Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: S735 Lutflöde (BP16)  (läst 1782 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mattias_W

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: S735 Lutflöde (BP16)
« Svar #15 skrivet: 06 mars 2024, 21:47:05 »

Dragspelsslangen t.h ska bort. Den är BIG NO-NO för F750/F730/S735, (Hell, alla flvp gissar jag?!)...
Blir kraftig turbulens och flödeshinder. Jag får samma problem med min F750 när jag (tillfälligt) kör med finflänsade dragspelsaluminiumrör. Från 230 m³/h till 150 m³/h... vid samma fläktprocent typ.

Börja med att åtgärda högersidan.
Köp en sånhär 160mm 90°-böj på Bauhaus, eller motsvarande ( se bild nedan)
Om den inte nÃ¥r fram, sÃ¥ skarva med "raka rör"; 125-160-"reducers".  tummenupp

Du måste ta bort frigolitringen som ligger uppepå pumpens högra rörstos för att få 160 mm böj på plats.

Fan vad grymt, jag börjar hoppas på en tänkbar lösning på problemet!! Som inte känns allt för dyr/avancerad …

Tack så mycket!

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: S735 Lutflöde (BP16)
« Svar #16 skrivet: 06 mars 2024, 21:47:46 »
Ja, den är dragen ut genom bakväggen på huset typ 2 m från där pumpen står…

Vi har 4 dom per plan om jag inte tänker fel … badrum, kök, garderob.

Då är nog avluften till vänster tämligen oskyldig, även om det förstås är dåligt med alla sorters "böjar".
Edit: Jag är ju blind, är med största sannolikhet samma problem med avluften till vänster ser jag nu... gah!

Be firman byta dragspelet till höger, till 160mm 45°-45°-böjar, eller 90°, släta rör! DÃ¥ kommer du garanterat fÃ¥ upp flödet.  tummenupp.
Kan swisha en byxvarm Zingo om jag har fel...

Edit: Be firman byta båda, börja med högra!
« Senast ändrad: 06 mars 2024, 21:50:51 av kWhalp »

Utloggad Mattias_W

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: S735 Lutflöde (BP16)
« Svar #17 skrivet: 06 mars 2024, 21:49:04 »
Då är nog avluften till vänster tämligen oskyldig, även om det förstås är dåligt med alla sorters "böjar".

Be firman byta dragspelet till höger, till 160mm 45°-45°-böjar, eller 90°, släta rör! DÃ¥ kommer du garanterat fÃ¥ upp flödet.  tummenupp.
Kan swisha en byxvarm Zingo om jag har fel...

Stort tack, ska snacka med dom imorgon, har du rätt får jag swisha dig :)

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9644
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: S735 Lutflöde (BP16)
« Svar #18 skrivet: 06 mars 2024, 21:50:54 »
Ja, den är dragen ut genom bakväggen på huset typ 2 m från där pumpen står…

Vi har 4 don per plan om jag inte tänker fel … badrum, kök, garderob.

Det är ett enkelt sätt att bara dra ut avluften genom närmaste yttervägg men det kan minsann lÃ¥ta en hel del och fasaden kan bli missfärgad av en del mögel och liknande.  8 frÃ¥nluftsdon pÃ¥ 190 kvm lÃ¥ter däremot helt okej om bara samlingskanalen hade varit 160 mm diameter.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Mattias_W

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: S735 Lutflöde (BP16)
« Svar #19 skrivet: 06 mars 2024, 21:53:13 »
Det är ett enkelt sätt att bara dra ut avluften genom närmaste yttervägg men det kan minsann lÃ¥ta en hel del och fasaden kan bli missfärgad av en del mögel och liknande.  8 frÃ¥nluftsdon pÃ¥ 190 kvm lÃ¥ter däremot helt okej om bara samlingskanalen hade varit 160 mm diameter.

Det är möjligt att den är, jag har faktiskt ingen aning?

Har noterat att det rinner en del fukt där, funderat på att byta från det enkla galler vi just nu har framför till något som bygger ut en del från fasaden, kan det vara vettigt?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9644
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: S735 Lutflöde (BP16)
« Svar #20 skrivet: 06 mars 2024, 21:56:05 »
Ja det kan vara en god idé att få ut kondensdropparna en bit utanför den direkta fasadytan. Finns olika ventilationshuvar för det.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Mattias_W

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: S735 Lutflöde (BP16)
« Svar #21 skrivet: 06 mars 2024, 21:58:22 »
Ja det kan vara en god idé att få ut kondensdropparna en bit utanför den direkta fasadytan. Finns olika ventilationshuvar för det.

Något tips vad som vore lämpligt?

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: S735 Lutflöde (BP16)
« Svar #22 skrivet: 06 mars 2024, 22:01:41 »
Det är möjligt att den är, jag har faktiskt ingen aning?

Har noterat att det rinner en del fukt där, funderat på att byta från det enkla galler vi just nu har framför till något som bygger ut en del från fasaden, kan det vara vettigt?

Mitt tak är svartprickigt runt avluftsstosen. Får odla agarplattor där, kanske hittar botemedlet mot kommande Covid 2.0?

I värsta fall, om firman knorrar, kan du prova själv att sätta en slät 125mm-"biltemaslang" (se bild), den har jag provat, med mycket bättre resultat än den där sunkiga dragspelshistorien du har.
Det bästa är dock som sagt stor, (gärna 160 mm) slät, plåtrörsböj, 45+45, eller 90°.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9644
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: S735 Lutflöde (BP16)
« Svar #23 skrivet: 06 mars 2024, 22:03:39 »
Något tips vad som vore lämpligt?

Jag tänkte på något sånt här combidon men då får man ta bort den andra stosen först: https://ventilation.se/sv/products/fyndvara-combidon-160-svart
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Mattias_W

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: S735 Lutflöde (BP16)
« Svar #24 skrivet: 06 mars 2024, 22:09:44 »
Mitt tak är svartprickigt runt avluftsstosen. Får odla agarplattor där, kanske hittar botemedlet mot kommande Covid 2.0?

I värsta fall, om firman knorrar, kan du prova själv att sätta en slät 125mm-"biltemaslang" (se bild), den har jag provat, med mycket bättre resultat än den där sunkiga dragspelshistorien du har.
Det bästa är dock som sagt stor, (gärna 160 mm) slät, plåtrörsböj, 45+45, eller 90°.

Tycker nog dom ska lösa det alltså, men tack för tips ändå. Tror inte heller dom har isolerat med PE30 hela vägen, bara första halvan … är lite svårt att se men känns skumt i så fall.

Sen får man med en pass bit foga 160 till mina 125 då?

Utloggad Mattias_W

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: S735 Lutflöde (BP16)
« Svar #25 skrivet: 06 mars 2024, 22:11:36 »
Jag tänkte på något sånt här combidon men då får man ta bort den andra stosen först: https://ventilation.se/sv/products/fyndvara-combidon-160-svart

Intressant, jag har ju bara ett hål ut men kanske finns liknande?

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: S735 Lutflöde (BP16)
« Svar #26 skrivet: 06 mars 2024, 22:15:05 »
Tycker nog dom ska lösa det alltså, men tack för tips ändå. Tror inte heller dom har isolerat med PE30 hela vägen, bara första halvan … är lite svårt att se men känns skumt i så fall.

Sen får man med en pass bit foga 160 till mina 125 då?

Ja, finns "reduktionsnippel" 125-160mm på Bauhaus. (se bild).

AlltsÃ¥, hyr/köp en billig titthÃ¥lskamera och kolla utanpÃ¥ kanalen? Kommer ju bli fuktskador pÃ¥ sikt om avluftskanalen ej är kondensisolerad i sin fulla längd...  :-\

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9644
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: S735 Lutflöde (BP16)
« Svar #27 skrivet: 06 mars 2024, 22:17:37 »
Intressant, jag har ju bara ett hål ut men kanske finns liknande?

Nej jag tänkte att man tar bort den andra stosen som inte behövs. Tar inte många minuter att skruva isär huven och borra bort nitarna till den andra onödiga stosen. Sedan får man köpa att den är extra stor/bred för bara ett hål i väggen.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Mattias_W

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: S735 Lutflöde (BP16)
« Svar #28 skrivet: 06 mars 2024, 22:22:17 »
Nej jag tänkte att man tar bort den andra stosen som inte behövs. Tar inte många minuter att skruva isär huven och borra bort nitarna till den andra onödiga stosen. Sedan får man köpa att den är extra stor/bred för bara ett hål i väggen.

Fattar!

Utloggad Mattias_W

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: S735 Lutflöde (BP16)
« Svar #29 skrivet: 06 mars 2024, 22:23:13 »
Ja, finns "reduktionsnippel" 125-160mm på Bauhaus. (se bild).

AlltsÃ¥, hyr/köp en billig titthÃ¥lskamera och kolla utanpÃ¥ kanalen? Kommer ju bli fuktskador pÃ¥ sikt om avluftskanalen ej är kondensisolerad i sin fulla längd...  :-\

Toppen! Ja, får kolla på det!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!