Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe S735 fluktuerande framledningstemp  (läst 495 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

filip1234

  • Gäst
filip1234
Nibe S735 fluktuerande framledningstemp
« skrivet: 05 mars 2024, 18:35:23 »
Hej,
Vår Nibe S735 började "balla ur" häromnatten. Utan att vi gjorde några ändringar så började framledningstemperaturen fluktuera +/- 4 grader var 30:e min. Energiförbrukningen sköt dessutom i höjden. Se länk till graf (jag fattar inte riktigt hur forumets bild-funktion fungerar). Det skedde natten mellan den 3:e och 4:e mars.

Länk till bild: https://imgur.com/a/XRnuWup

Det enda som ändrats är att ytteremperaturen sjunkit något men ska det verkligen leda till typ 3 ggr så stor energi-förbrukning.

Jag började ladda in data i Grafana först den 1/3 så jag har tyvärr inte mer data från värmepumpen att gå på men vår totala energiförbrukning är nästan den tripplats de senaste två dygnen jämfört med genomsnittet sen mitten på januari.

Tacksam för lite klokheter...

/filip

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Nibe S735 fluktuerande framledningstemp
« Svar #1 skrivet: 05 mars 2024, 19:22:00 »
Hej,
Vår Nibe S735 började "balla ur" häromnatten. Utan att vi gjorde några ändringar så började framledningstemperaturen fluktuera +/- 4 grader var 30:e min. Energiförbrukningen sköt dessutom i höjden. Se länk till graf (jag fattar inte riktigt hur forumets bild-funktion fungerar). Det skedde natten mellan den 3:e och 4:e mars.

Länk till bild: https://imgur.com/a/XRnuWup

Det enda som ändrats är att ytteremperaturen sjunkit något men ska det verkligen leda till typ 3 ggr så stor energi-förbrukning.

Jag började ladda in data i Grafana först den 1/3 så jag har tyvärr inte mer data från värmepumpen att gå på men vår totala energiförbrukning är nästan den tripplats de senaste två dygnen jämfört med genomsnittet sen mitten på januari.

Tacksam för lite klokheter...

/filip

Hej!

Det där ser ut som att kompressorn "inaktiverats" och elpatronen istället gÃ¥r pÃ¥ högvarv, men den blir ej av med värmen.  Har ni varmt eller kallt inne? GÃ¥r cirkulationspumpen?

Edit: Ser att ni har varmt inne, och den dumpar all effekt, men med elpatron och stegrande inomhustemperatur.

Posta även all infodata från displayen.

Temperaturer, tryck, flöden, Hz, procent, rubbet!

Edit:Kan nästan slå vad om att dina GradMinutrar är i botten, pga problemet...
« Senast ändrad: 05 mars 2024, 19:30:37 av kWhalp »

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Nibe S735 fluktuerande framledningstemp
« Svar #2 skrivet: 05 mars 2024, 19:31:54 »
Har du fungerande ventilation?
Går fläkten? Sugs A4-papper fast i frånluftsventilen i badrummet?

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3576
  • Karma +2/-0
SV: Nibe S735 fluktuerande framledningstemp
« Svar #3 skrivet: 05 mars 2024, 20:05:35 »
Känns som ett garantiärende, ta dit någon som får kolla igenom maskinen, borde finnas något tydligt fel även om det inte behöver vara stort.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

filip1234

  • Gäst
filip1234
SV: Nibe S735 fluktuerande framledningstemp
« Svar #4 skrivet: 05 mars 2024, 23:34:50 »
Hej,
Vilket engagemang, härligt! Tack!

Jag recyclade temperaturkurvan och förskjutningen och nu har den varit "lugn" sen dess. Jag har bra flöden i frånluftsventilerna. Den installerades för typ en månad sedan så får jag fortsatta problem är det nog inga problem att ringa rörmokaren att kolla på det och ev reklamera.

Har inte något betalabonnemang på myuplink, håller på att bygga upp alla grafer i HomeAssistant efterhand. Här kommer iaf kompressor-frekvensen samt elpatronens värden, som sagt så verkar de återgått till mer normala värden nu.

https://imgur.com/a/OiB2lUi

/filip

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Nibe S735 fluktuerande framledningstemp
« Svar #5 skrivet: 06 mars 2024, 07:23:14 »
Jag tycker kompressorn har ett något märkligt körmönster

I diagrammet som är väldigt fint, så ser man hur kompressorn jobbar men det är märkligt hur den kör tycker jag. Jag hade förväntat mig att den kör fullt mellan avfrostningarna om det finns värmebehov men istället går även tillskottet in. Det finns flera sådana exempel i diagrammet där kompressor frekvensen bara liksom peakar upp till max för att omedelbart börja sjunka ner till noll inför nästa avfrostning. Alla dom fallen har jag svårt att förstå varför dom sker men dom blir väldigt ineffektiva. Dom enda som ser riktiga ut är där kompressor frekvensen "ligger kvar" på en hyfsad nivå mellan avfrostningarna. I sista delen av diagrammett ser det ut som att värmebehovet plötsligt minskat radikalt, kompressorn ligger där och småputtrar

Du får väl hålla koll hur den beter sig den närmaste tiden. Om dom här konstiga kompressor körningarna återkommer så känns det som att något är fel

Som exempel på hur kompressor körningarna bör se ut har jag lagt upp ett diagram från min pump (det är ett annat fabrikat men se det som exempel)

För att lägga upp en blid måste du spara till fil först, sedan klicka på "Bilagor och andra tillval" men det kan du inte göra som gäst, du måste först registrera dig som användare




« Senast ändrad: 06 mars 2024, 07:32:44 av krambriw »
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!