Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vatten frÃ¥n energibrunn  (läst 2485 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Henke1982

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vatten från energibrunn
« skrivet: 31 mars 2021, 19:56:56 »
Hej

Läste om och blev intresserad av att ta vatten ifrån energibrunnen till bevattning av gräsmattan på somrarna!

Sagt och gjort grävde jag fram borrhålet för att kolla hur det såg ut men blev lite fundersam på om jag får i en slang där till en jetpump?
Mellan slangarna är det en liten fördjupning med en diameter på 28mm så går det att göra ett hål i gummit där och köra ner en PEM 25 med en backventil uppe vid pumpen tro?

Uppgifterna jag har om hålet är 140 meter beställt och kvitto på men står 120 på sgu! ??? 5.4 meter till grundvatten och ett flöde på 3500l/h

//Henke

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vatten från energibrunn
« Svar #1 skrivet: 31 mars 2021, 21:34:53 »
Hade lika förut innan jag borrade ett hÃ¥l för vatten, fungerade jättebra med att fÃ¥ ner slangar. jag borrade hÃ¥l i topplocket och tryckt ner 2 st 20 mm slangar, 10 meter ( nivÃ¥ pÃ¥ ca 4 meter )  slog ihop dom uppe och in med en 25 slang. backventilen satte jag strax före pumpen och den fungerade det med. Blev lite mer plats i hÃ¥let dÃ¥. Det enda som kan bli är om nivÃ¥n i hÃ¥let gÃ¥r ner till ca 6 meter sÃ¥ blir det lite svÃ¥rt med en sugande pump att fÃ¥ upp vattnet i rätt mängd.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Vatten från energibrunn
« Svar #2 skrivet: 31 mars 2021, 23:14:52 »
Om du har jetpumpen och slangarna eller behöver ha det till annat ifall du köper det så kan du ju testa, jag tvivlar på att det kommer fungera.

3500L/H enligt SGU kan lika gärna vara 350L/h och när du startar pumpen så kommer förmodligen tillrinningen inte hinna med, om du däremot pumpar ur vattnet 100 meter så kommer tillrinningen vara enorm jämfört mot att du sänker det lilla hålet med ett par meter, efter 8 meters lyfthöjd med jetpump så är det kört, då får du inget vatten ur hålet.

Och jag gissar på att du vet att grundvattnet är på 5.4 meter enligt SGU, enligt SGU så har min granne grundvatten på 8 meter och när vi borrade för ett par veckor sedan så låg grundvattnet på 37 meter. SGU-listans uppgifter får man ta med en nypa salt.
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad Henke1982

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vatten från energibrunn
« Svar #3 skrivet: 31 mars 2021, 23:52:54 »
Hade lika förut innan jag borrade ett hÃ¥l för vatten, fungerade jättebra med att fÃ¥ ner slangar. jag borrade hÃ¥l i topplocket och tryckt ner 2 st 20 mm slangar, 10 meter ( nivÃ¥ pÃ¥ ca 4 meter )  slog ihop dom uppe och in med en 25 slang. backventilen satte jag strax före pumpen och den fungerade det med. Blev lite mer plats i hÃ¥let dÃ¥. Det enda som kan bli är om nivÃ¥n i hÃ¥let gÃ¥r ner till ca 6 meter sÃ¥ blir det lite svÃ¥rt med en sugande pump att fÃ¥ upp vattnet i rätt mängd.


Kul att det gick för dig, fick du något skapligt tryck med din uppsättning?

Om du har jetpumpen och slangarna eller behöver ha det till annat ifall du köper det så kan du ju testa, jag tvivlar på att det kommer fungera.

3500L/H enligt SGU kan lika gärna vara 350L/h och när du startar pumpen så kommer förmodligen tillrinningen inte hinna med, om du däremot pumpar ur vattnet 100 meter så kommer tillrinningen vara enorm jämfört mot att du sänker det lilla hålet med ett par meter, efter 8 meters lyfthöjd med jetpump så är det kört, då får du inget vatten ur hålet.

Och jag gissar på att du vet att grundvattnet är på 5.4 meter enligt SGU, enligt SGU så har min granne grundvatten på 8 meter och när vi borrade för ett par veckor sedan så låg grundvattnet på 37 meter. SGU-listans uppgifter får man ta med en nypa salt.

Ja det är väl bara att testa sig fram för att se om det går!
Har en "Biltema" pump stÃ¥endes sÃ¥ fÃ¥r testa med den först 😅

Jag har en grävd brunn 10 meter bort som jag tar dricksvatten från så grundvattnet stämmer men det är som du säger att det hänger på om tillrinningen är tillräckligt hög.

Om det inte fungerar har något nåt tips på att plugga igen hålet i locket igen?

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
SV: Vatten från energibrunn
« Svar #4 skrivet: 07 maj 2021, 20:38:22 »
Jag har lite samma fundering. Behovet är dock lite annorlunda. Skulle jag få 1-4 m2 per dygn skulle det vara bra. Tänker att det borde finnas någon liten tryckpump man kan få ner.
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad dboy

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 86
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vatten från energibrunn
« Svar #5 skrivet: 11 juli 2022, 12:08:26 »
Hade lika förut innan jag borrade ett hÃ¥l för vatten, fungerade jättebra med att fÃ¥ ner slangar. jag borrade hÃ¥l i topplocket och tryckt ner 2 st 20 mm slangar, 10 meter ( nivÃ¥ pÃ¥ ca 4 meter )  slog ihop dom uppe och in med en 25 slang. backventilen satte jag strax före pumpen och den fungerade det med. Blev lite mer plats i hÃ¥let dÃ¥. Det enda som kan bli är om nivÃ¥n i hÃ¥let gÃ¥r ner till ca 6 meter sÃ¥ blir det lite svÃ¥rt med en sugande pump att fÃ¥ upp vattnet i rätt mängd.

Hur lång sugledning har du?
Hur stort flöde tar du ut?
Kan man kanske sätta returventilen på trycksidan av pumpen så man minskar tryckfallet på sugsidan?
Hur primar du pumpen, hinner man fylla sugslangen tillräckligt snabbt? Jag är orolig för att vattnet rinner undan för snabbt under fyllningen...

Jag har nästan samma situation. Jag la ner en 25mm PE slang till ca 10 m djup i vår energibrunn. Har ca 5m från mark ner till grundvatten (har en grävd brunn några meter bort så tror det är samma i borrhålet). Det är ca 10 meter vertikal slang i borrhålet +15 m horisontell slang från borrhålet till källaren där pumpen står. Pumpen står en meter under markyta, så ca 4m lyfthöjd + ca 10+15 m sugledning.
Jag är orolig både för att tryckfallet på sugsidan är för stort för att det skall fungera, men också för risken för kavitation och skador på pumpen...


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!