Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hjälp mig förstå wirsbo push 10  (läst 1464 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Guccen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hjälp mig förstå wirsbo push 10
« skrivet: 08 mars 2023, 19:55:30 »
Hej, har en wirsbo push 10 från 1997. Denna monterat i ett 80/60 system med en majoritet av radiatorer. Värmekällan är en dakin bergvärmepump.

Slingan är förlagt på ca 10kvm med dn 20 slang.

Jag har svårt att förstå hur den här shunten fungerar optimalt.
Jag förstår inte hur jag kan uppnå delta t 10C på primär sidan samtidigt som sekundärsidan bör var 10C svalare samt erhålla delta t 3-5C mellan tillopp/retur. Detta med hjälp av endast bypass justering?

Bara av att hålla 10C lägre på sekundär sidan ger problem. Vid 7-20C utomhus temp blir det lägre temp i golvvärme slingan än önskad rumstemperatur.

Om man stänger bypassen helt erhålls samma temp på primär/sekundär men det är väl inte riktigt okej även fast rums termostaten stänger vid uppnådd måltemperatur kan golvets yta överskrida 27C eller vad kravet är.
Och vad händer med pumpens flöde om termostaten stänger samtidigt som bypassen är stängd. Jobbar mot stängt?


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjälp mig förstå wirsbo push 10
« Svar #1 skrivet: 08 mars 2023, 21:41:01 »
Jag tror att det under täckmuttern vid 7 (på sidan) ska sitta en strypventil, det är denna du ställer tempdiffen på primärsidan.
10 C diff är kanske lite mycket men mer än 5 C bör det vara när det är lite kallare ute.
Dessa rekommenderade värden gäller främst när det är riktigt kallt ute, vid varmare väderlek blir diffarna naturligtvis mindre.
Sen skulle jag ha strypventil 9 helt öppen till att börja med, och köra med termostaten för att reglera rumstemperaturen på just detta golv.
Radiatorerna ska däremot vara helt öppna då dessa normalt kräver högre temperatur än golvet.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Guccen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp mig förstå wirsbo push 10
« Svar #2 skrivet: 09 mars 2023, 19:10:33 »
Under täckmuttern sitter avstängningen till kopplet. Den är inte till för att strypa flödet. Även fast det kanske skulle fungera. Borde suttit en radditrim eller liknade om tanken är att man ska strypa primär sidan.

Om bypassen är fullt öppen snurrar det endast genom sekundären. Det går åt ganska hård strypning för att blanda in primärens tillopp.

Jag har sett att det finns shuntar med termisk begränsning av framledningtemperaturen. Betyder det att man kan erhålla samma framlednings temperatur som radiator slingan ända tills den stänger på inställt värde (tex 45C)?

Jag har även sätt shuntar som liknar denna variant. I vilka fall rekommenderas dom olika shuntarna?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjälp mig förstå wirsbo push 10
« Svar #3 skrivet: 10 mars 2023, 08:16:23 »
Primärens tilloppsflöde sköter cirkpumpen som sitter Daikins värmepump, det behövs normalt inget mer för att cirkulera vattnet på primärsidan på denna.
Om det skulle behövas så kan man strypa på trimventilen, så att pushens egen cirkpump suger på primärsidan, men risken är att man då ställer till det så att radiatorerna, som inte har nån sugande pump, får för lågt flöde.
Primärsidan har lågt tryckfall vilket gör att denna push kan "kortsluta" flödet och orsaka för lågt flöde på övriga radiatorer ändå, det är därför som man kan behöva strypa på primärsidan.
Enligt manualen jag hittade så ska termostaten fixa detta.

Sen står det att denna modell kan förses med 2 olika ventilhus, kolla att du har rätt modell?

http://www.uponornordic.com/arkiv/HS_Archive/Utgangna_broschyrer_Golvvarmesystem/wirsbopush10_9506.pdf
« Senast ändrad: 10 mars 2023, 08:30:35 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Guccen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp mig förstå wirsbo push 10
« Svar #4 skrivet: 11 mars 2023, 13:33:11 »
Tack för bra info. Det var när jag upptäckte att bypassen var helt stängt som som jag blev lite oroligt då pumpen jobbar mot stängt när/om termostaten stänger. Samt att den inte fungerar som en shunt när den är stängd.
Så jag provade att öppna ca hälften och då blev slingan kall efter något dygn.
Så jag gissar att man behöver strypa kanske 0,25 varv och vänta ett dygn och mäta till man får 6-10 grader skillnad på primär/sekundär?

Kan man mäta Delta T vid alla framlednings temperaturer eller finns det något optimalt? Om du skulle svar att det är en specifik framlednings temperatur, kan man tex räkna ut det ändå? Säg att jag vill ha 6C delt T och det ska mätas vid 50c framledning. Om jag vid tillfället har 25c framledning blir det rätt att ställa delta T 3C?

All lyckas få delta t 10C på primärsidans t/r känns som ett evighets jobb då minsta justering borde ändra delta T på primär/sekundär (6-10C)?

Slingan är dn 20 ca10-15kvm i en tillbyggnad på ett stort hus från slutet 18tal. 2rörs system. 80/60.
Matningen är dn15cu ca 6m sedan dn20 3m till pumpen. Med en radiator på vägen.
Alla radiatorer är varma i huset.

Förra året byttes gamla nibe pumpen mot en Dakin 10kw. Efter det slutade golvvärmen i det nyrenoverade badrummet att fungera. 4kvm kopplat med Lk minikretsventil m5. Ca 30m 8mm rör. Detta matas med lk dn16 ca 10m med en radiator på vägen. Ingen luft i slingan.

Jag gissar att den interna cirkpumpen är för klen för att driva den här cirkulationspump lösa shunten som tidigare fungera med niben?


Flödet går Max ställa som 80% konstant i daikin menyn. Ingen inställning på själva pumpen. Finns en inställning som heter ”utan begränsning” men då blir flödet adaptivt/variabelt. Även fast flödet ibland går upp över 80% ligger den oftast en bra bit under.

Vattnet tar väl lättaste vägen så om det fungera med gamla cirkulationspumpen bör det vara nya pumpen som är för klen och ingen injustering av värmesystemet som behövs?

Vad jag har läst här vill en VP ha så högt flöde som möjligt med ett delta T nära 10C så att strypa alla radiatorer tills att det börjar cirkulera i badrummet GV är väl fel väg att gå?




Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjälp mig förstå wirsbo push 10
« Svar #5 skrivet: 11 mars 2023, 17:57:03 »
OK, gissar att vattnet hittar en lättare väg?
Då får du gå över samtliga radiatorer när värmepumpen går och kolla om nån är lika varm nertill som upptill?
Just den/dessa behöver strypas in för att få bätttre balans i grejerna.
Om din push 10 har fel koppel (ettrör) så kan detta också förklara dina problem, i så fall måste du köra med trimventilen hårt instrypt för att få in vatten i denna golvvärmeslinga, dessutom kortsluter då kopplet så att andra enheter som t ex en minikrets får uselt flöde.

Om det sitter fel sorts koppel så är enda sättet att köra den med stängd trimventil och låta ettrörskopplet funka som shunt, inte optimalt på nått sätt.
Alternativet då är att köpa ett 2-rörskoppel och montera.
« Senast ändrad: 11 mars 2023, 17:59:58 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Guccen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp mig förstå wirsbo push 10
« Svar #6 skrivet: 11 mars 2023, 18:35:38 »
Det var ett bra tips. Att bara leta efter den/dom radiatorerna med lägst delta T.

Så jag inte råka förvirra dig så skrev jag i senaste meddelandet om 2st separat shunt grupper. Den första wirsbo Puch 10 och den senare Lk m5 utan cirkulations pump.

Båda dessa fungerade bra innan jag bytte bergvärme pump. Från Nibe till Daikin.

Efter bytet slutade golvvärmen med LK m5 (8mm slang) att fungera.

Senare öppna jag bypassen lite på den andra slingan wirsbo Puch 10 (med anledning av vad jag skrev om tidigare)
Då sluta den fungera.

Det ända jag ser som kan ha ändrat sig efter VP bytet är effekten/ flödet på den interna cirkpumpen.

Jag förstår vad du menar men det är ett 2 rörs koppel (se bild)

Utloggad Guccen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp mig förstå wirsbo push 10
« Svar #7 skrivet: 12 mars 2023, 10:21:25 »
Jag har funderat på att byta wirsbo Puch 10 mot en ny shunt då pumpen börjar bli till åren.
Det väger mellan utbytes pump vs ny shunt.

Du pratar om ev kortslutningar på den här shunt lösningen.

Vilken shunt är optimal för mitt system och varför?

Jag tycker att en med termisk maxbegränsning verkar bra. Jag har inte hittat någon information som förklara funktionen men jag gissar att golvvärmen blir helt o shuntad ända till maxbegränsningen uppnås vid tex 45C. Stämmer det?

Vid min variant blir det en konstant shuntning som öka ju högre framlednings temperaturen blir?

Bifogar 2 bilder.
Första från Bauhaus vilket liknar min nuvarande lösning. Ser inte ut som att det går justera bypassen eller något annat heller för den delen. Endast önskad rumstemp vilket inte kan garantera Max yttemperatur på golvet 27C ?
Andra från Amazon med termisk blandningsventil.
« Senast ändrad: 12 mars 2023, 10:24:22 av Guccen »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjälp mig förstå wirsbo push 10
« Svar #8 skrivet: 12 mars 2023, 21:18:34 »
Gissar att cirkpumpen i pushern inte funkar, kopplet är som du skriver rätt, 2-rör.
Om cirkpumpen är trasig (kan brumma men inget rör sig) så kommer allt vatten gå fel väg förbi strypventilen om den inte är helt stängd.

Angående minikretsen så hade du antagligen högre flöde på Nibe, och den late rörkrökaren brukade vrida upp cirkpumpen på max för att slippa pillra med att justera in radiatorerna.
Maxflöde kan vara ganska förlåtande mot dåligt intrimmade system.
Daikin styr cirkpumpens flöde mot en mer effektiv tempdiff över värmepumpen, då duger det inte med dålig intrimning på systemet längre.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Guccen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp mig förstå wirsbo push 10
« Svar #9 skrivet: 13 mars 2023, 16:27:02 »
Jag tror att du har helt rätt (pumpen trasig) det förklarar varför jag fick heltokiga temp värden när jag skulle justera. Därför jag ställde frågan här då jag tyckte den shuntade ologiskt.

Pumpen har brummat lite och varit varmare än framledningstempen så jag har tänkt att den var dåligt men jag trodde den snurrade eftersom det var varma golv. Men som du säger så snurrade det nog via primär pumpen.

Frågan är bara om pumpen gick sönder för 10+år sen och någon valde att stänga bypassen. Eller om bypassen alltid varit stängd så att när termostaten stänger har pumpen jobbat mot stängt och gått varm.

Ny pump är beställd. Förhoppningsvis blir shuntningen mer logisk med ett cirkulerande flöde.

Jag läste manualen lite om själva injusteringen. Där gav dom ett räkne exempel som resulterade i att bypassen ska öppnas 1,7varv från helt stängt. Jag saknar dock många av parametrarna för att göra en egen uträkning.
Och formeln kanske blir fel med 55/45 vs 80/60 som var tanken med shunten.

Men du rekommenderade att öppna bypassen fullt. Kan du motivera?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjälp mig förstå wirsbo push 10
« Svar #10 skrivet: 14 mars 2023, 08:46:50 »
Men du rekommenderade att öppna bypassen fullt. Kan du motivera?

Förklarar med en bild, men sen kan du kanske behöva strypa in trimventilen i alla fall om golvvärme får dåligt med värme, men jag skulle börja med den helt öppen.
Om golvvärmens cirkpump ger ett högre flöde än cirkpumpen i bergvärmepumpen så kan i värsta fall flödet gå åt fel håll i radiatorerna, Daikin har ingen aning om flödet i respektive radiator/golvvärme utan anpassar interna cirkpumpens fart efter förhållandena inne i värmepumpen.
« Senast ändrad: 14 mars 2023, 08:53:34 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Guccen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp mig förstå wirsbo push 10
« Svar #11 skrivet: 14 mars 2023, 09:31:47 »
Tack för övertydligt förklaring. Nu förstår jag precis vad du menar med kortslutning :)

Jag följer dina instruktioner och observerar eventuella kortslutningar.
Samt göra en mer grundlig koll på delta T vid pump och radiatorer med förhoppning att få igång den pump lösa shunten m5.

Interna VP pumpen har jag ställt på 80% så jag tror den går med konstant flöde. Detta med för hoppning att Lk minikrets m5 shunten skulle hoppa igång men det gorde den inte.

Jag kollade på ett mma koppel förut. Och den avstängningsventilen stänger av/stryper tillopp och retur lika mycket samtidigt. Den stänger alltså inte returen först och sedan returen. Troligtvis funkar mitt TA lika med tanken på mina mätvärden.
Tack igen.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjälp mig förstå wirsbo push 10
« Svar #12 skrivet: 14 mars 2023, 11:03:57 »
Du kan ju prova att lossa termostaten på minikretsen, kolla då att piggen på ventilen fjädrar ut så den inte fastnat i intryckt läge?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Guccen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp mig förstå wirsbo push 10
« Svar #13 skrivet: 14 mars 2023, 11:24:12 »
Den går för fulla muggar. Utan termostat, fullt öppna strypventiler och den termiska Max begränsningen är ställd på Max, (55C).
Piggen funkar som den ska. Ingen luft.

Så slingan verkar ha för högt tryckfall mot vad systemet klarar för stunden. Så precis som du säger är pumpen för klen, eller så är systemet dåligt injusterat.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!