock så kan man själv göra en riskbedömning om företaget innan ett köp.

Du ifrågasätter reservdelshållning och leveranssnabbhet och det kan jag säga dig att i min erfarenhet som tidigare installatör av olika fabrikat så var det endast Thermia och Daikin som hade en leveranstid att skryta med.

Kan vara så att dina inlägg är helt legitima och du är en helt vanlig person, i så fall rekommenderar jag dig att ta direkt kontakt med oss på Daikin så kan vi säkert svara på dem alla, det går nog lättare och snabbare på det sättet.
Sedan är det dig fritt att publicera dina finningar på forumet om du anser att det finns ett intresse för övriga medlemmar att ta del av dem.

Mvh
Daikin

Utloggad froskog

  • Vem f-n hittade pÃ¥ att kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +0/-0
  • Daikin bvp installerad 2014-03-17
Hej igen,

Jag sa senast att jag skall inte pajkasta tillbaks, så det tänker jag inte göra heller !!

Jag vill bara betona, att jag har som sagt var ingen Nibe pump och absolut inga intressen i den "familjen" heller vad ni nu ev. menar med det och jag har även väldigt svårt att tro på detta.

Sedan Froskog, hittade jag var jag läste om "service vartannat Ã¥r rekommenderas starkt" , det var pÃ¥ Daikins Swedens hemsida längst ner,  http://www.daikin.se/garanti/ 

Verkar eventuellt finnas parallell import av maskinen också? Kan man ana av deras garanti villkor.

Sist hoppas jag TS gjort ett bra val totalt sett.

Sedan kan jag ju berätta som allra sist, att jag just nu, har en äldre Thermia villa , en ännu äldre IVT Greenline samt en nyare Daikin LVP, så vet ni det också.

Ja men se där jag förstår att du sover gott om natten men så många beprövade maskiner i stallet! Personligen tycker jag inte att det för utvecklingen framåt att alltid välja beprövade kort och jag har nog med bakåtsträvare i branschen där jag jobbar.

Tycker nog att Daikins maskin tillför välbehövligt friskt blod i ankdammen som riskerar att annars bli inavlad. Mycket därav mitt eget val.

Klart det är provocerande för etablerade tillverkare (Nibe, mfl) och andra märkesfanatiska privatpersoner att en tillverkare helt utan att tidigare erfarenhet av BVP:s daskar till med en pump som presterar toppskiktet och dessutom en inverter på en gång. Man kan ju undra hur nästa generation blir.

Nageln i ögat är ju klockren!

Hur lång livscykel är estimerat för nuvarande pump Daikin_?

/C
1½-plans Green Line-villa från Trivselhus 296m2 byggår -00. 2010-33700kW/h. 2011-31200kW/h. 2012-29600kW/h. 2013-31600kW/h. 2014- 17900kW/h. 2015- 12980kW/h. 2016- 12300kW/h 2022- 7850kW/h

Daikin inverter installerad 2014-03

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Hej igen,

Jag sa senast att jag skall inte pajkasta tillbaks, så det tänker jag inte göra heller !!

Jag vill bara betona, att jag har som sagt var ingen Nibe pump och absolut inga intressen i den "familjen" heller vad ni nu ev. menar med det och jag har även väldigt svårt att tro på detta.

Sedan Froskog, hittade jag var jag läste om "service vartannat Ã¥r rekommenderas starkt" , det var pÃ¥ Daikins Swedens hemsida längst ner,  http://www.daikin.se/garanti/ 

Verkar eventuellt finnas parallell import av maskinen också? Kan man ana av deras garanti villkor.

Sist hoppas jag TS gjort ett bra val totalt sett.

Sedan kan jag ju berätta som allra sist, att jag just nu, har en äldre Thermia villa , en ännu äldre IVT Greenline samt en nyare Daikin LVP, så vet ni det också.

Kan du i så fall förklara vad du menade med:
Citera
Jmf kanske då många andra av oss andra som har 50år/ggr mer erfarenhet?

Läs dina egna inlägg så skall du se att det ser ut som att du försöker hitta brister på Daikin och fördelar med Nibe och anda med fler år på nacken på den Svenska marknaden, men framför allt med Nibe.

Service på värmepump/värmesystem rekommenderas nog av alla tillverkare om man lusläser deras manualer och annan tillgänglig information, jag tycker mig i alla fall minnas att jag läst nåt om detta för min Nibe värmepump, rengöring av filter bland annat.
Man kan väl kalla det för service om man vill, och något annat om man vill det.

Jag gillar själv Nibe, men precis som Andra i denna tråd nämt så har Daikin hittat ett antal intressanta lösningar på sin "nya" inverter:
Låg lägsta uteffekt
Ett effektområde som passar de allra flesta egnahem i Sverige
En teoretiskt sett hållbar och tät kontruktion på sin kompressor, vilket ger förutsättningar för de två ovanstående punkterna.
Daikin har en lång erfarenhet av att bygga kylmaskiner, kanske främst för den kommersiella marknaden, så att det skulle röra sig om som de hastat ihop och vill göra lite snabba pengar på känns inte troligt.

Sammantagetr finns det väldigt mycket som talar för Daikin, jag skulle vilja säga i princip allt utom just att de har en rätt ny organisation för konsumentprodukter i Sverige, få återförsäljare som kan skryta om lång erfarenhet av deras värmepumpar, och som alltid när det är en ny produkt så finns säkert risken för att någon enskild liten komponent kan orsaka "barnsjukdomar" som ingen kunde misstänka när man konstruerade maskinen.
Detta gäller dock alla tillverkares nya maskiner, eller där man byter ut en eller flera komponenter från ett år till ett annat.

Nibes fördelar för delar av deras sortiment är att de arbetar med beprövad tekink, produkterna ar lätt-tillgängliga, det bör finnas reservdelar relativt snabbt tillgängliga, och de har på delar av sitt sortiment ett intressant pris.
Dessutom är Nibe som företag intressant då de växer genom uppköp på ett sätt som liknar Assa Abloy och andra framgångsrika Svenska multinationella företag.
Det finns alltså mycket som talar för att Nibe långsiktigt kommer att vara en av de dominerande på värmepumpsmarknaden både i Norden, men även internationellt.
Daikin Evolution passar dock väldigt många som vill ha en inverter men som inte hittar någon i rätt effektspan, t.ex. bland Nibes två alternativ.
Egentligen har Nibe lagt sig helt fel då de missar den "Sweetspot" där de flesta Svenska egnahem ligger när det gäller topp-effektbehover, mellan 7 och 10 kW.
Deras 1255 blir onödigt stor, och deras 1-6 kW blir lite för liten.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!