Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kyl & Värmepumptekniker  (läst 14237 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Weermland

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kyl & Värmepumptekniker
« Svar #30 skrivet: 23 oktober 2020, 09:23:15 »
Tusen tack!
Det är riktigt svÃ¥rt pÃ¥ frÃ¥ga 2 med tanke pÃ¥ att jag inte fÃ¥r ut nÃ¥got värde knappt. DÃ¥ är de riktigt jobbigt att räkna ut 😅

Men jag tänkte på "R = U2/P = 2302/800=66,125"
Jag trodde man var tvungen till att ta P/U eftersom effekten är ett "större" värde än spänningen.

Men man får ta tvärtom?
Sen när det kommer till parallellt så får man dividera va?
Medans serie är det addition?
Sen använda ohms lag för resten?

Hur är det också när det gäller parallellt?
Att resistans ökar men strömmen minskar
Och när man räknar serie så är det
R=minskar
I=ökar

Och om jag fattar rätt på nästa.
Man tar r för materialet/tjockleken * längden.
Har jag förstått det rätt då? :)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29390
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kyl & Värmepumptekniker
« Svar #31 skrivet: 23 oktober 2020, 10:14:18 »
Nja, jag var nog lite flummig i min beskrivnig av parallell/seriell koppling.

Det som brukar vara konstant är spänningen.
Parallelkoppling av komponenter minskar resistans och ökar strömmen
Seriellkoppling av komponenter ökar resistans och minskar strömmen

Har man detta i huvudet så kan man sen använda reglerna för R.
Seriellkoppling Rtot = R1+R2..
Parallelkoppling Rtot = 1/(1/R1+1/R2...)

På den sista stämmer det, resistivitet, kolla vilken enheten är, men oftast är den i Ohm x mm2/m
Den kan även anges i Ohm x m, då får man räkna om tjockleken i m2
« Senast ändrad: 23 oktober 2020, 10:21:51 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Kyl & Värmepumptekniker
« Svar #32 skrivet: 23 oktober 2020, 10:17:00 »
Men jag tänkte på "R = U2/P = 2302/800=66,125"
Jag trodde man var tvungen till att ta P/U eftersom effekten är ett "större" värde än spänningen.

Tänk på enheterna. Ohm är volt/ampere. 100 ohm betyder att det krävs en spänning på 100 V för att driva fram en ström på en A. Effekten P är volt x ampere. Då högra ledet i uttrycket ska ha samma enhet som vänstra ledet, dvs V/A måste högra ledet bli V x V/(V x A) = V/A.

P/U hade blivit V x A/ V = A, alltsÃ¥ strömmen genom motstÃ¥ndet. Beroende pÃ¥ vad man vill beräkna kan man ta vilken kombination som helst men man mÃ¥ste hÃ¥lla koll pÃ¥ vad man gör och det gör man enklast genom att kolla att det blir den önskade enheten. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Weermland

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kyl & Värmepumptekniker
« Svar #33 skrivet: 03 november 2020, 10:40:17 »
Någon av er som gått utbildning till Kyl&Värmepumptekniker eller liknande?
För iochmed Covid läget nu så kommer vi inte ha några lektioner bortsett från labbarna.
Så det är svårt att veta vad jag ska fokusera på.

Har läst på om allt kring Trigonometri/Ohms lag/Serie-Parallel/Växel/Likström/Uppvärmning/Kostnader per KWh osv.
Vill mer fokusera på det som har med just ellära inom kylteknik har att göra.
Blivit väldigt rörigt när jag pluggar igenom allt och hälften av det sätter sig. Som jag kanske inte ens behöver.

Värt att tillägga är att det vi gjort hitills  pÃ¥ labbarna är att koppla ihop lampor till olika brytare. Tenta om drygt 4 veckor.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Kyl & Värmepumptekniker
« Svar #34 skrivet: 03 november 2020, 10:47:23 »
Om jag minns rätt var det inte så mycket ellära, beror kanske på vilken kategori man tar.
Detta om du menar den korta kursen som är en vecka.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Weermland

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kyl & Värmepumptekniker
« Svar #35 skrivet: 03 november 2020, 11:33:59 »
Nja min kurs är på ca 6 veckor. Under dom här veckorna som varit hittills har vi endast gått igenom Storheter/enheter och Ohms lag under en enda teorilektion.

Sen har vi bara haft labbar en gång i veckan.
Har fått sammanlagt 4 uppgifter som har med parallel/seriekoppling, Uträkning av ström/spänningar/resistans samt Grundläggande värmelära.
Där det kommer frågor kring effekt och kostnad. Använder oss utav Gleerups digitala bok, men den går igenom allt som har med magnetism/transformatorer/ kondensator och mycket mycket mer.
Som jag inte ens vet ifall vi kommer att behöva.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3583
  • Karma +2/-0
SV: Kyl & Värmepumptekniker
« Svar #36 skrivet: 03 november 2020, 20:33:25 »
Förståelsen kring kondensatorer är viktig skulle jag tro, i alla fall framöver i arbetet, kanske bra att kika på det redan nu.

Har du några instrument hemma? Du kan mäta förbrukning hemma på olika prylar med och utan förlängningskabel. Mäta spänningsfall över kabeln när den är inkopplad till en kaffebryggare eller hårfön eller något annat tungt. Hur många watt avger kabeln? Sen jämför resultatet med en lägre last. Observera resultaten.

Få ut watt på en pryl hemma från en tångampermeter och egen spänningsmätning.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Weermland

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kyl & Värmepumptekniker
« Svar #37 skrivet: 03 november 2020, 21:02:35 »
Nej det har jag inte. Men funderar på att köpa mig en voltmeter på t.ex Kjell. Det borde ju funka.

Sen angående spänningsfall är det att jag mäter närmast t.ex kaffebryggaren och sen mäter vid vägguttaget?
Vanligtvis 230V

Om jag har förstått det rätt så kan t.ex U vid bryggaren vara 20V och vid uttaget så kan de va 210V.
För dom sammanlagt ska väl bli 230?
Om jag inte har fått det helt om bakfoten.
Inte läst så mycket om spänningsfall i boken där tas det främst upp om effektivvärde Toppvärde *√2 och bottenvärde /√2.


Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3583
  • Karma +2/-0
SV: Kyl & Värmepumptekniker
« Svar #38 skrivet: 03 november 2020, 22:23:52 »
Nej det har jag inte. Men funderar på att köpa mig en voltmeter på t.ex Kjell. Det borde ju funka.

Sen angående spänningsfall är det att jag mäter närmast t.ex kaffebryggaren och sen mäter vid vägguttaget?
Vanligtvis 230V

Om jag har förstått det rätt så kan t.ex U vid bryggaren vara 20V och vid uttaget så kan de va 210V.
För dom sammanlagt ska väl bli 230?
Om jag inte har fått det helt om bakfoten.
Inte läst så mycket om spänningsfall i boken där tas det främst upp om effektivvärde Toppvärde *√2 och bottenvärde /√2.
Japp det stämmer så som du misstänker.

Spänningsfall över kablar är egentligen "andra halvan" av räkna på olika resistanser vid olika areor på kablar i funktion av dess längd.
Lite bra att känna till vad som händer och varför.
Ohms lag är hjälpmedlet där.

4V ska vara godtagbart spänningsfall innan man behöver gå upp i area på fast installerade kablar. För friliggande gäller lite annat som jag inte minns, men ändå intressant att räkna på.

Du kan försiktigt skära upp en förlängningskabel och dra ut nollan eller fasen så den hänger utanför. Då kan du sätta tångampermetern där. Dra gärna ut 5-10 cm. Det får inte finnas någon skada på någon ledare från ingreppet.
Alternativt klipp av stickproppen, skala bort ytterhöljet från kabeln så isolerade ledarna blir innanför blir 20 cm. Sen montera universal stickpropp på dessa ledare, nu är det enkelt att använda tångamperemeter.
Bara för att bekräfta; inget letarmaterial får vara synligt.

En uppgift:
En last på 2250 W ansluts till en kabellängd på 35 meter. Ledarmaterialet är aluminium. Spänningen är 230V.
a) Vilken är den minsta kabelarea med hela sin längd som behövs för att inte överstiga 4V spänningsfall? Välj en vanligt förekommande area.

b) Utifrån svaret ovan, välj nu en area mindre utifrån standardstorlekarna. Hur lång kan kabeln bli innan spänningsfallet blir över 4V?

c) Med kabeln från svaret från b), hur lång får den lov att vara om du säker effekten till 500 W, före spänningsfall 4V inträffar?

Bonusuppgift:
Förklara hur en jordfelsbrytare fungerar.
« Senast ändrad: 03 november 2020, 22:35:16 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3583
  • Karma +2/-0
SV: Kyl & Värmepumptekniker
« Svar #39 skrivet: 04 november 2020, 12:59:03 »
Enkelt förklarat, Bonusuppgift:
Den ström som flyter in från en fas genom jordfelsbrytaren för att sedan komma tillbaka i några av de andra faserna eller nollan genom belastningen går då igenom jordfelsbrytaren från andra hållet. Detta resulterar i att summan av strömmarna tar ut varandra, summan blir alltså noll.
Läcker det ström till jord någonstans i anläggningen blir summan inte noll längre och brytaren löser då dess gränsvärdet överskrides.

Schhyyyyy, eleven som ska svara! ;)  a:gl
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Weermland

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kyl & Värmepumptekniker
« Svar #40 skrivet: 04 november 2020, 22:45:17 »
Riktigt bra frågor! Tyvärr vet jag inte hur jag ska bära mig åt kring längd och material på kabeln.

SÃ¥ redan där tappar jag 😅
Är det någon tabell jag ska följa?
Står inget i boken om det. Dock hörde jag med läraren idag och jag behöver mest lära mig inom teorin.

Seriekoppling/parallellkoppling/ohms lag/Skillnader på trefas/enfas/reaktiv effekt/aktiv effekt.
SÃ¥ de var lite tryggt att höra men om jag fÃ¥r lite tips kring kabeln där sÃ¥ ska ja absolut försöka lösa frÃ¥gan 😁

Vilket guldforum det här är 😊

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3583
  • Karma +2/-0
SV: Kyl & Värmepumptekniker
« Svar #41 skrivet: 07 november 2020, 14:03:55 »
Farligt att läsa när man inte har tid att svara, skickar två hjälpande copy paste:

Kabelns resistans beräknas med formeln:

R = (resistivitet x längd) / area

Resistiviteten hos koppar vid rumstemperatur (20° C) är ca: 0,018 ohm/mm2 per meter kabel. För aluminium är resistiviteten 0,028 ohm/mm2.

Hos både koppar och aluminium ökar resistiviteten med 0,4% per grad temperaturhöjning. Detta innebär att en för klent dimensionerad kabel som blir varm orsakar ytterligare förluster eftersom den högre temperaturen också innebär ökat motstånd i kabeln.


________



Lite formler:
Resistansen (R) = (Resistivitet x Längd) / Area.
Resistiviteten för koppar = 0,0175 ohm m/mm² vid 15°C.

Har ledaren arean (A) och längden (L) blir resistansen (R) vid 15°C
RL = 0,0175 x L / A.

D.v.s. 10 m av en 0,5 mm² kopparledare har vid 15°C resistansen RL=0,0175 x 10 / 0,5=0,35 ohm.

Man bör emellertid vara medveten om att resistiviteten ökar med 0,4% per grad temperaturhöjning,
d.v.s. med 40% vid en temperaturhöjning om 100°C.
Samma ledare har vid 115°C resistansen RL = 1,4 x 0,35 ohm = 0,49 ohm.

Vill man veta spänningsfallet (UL) i ledaren får man multiplicera med strömmen
(I) i ledaren UL = RL x I.

D.v.s. vid 5 A i ledaren i exemplet ovan blir spänningsfallet UL = 0,35 x 5 = 1,75 V.

Hur kan man veta hur stor ström som kommer att gå i ledaren ?
Skulle man ansluta ledaren till båda polerna i en spänningskälla på U Volt blir naturligtvis
spänningsfallet i ledaren (UL) = U och strömmen I = U / R.
D.v.s. med ledaren enligt exemplet ansluten till 230 V skulle strömmen
(I) bli I = 230 / 0,35 = 657 A.

Få spänningskällor skulle dock förmå att leverera denna ström (eller säkringen skulle gå). Om vi ändå skulle
ha en sådan spänningskälla skulle ledaren bli mycket varm och resistansen skulle därför öka betydligt och det
skulle därmed gå mindre ström. I detta exempel skulle förmodligen ledaren smälta.

Nu är det dock vanligen så att man med två stycken ledare ansluter en apparat till spänningskällan.
På apparaten står det vanligen vilken effekt (P) den drar vid märkspänning (U).
Ur formeln P = U x I får man då reda på hur mycket ström (I) som går genom apparaten
och därmed också genom ledarna.

Genom en apparat på 2300 W går det alltså 2300 / 230 = 10 A vid märkspänningen 230 V.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Weermland

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kyl & Värmepumptekniker
« Svar #42 skrivet: 07 november 2020, 17:44:28 »
Riktigt bra förklarat!

Så resistansen i kabeln är resisitivitet * längd/Area.
Om jag sedan ska räkna ut resistansen i det den är kopplat till.
T.ex 2000/230=8,69 A
230/8,69=26 ohm

Om jag måste få ut totalen. Ska jag "seriekopplat" dom båda resistanserna då Rtot?
Eller ska dom parallellkopplas då?
Jag löser uppgifterna imorgon så får vi se om jag förstått det rätt med förklaringarna här. Tusen tack! :)

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3583
  • Karma +2/-0
SV: Kyl & Värmepumptekniker
« Svar #43 skrivet: 07 november 2020, 19:55:29 »
Det blir i serie med förbrukaren. Sen ska kabeln räknas dubbelt, eftersom det går en ledare till förbrukaren och en ledare tillbaka.

Så uppgiften ska bli som en serie med 3 olika resistorer, efter man räknat ut sina resistanser.

Jag tycker det är en bra övningsuppgift, lite åt det tunga hållet kanske, men intressanta resultat att titta på.

Syftet med uppgiften är att förstå om man kan ersätta en kabel med något man råkar ha, som kanske har en annan area. T ex jour lördag kväll.
Eller för att avgöra om en jättelång matarkabel på en nyinstallerad pump som vägrar fungera, om det kan vara problemet.

Att jag valde aluminium som ledarmaterial var för att visa att det var en annan resistans per längd än koppar som är det vanligaste.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Weermland

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kyl & Värmepumptekniker
« Svar #44 skrivet: 08 november 2020, 13:35:18 »
Sådär!

Nu har jag försökt mig på detta med lite knep och knåp.
Vet inte om jag har gjort det rätt men jag tänkte såhär.

Du skrev Spänningsfallet inte får överstiga 4V, Då tänkte jag 234V som max. Skulle kanske tänkt 236 men du får rätta mig isånnafall.

a) Då tog jag först.0,028 x35/5mm2=0,196 ohm x2=0,392
2250W/230V=9,78A
230V/9,78A=23,51 ohm
Rtot=r1+r2=0,392+23,51=23,902ohm
23,902 x 9,78=233,76 V

På B så har jag exprimenterat för att få ungefär samma svar dvs inte överstiga 234V
b) 0,028x55/9=0,171x2=0,34+23,51=23,85x9,78=233,27

C vet jag inte hur jag ska tackla riktigt.
och bonus.
Om jag inte har fattat det fel så mäter jordfelsbrytaren strömmarna mellan neutralledaren och fasledaren och om den överstiger det förinställda värdet så bryter jordfelsbrytaren strömmen.

Ungefär som en högtryckspressostat i ett kylsystem :)

Rätta mig gärna om jag har fel nu, lite svårt det här för jag har inte gjort några sånnahär tester innan men det är bara nyttigt så att jag lär mig :)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!