Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Ivt 490 och sporadiskt låg temp tappvatten  (läst 2203 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Epist

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ivt 490 och sporadiskt låg temp tappvatten
« skrivet: 19 september 2021, 09:29:11 »
Hej, är nybliven husägare och har därmed övertagit en IVT 490, enligt förra ägaren ca 10 år gammal.

Efter ca 1 månad i huset har jag nu vid 3-4 tillfällen märkt att temperaturen på tappvattnet känts låg. Tappvarmv GT3:1 har då varit ca 40 grader (en gång var den till och med 33). Varmvatten GT3:2 också vid liknande temperatur.

Till synes var pannan nöjd med detta då varken kompressor eller tillskott var aktiva. Vattentemperaturen är satt till 52 grader och vv diff till 5.

Kompressorn går till och från och jag har sett temperaturer för GT6 upp mot 80 grader. Men det verkar som kompressorn slår av för snabbt. Trots att tappvattnet inte blivit tillräckligt varmt än.

Vad kan detta bero på? Kan det vara avfrostningen eller nånting som strular?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Ivt 490 och sporadiskt låg temp tappvatten
« Svar #1 skrivet: 19 september 2021, 09:45:34 »
Låter mystiskt. Tror den kan skikta temperaturen i tanken för att jobba effektivare men varmvattnet ska inte kännas kallt. Avfrosta ska den inte behöva göra, åtminstone om huset inte är väldigt litet så luftflödet blir väldigt lågt.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Epist

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ivt 490 och sporadiskt låg temp tappvatten
« Svar #2 skrivet: 19 september 2021, 10:46:26 »
Nej jag tycker också det är mystiskt. Huset är ca 120 kvm, så knappast något slott. Men över lag behövs ju kompressorn bara för just varmvatten denna årstid, så den borde mellan varven ha gott om tid att stå still. Detta till trots verkar den slå av titt som tätt trots att vattentemperaturen inte är uppnådd.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Ivt 490 och sporadiskt låg temp tappvatten
« Svar #3 skrivet: 19 september 2021, 11:17:20 »
120 kvm ger ett luftflöde på 42 lit/sek vilket är mer än tillräckligt för att den aldrig ska behöva avfrosta om fläkten är rätt inställd på fläkttransformatorn. Kompressorn är bara på 700 W för dessa modeller. Den kan klara värmen i huset ner till ca 5-6 °C utan tillsats om man är försiktig med varmvattnet. Vid denna årstid kan kompressorn stå stilla ganska mycket men den ska definitivt klara att värma varmvattnet till 52 °C även om det kan ta några timmar om man tagit mycket varmvatten och "tömt" tanken.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Epist

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ivt 490 och sporadiskt låg temp tappvatten
« Svar #4 skrivet: 19 september 2021, 11:31:48 »
Finns det nånting man kan felsöka själv? Öppnade till kompressorn utan att se nåt visuellt knasigt. Alla givare man kan se från menyn verkar fungera. Rengjort filter.

Har noterat att lampan som ska lysa grönt för anoden inte lyser alls. Det står grönt eller rött i manualen, men jag hittade nån tråd här på forumet som tydde på att 490 fanns utan elanod. Kan man kolla det på något sätt? (Även om det känns högst orelaterat till mina bekymmer med varmvattnet)

Utloggad Epist

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ivt 490 och sporadiskt låg temp tappvatten
« Svar #5 skrivet: 20 september 2021, 14:00:52 »
Tappvattnet blev bara kallare och kallare, så till slut ställde jag in ”enbart tillskott” för att åtminstone kunna duscha varmt. Nu är GT3:1 och GT3:2 normala men GT3:3 är ca 28 grader. Vad tyder detta på? Och är det ett annat problem? Ser inte hur det skulle hänga ihop med att kompressorn bara går korta stunder

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Ivt 490 och sporadiskt låg temp tappvatten
« Svar #6 skrivet: 20 september 2021, 14:09:49 »
Tyder på fel på kompressorn. Den ska klara att ge värme i botten av tanken. Sedan varför den bara går korta stunder är frågan. Löser något kompressorskydd ut? Brukar höras ett klick från motorskyddet på rotationskompressorn men är lite osäker på om IVT 490 har kolvkompressor?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3525
  • Karma +2/-0
SV: Ivt 490 och sporadiskt låg temp tappvatten
« Svar #7 skrivet: 20 september 2021, 16:15:15 »
Känn om kompressorn är glödhet. Mät om den har spänning när den nyss stannat.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Epist

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ivt 490 och sporadiskt låg temp tappvatten
« Svar #8 skrivet: 21 september 2021, 10:00:49 »
Tack för svar. Jag gjorde en norsk omstart på uppmaning av ivt service. Då gick kompressorn en längre stund och jag hoppades att det var frid och fröjd. Men nu är problemet tillbaka.

Tryckvakten till 490 verkar kunna strula, vad jag kan se här på forumet i andra trådar. Lite märkligt att kompressorn då verkar stanna utan att ge något larm över huvud taget?

Än mer märkligt tycker jag det är att eltillskottet aldrig slår till, trots att temperaturerna kryper lägre och lägre på både framledning och tappvatten. Jag tolkar det som att timern nollställs hela tiden i och med att kompressorn går kortare perioder.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Ivt 490 och sporadiskt låg temp tappvatten
« Svar #9 skrivet: 21 september 2021, 10:27:44 »
Går att bygga om tryckvakten till en ny variant eller sätta in fläktkort utan tryckvakt (som går på tid för avfrostning istället). Eller en ny modifierad variant av tryckvakten. Kanske något att undersöka närmare med IVT?
https://jsenergi.com/ivt-reservdelar/per-pump/ivt-490/35-flaktkort-utan-tryckvakt.html
https://jsenergi.com/ivt-reservdelar/per-pump/ivt-490/ombyggnadssats-flaktkort-med-tryckvakt.html
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Epist

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ivt 490 och sporadiskt låg temp tappvatten
« Svar #10 skrivet: 21 september 2021, 11:24:26 »
Jag öppnade luckan till kompressorn nu när den stängde av. Vågade mig dock inte på att mäta spänningen till den då det var lite trångt att komma åt, samt att jag inte riktigt förstår hur den är inkopplad.

Bröt sedan ström till hela värmepumpen och noterade att det då lät som det började rinna/droppa en hel del vatten i kondensorn i takt med att fläkten varvade ner. Är det normalt och hur tar jag mig in i kondensorn? Måste jag lossa plåten där luftfiltret sitter? Isåfall pajar jag nog packningen som sitter där. Edit: fixade nu. Ser inget konstigt, och inget stopp i slangen för kondensvatten. Hur vet man om tryckvakten är trasig dock? Tycker det ser ut som om jag har nån nyare variant av kretskortet, med en extern tryckgivare.

Det var också någon enstaka kondendroppe vatten strax bredvid fläkten. Är det normalt?
« Senast ändrad: 21 september 2021, 11:44:54 av Epist »

Utloggad Epist

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ivt 490 och sporadiskt låg temp tappvatten
« Svar #11 skrivet: 24 september 2021, 09:17:43 »
Uppdatering på felsökningen. Huba difftryckvakten (jag har nog nya kretskortet) sitter inkopplad som nominellt öppen, vilket gör att man enkelt kan koppla loss kontakten på kretskortet för att ge samma signal som när det inte är något tryckfall över kondensorn.
Gör jag detta så startar kompressorn och el-tillskottet hoppar även in om det behövs. Tycker dock att elen verkar hoppa in lite för ofta, men detta blir väl nästa sak att felsöka  :)

Jag har beställt en ny tryckvakt och återkommer med uppdatering i denna tråd, ifall nån med samma fel hittar den i framtiden.

Ps. Innan jag kopplade ur tryckgivaren inspekterade jag kondensorn från båda håll och försäkrade mig om att den inte var fylld av damm eller liknande ds.

Utloggad Epist

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ivt 490 och sporadiskt låg temp tappvatten
« Svar #12 skrivet: 30 september 2021, 08:06:15 »
Uppdatering, förhoppningsvis löst:

Ta i trä, nu har vi varmvatten som förväntat sedan tre dagar. Jag gjorde egentligen två saker samtidigt. Först bytte jag difftryckvakten mot en ny, den gamla klickade fint när jag blåste i den så jag blev först misstänksam om detta verkligen var problemet. Då märkte jag att den ena slangen (på bortre sidan av kondensorn sett till luftflöde) satt ganska löst i sin genomföring. Jag vet inte om det kan ha läckt luft där och hur det kan ha påverkat difftrycket. Jag satte några varv tejp runt slangen innan jag satte tillbaka den.

Jag använde inspektionskamera för att kolla kondensorn från båda håll, det är ju väldigt tätt mellan flänsarna. Men den var helt ren. Dammsög lite ändå och borstade med tandborste bara för att.

Sedan dess går pumpen som förväntat. En detalj som hjälpte mig i felsökningen är att pannan tydligen nollar timern för extra tillskott när den slår av kompressorn pga difftryck. Dvs den kör kompressorn i korta stötar, men elen kopplar aldrig in.

Hoppas detta hjälper nån annan! tummenupp

Utloggad johanb81

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Ivt 490 och sporadiskt låg temp tappvatten
« Svar #13 skrivet: 17 oktober 2021, 20:59:11 »
Ser ut att ha precis samma symptom på vår IVT 490. Tappvarmvattnet sjunker ner till 40 grader (eller lägre) utan att tillskottet går in. Kompressorn kör korta intervall (15-20 minuter) innan den stängs och då verkar timern för tillskottet startas om.

Huset byggt 2010. Vilka komponenter behövs beställas? Någon mer detaljerad beskrivning av hur bytet utförs?

Tacksam för hjälp!

Utloggad Epist

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ivt 490 och sporadiskt låg temp tappvatten
« Svar #14 skrivet: 17 oktober 2021, 21:11:58 »
Det du kan testa är att skruva upp plåten som sitter upptill på värmepumpen. Där inne ser du kompressorn och ett kretskort till höger. Från kretskortet går en sladd till en differentialtryckgivare (se länk). Denna tryckvakt är nominellt öppen och kortsluter om ett tryckfall uppstår över kondensorn (dvs vid isbildning). När kompressorn stannat trots att temperaturen i tanken är låg, kan du lossa givarens kontakt från kretskortet. Då ska kompressorn starta igen, men ge den någon minut. Så gjorde jag för att försäkra mig om att detta var anledningen till mina kompressorstopp. Jag bytte till ny tryckvakt, men efter ca 1 felfri månad är problemet tillbaka för mig. Tror därför att jag faktiskt har isbildning. Mitt hus är 120 kvm och fläkten är ställd på lägsta hastigheten. Min felsökning fortsätter därför tyvärr.


Ett alternativ om du har mjukvara 2.50 är att köra avfrostning på tid. Det kan man ställa in från ”fabriksmenyn” och man kan då koppla loss båda slangarna från tryckvakten. Detta ger dock sämre ekonomi eftersom kompressorn ska kunna gå oavbrutet utan att påisning ska ske. Speciellt med ett högt luftflöde.


https://jsenergi.com/ivt-reservdelar/per-pump/ivt-490-9kw/tryckvakt-huba.html

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!