Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kan jag använda min CTC-total frÃ¥n 86 ?  (läst 5850 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ottohans

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 58
  • Karma +0/-0
Kan jag använda min CTC-total från 86 ?
« skrivet: 11 september 2007, 22:23:42 »
Hej

Jag funderar på att anslute en luft/vatten vämrepump till vår CTC-total panna från 86.
Pannan har ju anslutningar för det sÃ¥ det borde inte vara helt fel ?!   :-\
Vi har kört med olja tidigare och gjort av med drygt 3m2 / år.
Var ett tag inne på pellets... men har lagt ner dom planerna

Efter som jag är rätt novis på detta område så tar jag med glädje imot ALLA synpunkter och förslag ni har att komma med :)


/Otto

Utloggad ROLPeR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrtälje
  • Antal inlägg: 397
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt som puttrar och smäller är av intresse.
SV: Kan jag använda min CTC-total från 86 ?
« Svar #1 skrivet: 11 september 2007, 22:59:30 »
Du borde ta en allvarlig funderare på att byta pannan mot berg/jordvärme eller luft/vatten + elpanna.
Vad man skall välja beror lite på vart i landet ni bor. Storleken på VP bör ligga runt 7 - 8 kW.

MVH // Rolle
IVT, 2X90m borrdjup, 200 m² enplan. Byggår 2010 Norrtälje. Toltalförbrukning 13300 kWh.

Tidigare hus CTC EcoHeat 5 V3,

"It takes a lot of knowledge to really mess something up!"

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Kan jag använda min CTC-total från 86 ?
« Svar #2 skrivet: 11 september 2007, 23:23:01 »
Jag hade en CTC Total frÃ¥n 1980 dockad med en bergvärmepump (frÃ¥n 92/93).  Det enda total med den pannan var att den var totalt värdelös och jag var totalt utmattad efter att ha slängt ut den.

Den läckte otroligt mycket värme och hade ju en intern cirkulationspump som gick hela tiden, bara för att hÃ¥lla varmvattnet i VV-beredaren varmt.  Dessutom var det ju en cirkulationspump som gick mot VPn, för att den skulle känna av temperaturen i pannan och ladda den vid behov, och sedan var det den "vanliga" cirkulationspumpen.  SÃ¥ inte mindre än 3 cirkulationspumpar tuffade och gick hela tiden.

Kan bara rekommendera dig att slänga ut panneländet och satsa på en ny lösning istället.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Edvard

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kan jag använda min CTC-total från 86 ?
« Svar #3 skrivet: 11 september 2007, 23:27:45 »
Hej,

Min CTC-Total från -87 åker ut i helgen.
In kommer en Berg värmepump istället.

Jag var inne på samma funderingar som dig och pratade en del med några på CTC och fick lite tips av dem hur man kunde göra.
Det vi kom fram till var att på min panna kunde man i princip bara göra värmevatten med L/V-pumpen och endast förvärma varmvattnet. Detta fick man sedan värma ytterligare i en separat El-beredare så man fick bra temp på varmvattnet. Det var lite annat också men i och med att jag har golvvärme och kan utnyttja en låg temperatur på värmebäraren fick jag värma en hel del med ren el.
Investeringskostnaden blir ju mycket lägre om man kompletterar med L/V-pump men likaså det du sparar/år.

Min granne har dock gjort det som du funderar på och är väldigt nöjd. Han har ingen CTC men principen är väl den samma på hans system som på ditt.

/Edvard.
Hus i GBG skärgård på 160m2 i 2 plan + inredd vind på 40m2.
Nibe 1235-6. Borra 140m, 135m aktivt. Driftsatt 2007-10-08.

Utloggad ottohans

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 58
  • Karma +0/-0
SV: Kan jag använda min CTC-total från 86 ?
« Svar #4 skrivet: 11 september 2007, 23:30:57 »
Du borde ta en allvarlig funderare på att byta pannan mot berg/jordvärme eller luft/vatten + elpanna.
Vad man skall välja beror lite på vart i landet ni bor. Storleken på VP bör ligga runt 7 - 8 kW.

MVH // Rolle
Tack för ditt snabba svar :)

Min fundering är just luft/vatten + elpanna, men att min nuvarande panna ska vara kvar som elpanna. Den har 3 st elpatronet som kan ge totalt 15Kw och är förbered för luft/vatten VP. Om jag kan behålla den jag har så bör installationen av luft/vatten VP vara ganska litet jobb jämfört med att samtidigt byta panna och jag sparar dom pengarna en ny elpannakostar. När nuvarande panna ger upp så får den ersättas med en ny då.

Det jag funderar på är hur bra/dålig är en CTC-total från 86 att använda med en ny luft/vatten VP ?
Jag menar inte hur bra/bålig den är i skicket, för det förstår jag att den kan rasa nästa vecka eller hålla flera år till, utan mera rent tekninskt att ansluta en modern luft/vatten VP till den typen av panna. Hur bra blir systemet totalt.


/Otto

Utloggad ottohans

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 58
  • Karma +0/-0
SV: Kan jag använda min CTC-total från 86 ?
« Svar #5 skrivet: 11 september 2007, 23:37:53 »
Woow, ni är snabba med svar :)
Medans jag skrev nya frågor har ni redan postat nya svar

Utloggad ROLPeR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrtälje
  • Antal inlägg: 397
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt som puttrar och smäller är av intresse.
SV: Kan jag använda min CTC-total från 86 ?
« Svar #6 skrivet: 11 september 2007, 23:48:36 »
Jag kan bara referera till den kombipanna som jag hade själv. För att hålla tappvarmvatten gjorde jag av med 20 kWh/dygn och med VP 1 kWh/dygn. Ett COP på 4 skulle då ge förhållandet 5:1. Alltså en oljepanna läcker som ett såll. Du vinner dessutom på att ha en gemensam styrning mellan VP och elpanna. Skall du behålla din CTC-panna antar jag att du måste köpa en separat styrenhet för runt 10 000 :-.

MVH // Rolle
IVT, 2X90m borrdjup, 200 m² enplan. Byggår 2010 Norrtälje. Toltalförbrukning 13300 kWh.

Tidigare hus CTC EcoHeat 5 V3,

"It takes a lot of knowledge to really mess something up!"

Utloggad ottohans

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 58
  • Karma +0/-0
SV: Kan jag använda min CTC-total från 86 ?
« Svar #7 skrivet: 12 september 2007, 22:33:45 »
Hej,

Min CTC-Total från -87 åker ut i helgen.
In kommer en Berg värmepump istället.

Jag var inne på samma funderingar som dig och pratade en del med några på CTC och fick lite tips av dem hur man kunde göra.
Det vi kom fram till var att på min panna kunde man i princip bara göra värmevatten med L/V-pumpen och endast förvärma varmvattnet. Detta fick man sedan värma ytterligare i en separat El-beredare så man fick bra temp på varmvattnet. Det var lite annat också men i och med att jag har golvvärme och kan utnyttja en låg temperatur på värmebäraren fick jag värma en hel del med ren el.
Investeringskostnaden blir ju mycket lägre om man kompletterar med L/V-pump men likaså det du sparar/år.

Min granne har dock gjort det som du funderar på och är väldigt nöjd. Han har ingen CTC men principen är väl den samma på hans system som på ditt.

/Edvard.

Surt att den är så dålig :( jag hade ju hoppats på att spara en del på att kunna använda pannan tills den var "slut"
När pannan var ny från CTC ,1986, måste den mao ha var lika dålig att ansluta en VP till som den är nu?
eller gav dÃ¥tidens VP högre temperatur in till pannan sÃ¥ att den kunde ge bÃ¥de värmevatten och varmvatten? 

Utloggad mrfrenzy

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 165
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kan jag använda min CTC-total från 86 ?
« Svar #8 skrivet: 13 september 2007, 17:54:04 »
Du kan få hög temperatur ut från en VP även idag, men ju högre temperatur du har ut från VP, desto lägre blir COP och därmed förtjänsten

Utloggad ottohans

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 58
  • Karma +0/-0
SV: Kan jag använda min CTC-total från 86 ?
« Svar #9 skrivet: 17 september 2007, 18:05:55 »
Tack för svaren allihoppa :)
Känns som om allt gammalt åker på tippen !
  sÃ¥ nu ska jag bara komma fram till vad jag ska köpa istället , men det blir ju bara kul, gissar att jag har nÃ¥gra hundra timmars läsning pÃ¥ detta forum innan jag har bestämt mig ;)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!