Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Konvertera frÃ¥n tvÃ¥rörs radiator system till golvvärme.  (läst 3412 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Du har nu en slinga som är kopplas på elementtören och lite glest mellan slingorna. Det blir inte bättre av att kapa och göra två paraella, det är samma mått mellan slingorna. Så ska du få bättre liv i golvet blir det att få in en slinga till , som ligger mellan dom andra. Och det går att koppla ihop dom med ett kors. Blir då nästan det dubbla i tillförd värme, i åtanke på hur bjälklaget är.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
Du har nu en slinga som är kopplas på elementtören och lite glest mellan slingorna. Det blir inte bättre av att kapa och göra två paraella, det är samma mått mellan slingorna. Så ska du få bättre liv i golvet blir det att få in en slinga till , som ligger mellan dom andra. Och det går att koppla ihop dom med ett kors. Blir då nästan det dubbla i tillförd värme, i åtanke på hur bjälklaget är.
Hej !
Jag tänkte att deltaT blir mindre på en kortare slinga..typ hälften...och således att två kortare slingor men med högre medel-T borde ge varmare golv..än en lång slinga med lägre medel-T?.

Att en till slinga parallellt med den gamla är ännu bättre är självklart men kräver mer material o arbete...
Hur menar du med att koppla ihop med ett kors?

Fyra bilder med nuvarande installation och en med en tänkt parallell (orange)

« Senast ändrad: 04 mars 2023, 20:32:16 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3889
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
jag tror att problemet är att golvslingan ligger för djupt i golvet.....

Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Utan en shunt är det nog svårt att få en jämn värme i hela golvet. Du behöver shunt och pump för att snurra vattnet snabbt i slingan så det bara skiljer några få grader mellan inlopp och utlopp och troligen med en längre temperatur än radiatorerna i huset. Men det förekommer ju hus där det är stora radiatorer och olyckligt mycket foam etc över golvvärmen och då kan golvvärmen ha svårt att hålla varmt i rummet jämfört med rum med radiatorer.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
I och för sig har du nog rätt med mindre Delta, Kan du märka nÃ¥gon skillnad pÃ¥ golvet. Varmae eller kallare  beroende pÃ¥ slingans början och  slut.  Det blir  liksom lite varmare pÃ¥ returen dÃ¥ med halva sträckan men som synes finns det nog ingen plats för en slinga rill. PlÃ¥tarna kan bara ta en slang och det ser fullt ut nu. Och att lägganÃ¥gor underifrÃ¥n kommer inte att hjälpa , dÃ¥ avstÃ¥ndet är för stort opp till golv, inte ens om det nya skulle fästas direkt mot plÃ¥tarna. Det är min tannke i det hela och ingen proffsbild.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
jag tror att problemet är att golvslingan ligger för djupt i golvet.....
Rätt men framledningstempen är numera lägre eftersom hela huset har isolerats senare...
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3889
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
ligger det 13 mm gips och 22 mm spån samt plastmatta ovanpå golvvärmen ?
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
I och för sig har du nog rätt med mindre Delta, Kan du märka nÃ¥gon skillnad pÃ¥ golvet. Varmae eller kallare  beroende pÃ¥ slingans början och  slut.  Det blir  liksom lite varmare pÃ¥ returen dÃ¥ med halva sträckan men som synes finns det nog ingen plats för en slinga rill. PlÃ¥tarna kan bara ta en slang och det ser fullt ut nu. Och att lägganÃ¥gor underifrÃ¥n kommer inte att hjälpa , dÃ¥ avstÃ¥ndet är för stort opp till golv, inte ens om det nya skulle fästas direkt mot plÃ¥tarna. Det är min tannke i det hela och ingen proffsbild.
Hej 25fOCUS , just nu är jag utan yttempmätare men det borde ju vara en diff annars skulle inte golvet vara någon värmeavgivare alls...återkommer när jag lagat/köpt en ny...kommer att mäta tempar när VP går på in- och utloppsrör och golv på börja o slutet på golvslingan.

En slang till skulle jag trycka upp mot befintliga plåtarna med ett lager nya(tillklippta plåtar ev med någon smet som ökar värmeöverföringen. Och koppla det motströms den befintliga...
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
ligger det 13 mm gips och 22 mm spån samt plastmatta ovanpå golvvärmen ?
Nästan rätt, 22mm spån+13mm gips+och 6-7mm klinker. möjligen två lager gips ha glömt, men jag kan mäta totaltjocklek vid väggluckan..återkommer.

Det är två lager gips.
« Senast ändrad: 05 mars 2023, 11:57:16 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Gjorde om 120 m2 och la in GV från undersidan med plåtar, blev nog 5000 skruv ( s.k knappar utan borrspets ) detta för att inte behöva ett nytt golv till en kostnad på ca 800 kr/m2 . Nu kommer jag inte att bo kvar hela livet kanske. Men tycker synd om den som ev tänker byta golv. Dina rör och plåtar ligger nog mellan reglarna och med din skiss blir det en slinga som är dubbelt så lång. Nya plåtar måste kapas ner rätt så mycket på bredden för att få plats, men inget är omöjligt. En liten info hur mitt ser ut från undersidan, med och utan isolering

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
Gjorde om 120 m2 och la in GV från undersidan med plåtar, blev nog 5000 skruv ( s.k knappar utan borrspets ) detta för att inte behöva ett nytt golv till en kostnad på ca 800 kr/m2 . Nu kommer jag inte att bo kvar hela livet kanske. Men tycker synd om den som ev tänker byta golv. Dina rör och plåtar ligger nog mellan reglarna och med din skiss blir det en slinga som är dubbelt så lång. Nya plåtar måste kapas ner rätt så mycket på bredden för att få plats, men inget är omöjligt. En liten info hur mitt ser ut från undersidan, med och utan isolering
Tack 25fOCUS! snyggt jobb!
Ja min slinga ligger mellan golvreglarna. Jag tänker inte förlänga slingan utan lägga en till parallellt med den befintliga. Det borde väl öka värmetillförseln mer än att förlänga den befintliga.?
Nu har jag lyckats reparera min tempmätare. Ã…terkommer med mätdata pÃ¥ VBfram o retur  när VP gÃ¥r..
« Senast ändrad: 05 mars 2023, 12:18:11 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Kan gå att lägga en så den kommer mitt imellan befintliga, det jag tänker på då, finns det en risk att golvet blir randigt, när det extra tillskot kommer till. Du får se hur det går att ordna så avständen mellan slangarna blir lika som möjligt och samma dim på dom.Absolut måste det till plåtar för det.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
Kan gå att lägga en så den kommer mitt imellan befintliga, det jag tänker på då, finns det en risk att golvet blir randigt, när det extra tillskot kommer till. Du får se hur det går att ordna så avständen mellan slangarna blir lika som möjligt och samma dim på dom.Absolut måste det till plåtar för det.
Precis så tänker jag göra..randigt blir det nog inte.

 
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
Inkoppling av golvvärmeslangar i väggen under ett fönster pÃ¥ den gamla matningen till en borttagen radiator ser ut sÃ¥ här nu, (döljs av en liten dörr i kakelväggen.) Den gamla Pushen gav upp för länge sedan, (tömd pÃ¥ flödesventilen) gör ingen annan nytta än avluftningen...Termoretten har en känselkropp som sitter 1,5m övergolvet, tänker jag  behÃ¥lla.

Här finns alltså plats för att koppla på en slinga till.
Vilka rördelar behöver jag för att koppla in den nya slingan?



 
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hur tänker du med ev en regleringen av värmen, använda den befintliga termostaten då. Det blir som en maxtermostat och kommer inte att följa utetempen. Tror du att C-pumpen orkar puffa runt i två slingor till då den som är där är kass. Det är smala slangar där och då kanske en pump måste till för att få snurr på flödet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!