Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Konvertera frÃ¥n tvÃ¥rörs radiator system till golvvärme.  (läst 3410 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
Jag funderar på att ersätta radiatorer med golvvärmeslingor.
Skulle det gå bra att använda tvårörs systemet till att mata golvvärmeslingorna ?
Behövs det shuntar i varje rum eller kan det fungera med nÃ¥gon annan typ av reglerventiler?  T.ex vanliga radiatorventiler?
Två skäl till funderingarna: skönt med varma golv och lägre framledningstemperatur dvs bättre COP i bergvärmepumpen.
Om det funkar så kan det ganska enkelt genomföras med ett rum i taget...
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Om du bara har golvvärme så behövs normalt ingen shunt, men blandar du så måste man shunta golvvärmen.
Så det beror på med vilken fart du byter ut grejerna, om det är klart till hösten så kör på utan shuntar.
Jag skulle se till att få dit ventiler som kan regleras med golvvärmetermostater, även om man tänker reglera med värmepumpens kurva i första hand.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 832
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Jag funderar på att ersätta radiatorer med golvvärmeslingor.
Skulle det gå bra att använda tvårörs systemet till att mata golvvärmeslingorna ?
Behövs det shuntar i varje rum eller kan det fungera med nÃ¥gon annan typ av reglerventiler?  T.ex vanliga radiatorventiler?
Två skäl till funderingarna: skönt med varma golv och lägre framledningstemperatur dvs bättre COP i bergvärmepumpen.
Om det funkar så kan det ganska enkelt genomföras med ett rum i taget...
Är det tillåtet att behålla radiatorerna i samma rum om man installerar golvvärme, då kan man ju kanske vara mer flexibel hur man vill reglera?
Eller är det bara dumt?
« Senast ändrad: 02 mars 2023, 23:11:05 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mÃ¥n + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
Om du bara har golvvärme så behövs normalt ingen shunt, men blandar du så måste man shunta golvvärmen.
Så det beror på med vilken fart du byter ut grejerna, om det är klart till hösten så kör på utan shuntar.
Jag skulle se till att få dit ventiler som kan regleras med golvvärmetermostater, även om man tänker reglera med värmepumpens kurva i första hand.
"golvvärmetermostater" vad skiljer en sådan från radiatortermostater som jag ju redan har...?

Är det tillåtet att behålla radiatorerna i samma rum om man installerar golvvärme, då kan man ju kanske vara mer flexibel hur man vill reglera?
Eller är det bara dumt?

Tvärtom lysande förslag tycker jag, i varje fall under golvbyggtiden och inget hindrar att ha dem kvar, om golvslingan har golvvärmetermostat, eller vad tycker du @Carl N?
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
En vanlig termostat mäter rumstemperaturen där den är placerad, i ditt fall i någon form av fördelarskåp antar jag.
En golvvärmetermostat är ofta en trådad eller trådlös sensor som placeras i det rum som slingan värmer, den styr i sin tur termostaten som styr flödet på slingan, och som normalt sitter i fördelarskåpet.

Ett sätt att slippa termostater är att strypa flödet på golvvärmeslingorna rätt kraftigt så länge du har radiatorer kvar som "styr" valet av kurva på värmepumpen, det kan ge lite ojämn värme på golvvärmen, men det dig "rätt" temperatur i rummet.
När alla radiatorer är borta kan du ställa ned kurvan och öka flödet på golvvärme tills du får önskad deltaT, oftast runt 4-5 grader på golvvärmeslingor.

Sen är termostater bra ändå i vissa lägen, som t.ex. nu när det är aktuellt att spara energi, jag har senaste året satt in ett antal termostater som gör att vi kan ha 12-15 grader t.ex. i garage, syrum och gästrum - men ändå snabbt och enkelt kunna dra på värmen om vi vet att rummen skall användas några dagar av olika skäl.
Sovrum är också rum där man ofta vill kunna reglera temperaturen lite mer precis, så där kan det vara en god ide med termostater också.

Har man en inverter så "stör" ju dessutom inte termostater lika mycket som det gjorde med on/off-värmepumpar.
Vet inte vad du har för värmepump när jag skriver detta.

Har du tänkt koppla golvvärmen till de befintliga rören som matar radiatorerna så skulle det nog kunna fungera med vanliga termostater, som då skulle bli synliga ovan golv, men så brukar man ju sällan koppla in golvvärme.
« Senast ändrad: 03 mars 2023, 07:45:08 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
En vanlig termostat mäter rumstemperaturen där den är placerad, i ditt fall i någon form av fördelarskåp antar jag.
En golvvärmetermostat är ofta en trådad eller trådlös sensor som placeras i det rum som slingan värmer, den styr i sin tur termostaten som styr flödet på slingan, och som normalt sitter i fördelarskåpet.

Ett sätt att slippa termostater är att strypa flödet på golvvärmeslingorna rätt kraftigt så länge du har radiatorer kvar som "styr" valet av kurva på värmepumpen, det kan ge lite ojämn värme på golvvärmen, men det dig "rätt" temperatur i rummet.
När alla radiatorer är borta kan du ställa ned kurvan och öka flödet på golvvärme tills du får önskad deltaT, oftast runt 4-5 grader på golvvärmeslingor.

Sen är termostater bra ändå i vissa lägen, som t.ex. nu när det är aktuellt att spara energi, jag har senaste året satt in ett antal termostater som gör att vi kan ha 12-15 grader t.ex. i garage, syrum och gästrum - men ändå snabbt och enkelt kunna dra på värmen om vi vet att rummen skall användas några dagar av olika skäl.
Sovrum är också rum där man ofta vill kunna reglera temperaturen lite mer precis, så där kan det vara en god ide med termostater också.

Har man en inverter så "stör" ju dessutom inte termostater lika mycket som det gjorde med on/off-värmepumpar.
Vet inte vad du har för värmepump när jag skriver detta.

Har du tänkt koppla golvvärmen till de befintliga rören som matar radiatorerna så skulle det nog kunna fungera med vanliga termostater, som då skulle bli synliga ovan golv, men så brukar man ju sällan koppla in golvvärme.
Hej Rickard, min VP är Nibe Fighter 1225-8 årsmodell 2008.
Förstår jag dig rätt så skulle de befintliga (mekaniskaradiatortermostaterna duga även till golvvärmen och att jag därmed kan göra om från radiator till golvslinga (-or) i ett rum åt gången?
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 832
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
"golvvärmetermostater" vad skiljer en sådan från radiatortermostater som jag ju redan har...?
 Tvärtom lysande förslag tycker jag, i varje fall under golvbyggtiden och inget hindrar att ha dem kvar, om golvslingan har golvvärmetermostat, eller vad tycker du @Carl N?
Jag har en liten central med två slingor samt radiatorer. Jag har kommit på att golv cpn tid-styr jag i en smart app efter önskemål, märks jättetydligt när golvvärmen suger massa energi, detta är mer fokuserat mot energibesparing och inte 24h komfort.
 Kanske nÃ¥got?
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mÃ¥n + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Hej Rickard, min VP är Nibe Fighter 1225-8 årsmodell 2008.
Förstår jag dig rätt så skulle de befintliga (mekaniskaradiatortermostaterna duga även till golvvärmen och att jag därmed kan göra om från radiator till golvslinga (-or) i ett rum åt gången?

Ja, om du tänkt ha kvar radiator-rören synliga på innerväggarna.
Tror ytterst få skulle välja den lösningen om man ändå gör om golven och drar in ny golvvärme, men omöjligt är det inte.
Finns vissa minishuntar som fungerar så idag: https://www.golvpoolen.se/golv/golvvarme/tillbehor-golvvarme/minishunt-lk-systems-m60n/p-1119258?gclid=CjwKCAiAr4GgBhBFEiwAgwORrRNjVRshj49FO9gxEImL2d-nehxJ3YG5KaBouBcBVbo2aSDTPHa0mRoCQFIQAvD_BwE

I detta fall medföljer en kappilärrörsgivare med 2 meter rör.

Jag skulle dock rekommendera att du river allt till radiatorerna och sätter in en ny grupp för golvvärmen, parallellt med stammen ut till radiatorerna.
Det ska ju se ut för något också, man vill ju inte ha en "rörkonstruktion" med termostat på väggen om man har golvvärme, eller?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
Ja, om du tänkt ha kvar radiator-rören synliga på innerväggarna.
Tror ytterst få skulle välja den lösningen om man ändå gör om golven och drar in ny golvvärme, men omöjligt är det inte.
Finns vissa minishuntar som fungerar så idag: https://www.golvpoolen.se/golv/golvvarme/tillbehor-golvvarme/minishunt-lk-systems-m60n/p-1119258?gclid=CjwKCAiAr4GgBhBFEiwAgwORrRNjVRshj49FO9gxEImL2d-nehxJ3YG5KaBouBcBVbo2aSDTPHa0mRoCQFIQAvD_BwE

I detta fall medföljer en kappilärrörsgivare med 2 meter rör.

Jag skulle dock rekommendera att du river allt till radiatorerna och sätter in en ny grupp för golvvärmen, parallellt med stammen ut till radiatorerna.
Det ska ju se ut för något också, man vill ju inte ha en "rörkonstruktion" med termostat på väggen om man har golvvärme, eller?
Tack för svar @Rickard Nja, utseendet stör inte mig, men kostnaden för ombygget vill jag hålla en låg budget på. Min grundtanke är att VP driften blir billigare om framledningstemperaturen kan sänkas.
Men när jag funderat ett tag så undrar jag: samma energimängd måste levereras men vid lägre temperatur, dvs det betyder att VPs driftstid ökar? Så blir det någon besparing kvar då?
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Om du kan köra ut 5 grader kallare temp så ökar COP med ca 15% med bibehållen levererad energimängd.
Om du tidigare förbrukar 5000 kWh på värme så minskar den notan med ca 15%, eller 750 kWh/år.

Att bygga om gör man egentligen bara för att få bättre komfort, för att man vill ha golvvärme, payoff-tiden blir rimligen väldigt lång.

Jag satte ju in 4 nya (extra) radiatorer i höstas, för att få jämnare temp i huset efter att vi byggt om och plockat bort radiatorer som var i vägen i omgångar under årens lopp.
Som grädde på moset fick jag ned framledningstemperaturen nästan 10 grader, så vi gör ju en noterbar besparing tack vare det, men även för oss hade nog payoff-tiden varit lång, skulle gissa att det kostade runt 10 000 kr med mina låga inköpspriser, och det tar många är att spara in.

Om jag skulle bygga om till golvvärme skulle jag nog vilja bli av med rören till radiatorerna, men smaken är ju som baken.  dontknow

Vi har bara golvvärme i badrummet, och där kör jag samma temp som till radiatorerna, det funkar bra, justerar temperaturen på en enkel trimventil.
Blir lite extra varmt i badrummet när det blir riktigt kallt ute, men det är bara skönt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
Om du kan köra ut 5 grader kallare temp så ökar COP med ca 15% med bibehållen levererad energimängd.
Om du tidigare förbrukar 5000 kWh på värme så minskar den notan med ca 15%, eller 750 kWh/år.

Att bygga om gör man egentligen bara för att få bättre komfort, för att man vill ha golvvärme, payoff-tiden blir rimligen väldigt lång..........
Tack för hjälpen! javisst 750kWh/ år dvs 1000-2000kr/år, det är för lite för att kosta på sig lyxen med golvvärme i hela huset..
Jag kommer istället att satsa på att förbättra golvvärmen i badrummet. Rummet är 15m2 och har bara en slinga som inte ger den rätt värmekänslan i golvet.
Jag har funderat på att underifrån (källaren)
-lägga in en slinga till eller
-kapa slingan på mitten och parallellkoppla halvorna.
Hur stort effekttillskott har de två metoder?
« Senast ändrad: 03 mars 2023, 16:09:23 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Du behöver som sagt shunt och separat cirkulationspump till golvvärmen, plus golvvärmefördelare.

Ska du göra installationen för en liten yta med max fyra slingor är LK minishunt eller liknande en smidig lösning, jag har en sådan till källaren i tillbyggnaden. Ska du göra något större så får du gå på större grejer.

Tänk på att grejerna behöver sitta någonstans, kläm in golvvärmeskåp i en garderob eller liknande. Placera över slingan för att kunna lufta.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
Smurfen har lagt sin golvvärmeslinga på returen till köket och är nöjd.
Jag har lagt badrumsgolvslingan på framledningen helt o-strypt, det fungerar kanonbra.


Är det inget av dessa varianter som du kan testa för lösa ditt problem utan en allt för stor arbetsinsats, Kosterbo?
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4712
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej bopakoster . det med att lägga uderifrån kan ställa till det. Hur har du det i dag med GV i badet. Vad finns under GV, ingjutet i flyt på ett underlag eller. Väemen kan få det svårt komma upp till ytan om det finns en del materel mellan.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
Smurfen har lagt sin golvvärmeslinga på returen till köket och är nöjd.
Jag har lagt badrumsgolvslingan på framledningen helt o-strypt, det fungerar kanonbra.
Är det inget av dessa varianter som du kan testa för lösa ditt problem utan en allt för stor arbetsinsats, Kosterbo?
Hej Rådisen, problemet nu är att badrumsgolvet är för tjockt och isoleringen under slingan för dålig.
Den slingan jag har nu sitter direkt på fram och returledningarna till en gammal radiatorslutning.
Kommer åt slingan om jag tar bort källartaket, som består brädspånt på 2x8 tums golvreglar.
Måste få till mera värmeavgivning under golvet.
Det borde minska deltaT till hälften och höja flödet till det dubbla är min tanke...
Det jag kan testa utan stor arbetsinsats är att kapa slingan på hälften och parallellkoppla halvorna direkt på fram o returledningarna. Räcker inte det så kan jag lägga en till slinga parallellt med den gamla.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!