Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: DÃ¥ligt isolerad avluft?  (läst 466 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mathgaud

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
DÃ¥ligt isolerad avluft?
« skrivet: 21 juli 2023, 17:08:24 »
Hej,
Antar att svaret jag fick av installatören på frågan om isoleringen är tillräcklig var lika bra som hans rekommendation att Bosch 3800i var det enda/bästa alternativet att ersätta en Nibe Fighter 310P...

Se bilder, När jag läser trådar här så är det krav att avluften ska vara rejält isolerad och fukt-tätt runt. När jag frågade installatören (cirka 2 år sen) så sa han att det här var tillräckligt, jag undrar om han visste vad han pratade om... Jag tänkte dra på en PE30-strumpa istället. Är det tillräckligt bra? Det är samma isolering som hörde till gamla flvp.Eller finns det bättre sätt?

Behöver man göra samma sak på frånluft, dvs den luft som kommer från rummen i huset och går in i flvp (se andra bilden)?

FLVP är en Bosch 3800i, tagen pÃ¥ rekommendation av samma firma. Inser nu i efterhand att det antagligen fanns bättre val  :(. Huset är suterräng, cirka 150 m^2, byggt 1981. FrÃ¥n början oljeeldat, sen Fighter 310P som gav upp efter 20 Ã¥r och byttes mot en Bosch 3800i.

mvh
Mathias

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3579
  • Karma +2/-0
SV: DÃ¥ligt isolerad avluft?
« Svar #1 skrivet: 21 juli 2023, 17:31:54 »
Den från huset behöver inte isoleras eftersom den har samma temperatur som huset. Går den oisolerad utrymmen som inte är rumstempererade behöver den vara isolerad.

Avluften isoleras för att värmepumpen kyler ner den luften. Blir det kondens någonstans utanpå så är isoleringen otillräcklig. Kan du inspektera hela längden på höstkanten när värmepumpen går året om så kan du avgöra om det finns behov för bättre isolering.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!