Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe F370 + LLVP  (läst 574 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Alex143

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nibe F370 + LLVP
« skrivet: 10 mars 2024, 22:57:49 »
Hej!

Har en Nibe F370 på 3 plan om totalt 160 kvm med vattenburet golvvärme i samtliga rum med termostat / styrning (shunt som styr flödet). Eltillsatsen går väldigt ofta och valde därför att installera LLVP på entréplan och övervåning.

Tanken är att låta LLVP värma dessa ytor så får frånluftsvärmepumpen sköta värmen i nedre plan där LLVP inte når.

Så till mina frågor:

Jag har en Nibe rumsgivare installerad på entréplan där även LLVP finns - bör denna fortsatt vara aktiverad?

Kan jag stänga av golvvärmen på entréplan och övervåning där LLVP skall stå för värmen eller påverkar det FLVP negativt?

Förövrigt så har jag bifogat lite bilder på hur FLVP går och statistik - kan någon kunnig här tyda om allt ser korrekt ut? Tycker nämligen tillsatsen går in väldigt ofta (även då inget varmvatten använts).

Ha det fint!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe F370 + LLVP
« Svar #1 skrivet: 11 mars 2024, 08:06:37 »
Om vi börjar med frånluftsvärmepumpen så går den allra bäst om den får jobba mot öppna termostater.
DVS om golvvärmens termostater slår på/av hela tiden så varierar belastningen på pumpen så mycket att detta kan trigga elpatron i onödan.
Man vill eftersträva så pass jämn belastning på den som möjligt.

Men har du en LVVP som hjälper till så kan du stänga golvvärmen helt i de rum som LVVP värmer.
Rumsgivaren bör då flyttas till ett rum där din LVVP inte värmer.
Försök hitta en kurva som gör att shunten i F370 får styra värmen utan att termostaterna i de sum som den värmer går på/av.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9640
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe F370 + LLVP
« Svar #2 skrivet: 11 mars 2024, 09:00:32 »
F370 har bara en ganska liten kompressor som ger 2 kW värme. Det räcker inte särskilt långt alls i ett stort hus och elpatronen måste kopplas in ofta, men det ger ändå en hyfsat stor årsbesparing. Stäng som sagt golvvärmen i alla rum som värms av LLVP (sätt golvvärmen på t.ex. frostskyddsläge eller annan låg temperatur). I rum på entrévåningen och övervåningen som omväxlande har öppen och stängd dörr till natten kan man försöka ställa golvvärmetermostaten lägre än LLVP så golvvärmen bara är på om natten. Rumsgivaren kan man ställa om så den bara visar innetemperatur utan att styra någon innetemperatur och sedan kör man enbart med värmekurvan. Annars borde man flytta rumsgivaren till källaren som ska vara där F370 värmer upp rummen.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Alex143

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F370 + LLVP
« Svar #3 skrivet: 11 mars 2024, 16:44:38 »
Om vi börjar med frånluftsvärmepumpen så går den allra bäst om den får jobba mot öppna termostater.
DVS om golvvärmens termostater slår på/av hela tiden så varierar belastningen på pumpen så mycket att detta kan trigga elpatron i onödan.
Man vill eftersträva så pass jämn belastning på den som möjligt.

Men har du en LVVP som hjälper till så kan du stänga golvvärmen helt i de rum som LVVP värmer.
Rumsgivaren bör då flyttas till ett rum där din LVVP inte värmer.
Försök hitta en kurva som gör att shunten i F370 får styra värmen utan att termostaterna i de sum som den värmer går på/av.

Tack för svaret!

Så jag bör därmed sätta termostaterna på Max i samtliga rum förutom rummen där LLVP värmer? Och sedan styra värmekurvan uppåt / nedåt beroende på komfort?

Utloggad Alex143

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F370 + LLVP
« Svar #4 skrivet: 11 mars 2024, 16:48:05 »
F370 har bara en ganska liten kompressor som ger 2 kW värme. Det räcker inte särskilt långt alls i ett stort hus och elpatronen måste kopplas in ofta, men det ger ändå en hyfsat stor årsbesparing. Stäng som sagt golvvärmen i alla rum som värms av LLVP (sätt golvvärmen på t.ex. frostskyddsläge eller annan låg temperatur). I rum på entrévåningen och övervåningen som omväxlande har öppen och stängd dörr till natten kan man försöka ställa golvvärmetermostaten lägre än LLVP så golvvärmen bara är på om natten. Rumsgivaren kan man ställa om så den bara visar innetemperatur utan att styra någon innetemperatur och sedan kör man enbart med värmekurvan. Annars borde man flytta rumsgivaren till källaren som ska vara där F370 värmer upp rummen.

Tack för svar!

Jag har nu schemalagt så att elpatron enbart får köra under timmarna 22-05 och 12-17. Tänker att kompressorn får jobba lite själv under dom dyra timmarna.

Även stängt av rumsgivaren tills att den blir flyttad till något centralt rum i suterrängvåningen. Behövs elektriker för det eller är det lätt gjort själv?

Har även ställt ner termostaterna till 16 grader där LLVP värmer. Hittills idag har vi legat bra i förbrukning och 53 grader i laddning 👍

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9640
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe F370 + LLVP
« Svar #5 skrivet: 11 mars 2024, 17:08:05 »
När man ställer in värmekurvan ska alla de termostater som sedan ska användas stå på max så att man väljer så låg värmekurva som möjligt för att få den önskade innetemperaturen. Sedan har F370 shuntventil så den klarar bra att hantera termostater där man av någon anledning behöver använda det.

Hoppas inte komforten i huset och varmvattnet blir dålig när el-patronen är blockerad så många timmar. Innegivaren går bra att flytta själv, det är enbart signalledning till den med svagström.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Alex143

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F370 + LLVP
« Svar #6 skrivet: 11 mars 2024, 18:07:11 »
När man ställer in värmekurvan ska alla de termostater som sedan ska användas stå på max så att man väljer så låg värmekurva som möjligt för att få den önskade innetemperaturen. Sedan har F370 shuntventil så den klarar bra att hantera termostater där man av någon anledning behöver använda det.

Hoppas inte komforten i huset och varmvattnet blir dålig när el-patronen är blockerad så många timmar. Innegivaren går bra att flytta själv, det är enbart signalledning till den med svagström.

Jag får hålla koll på VV-temp dom kommande dagarna.

Rådet om att öppna termostaterna till max gäller även fast man har shuntskåp och shunt till alla rum? Skåpet på bilden är från källarvåningen. Vi har liknande skåp i samtliga våningar.

Jag tänkte mig att systemet skulle vara som mest optimalt om rumstermostaterna med dess shuntar fick bestämma.


Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9640
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe F370 + LLVP
« Svar #7 skrivet: 11 mars 2024, 19:08:27 »
Du menar att du alltså har golvvärmefördelare med termostatreglering och ställdon på varje våning. Alla termostater som inte behöver stå inställda på en viss temperatur av någon anledning ska stå på max och temperaturen styras av värmepumpens värmekurva och styrsystem. Man vill aldrig att värmepumpen ska behöva arbeta med en högre värmekurva än nödvändigt, det minskar COP. Sedan blir det ju liksom tårta på tårta när man har styrning i värmepumpen plus golvvärmecentral.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Alex143

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F370 + LLVP
« Svar #8 skrivet: 11 mars 2024, 22:05:28 »
Du menar att du alltså har golvvärmefördelare med termostatreglering och ställdon på varje våning. Alla termostater som inte behöver stå inställda på en viss temperatur av någon anledning ska stå på max och temperaturen styras av värmepumpens värmekurva och styrsystem. Man vill aldrig att värmepumpen ska behöva arbeta med en högre värmekurva än nödvändigt, det minskar COP. Sedan blir det ju liksom tårta på tårta när man har styrning i värmepumpen plus golvvärmecentral.

Ja du ser hur dÃ¥lig koll jag har  dontknow

Då gör jag som så att jag ställer in max på termostaterna där GV och FLVP skall styra och labbar runt lite med värmekurvan. Ställer även resterande rum på ca 18 grader så får LLVP köra värmen där.

Återkommer med resultat. Hjälpen uppskattas!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe F370 + LLVP
« Svar #9 skrivet: 11 mars 2024, 22:12:56 »
Tack för svaret!

Så jag bör därmed sätta termostaterna på Max i samtliga rum förutom rummen där LLVP värmer? Och sedan styra värmekurvan uppåt / nedåt beroende på komfort?

Jepp, börja så, sen kan du ha aktiva termostater i de rum som F370 värmer också, men man behöver trimma in rätt kurva först.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!