Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Tips på "smart" styrning via rumstermostat ingång  (läst 5758 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fiskarheden

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Första inlägget, har klarat mig många år genom att bara söka och läsa i alla matnyttiga trådar!
Men nu har jag en fråga/fundering som jag inte kunnat hittat ett bra svar/lösning på och gärna skulle vilja ha lite tankar runt.
Blev dock en lång text :)

Sitter som så många andra och klurar på att effektivisera allt så mycket som möjligt inför vintern och dess elpriser.
Nu har jag kommit till garaget som är på 30kvm
Gjuten platta med vattenburen golvvärme (20mm rör fördelat på 2 slingor)
Välisolerat, både tak, väggar och under plattan
Värms idag med en MP4 Minipanna (elpatron) från värmebaronen
I dagsläget har den ingen termostat inkopplad och håller då mellan 12-15 grader (under vinterhalvåret)

Nu kör jag Tibber med timdebitering och eftersom detta är ett garage så spelar komforttemperaturen absolut inte någon roll.
Jag har inga problem om temperaturen pendlar mellan 8-18 i extremfall.
Garaget känns väldigt ”långsamt” i sina temperatursvängningar och pannan arbetar inte mycket.
Så nu sitter jag och klurar på hur jag enklast får pannan att enbart gå nattetid när elpriset är som billigast.
Håller parallellt på med att flytta från lite blandade system till att få in alla styrning via Home Assistant, optimala är att få styrning av garaget här.

Pannan klarar av en rumstermostat enligt manualen:
Extern blockering/rumstermostat
Pannan kan blockeras av extern utrustning, som t.ex rums-
termostat, med potentialfri kontakt. Normalt byglat mellan
klämmorna 1-3 i anslutningsplinten, 230V~
Från: https://vvsbutiken.nu/dokument/MP4_150206_se.pdf

Alternativ 1
En enkel lösning verkar vara att koppla in en Ngenic Tune, men tyvärr ganska kostsam.

Alternativ 2
Tror ni att det skulle fungera att upp värmen lite extra och sedan hårdstyra pannan via ett tidrelä så att panna enbart värmer nattetid då elen ”nästan” alltid är billig (exempelvis 00:00-06:00)
Skulle man kunna lösa detta med en plejd puck?

Alternativ 3
Bygga eller hitta någon billig lösning som jag kan styra själv via Home Assistant.
Tado Smart Thermostat Kit och Netatmo termostat verkar göra detta, någon erfarenhet av dessa?

Tankar ideer?

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tips på "smart" styrning via rumstermostat ingång
« Svar #1 skrivet: 27 juli 2022, 09:07:40 »
Driv ett relä med en liten nätadapter du satt i en switch du kan styra från hemautomationen, eller bara en gammal timer. Reläets potentialfria kontakt kopplar du in till värmen.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad Fiskarheden

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tips på "smart" styrning via rumstermostat ingång
« Svar #2 skrivet: 28 juli 2022, 13:52:02 »
Tack för svaret, det låter rimligt!
Borde inte en Plejd Rel 01 kunna vara ett lämpligt alternativ?
Då borde det bara behövas en produkt som kan tidsstyras med fasta tider och om man vill få in i Home Assistant?

Utloggad mocklarn

  • mocklarn
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Tidaholm
  • Antal inlägg: 110
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tips på "smart" styrning via rumstermostat ingång
« Svar #3 skrivet: 02 augusti 2022, 21:08:27 »
Går plejd enkelt att integrera i Home Assistant? Jag har använt Shelly till alt från att styra VVB, VP och styra och läsa status av min garageport med stor framgång. Tycker Plejd gjort en onödigt dålig produkt i och med att inte ens reläpuckarna har potentialfria kontakter.
Jag lägger min röst på två stycken shelly 1. De har potentialfria kontakter, lätta att integrera i Home Assistant och du får dessutom TVÅ Shelly1 till HALVA priset av EN Plejd. Behöver du inte potentialfria kontakter funkar Shelly 2.5.
En puck till att tvångsköra(ex.vis 4 billigaste timmarna) och en till att blockera under det dyra morgon och kvällspasset.
Thermia Diplomat 8kW
200m borra.
2kbm arbetstank + motorstyrd(från VP) shunt.
Trasig VVB ersatt med 200l el-vvb matad med TVA från arbetstanken.
Styrs av Home Assistant baserat på timpris.

Utloggad Fiskarheden

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tips på "smart" styrning via rumstermostat ingång
« Svar #4 skrivet: 10 augusti 2022, 09:21:45 »
Hade helt missat att Plejden inte hade en potentialfritt relä. Anledningen att jag tänkte på Plejd var då jag redan har en som styr utebelysningen. Då så skulle meshnätet göra att denna fick bra kontakt.

Men Shelly ser ut som en mycket trevligare lösning.
Men jag förstår inte riktigt varför jag skulle behöva 2 stycken, borde jag inte kunna lösa både körning billigaste timmarna och blockeringen genom samma puck via Home Assistant?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Tips på "smart" styrning via rumstermostat ingång
« Svar #5 skrivet: 10 augusti 2022, 11:02:09 »
Tidsstyrning kan du redan nu göra via Logger 1010, och du kan även styra temperaturen om du vill.
Framöver kommer vi även att titta på styrning mot timpris via API så att man kan både blockera vid högt pris, och "förvärma" innan priset blir högt.
Du kan ta in massor av mätvärden i logger 1010, och så vitt jag kan förstå så skall det gå få in i home assistant via switschking.
Logger 1010 har 2 reläutgångar möjliga, och kan expanderas med en Modbusmodul för ytterligare 16 stycken digitala in/ut-gångar.
Relämoduler för detta: https://www.energibutiken.se/sv/loggertillbehor/87-81-relamodul-12-230-v-04006.html#/38-relamodul-utan_kapsling

Kanske blir dyrare än shelly, men möjligheterna är nog större.

I ditt fall borde det ju räcka med en enkelt stryrning på tid, men begränsat av en max temp på t.ex. 18 grader.
Och möjligen en mintemp på typ 8 grader som en typ av frysskydd.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad mocklarn

  • mocklarn
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Tidaholm
  • Antal inlägg: 110
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tips på "smart" styrning via rumstermostat ingång
« Svar #6 skrivet: 10 augusti 2022, 13:45:35 »
Bra fråga Fiskarheden! Insåg att jag inte förklarat det så bra. Min utgångspunkt är Thermia då jag har en sån själv. På den har du en ingång för nattsänkning som jag tänkte du kan använda för att tvångsstarta. Sen har de en separat ingång som heter EVU som innebär att du blockerar värmepumpen. Tanken var då att:
Vid högt pris är EVU-pucken aktiv.
Vid normalt pris är ingen puck aktiverad.
Vid lågt pris är nattsänknings-pucken aktiverad(egentligen avaktiverad).
Blev det tydligare?

Rickard har helt rätt i att Shelly ENSKILT har mindre möjligheter än exempelvis Logger. En kombination av HA och Shelly kan däremot åstadkomma ganska häftiga grejer :) Jämförelsen med Plejd var enbart i syfte att åstadkomma tidsstyrning.

Hur funkar anslutning av reläer och givare till Logger Rickard, är det trådbundet som gäller?
Hur menar du Rickard att styrningen av temperaturen går till? Någon kommunikation med värmepumpen eller genom att manipulera givaringångar?
Fiskarheden, kör du home assistant i nuläget eller är det bara något du funderar på?
Thermia Diplomat 8kW
200m borra.
2kbm arbetstank + motorstyrd(från VP) shunt.
Trasig VVB ersatt med 200l el-vvb matad med TVA från arbetstanken.
Styrs av Home Assistant baserat på timpris.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Tips på "smart" styrning via rumstermostat ingång
« Svar #7 skrivet: 10 augusti 2022, 15:58:55 »
Man får ansluta en rumsgivare till loggern och styra helt på den istället på någon annan typ av givare.
I princip ställer du upp pannan på max, "på hela tiden", och styr temperaturen med loggern istället, av/på beroende på temperatur, och beroende på tid, eller elpris.
Har man en värmepump/panna med ingång för att blockera driften så kan man använda den.
Finns inte det så kan man i värsta fall ansluta en kontaktor som bryter strömmen till pannan, men jag gissar att de flesta modernare pannor har en extern ingång för att blockera driften.
Det där med elpris har vi ju inte utvecklat ännu, så det är bara en framtidsgrej.
Hela den där typen av styrningar måste vi utveckla för att det skall bli riktigt enkelt, så man har alla möjligheter i en och samma inställningsmall, som det är nu får man lov att använda olika funktioner för att styra på olika saker.

Man kan framöver tänka sig att ha flera olika börvärden:
1. Lågt elpris hela dygnet = den styr på önskat börvärde, t.ex. 15 grader.
2. Stora elprisvariationer över dygnet = den styr mot 12 grader när det är dyrt, och mot 18 grader när det är billigt.
3. Tidsstyrning = mellan 01.00 och 05.00 styr den mot 18 grader, övrig tid ser den bara till att temperaturen är över xx grader. (t.ex. frysskydd 8 grader)

Listan över önskade funktioner kan säkert göras lång, och det borde egentligen inte vara så svårt att addera ny logik efter hand.
Det här med utegivare anser jag dessutom vara lätt överreklamerat, har man en styrning som reglerar på tiondels grader så borde det inte alls vara svårt att hålla önskad temperatur med enbart rumsgivare, troligen enklare.
Det enda man behöver addera är min drifttid, och en min stilleståndstid, så den inte slår av och på för ofta, t.ex. om någon öppnar en dörr och det blir kallt inne en minut eller så.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Pularen

  • Gäst
Pularen
SV: Tips på "smart" styrning via rumstermostat ingång
« Svar #8 skrivet: 08 september 2022, 07:36:45 »
Skulle man kunna lösa detta med en plejd puck?
….
….
Tankar ideer?

Jag har funderat lite runt ”Plejd”
1 st 2 kanals Plejd-puck
3 st 220V till 5V mini strömförsörjning
1 st 5 V 2 kanal relä DC 5 V 230 V med optokopplare

Skulle kunna ge potential fri lösning! Man låter Plejd mata optoingångarna via 220 till 5v strömförsörjning. Notera att den 3:e strömförsörjningen driver sekundärsidan av 2 kanalsreläet för att undvika galvanisk koppling.

Eller kan få Plejd att funka potentialfritt på något enklare sätt?

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4359
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Tips på "smart" styrning via rumstermostat ingång
« Svar #9 skrivet: 08 september 2022, 11:05:34 »
Annars finns ju både Nexa och Z-wave-puckar som har galvaniskt skiljda reläer.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Pularn

  • Gäst
Pularn
SV: Tips på "smart" styrning via rumstermostat ingång
« Svar #10 skrivet: 10 september 2022, 07:41:48 »
Annars finns ju både Nexa och Z-wave-puckar som har galvaniskt skiljda reläer.

Absolut, Nexa och Z-wave har det. Däremot så är väl inte tidreläfunktionen lika enkel.

Plejd: Plejd+optokopllade reläer ger en enkel stand-alone tidsstyrnings lösning med app. En enhet kan enkelt moteras i en liten IP-skyddad låda på plats där man behöver det.

Hur ser motsvarande enklaste lösning med tidsstyrning

Nexa: ..............................................

eller

Z-wave: ..........................................

ser ut vet jag inte? Jag har ingen "server" eller likande, eller finns det kanske intelligenta sändarpuckar som gör jobbet?

Har någon något förslag där (Nexa, Z-wave med tidsstyrning) så är jag intresserad!

Trevlig tråd! Mycket bra inlägg och många intressanta uppslag, frågor och diskussioner!

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4359
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Tips på "smart" styrning via rumstermostat ingång
« Svar #11 skrivet: 11 september 2022, 00:00:23 »
Jag använder både Nexa och Z-wave med Telldus. Jag tidsstyr med schema och även Telldus händelser.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad mocklarn

  • mocklarn
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Tidaholm
  • Antal inlägg: 110
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tips på "smart" styrning via rumstermostat ingång
« Svar #12 skrivet: 11 september 2022, 21:57:08 »
Varför anser ni er behöva optokopplare? Tänker att man låter plejden mata reläspolen och sedan gör man vad man känner med utav den/de kontakterna relät manövrerar?

Om du styr någon värmeanläggning tipo874, hur ser din "skörd" ut? Själv sparade jag 553kr (27%) förra månaden på mina 667kWh på elhandeln.
Thermia Diplomat 8kW
200m borra.
2kbm arbetstank + motorstyrd(från VP) shunt.
Trasig VVB ersatt med 200l el-vvb matad med TVA från arbetstanken.
Styrs av Home Assistant baserat på timpris.

Kim med K

  • Gäst
Kim med K
SV: Tips på "smart" styrning via rumstermostat ingång
« Svar #13 skrivet: 18 september 2022, 20:19:11 »
Hej! Jag tänker samma som er, jag har en GEO 512C som IVT har tagit bort elprisstyrningen på. Så jag tänker att man skulle kunna sätta en Shelly 1 Plus på extern-ingången och blockera Kompressor,tillskott,värme när elpriset är dyrt med hjälp av home assistant. Har suttit nu i helgen och knåpat ihop en styrning med hjälp av powersaver.no i Node-red. Nu har jag bara sagt att pannan måste gå minst 12 h per dygn och på de timmarna som är billigast. Tänkte om jag sätter pannan på låt säga 19 C så får den kylas ner under tiden priset är kallt och återvärmas på de 12 billiga timmarna. Såhär skulle det sett ut i helgen då:



Jag har testat med att tända och släcka en lampa utifrån elprisets nivåer och det verkar funka praktiskt.

Men då jag vet absolut ingenting om värmepumpar så funderar jag på, vad händer om pannan står still i 12 timmar? Kommer det bli kallt? Blir det effektivt? Eller borde man säga till Algoritmen att pannan måste gå minst var 3 eller 4 de timma för att minska nerkylningen?

Ett annat alternativ skulle vara att jag köper 2-3 stycken termometrar och sätter upp i huset och säger att om temperaturen sjunker för mycket så måste pannan köra trots det höga elpriset för att få mer komfort kanske.

Kom gärna med feedback om ni kommer på något annat ni kan komma att tänka på!

Utloggad mocklarn

  • mocklarn
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Tidaholm
  • Antal inlägg: 110
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tips på "smart" styrning via rumstermostat ingång
« Svar #14 skrivet: 18 september 2022, 22:16:48 »
Om du istället för blockering, istället arbetar mot nattsänkningen blir det inte fullt så kritiskt. Vad gäller tappvarmvattnet går det ju alltid att lägga en resistor parallellt med den ursprungliga och förskjuta temperaturen eller inte baserat på pris. Skulle vilja implementera någon form av algoritm till HA för att räkna ut hur mycket energi som finns lagrat (i mitt fall i mina tankar), beräkna hur länge energin räcker (baserat på lagrad energi och utomhustemperatur) och därefter välja ut vilka timmar som är billigast till energin är slut.
Thermia Diplomat 8kW
200m borra.
2kbm arbetstank + motorstyrd(från VP) shunt.
Trasig VVB ersatt med 200l el-vvb matad med TVA från arbetstanken.
Styrs av Home Assistant baserat på timpris.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!