Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: F750: Ni som flyttat BT21, hur kommer man Ã¥t den?  (läst 2128 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9641
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: F750: Ni som flyttat BT21, hur kommer man åt den?
« Svar #15 skrivet: 08 mars 2024, 16:24:57 »
Min apparat verkar så vitt jag vet sakna uppvärming av förångaren (EB16) och det kanske är något att försöka eftermontera?

Det infördes på F750 under 2016 om jag minns rätt och det är inget som på något enkelt sätt kan eftermonteras.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Elingenjorn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F750: Ni som flyttat BT21, hur kommer man åt den?
« Svar #16 skrivet: 08 mars 2024, 16:37:00 »
Luftflödet låter väldigt lågt med 78% fläkt. Jag har 70 på fläkten och har 260 i luftflöde. Dock har jag blåst rent förångaren med tryckluft några gånger som varit fyllt med damm.

Jag är ganska säker på att ditt luftflöde gör att du inte når 8c innan 480 sekunder.

Nästa del, det är viktigt att BT21 inte hamnar "upp i själva röret" för då inverkar det negativt om jag inte missminner mig.

Ventiltallrikarna är nästan stängda överallt vilket jag själv har reagerat pÃ¥. Jag ska prova att öppna dem lite mer eftersom jag har förstÃ¥tt att 180 är nÃ¥gon slags undre magisk gräns pÃ¥ flödet. Kanske att jag kan räkna baklänges pÃ¥ hur högt flödet behöver vara för att komma till ner till 480 sekunder (var har du fÃ¥tt den siffran ifrÃ¥n förresten?  :) ) till >8C.
« Senast ändrad: 08 mars 2024, 16:40:24 av Elingenjorn »

Utloggad Elingenjorn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F750: Ni som flyttat BT21, hur kommer man åt den?
« Svar #17 skrivet: 08 mars 2024, 16:38:38 »
Det infördes på F750 under 2016 om jag minns rätt och det är inget som på något enkelt sätt kan eftermonteras.

Attans, jag är rätt säker på att apparaten installerades 2018 av de förra ägarna, men det är ju inget som hindrar att installatören prånglade ut en gammal version...

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9641
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: F750: Ni som flyttat BT21, hur kommer man åt den?
« Svar #18 skrivet: 08 mars 2024, 16:51:20 »
Kollade upp att hade den varit från andra halvåret 2017 eller 2018 så hade den haft avfrostningselementen EB16 enligt NIBE's installationsmanual.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Christoffer_7799

  • Gäst
Christoffer_7799
SV: F750: Ni som flyttat BT21, hur kommer man åt den?
« Svar #19 skrivet: 08 mars 2024, 18:08:01 »
Gällande de 8c så grundar det sig i alldeles för många timmars experimenterande och fipplande. Men det är viktigt, annars blir det lång avfrostning.

Du ser det enkelt i servicemannen, kolla BT21 och håll koll på avfrostningstiden.

Behövs inget annat eftermonterat system, efter flyttad BT21 och koll på luftflöden går pumpen milt uttryckt löjligt mkt bättre.

Attans, jag är rätt säker på att apparaten installerades 2018 av de förra ägarna, men det är ju inget som hindrar att installatören prånglade ut en gammal version...

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: F750: Ni som flyttat BT21, hur kommer man åt den?
« Svar #20 skrivet: 08 mars 2024, 19:06:53 »
Gällande de 8c så grundar det sig i alldeles för många timmars experimenterande och fipplande. Men det är viktigt, annars blir det lång avfrostning.

Du ser det enkelt i servicemannen, kolla BT21 och håll koll på avfrostningstiden.

Behövs inget annat eftermonterat system, efter flyttad BT21 och koll på luftflöden går pumpen milt uttryckt löjligt mkt bättre.


8°C står i Nibes beskrivning över avfrostningslogiken :)

Även +30 minuters "straff" står med.

Och villkor "stabilisering av BT16".

I min mening hjälpte varmluftsboostern jag byggt, på 1.2kW väldigt mycket, trots flytt av BT21. Fick mindre långa avfrostningar av flytten, men allt för många ändå...


Kan hända måste jag blåsa ur förångaren, som du tidigare skrev. Är nog en del damm och skit däri. :(

Utloggad Elingenjorn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F750: Ni som flyttat BT21, hur kommer man åt den?
« Svar #21 skrivet: 08 mars 2024, 22:39:13 »
Citera
8°C står i Nibes beskrivning över avfrostningslogiken

Ursäkta min okunnighet, men var hittar man denna beskrivning? Jag har läst installatörshandboken och där står ingenting.

Beträffande flödet så provade jag att ta bort en ventiltallrik på det närmaste (från pannan) utsuget och tänkte att nu borde flödet stiga ordentligt, men det steg bara från ca 150 till 175. Detta vid en fläkthastighet på 80%!! Nästa test blir att se flödet utan filterpaketet instoppad, dvs tjuvluft deluxe. To be continued...

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: F750: Ni som flyttat BT21, hur kommer man åt den?
« Svar #22 skrivet: 09 mars 2024, 00:20:03 »
Ursäkta min okunnighet, men var hittar man denna beskrivning? Jag har läst installatörshandboken och där står ingenting.

Beträffande flödet så provade jag att ta bort en ventiltallrik på det närmaste (från pannan) utsuget och tänkte att nu borde flödet stiga ordentligt, men det steg bara från ca 150 till 175. Detta vid en fläkthastighet på 80%!! Nästa test blir att se flödet utan filterpaketet instoppad, dvs tjuvluft deluxe. To be continued...


Fota en bild över värmepumpens överdel (avluft och frånluft) och posta här ! :)

Vill se hur dina ventilationsslangar ovanpÃ¥ värmepumpen ser ut!  Fel/dÃ¥ligt dragna slangar, är ofta en källa till lÃ¥gt luftflöde.


Beskrivningen över avfrostningen har gurun DonPablo här på forumet skrivit om, och det står i utbildningsmaterialet om jag minns rätt!?
Även Msundman har skrivit om det, men har sig själv som källa(?) Kan dock bara hålla med om att det stämmer.


Utloggad Elingenjorn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F750: Ni som flyttat BT21, hur kommer man åt den?
« Svar #23 skrivet: 09 mars 2024, 10:13:38 »
När jag drog ut filterkassetten, blev flödesmätaren helt bortkollrad (värdet sjönk dramatiskt) så det testet gav ingenting. Nästa test blir att att skölja eller blåsa ur förångaren om den är helt igensatt. Bifogar bild av installationen som önskat.

Christoffer_7799

  • Gäst
Christoffer_7799
SV: F750: Ni som flyttat BT21, hur kommer man åt den?
« Svar #24 skrivet: 09 mars 2024, 10:28:31 »
Har du källa på var denna NIBE dokumentation finns? Anledningen till frågan är att jag inte hittat något i manual eller installationsvägledningen och kanske jag missat annat matnyttigt.


8°C står i Nibes beskrivning över avfrostningslogiken :)

Även +30 minuters "straff" står med.

Och villkor "stabilisering av BT16".

I min mening hjälpte varmluftsboostern jag byggt, på 1.2kW väldigt mycket, trots flytt av BT21. Fick mindre långa avfrostningar av flytten, men allt för många ändå...


Kan hända måste jag blåsa ur förångaren, som du tidigare skrev. Är nog en del damm och skit däri. :(

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: F750: Ni som flyttat BT21, hur kommer man åt den?
« Svar #25 skrivet: 09 mars 2024, 11:48:58 »
Har du källa på var denna NIBE dokumentation finns? Anledningen till frågan är att jag inte hittat något i manual eller installationsvägledningen och kanske jag missat annat matnyttigt.


Finns ej i manualerna, tyvärr.  :(

Användaren DonPablo vet, tror det är utbildningsmaterialet för Nibe, som det står i.

Det vänstra avluftsröret gör en rätt så ful böj.
Vet att en användare blev hjälpt av att blåsa ren BS1-givaren med "air sensor cleaner", då steg det uppmätta luftflödet drastiskt. Rengöra förångaren är ju också på tapeten.
« Senast ändrad: 09 mars 2024, 12:35:34 av kWhalp »

Utloggad ghupost

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 103
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F750: Ni som flyttat BT21, hur kommer man åt den?
« Svar #26 skrivet: 09 mars 2024, 12:14:22 »
Är det någon som vet varför NIBE använder luftflödesgivare istället för att mäta tryckfallet över förångaren?
Borde det inte vara mindre känsligt för turbulens från dåligt utformade röranslutningar med tryckfallsmätning?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9641
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: F750: Ni som flyttat BT21, hur kommer man åt den?
« Svar #27 skrivet: 09 mars 2024, 12:32:13 »
Vet bara att IVT hade problem med att få tryckfallsgivaren att fungera ordentligt och tog fram en ombyggnadssats för ren tidsstyrd avfrostning istället.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Elingenjorn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F750: Ni som flyttat BT21, hur kommer man åt den?
« Svar #28 skrivet: 09 mars 2024, 16:49:25 »
Citera
Jag satte dit en tandborste, men går nog bra med vad som helst som tål kyla/fukt (inte trä dvs?).

En avsågad tandborste fick det bli! Nu håller jag tummarna.

Christoffer_7799

  • Gäst
Christoffer_7799
SV: F750: Ni som flyttat BT21, hur kommer man åt den?
« Svar #29 skrivet: 09 mars 2024, 17:48:58 »
I mitt fall blev det sämre när sensorn kom in i röret. Optimalt var precis utanför men inte nere i vattnet och alltså inte inne i röret…

En avsågad tandborste fick det bli! Nu håller jag tummarna.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!