Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: FÃ¥r ej upp trycket efter elementbyte, kan ej luft element. Nu med BILD!  (läst 21465 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Knotvillage

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Men behöver man ha ett stort ex. kärl även om man har temp. begränsare? Det på vinden skulle jag tippa är på 50l och det i tvättstugan är 20l. Det blev en helt annan värme när jag stängde det öppna systemet.

Vad behövs för att koppla in ett slutet system? Ställer man ner graderna på temp. begränsaren så borde ju trycket bli lägre.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SYR ventilen har ett fast inställt värde som gör att ventilen öppnar och spolar ut "varmvatten" när inställd temperatur uppnåtts. Har du dåligt med plats för ett slutet kärl och du tvivlar på det öppnas "status" så byt ut det öppna mot ett nytt öppet. Det fungerar minst lika bra som ett slutet. Får du ingen värme med det öppna så beror det inte på att det är ett öppet utan på något annat. Tex att det sitter lägre än element eller att systemet inte är fullt.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Perak

  • En viss erfarenhet av VP. Stor av värme/kylsystem i övrigt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 513
  • Karma +0/-0
  • Varför blir allt sÃ¥ komplicerat till en själv??
Nu gick det upp för mig att du har en kökspanna, utan vvberedning. Då finns ingen vv slinga så en tempbegränsare (SYR) funkar inte tyvärr. Då återstår det som kocken säger att byta till ett nyare mer pålitligt öppet kärl. Å funkar inte systemet vid det driftfallet måste någonting annat vara fel. Precis som kocken säger.
Egen VVS företagare sedan -85. I branschen sedan -76.
Inriktar mig inte specifikt på värmepumpar. Men installerar kanske 5-6 st per år. Märkesoberoende. Har mest jobbat med CTC, Nibe, Senast Thermia/Danfoss

Utloggad Knotvillage

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Den arbetar ju mot varmvattentank i tvättstugan. Kan man inte byta tanken på vinden och sätta syr där?

Utloggad Perak

  • En viss erfarenhet av VP. Stor av värme/kylsystem i övrigt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 513
  • Karma +0/-0
  • Varför blir allt sÃ¥ komplicerat till en själv??
En temperaturbegränsare har funktionen att när vedpannan börjar närma sig kokpunkten så öppnar ventilen som är inkopplad på vvberedaren (tappvatten) och spolar ut varmvatten som ersätts med kallvatten som i sin tur kyler ner vedpannan så den inte kokar. Därför Måste den sitta i vedpannans varmvattenslinga. Ingen slinga ingen ventil. Då återstår öppet kärl.
Egen VVS företagare sedan -85. I branschen sedan -76.
Inriktar mig inte specifikt på värmepumpar. Men installerar kanske 5-6 st per år. Märkesoberoende. Har mest jobbat med CTC, Nibe, Senast Thermia/Danfoss

Utloggad Knotvillage

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ok, det kommer in två rör i behållaren på vinden. Ett kommer rakt ifrån pannan och en vidare till en pump. Det är alltså inte godkänt att byta tanken och sätta ventilen mellan nya tanken och vedpannan?

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Du bör ha tre rör till expansionskärlet ett i botten från pannan, ett i toppen som går ut på taket (där ånga ska blåsa ut om anläggningen kokar) och ett på sidan som går ner till golvbrunn i pannrummet (nivån i kärlet ska nå dit och fyller man mer ska det rinna ut genom "skvallerröret".
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Knotvillage

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jo, precis 3 rör. Men man kan alltså inte sätta syrventil mellan inkommande rör och tanken sen använda skvalleröret som spolning?

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Du ska inte spola ut pannvattnet när du ska kyla "pannan" det innebär att du får nytt syresatt vatten in i systemet och rostangrepp i anläggningen.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Knotvillage

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ok, givaren sitter på varmvattensidan och ventilen sitter på tappsidan? Då borde den kunna sitta på inkommande från pannan in i ac. tanken. Dock hinner det säkert tappa lite i temperatur. Jag har ju två cirk. pumpar. En till det stängda och en till det öppna. Man borde väl kunna sätta givaren där, vet dock ej om pumpen suger eller trycker vatten till pannan.

Utloggad Perak

  • En viss erfarenhet av VP. Stor av värme/kylsystem i övrigt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 513
  • Karma +0/-0
  • Varför blir allt sÃ¥ komplicerat till en själv??
Givaren skall sitta direkt i vedpannans vattenmagasin. Vedpannan måste vara försedd med varmvattenberedare som SYR ventilen släpper in kallvatten i. Varmvattnet som spolas ut skall dras till golvbrunn. Det är en säkerhetsåtgärd som man inte Får laborera med.
Egen VVS företagare sedan -85. I branschen sedan -76.
Inriktar mig inte specifikt på värmepumpar. Men installerar kanske 5-6 st per år. Märkesoberoende. Har mest jobbat med CTC, Nibe, Senast Thermia/Danfoss

Utloggad Knotvillage

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nu har jag ställt ner alla elementen nere men fortfarande ett som är iskallt uppe, är inte ens varm vid rören. kan man fylla på det ovaifrån, ta bort luftskruv alt. termostat och försöka fylla det den vägen. Kanske cirkulationen kommer tillbaka då.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Sitter inte stiftet/ventilkäglan fast ? så här skriver man om problemet läs #15 mm.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=27730.msg476872#msg476872
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Knotvillage

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Trycker jag stiftet för hand så åker det ut igen. Tar jag ut hela stiftet kommer det ändå inget vatten.

Utloggad Knotvillage

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
När jag släpper på luftskruven till pumpen så rinner det bara försiktigt ut med vatten, ska inte hela huset vara vattenfylld? Det borde ju komma en stråle med vatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!