Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Problem med IVT C5  (läst 19409 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ingo

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Svedala
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Problem med IVT C5
« Svar #15 skrivet: 24 november 2004, 13:20:10 »
Citera
Du har en underdimensionerad pump om du vill köra utan elpatrondrift och dessutom skulle du behöva förlänga slangen det dubbla.

400m jordvärmeslang ska räcka till en 7 kW:are.
Skåne, Nibe 1215 -7, separat elm., ytjord 400m, Hus 1 1/2 plan -39, 135m²+90m² käll.iso.100mm, 8-rad., i vänt på utbygg., 3-glas.
8764kW första året.

Utloggad ingo

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Svedala
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Problem med IVT C5
« Svar #16 skrivet: 24 november 2004, 13:21:01 »
Citera
Du har en underdimensionerad pump om du vill köra utan elpatrondrift och dessutom skulle du behöva förlänga slangen det dubbla.

så ska det se ut!
Skåne, Nibe 1215 -7, separat elm., ytjord 400m, Hus 1 1/2 plan -39, 135m²+90m² käll.iso.100mm, 8-rad., i vänt på utbygg., 3-glas.
8764kW första året.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9742
  • Karma +19/-4
Re:Problem med IVT C5
« Svar #17 skrivet: 24 november 2004, 15:21:12 »
IVT:s konstruktion av värmebärarsidan är lite svår att förklara, men skall göra ett försök. För att få bra verkningsgrad skall returtemperaturen vara densamma som temperaturen på ingående värmebärare (tänk på att temperaturvisningen kan vara någon grad fel).

Är ingående värmebärare varmare än returen betyder det att den interna cirkulationspumpen är ställd på för högt flöde i förhållande till den externa. En del av utgående värmebärare leds då direkt via ett rör som kortsluter ingång och utgång direkt till ingången till pumpen utan att passera radiatorerna. Ingående värmebärare blir då onödigt varm och pumpens effekt och verkningsgrad sjunker. Det finns ett flödesschema i instruktionsboken som visar hur det fungerar men det är inte helt lätt att begripa.

Den naturliga frågan blir då varför i alla världen man har en sådan rördragning. Jag tror det beror på reglersystemets konstruktion. Genom ”kortslutningsröret” får man cirkulation i radiatorkretsen även när varmvatten produceras. Varför man behöver det när inte andra pumpar behöver det har jag inte klart för mig. Förklaringen kan vara att IVT använder av en stopp- och starttemperatur medan andra fabrikat oftast räknar gradminuter, jag vet inte.
 
Hade du oljeeldning tidigare? Det låter som om pumpen är för klent dimensionerad. Det kan vara problem att få till rätt pumpstorlek vid konvertering från olja. Gissar man för lågt på pannans årsverkningsgrad kan man få en storlek för liten pump då oljepannan levererade mer värme till huset än vad man trodde.

Eller försöker du värma en tidigare ouppvärmd källare som inte är isolerad? En oisolerad källare kan dra hur mycket värme som helst.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Anders Norman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Tavelsjö, Umeå
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Problem med IVT C5
« Svar #18 skrivet: 25 november 2004, 10:05:05 »

Eller försöker du värma en tidigare ouppvärmd källare som inte är isolerad? En oisolerad källare kan dra hur mycket värme som helst.


Detta gör jag ej! Har inget extra i huset som skall värmas upp mot tidigare uppvärmning.
Tidigare hade jag oljeeldning med ca 3,5kubik olja/år.

Jag har kurva 4,0 och fininst 2,0 och har ca 21 grader inne. Ang cirkpumparna så hade jag imorse 37,2grader på GT1(retur Rad) och 37,7 på GT9(VB in). Den diffen är ganska ok, och så har det legat tidigare oxå, skiljer inte mycket.

Har även loggat nu i 47 timmar. From 23/11 08.40 tom 25/11 07.40 har det gått: VP 42 och TS 23 tim.
Visst är det lite mycket på TS när det varit en medeltemp på ca -8grader. Även nollgradit igår och då stannade pumpen. Imorse var det -4 och pumpen stod still.


Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9742
  • Karma +19/-4
Re:Problem med IVT C5
« Svar #19 skrivet: 25 november 2004, 10:45:04 »
3,5 m3/år med en inte alltför dålig panna blir i storleksordningen 26 000 kWh/år som tillförs huset.  

Mitt hus förbrukade 2,8 m3/år men pannan var tilläggsisolerad, motsvarar kanske 3 - 3,1 m3/år med en normalpanna. Har kommit fram till att huset behöver runt 23 000 kWh/år. Jag skulle idag om jag gjorde om installationen välja en pump på 6 eller 7 kW.

I ditt fall tycker jag pumpen är helt klart för liten. Kommer man upp till 26000 kWh/år brukar leverantörerna rekommendera 7 kW.

Lite konstigt att pumpen står still när det är -4 ute. Den borde gå hela tiden då. Från drift- och tillsatstimmarna  gissar jag att pumpen klarar av att värma huset ner till -2 utan tillsats. Bor du i södra Sverige?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Anders Norman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Tavelsjö, Umeå
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Problem med IVT C5
« Svar #20 skrivet: 25 november 2004, 11:12:20 »
Ja., den borde gå hela tiden då.
Det som är så konstigt är att pumpen stannar och att tillskottet går mycket. Kan det vara fel på nåt gällande rördragningarna? Eftersom att pumpen stoppar när returtempen blir för hög, och då går förmodligen tillskottet in.
Sen borde pumpen gå lite lägre utan tillskott tycker jag.., jag bor i Umeå och klarar den inte lägre än -2 så får vi problem...
Vid minus 2 är det ju nästan shortsväder.. ;D

Utloggad lubbis

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 563
  • Karma +0/-0
    • Lennarts Värmepumpssida
Re:Problem med IVT C5
« Svar #21 skrivet: 25 november 2004, 12:00:42 »
Det är viktigt att ställa in ramptiden rätt annars får du detta fenomen. Se värdet på 8.3.5 vilket är viktigt för att eltillskottet ska slå av i god tid. Jag fick även höja 8.3.4, 8.4 och 9.2 för att inte få för kallt inne när det var -25 ute. Se http://www.abc.se/~m5938/

Jag fick det själv i början som du kan se på min statistik. I vintras gick den 24/dygn i tre veckor utan stop.

För övigt har du en underdimensionerad pump. Min C5 och 100 kvadratmeter att värma upp ger eltillskott vid ca -5 grader (tidigare oljeförbrukning 2,4 - 2,6 kubik).
Har vårdnaden om dotterns Daikin XRH40 och Daikin Origo XRH 25 som värmer/kyler 1,5 plans hus på 170 kvm
Nu insatslägenhet med fjärrvärme men tidigare
5 kW IVT C5 med 92 m aktivt hål i Östergötland som värmer 100+40 m2 i ett plan. Tidigare oljeeldning ca 2,5 m3/år. Nu totalförbrukning på 12 500 kWh. http://www.abc.se/~m5938/

Utloggad Anders Norman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Tavelsjö, Umeå
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Problem med IVT C5
« Svar #22 skrivet: 25 november 2004, 12:18:10 »
Ja, kanske är lika bra att godta att pumpen kan vara underdim.  :( De flesta säger samma sak.

Såhär ser det ut för tillfället
8.1 Timer:             75min
8.3.4 Öppna:        40min
8.3.5 Stänga:       4min
8.4 TS ur vid GT9: 48 grader
9.2 vet jag ej.

Vad får ni till att jag har för effekttäckning? Norrlänningen 2.0 som jag har till hjälp, vi får det till ca 50% effekttäckning och enligt STEM's rekommendationer är det ju lite lågt och det borde IVT tagit hänsyn till.

Utloggad Norrlänningen 2.0

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt går, det är bara olika svårt
Re:Problem med IVT C5
« Svar #23 skrivet: 25 november 2004, 12:32:50 »
Jo..jag är ju rent KASS på rego 600 så där är jag ju inte till mycket hjälp, men moraliskt stöd kan man ju alltid vara...

Vad det handlar om nu é att samla ammunition till skyttegravskriget med IVT som nog kan komma framöver. Att pumpen är liten är helt klart, men frågan är HUR liten. (Jag har på känn att IVT kommer försöka försvara sig med "Stem rekomenderar..." etc) Att det sedan är dravvel är en helt annan femma...

Såg nu i Stems rekomendationer i ´04 broschyren så lägger de sig på en dimensionering på 60%..så det kommer ju skita sig för IVT att ta stöd därifrån...Men allt är ju avhängt på vilken verkningsgrad gamla oljepannan hade...å det blir ju svårt att veta nu....

Jag tycker det är solklart, de har räknat fel, så det är bara att de får det att funka eller byter pump, med tanke på tomten så borde det vara ett ypperligt tillfälle för dem att få testa sin kompaktkollektor ;D ;D, de kan få nyttja testytan alldeles gratis ;D men men...tyvärr så bestämmer ju inte jag hur IVT ska göra, kan bara tycka.. ::)

Sen har vi det här med gångtiderna jag inte blir klok på, i min värd så SKA pumpeländet gå 24/7 vid behov och inte hålla på å stänga av sig å låta tillskottet gå in...men som sagt...REGO är inte min starka sida, å andra sidan har jag ju hela helgen på mig att läsa manualen 8) ;D ;D



Nu: Direktel (0 radiatorer på) Sanyo 123 och pelletskamin med kreativ skorstenslösning. Souterränghus, västerbotten

Tidigare:Thermia Villa 5.5, borra ~130 aktivt djup. FLM30 & Thermia SVR 110.  Enplansvilla i västerbotten, 175 kvm.

Utloggad ingo

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Svedala
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Problem med IVT C5
« Svar #24 skrivet: 25 november 2004, 13:14:24 »
En sak till. Vems idé var det att lägga ner 400 m slang. Om det var installatören så blir jag lite misstänksam. Min IVT offert ville att jag skulle ha en 6 kW med 305 m slang och installatören propsa på att det räckte, medan kalkylen han lämnade sa 285 m. Kan det vara att dom inte själva har varit insatta tillräckligt och inte reflekterat på att pumpen var lite klen. Hade jag räknat ut det själv så hade jag undrat.... "400 m till en 5:a???"  :o
Skåne, Nibe 1215 -7, separat elm., ytjord 400m, Hus 1 1/2 plan -39, 135m²+90m² käll.iso.100mm, 8-rad., i vänt på utbygg., 3-glas.
8764kW första året.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gåre så gåre
Re:Problem med IVT C5
« Svar #25 skrivet: 25 november 2004, 17:02:31 »
Citera
Men det är mycket jag inte förstår än... det tar ju ett tag!
Te.x Vad är skillnaden på temp i Retur Rad(GT1) och på VB UT(GT8), VB IN(GT9)...?
Och har hastigheten på dom två cirkulationspumparna nån betydelse... isåfall vilken?
 

Fick du nåt svar?
GT1 är den givare som styr pumpen.
GT8 GT 9 är givare som visar framledning och returtemp till pumpen.

Ang pumparna, det förklarade väl Roland ett balanserat flöde så inte vattnet kortsluts via bypass så det går tillbaka till vp utan att varit runt en sväng i rad. kretsen.
Det få alltså inte vara högre flöde på interna cirkpumpen än den externa.

Strid för en större pump, säg att ni har räknat fel, jag är villig att betala viss del av kostnaden....
Det är det värt på lång sikt.

Ang styren.. får man inte alltid ut 24x timmar av vp vid kyla då måste man sitta vid pumpen logga olika inställningar för att se vad felet är.
Jag satt i tiotalstimmar vid vår 25 kw pump, det var svårt ska jag säga.. men har du stor volym öka timern för tillskottet till det dubbla 60 min höjs till 120 minuter, det minskar risken för onödigt tillskott, men sen måste man kolla så at tillskottet går ur i tid. Om det inte stegar ur nog snabbt kan returtemepn fortsätta att stiga så att även vp stannar pga av för hög returtemp. Även om den BEHÖVS 24 t/ dygn. Så får det INTE va!!!!   det är inst ansvar att justera in detta men tyvärr, lika snabbt som dom ofta offerar en lite klen anläggnig, lämnar dom din styr åt sitt öda för att sätta in nya pumpar.
En tanke har du betalat alla kostnader till dom?? Om inte håll inne pengar.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9742
  • Karma +19/-4
Re:Problem med IVT C5
« Svar #26 skrivet: 25 november 2004, 19:25:38 »
Citera
Vad får ni till att jag har för effekttäckning?

Jag håller med Norrlänningen, du bör ligga runt 50 % effekttäckning om jag jämför med min anläggning. 50 % effekttäckning skall ge ungefär 90 % energitäckning eller strax därunder. Du får nog räkna med ca 3000 kWh/år tillsatsel.

Vad står det i offerten om lägsta temperatur som pumpen skall klara utan tillsats? Vad har du för temperatur på köldbärare ut och in? Det påverkar effekten en hel del.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gåre så gåre
Re:Problem med IVT C5
« Svar #27 skrivet: 25 november 2004, 23:01:55 »
Citera
Du får nog räkna med ca 3000 kWh/år tillsatsel.

Det där kostar mycket varje år nog borde det va mera optimalt med ett snäpp större pump på sikt, bara nu värmesystemet kan ta emot den effekten utan att temperaturerna blir för höga.
Jag skulle grina om jag hade 3000 kwh/år i tillskott.
Förr var rekommendationen 50% men med dyr el och låg ränte tycker jag det är förlegat.

Trösten är väl ändå att du sparar massor av el ändå trots lite vek pump   ;D
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Anders Norman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Tavelsjö, Umeå
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Problem med IVT C5
« Svar #28 skrivet: 26 november 2004, 12:39:19 »
Tack för alla svar... Måste säga att denna sida överträffade HÖGT över min förväntningar.
Tack till er alla som engagerar er i mitt (och alla andras problem)! :)

Eftersom att jag inte alls är duktig (än) på värmepumpar och hur det ska fungera, med uträkningar och allt, så uppskattar jag verkligen denna sida, och min kollega Andreas "Norrlänningen 2.0" Sjölund, som har ställt upp och tagit fram uppgifter, räknat ut och kliat sig i huvet!


Prövade igår eftermiddag att stänga TS kl 18.
-5 ute och returtemp(GT1) på 39,5. Temp inne: 21-22.
Imorse efter 13 timmar kont på VP så var det -9 ute och returtemp på 31,3, temp inne: 18-19. Kurva 4,1.
Så tydligen så klarar inte VP att värma när det är kallare än -5 utan TS.
VB Ut(GT8) var ändå nästan samma temp vid båda tillfällena, ca 46 grader. Om den skickar ut lika mycket värme, varför sjunker ändå tempen inne?

Visst ska det inte spela nån roll i det läget vilken kurva det är? Om den är 4,1 eller 5,1 så ska väl ändå pumpen sträva efter stopptemp på retur?

På återhörande..

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gåre så gåre
Re:Problem med IVT C5
« Svar #29 skrivet: 26 november 2004, 13:20:54 »
Citera
Visst ska det inte spela nån roll i det läget vilken kurva det är? Om den är 4,1 eller 5,1 så ska väl ändå pumpen sträva efter stopptemp på retur?

Spelar ingen roll, om pumpen går kontinuerligt ger den ifrån sig max oavsett inställde kurvor !!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!