Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: F750 - Uppdaterad till 9682R5, nu gÃ¥r kompressornfrekvensen med en annan cykel  (läst 3097 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
Verkar vara samma uppdatering till F730, så avvaktar lite med att uppdatera.
När det gäller elfaser som skrivs högre upp, så har jag fått besked från Myuplink att detta skall ändras senare,nu räknar Myuplink att pumpen är kopplad enligt instruktionen, L1 L2 L3 om pumpen istället är kopplad med faser i annan ordning visas inte detta, det går endast att avläsa direkt på värmepumpen.

Det roliga är ju att F730 och F750 (den äldre varianten) skiljer sig kraftigt åt pga tillägget av defrostelementen i F730-förångaren... har väldigt svårt att greppa att en ev. firmware är samma för de båda mackapärversionerna.
 Sc:,h

« Senast ändrad: 14 februari 2024, 22:59:26 av kWhalp »

Christoffer_7799

  • Gäst
Christoffer_7799
SV: F750 - Uppdaterad till 9682R5, nu går kompressornfrekvensen med en annan cykel
« Svar #16 skrivet: 15 februari 2024, 15:35:05 »
Jag har tillfälligt löst det genom att lagt in ett spärrband för de lägre frekvenserna. Jag vill inte att pumpen står och fegkör i evigheter från 40hz.. Fungerar ok så länge det finns ett lite större värmebehov än den klarat med de lägre frekvenserna.

Hoppas Nibe ser till att korrigera detta snabbt och märkligt att de inte har koll på detta samt anger det i loggen.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
Jag har tillfälligt löst det genom att lagt in ett spärrband för de lägre frekvenserna. Jag vill inte att pumpen står och fegkör i evigheter från 40hz.. Fungerar ok så länge det finns ett lite större värmebehov än den klarat med de lägre frekvenserna.

Hoppas Nibe ser till att korrigera detta snabbt och märkligt att de inte har koll på detta samt anger det i loggen.

Hmm, låter som förändring av värmekurvan med viss punktförskjutning skulle vara ett bättre alternativ, tror jag, än att spärrbanda låga gó-frekvenser!

Man vill ju att den ska fis-köra med bra COP vid 20-45 Hz OM den klarar värmebehovet dvs.

Christoffer_7799

  • Gäst
Christoffer_7799
SV: F750 - Uppdaterad till 9682R5, nu går kompressornfrekvensen med en annan cykel
« Svar #18 skrivet: 18 februari 2024, 19:20:03 »
Som jag skrev, så länge värmebehovet är större funkar det som en tillfällig lösning. Funkat kanon sen jag spärrade fegfrekvenserna. Förhoppningsvis har NIBE fixat det tills värmebehovet minskar.

Hmm, låter som förändring av värmekurvan med viss punktförskjutning skulle vara ett bättre alternativ, tror jag, än att spärrbanda låga gó-frekvenser!

Man vill ju att den ska fis-köra med bra COP vid 20-45 Hz OM den klarar värmebehovet dvs.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
Det konstiga tycker jag är att den tillåts ligga och fisa runt i låga frekvenser, trots stora gradminutunderskott. det kan aldrig vara bättre cop att köra elpatron, istället för att varva upp kompressorn några tiotals hertz!
Styrningen är puckad

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
Hela det där snacket om gradminutrar är bara förvirrande. Finns det värmebehov ska kompressorn köra och om det inte räcker så in med tillsatserna. Jag har aldrig begripit varför upplägget med gradminuter egentligen behövs, jag verkar ju klara mig utan

Beträffande låga frekvenser och högt COP så tittade lite på hur min "udda" pump beter sig nu när värmebehovet minskat här nere i södern; kompressorn kör på min frekvens 35 Hz, den producerar då 2900 W. Elförbrukningen för hela pumpen är då 950 W varav 110 W är "tomgångseffekten" för fläkt, cirkpump mm. Kompressorn matas alltså med 840 W vilket i min värld ger ett COP på fina 3,56

CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
Hela det där snacket om gradminutrar är bara förvirrande. Finns det värmebehov ska kompressorn köra och om det inte räcker så in med tillsatserna. Jag har aldrig begripit varför upplägget med gradminuter egentligen behövs, jag verkar ju klara mig utan

Beträffande låga frekvenser och högt COP så tittade lite på hur min "udda" pump beter sig nu när värmebehovet minskat här nere i södern; kompressorn kör på min frekvens 35 Hz, den producerar då 2900 W. Elförbrukningen för hela pumpen är då 950 W varav 110 W är "tomgångseffekten" för fläkt, cirkpump mm. Kompressorn matas alltså med 840 W vilket i min värld ger ett COP på fina 3,56

Fuskigt!
Kan man se producerad energi pÃ¥ CZ? Eller har du flöde-/tempsensorer?  Sc:,h

De äldre F750 flyger ju i blindo...

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
Citera
Kan man se producerad energi på CZ?

Jo den visar det dels på display, dels via kommunikationsprotokoll via serieporten
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad Hasse G

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 357
  • Karma +0/-0
Har visserligen en 730 men ny mjukvaran var inte bättre i den så skrev till NIBE,dom hade inte en aning...
Ni som kontakta dom tidigare vad fick ni för svar, jag fick detta:

Hej

Det låter lite konstigt, den mjukvaran har funnits länge till F730, och vi har inte hört det innan. Du skriver att du gått tillbaka till gamla mjukvaran, går den som tidigare igen? På vilket sätt tycker du att VP:n går annorlunda mellan versionerna?

För lite mer efterforskning av oss, behöver vi lite mer uppgifter.
Bosch 6kw,123m aktivt hål,170kvm, radiatorer,Uppsala
Nibe 730, 120kvm, Nyköping

Christoffer_7799

  • Gäst
Christoffer_7799
SV: F750 - Uppdaterad till 9682R5, nu går kompressornfrekvensen med en annan cykel
« Svar #24 skrivet: 29 februari 2024, 15:51:09 »
Har mailat Nibe några gånger med de svarar inte.

Någon som har mer info från Nibe?

Har visserligen en 730 men ny mjukvaran var inte bättre i den så skrev till NIBE,dom hade inte en aning...
Ni som kontakta dom tidigare vad fick ni för svar, jag fick detta:

Hej

Det låter lite konstigt, den mjukvaran har funnits länge till F730, och vi har inte hört det innan. Du skriver att du gått tillbaka till gamla mjukvaran, går den som tidigare igen? På vilket sätt tycker du att VP:n går annorlunda mellan versionerna?

För lite mer efterforskning av oss, behöver vi lite mer uppgifter.

Utloggad asteminuutti

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
I reported problem to Nibe and got a fixed firmware to test which I now have used few weeks. After defrost compressor now works like it used to work before 9682R5 update so the problem seems to be solved. Nibe said that they will eventually release new firmware with the fix to public.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
I reported problem to Nibe and got a fixed firmware to test which I now have used few weeks. After defrost compressor now works like it used to work before 9682R5 update so the problem seems to be solved. Nibe said that they will eventually release new firmware with the fix to public.

Interesting! What did you say/do, to get the privilege to use a new firmware?  Sc:,h
Everyone else seems to be /ignored by Nibe...  >:(

Utloggad asteminuutti

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
Interesting! What did you say/do, to get the privilege to use a new firmware?  Sc:,h
Everyone else seems to be /ignored by Nibe...  >:(

Is was just as amazed by the speed of the fix. Maybe it was just luck that customer service took it serious and reported to factory.

Utloggad asteminuutti

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
9682R7 update is now released.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
9682R7 update is now released.

9682R7

Changes • Fixed issue with min pump speed not limiting circulation pump speed • Fixed issue with incorrect compressor frequency when starting after defrost

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!