Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Behöver Ã¥sikter kring dessa offerter jag fÃ¥tt. 2st 6Kw, 2st 8kw,1st Daikin5-13kw  (läst 31627 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
Nej jag vet och det tycker ja är en stooor nackdel för Thermias del.  ^-^

/C
Håller med som intresserad hemma fixare vill jag ha tillgång till alla typer av manualer på nätet och möjlighet att köpa grejer lite överallt men hur många kunder bryr sig om sånt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
Hej!  Kul att ni hÃ¥ller liv i trÃ¥den i alla fall!
Är det någon som kan kommentera den där temperaturer mätningen jag gjorde tidigare?
Har också tittat på nya radiatorer. Finns det något fabrikat ni vet är är värt att kika på för mig?
Varför ska du byta radiatorer kräver huset för hög framledning nu ? Om vp har styrd cp eller ej lär inte göra så stor skillnad på en on/off vp som lämnar ganska lika effekt hela tiden även om det naturligtvis är en fördel.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Tobbbe__

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Varför ska du byta radiatorer kräver huset för hög framledning nu ? Om vp har styrd cp eller ej lär inte göra så stor skillnad på en on/off vp som lämnar ganska lika effekt hela tiden även om det naturligtvis är en fördel.

Nej men jag har hört att man kan vinna på att sänka framledningstemperaturen bara. Nu vet jag ju inte exakt hur mycket framlednings temperatur jag behöver på vintern vid -20.
Vid läge 7 hade jag 47c UT- 42c IN när jag mätte igår. Kan inte komma ihåg att jag någonsin behövt gå mycket högre än läge 8 på shunten för att huset ska förbli varmt riktigt kalla vinternätter.

Så jag gissar att framledningstempen vid läge 8 kanske ligger kring 50c +-
Vad menar ni med delta förresten?
« Senast ändrad: 07 mars 2015, 14:08:35 av Tobbbe__ »

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
Om du klarar dig med 50 graders framledning vid -20 skulle jag inte byta radiatorer även om du säkert spar några hundra kwh per år på nya tar det många år att tjäna in dom. Om du har planer på att bättra på isolering på huset så kommer även framledningen kunna sänkas då. Delta är skillnaden mellan framledning och retur.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Tobbbe__

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Om du klarar dig med 50 graders framledning vid -20 skulle jag inte byta radiatorer även om du säkert spar några hundra kwh per år på nya tar det många år att tjäna in dom. Om du har planer på att bättra på isolering på huset så kommer även framledningen kunna sänkas då. Delta är skillnaden mellan framledning och retur.

Okey bra förklarat! :)

Min delta temperatur med 47 ut och 42 in var ju 5c räknas 5c i delta som ett OK värde?
Antar att Delta ökar ju mer man öppnar shunten. Det gjorde i alla fall mitt när jag mätte.

Så att tilläggsisolera vinden kanske är första bästa investeringen jag kan göra.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
Låter som helt normala värden deltat på radiator systemet ställer man dels med hastigheten på cp och sen kan man strypa enskilda radiatorer.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Tobbbe__

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Då skulle man kunna stypa radiatorerna i garage och groventre sedan låta resten av huset vara möjligtvis. Garage sidan på huset har dels en annan isoleringsmängd i väggar och tak.
Behöver egentligen inte vara med än 15c där.

Det här är den nuvarande CP specifikationer. Har alltid använt läge (3) Hur mycket skiljer det mellan Daikin pumpens CP  tro?


nyfikna

  • Gäst
Härliga resonemang: Du antar att Nibe levererar det du förväntar i tid, pris mm men ifrågasätter att Daikin gör det.

Har du kollat med Nibe innan du ger dig in i frågeställningen?

Jag älskar när troende presenteras som hårda fakta värre än en präst om söndagen förmår att göra!

Ja va bra att du tar upp detta: Grannen körde stopp på sin Thermia bvp från -99 igår, kan du fixa en reservdelslista med priser till mig tror du?

/C

Jag har inte kontrollerat med Nibe, någon får gärna kommentera deras service också. Jag hoppas Nibe är som en "Volvo V70" för den är jag mest intresserad av.
Daikin vet jag inte sÃ¥ mycket om, jag vill gärna veta mer, mÃ¥nga verkar ju nöjda, men jag vill inte köpa  en "Daihatsu, Polonia eller Pointiac".
Du har ju denna pump, vet du vad den rekommenderade service kostnaden är?  Vad blir det totalt pÃ¥ t.ex. 14Ã¥r?
Thermia verkar ju det finnas delar till, jag har en själv och den har vara helt problemfri sen 2001, önskar dock de var mer öppna mot konsument, håller med om detta.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
Då skulle man kunna stypa radiatorerna i garage och groventre sedan låta resten av huset vara möjligtvis. Garage sidan på huset har dels en annan isoleringsmängd i väggar och tak.
Behöver egentligen inte vara med än 15c där.

Det här är den nuvarande CP specifikationer. Har alltid använt läge (3) Hur mycket skiljer det mellan Daikin pumpens CP  tro?
Har ingen koll på vad Daikin har för cp men gissar att den räcker till.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nyfikna

  • Gäst
Gick lite för snabbt...
Jag har inte kontrollerat med Nibe, någon får gärna kommentera deras service också. Jag hoppas Nibe är som en "Volvo V70" för den är jag mest intresserad av.
Daikin vet jag inte så mycket om, jag vill gärna veta mer, många verkar ju nöjda en del verkar ju nöjda just nu, andra inte, och jag vill ju inte köpa en "Daihatsu, Polonia eller Pointiac".
Du har ju denna pump, vet du vad den rekommenderade service kostnaden är?  Vad blir det totalt pÃ¥ t.ex. 14Ã¥r?
Thermia verkar ju det finnas delar till, jag har en själv och den har varit helt problemfri sen 2001, önskar dock de var mer öppna mot konsument, håller med om detta.

Utloggad Wallac

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
Angående service och support är mina begränsade erfarenheter som följer.

Obs !
Arbetar inte som servicefirma för något märke och i mina kontakter har jag inte vart privatperson utan företagskund (ej i VVS branschen).

IVT
Värmepump: minns ej modell.
Problem med att tecken försköts några steg så displayen blev svårläst.
Vart hänvisad till service partner.

Koppla upp värmepumpen via modbus
Dokument hittades på nätet.

Termia
Värmepump: minns ej modell, äldre
trasig display och ca 1 år senare trasig mjukstartare.
Bra support och inget problem att köpa delar.

Nibe
Värmepump F1330-60 trasig mjukstartare.
Samt äldre modell minns ej vilken, trasigt cpu kort.
Bra support och inget problem att handla.
Stort plus på att manualer, sprängskisser, reservdelslistor, firmware finns öppet på nätet.
Vet ej hur man handlar som privatperson. Gissar att lokala vvs firman kan ta hem delar.
Alternativt handla på nätet.Snabb googling gav firma som tog hem det som inte fanns i lager.
Nibes reservdels nummer kan hittas här http://reservdel.nibe.se

Daikin
Försökte få köpa en cirkpump (udda modell) till en luft/vatten
lyckades inte handla. Standard pump passade ej.

Min åsikt är att om man vill skruva själv med värmepumpen ska man välja Nibe.

Annars är det som det sagts flera gånger tidigare, mycket viktigare med val av installatör
än val av fabrikat.
1 Plans villa 120 m2 och 80 m2 källare samt 50 m2 fristående garage med loft. Direktverkande el, braskamin Keddy.
Byggt 1956 tillbyggd 2007- ort Stockholm.
Pågående konvertering till vattenburen golvvärme 180 av 300 m2 klart.
Värmepump Nibe 1145-15

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Kanske skall man köpa en begagnad värmepump om man är typen som bestämt skall skruva själv.
Eller en lite äldre Nibe, typ 1226, som har 10 år på nacken.

Samma resonemang gäller även annat, som t.ex. bilar.
att köpa sista årsmodellen av en erkänt driftsäker bil torde vara en bra investering om man bara ser till driftsekonomin, och reservdelsförsörjningen.
Om man istället vill ha en bil med moderna finesser, låg bränsleförbrukning och lite status så köper man en "ny" bil.

Samma när det gäller värmepumpar.

Ofta sker prissättningen på ett sånt sätt som gör att kostnaden när "varan" är uttjänt är mer eller mindre densamma.

Köp en billig äldre Nibe, eller en Daikin med bra prestanda och efter 15 år kanske du fått betala lite mer för att hålla igån Daikinen, men du har haft lägre energikostnader under lika lång tid.
troligen går det ungefär på ett ut.
Men det är roligare med en modern maskin.  ;)
Eller...

Smaken är som baken, annars skulle ingen köpa sista exemplaren av sista årsmodellen av en utgående bilmodell, eller värmepump.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad froskog

  • Vem f-n hittade pÃ¥ att kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +0/-0
  • Daikin bvp installerad 2014-03-17
Gick lite för snabbt...

Vilka är då de som inte är nöjda med sin Daikin? Presentera mig en verifierad undersökning att Daikins maskin har flera missnöjda kunder än tex Thermia eller Nibe så tar vi det därifrån sedan. Sedan skulle jag även vilja veta vart det serviceintervallen 2 år finns att läsa för då är det snart dags att beställa service.

Dessutom är det kul att du refererar till V70 som skottsäker mÃ¥ttstock med billiga och tillgängliga reservdelar!  :)

/C
« Senast ändrad: 08 mars 2015, 00:08:08 av froskog »
1½-plans Green Line-villa från Trivselhus 296m2 byggår -00. 2010-33700kW/h. 2011-31200kW/h. 2012-29600kW/h. 2013-31600kW/h. 2014- 17900kW/h. 2015- 12980kW/h. 2016- 12300kW/h 2022- 7850kW/h

Daikin inverter installerad 2014-03

nyfikna

  • Gäst
Kanske skall man köpa en begagnad värmepump om man är typen som bestämt skall skruva själv.
Eller en lite äldre Nibe, typ 1226, som har 10 år på nacken.

Samma resonemang gäller även annat, som t.ex. bilar.
att köpa sista årsmodellen av en erkänt driftsäker bil torde vara en bra investering om man bara ser till driftsekonomin, och reservdelsförsörjningen.
Om man istället vill ha en bil med moderna finesser, låg bränsleförbrukning och lite status så köper man en "ny" bil.

Samma när det gäller värmepumpar.

Ofta sker prissättningen på ett sånt sätt som gör att kostnaden när "varan" är uttjänt är mer eller mindre densamma.

Köp en billig äldre Nibe, eller en Daikin med bra prestanda och efter 15 år kanske du fått betala lite mer för att hålla igån Daikinen, men du har haft lägre energikostnader under lika lång tid.
troligen går det ungefär på ett ut.
Men det är roligare med en modern maskin.  ;)
Eller...

Smaken är som baken, annars skulle ingen köpa sista exemplaren av sista årsmodellen av en utgående bilmodell, eller värmepump.

Och köper man en ny pump, så menar jag att man inte bör välja en Daikin, för man sparar ingenting i elförbrukning jmf t.ex Nibe (se Daikins broschyr), men man köper sig onödiga risker i eventuellt sämre service och reservdelsförsörjning. Jag menar att man bör välja ett av de etablerade märkena i Sverige istället.
Kanske Daikin svara på detta och lovar Guld och Gröna skogar, vi får se...

nyfikna

  • Gäst
Vilka är då de som inte är nöjda med sin Daikin? Presentera mig en verifierad undersökning att Daikins maskin har flera missnöjda kunder än tex Thermia eller Nibe så tar vi det därifrån sedan. Sedan skulle jag även vilja veta vart det serviceintervallen 2 år finns att läsa för då är det snart dags att beställa service.

Dessutom är det kul att du refererar till V70 som skottsäker mÃ¥ttstock med billiga och tillgängliga reservdelar!  :)

/C

Som jag skrev tidigare är det svårt att visa på varken någon bra eller dålig historik för en Daikin pump som är ny på svenska marknaden.

Du menar alltsÃ¥ att Daikin är service fri under 14Ã¥r?  Vill helst att Daikin bekräftar detta, kanske jag tolkar fel i installations handboken sid 40 om Ã¥rligt underhÃ¥ll.

Är du inte lite naiv i ditt försvar av din Daikin pump? Har du haft den i typ 1 år? Jmf kanske då många andra av oss andra som har 50år/ggr mer erfarenhet?

Kul att du tycker att V70 har billiga och tillgängliga reservdelar, det tycker jag med, man sover gott.
Men nu tänker jag inte pajkasta tillbaka mer. ;)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!