Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fuktutsöndringar frÃ¥n värmepump?  (läst 569 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad patrick356

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
Fuktutsöndringar från värmepump?
« skrivet: 02 december 2022, 15:49:57 »
Är det någon som vet ifall bergvärmepumpar släpper ifrån sig fuktig luft? Saken är den att vi har en krypgrund där temperaturen är ca 10 grader och 75% relativ luftfuktighet. I den har vi Nibe 1145 + fristående varmvattenberedare. Det står även en vattenrenare, avfuktare och frånluftsfläkt där nere. Visst, lite vatten släpps ut i en golvbrunn från värmesystemet när expansionsventilen öppnar och lite fukt kommer säkert från vattenrenaren som innehåller ett någorlunda tillslutet saltbad för regenerering. Men trots att jag har klätt väggar och golv i krypgrunden med åldersbeständig plast så tillförs hela tiden fukt. Nu när elpriserna är som de är så låter jag bara vår avfuktare gå fem timmar under natten och då ligger relativa luftfuktigheten på 75% vilket är för högt.
Jag hittar inga läckage och inga fuktgenomslag i väggar eller tak. Inte heller verkar frånluftsfläkten läcka ut varmluft där nere. Någon som har några idéer?

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fuktutsöndringar från värmepump?
« Svar #1 skrivet: 03 december 2022, 10:38:16 »
Nej, din bergvärme skapar inte någon fuktig luft så länge den inte läcker vatten på golvet.

Ditt problem är troligen att källaren blir fuktig från marken under och runt omkring. Kanske läcker det ner luft från bostaden?
Detta ihop med låg temperatur i källaren ger hög relativ luftfuktighet. Din avfuktare kan också få det tufft när det är så kallt om den inte är avsedd för kalla utrymmen.

Dränering, isodrän etc och högre temperatur är det som hjälper.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad patrick356

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
SV: Fuktutsöndringar från värmepump?
« Svar #2 skrivet: 03 december 2022, 17:29:29 »
Tack för ditt svar Magnus.
Som jag skrivit så är golvet och väggarna täckta av plast så därifrån kommer inget. Avfuktaren är avsedd för kalla krypgrunder (adsorption) så det är inte heller problemet. Det borde inte heller kunna läcka ned varmluft från huset eftersom huset har ett svagt undertryck pga frånluftsfläkten. Men för säkerhetsskull ska jag testa att ta bort en tätning av självdraget till källaren så att det inte finns något undertryck där och se vad som händer.

Någon annan ide? Kan det finnas ett litet läckage kanske som hamnar på något varmt i värmepumpen eller varmvattenberedaren och avdunstar kanske?

Nej, din bergvärme skapar inte någon fuktig luft så länge den inte läcker vatten på golvet.

Ditt problem är troligen att källaren blir fuktig från marken under och runt omkring. Kanske läcker det ner luft från bostaden?
Detta ihop med låg temperatur i källaren ger hög relativ luftfuktighet. Din avfuktare kan också få det tufft när det är så kallt om den inte är avsedd för kalla utrymmen.

Dränering, isodrän etc och högre temperatur är det som hjälper.

// Magnus

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fuktutsöndringar från värmepump?
« Svar #3 skrivet: 03 december 2022, 18:04:02 »
Uppfattar som att du täckt golvet med plast. Då måste det kanske vara blött under den. Vet du hur det ser ut under golvet, är det som vanligt med äldre hus. Gjutet direkt nästan mot marken under. Då vandrar det fukt upp genom betongen. Man får inte täta till så den fukten inte kan transporteras ut med något. Ingen målarfärg eller täta mattor på hela golvet. Endast klinker så det kan ventilera genom fogarna

Utloggad patrick356

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
SV: Fuktutsöndringar från värmepump?
« Svar #4 skrivet: 04 december 2022, 09:49:16 »
Både golv och väggar upp till ca 20 cm från syllen är täckta av plast. Under golvplasten finns endast ett lager cellplast och sedan fyllnadsgrus ovanpå sprängsten. Under plasten på väggarna är det obehandlade lecablock upp till ca 190cm. Lecablocken står på en betongram. På utsidan mot lecablocken är det någon form av dräneringsmatta innan man fyllt på med grus. Alltså är huset grunden dränerad och bra i största allmänhet men det är ett mysterium varifrån fukten kommer.

Uppfattar som att du täckt golvet med plast. Då måste det kanske vara blött under den. Vet du hur det ser ut under golvet, är det som vanligt med äldre hus. Gjutet direkt nästan mot marken under. Då vandrar det fukt upp genom betongen. Man får inte täta till så den fukten inte kan transporteras ut med något. Ingen målarfärg eller täta mattor på hela golvet. Endast klinker så det kan ventilera genom fogarna

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fuktutsöndringar från värmepump?
« Svar #5 skrivet: 04 december 2022, 22:27:45 »
Det låter som en lite märklig lösning med plast på insidan av en relativt kall källare, men det borde samtidigt hålla fukten ute om den kommer från marken. Är det fuktigt på utsidan av plasten?

Du har en frånluftsfläkt där nere fattar jag det som? Var kommer tilluften ifrån?

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!