Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: 360P - Hög avluftstemperatur  (läst 844 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Karlbusen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
360P - Hög avluftstemperatur
« skrivet: 07 december 2023, 10:32:42 »
Hallå gott folk!

Ny här på forumet och ny på värmepumpar, men vill lära mig mer och försöker sätta mig in i vår frånluftsvärmepump (Nibe Fighter 360P).
Vi bor i ett 180m2 hus i Stockholmsområdet från 2009, med golvvärme i betongplatta på nedervåning och radiatorer på övervåning.

Värmepumpen har ju nästan 15 år på nacken och har läst här på forumet och i manualen och verkar som att Avluftstemperaturen är väldigt hög vad jag kan se.

Nuvarande värden:
1.0 Temp. VV-givare: 49.9
1.1 Temp. kompr. givare: 31.5
1.2 Temp. elpatrongivare: 52.3

2.0 Framledningstemp. 32.4 (32)
2.6 Returtemperatur 30

5.0 Förångningstemp. 22.5
5.1 Avluftstemperatur 22.2
5.2 Frånluftstemperatur 21.4

Och vad jag har läst mig till så ska Avluftstemperaturen vara mycket lägre än rumstemperaturen (21) när kompressorn är i drift, vilket den är då ikonen med en cirkel och två streck i visas?

All info uppskattas!  :)
« Senast ändrad: 11 december 2023, 08:26:14 av Karlbusen »
180 m² 2-plan LB-Hus från 2009, Nibe Fighter 360P med golvvärme i betongplatta på undervåning och radiatorer på övervåning.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9644
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: 360P - Hög avluftstemperatur
« Svar #1 skrivet: 07 december 2023, 11:18:26 »
Hej! Om kompressorn inte går trots att det indikeras i displayen så har förmodligen kompressorn havererat. Kompressorn brukar bara hålla runt 10 år på dessa modeller med R290 propan. Kostar runt 20 - 25 tkr att byta inkl tillhörande delar. Sparar ca 8000 - 9000 kWh per år på elräkningen.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Karlbusen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: 360P - Hög avluftstemperatur
« Svar #2 skrivet: 07 december 2023, 11:34:16 »
Intressant! Ja jag tycker förbrukningen varit lite väl hög i jämförelse med tidigare ägare som var fler i familjen är vi.

Men då kan det vara så att kompressorn havererat trots att allt fungerar som det ska och vi inte märkts något (förutom hög förbrukning), därför att elpatronen då går in oftare?
180 m² 2-plan LB-Hus från 2009, Nibe Fighter 360P med golvvärme i betongplatta på undervåning och radiatorer på övervåning.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9644
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: 360P - Hög avluftstemperatur
« Svar #3 skrivet: 07 december 2023, 11:39:47 »
Precis, el-patronen går in istället för kompressorn om den är inställd i vinterläge och kompressorn har havererat. Jag brukar kontrollera minst ett par gånger i månaden att alla temperaturer är som de ska och lyssna på kompressorn hur den låter.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Karlbusen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: 360P - Hög avluftstemperatur
« Svar #4 skrivet: 07 december 2023, 11:44:53 »
Förstår! Men stort tack för svaret, får ta in nån som får kika på detta. Uppskattas verkligen!

Är det värt att reparera en kompressor om det kanske är sÃ¥ att pumpen max hÃ¥ller i 5 Ã¥r till enligt Nibe skulle du säga? FörstÃ¥r att det är sÃ¥klart svÃ¥rt att svara pÃ¥ men du kanske har en tanke om saken  ::)

Edit: Ser nu att Nibe rekommenderar reparation: "Generellt brukar man säga att det är lönsamt att reparera värmepumpen tills den är cirka 16 år."
« Senast ändrad: 07 december 2023, 11:49:49 av Karlbusen »
180 m² 2-plan LB-Hus från 2009, Nibe Fighter 360P med golvvärme i betongplatta på undervåning och radiatorer på övervåning.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9644
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: 360P - Hög avluftstemperatur
« Svar #5 skrivet: 07 december 2023, 11:51:50 »
Att reparera kompressorn lönar sig väldigt snabbt om det inte är så att man vill spara ännu fler kWh och satsar på en kraftigare värmepump såsom nya NIBE S735. Då finns chansen att spara ytterligare ca 4000 kWh per år men S735 kostar typ 140 tkr.

Edit: 360P är en välbeprövad modell som förmodligen kan hålla 10 år till. Finns gott om reservdelar från NIBE om t.ex. fläkten eller någon kontaktor eller så måste bytas.
« Senast ändrad: 07 december 2023, 11:54:44 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Karlbusen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: 360P - Hög avluftstemperatur
« Svar #6 skrivet: 07 december 2023, 11:54:53 »
FörstÃ¥r! DÃ¥ blir det nog reparation till en början, stort tack för tips!  tummenupp
180 m² 2-plan LB-Hus från 2009, Nibe Fighter 360P med golvvärme i betongplatta på undervåning och radiatorer på övervåning.

Utloggad Karlbusen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: 360P - Hög avluftstemperatur
« Svar #7 skrivet: 16 februari 2024, 09:22:32 »
Då var det bekräftat att kompressorn lagt av, och nu är den utbytt mot en ny tummenupp
27k gick detta kalaset på, får man bara hoppas att allt annat håller ett par år till :)

Kollar man förbrukningen vid 0 gradigt så brukar vi aldrig gå under 100 kWh på ett dygn, nu ligger vi på 60 kWh i snitt, härligt att se!
180 m² 2-plan LB-Hus från 2009, Nibe Fighter 360P med golvvärme i betongplatta på undervåning och radiatorer på övervåning.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9644
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: 360P - Hög avluftstemperatur
« Svar #8 skrivet: 16 februari 2024, 09:53:35 »
Skönt att det är fixat. Det blir mÃ¥nga kWh el man sparar per Ã¥r. Vill ni spara ytterligare typ 3500 kwh/Ã¥r kan man komplettera med en luftluftvärmepump som fÃ¥r värma en del av huset och avlasta 360P. DÃ¥ kan man även köra luftkonditionering pÃ¥ sommaren om man vill när det är som allra varmast. 
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Karlbusen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: 360P - Hög avluftstemperatur
« Svar #9 skrivet: 16 februari 2024, 11:37:50 »
Skönt att det är fixat. Det blir många kWh el man sparar per år. Vill ni spara ytterligare typ 3500 kwh/år kan man komplettera med en luftluftvärmepump som får värma en del av huset och avlasta 360P. Då kan man även köra luftkonditionering på sommaren om man vill när det är som allra varmast.


Verkligen skönt! Synd bara att man inte tog sig tid att kolla upp detta tidigare :)

En luftluft är planen framöver, riktigt bra med kylning pÃ¥ sommarn som bonus  tummenupp
180 m² 2-plan LB-Hus från 2009, Nibe Fighter 360P med golvvärme i betongplatta på undervåning och radiatorer på övervåning.

Utloggad Multi_VP

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 360P - Hög avluftstemperatur
« Svar #10 skrivet: 06 mars 2024, 23:37:29 »
Att reparera kompressorn lönar sig väldigt snabbt om det inte är så att man vill spara ännu fler kWh och satsar på en kraftigare värmepump såsom nya NIBE S735. Då finns chansen att spara ytterligare ca 4000 kWh per år men S735 kostar typ 140 tkr.

Edit: 360P är en välbeprövad modell som förmodligen kan hålla 10 år till. Finns gott om reservdelar från NIBE om t.ex. fläkten eller någon kontaktor eller så måste bytas.
Om det nu är så att man med nya NIBE S735 sparar 4000 kwh / år jämfört med en 360P så räcker ju det inte att motivera merkostnaden ~70.000 kr på 10 år ( 7000kr /år)
Mot exempelvis en NIBE F_370 
För man kan väl heller inte hoppas på att S735 klarar sig längre utan kompressorbyte, än volymmodellerna?

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: 360P - Hög avluftstemperatur
« Svar #11 skrivet: 07 mars 2024, 00:57:38 »
Om det nu är så att man med nya NIBE S735 sparar 4000 kwh / år jämfört med en 360P så räcker ju det inte att motivera merkostnaden ~70.000 kr på 10 år ( 7000kr /år)
Mot exempelvis en NIBE F_370 
För man kan väl heller inte hoppas på att S735 klarar sig längre utan kompressorbyte, än volymmodellerna?


Hej!

Här kommer jag som Djävulens advokat med ett lÃ¥ngt drygt inlägg!  tOOmten

Jag skulle säga att motiveringen av FLVP-storlek beror på husstorlek, husålder(hustyp) och var man bor i landet.

I Norrland är en kraftig kompressor att föredra, annars får man bränna bra många kWh elpatron med de mindre kompressorerna som 310/360P/F370 och allt vad de heter, har.

Jag förbrukar knappt 5000 kWh i värme, varmvatten och ventilation, med min F750, eldar ca 0.5 m³ ved per Ã¥r,  127 m² enplanare, byggd 2014-2015, i UmeÃ¥.

Hade jag haft en 310/360/F370 så hade jag bränt; ungefär
8000kr på elpatron, per år, mas o menos.

Ja, det tar lÃ¥ng tid att tjäna igen en större FLVP; 7 Ã¥r(som ocksÃ¥ är min definition av avskrivningstid), med 8000kr besparing/Ã¥r och de onlinepriser jag hittar(?)  men lÃ¥g driftskostnad har tvÃ¥ (enligt mig stora) fördelar:

1. Du blir desto gladare de år, som elpriset skenar.
2. Du, eller dina barn,  blir gladare när man säljer fastigheten.
Det är nämligen så, att låg driftskostnad är något som värderas väldigt högt i dagens bostadsmarknad.

MEN, dock är kombinationen luftluftvärmepump och FLVP oslagbar, sÃ¥ tidigare svaranden har rätt, köp en bra LLVP till en "billig" FLVP sÃ¥ är du i hamn!  tummenupp

Jag är själv sugen på en luftluftvärmepump för "stöttning" då det blir kallare än -10°C i flera dagar i rad, och ger dessutom tacksam kylning på sommaren. Något som min portabla AC (dyrt) kämpar med under värmeböljor.

Mitsubishi Hero LN25 eller Panasonic HZ25XKE för 19000 / 16000kr, så säg runt +20000kr tutti-frutti, med hjälp av en kompis som kyltekniker/elektriker.
Livslängd, 7 år(lågt räknat), så den måste spara 1600 kWh/år med nuvarande el-priser.

Det får den svårt att göra då min pump väldigt-väldigt sällan går på elpatron, eller får stöd av el-elementspets.
Visst, jag kanske slipper elda 0.5 m³, vilket vore trevligt för att slippa all sot, skräp, tändmedel, m.m. Sen får man ju mycket behagligare klimat med LLVP, då man kan köra högre rumstemperatur, och motverka det otrevliga kallraset som FLVP orsakar.

LÃ¥ngt veligt inlägg; men min slutsats pÃ¥ frÃ¥gan "Ska jag köpa en fläskig FLVP?" blir; It depends...  .,;-

Stockholmsområdet har ju rätt så varmt klimat, men 180 m² är i det större spannet för de små FLVP:arna, sen det sista medskicket är ju förstås "Vafan får jag för pengarna?"

50000 kr köper ju idag en helt OK solcellsanläggning efter avdrag, nÃ¥got som sparar betydligt mer, och ökar värdet pÃ¥ huset mer, än bÃ¥de LLVP och fläskig FLVP...  8)

Sen kan man ju spela pÃ¥ börsen ocksÃ¥ (kanske obra just nu, med tanke pÃ¥ omvärldsläget), men kanske säkrast att sätta in pengarna pÃ¥ sparkonto och fÃ¥ 2000kr/Ã¥r garanterat.  tummenupp

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: 360P - Hög avluftstemperatur
« Svar #12 skrivet: 07 mars 2024, 07:58:21 »
Efter att vi installerade vår pump 2010 så halverades vår totala elförbrukning omgående, så vi sparade ca 12000 kWh per år mot tidigare år och så har det varit sedan dess. Vi har i övrigt inte gjort någonting annat för att minska förbrukningen, huset är som det byggdes 1989

Runt 2010 var inte elpriset så högt så i reda pengar blev besparingen mindre än idag (å andra sidan var en krona betydligt mer värd då än nu) så jag räknade då med att den skulle betala sig efter ca 7 år vilket då också visade sig stämma ganska bra. Nu har den snart snurrat 7 år till så den har ju faktiskt varit en riktig sparbössa, särskilt några av dom senaste åren med dom höga elpriserna (även om jag förnärvarande har ett lyckosamt tre-års fastprisavtal som nu går ut i sommar). Det enda jag behövt köpa till är nya luftfilter och nu i år, utbyte av cirkulationspumpen, vilken kostade ungefär en halv årsbesparing

Ã…ngrar jag mig? Knappast. Finns det nÃ¥got annat jag gärna skulle vilja ha? Ja, kyla vissa dagar pÃ¥ sommaren. Men samtidigt gillar jag inte blÃ¥s och ljud frÃ¥n LLVP. Skulle jag göra om idag i nytt hus sÃ¥ fick det blli BVVP med frikyla och FTX men det är ju en helt annan nivÃ¥ pÃ¥ investering   
 
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!