Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: All in!! FTX med värmebatteri och kylbatteri, klokt?  (läst 22336 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tallstugan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: All in!! FTX med värmebatteri och kylbatteri, klokt?
« Svar #15 skrivet: 18 november 2013, 22:18:51 »
Nu börjar jag på riktigt, aggregated är hemma, platsen är förberedd, källarfönstret ersatt av betongglas och kombidon, skall bara tråckla in aggregatet, måste flytta VP!! Fattas 2 cm(bilder bifogade).
Sitter och filar på offertunderlag för resten av materialet, har ni tips på den bästa leverantören? Har hört att man inte skall köpa de billigaste rören man hittar på nätet för det kan vara väldigt tunn ytbeläggning vilket gör att de rostar fort. Är det Lindab eller Veloduct som gäller? Är det någon som har erfarenhet av anslutningslådor?Det blir trångt på några ställen så jag får svårt att få plats med, eller i all fall att komma åt injusteringsspjällen när det blir inbyggt, då tänkte jag det skulle vara smidigt med anslutningslåda eftersom man får ljuddämpning och injustering i samma enhet, dessutom åtkomligt utifrån.
Ni som har FTX, har ni problem med centraldammsugare, att tända braskamin och att få riktigt sug i köksfläkten, man dimensionerar ju för ett visst undertryck i huset, då borde det ju i alla fall teoretiskt kunna bli problem med ovanstående.
Tegelvilla 350m2 i 3 plan byggt 1973, Bergvärme Nibe 1245-12 installerad Nov-2012, borrat 222m.
FTX ventilation Systemair TR03 driftsatt Jan-2014 med vattenvärmning och 5kW kylbatteri. När utetemp är över 13 gr styr jag mot konstant innetemp(ju större avvikelse från börvärde desto högre flöde). är utetemp under 13 grader är det konstant tillufttemp 22gr.
Solceller 61 st 260W glas-glas Solarwatt paneler. 15kW SMA växelriktare. Driftsatt 28/12-15. Beräknad årsproduktion knappt 15000kWh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!