Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Dricka varmvatten frÃ¥n pumpen?  (läst 2490 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bigbit

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Dricka varmvatten från pumpen?
« skrivet: 13 februari 2023, 10:56:31 »
Hej,

Vi har en Nibe F2120-12 med Nibe VVM310 och undrar : Man har alltid sagt att inte dricka varmvatten från kranen eftersom man kan få i sig stora halter metaller. Vad jag förstår så har vår innerdel inte en traditionell vattentank, istället låter man ett rör\spiral gå igenom en vattentank som då värms upp "on the fly" med hjälp av varmvattnet i tanken. Detta borde betyda att vattnet aldrig står stilla i en varm tank utan skickas direkt ut. Är det fortfarande dåligt att dricka detta uppvärmda vatten?

Anledningen är att vi haft så kallt vatten att det inte går att dricka och visst kan man värma det på spisen men kan pumpen göra det utan risker så är det såklart intressant.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2432
  • Karma +5/-0
SV: Dricka varmvatten från pumpen?
« Svar #1 skrivet: 13 februari 2023, 12:05:09 »
Man kanske inte ska dricka vatten som har stått stilla i slingan länge (t ex över natten), men har man nyss spolat större mängder varmvatten (t ex om någon alldeles nyss har duschat) så är det nog inga problem.

Vill man vara helt på det torra så bör man ta en närmare titt på vad det är för material i rörslingan och hur vattenkemin ser ut (har man egen brunn så kanske man har skickat in vattenprov och fått analyserat någon gång, har man kommunalt vatten så brukar vattenverket ha analysresultat liggande ute på nätet), och bedöma med hjälp av kemikunskaperna man har från skolan, om det finns någon möjlighet för vattnet i fråga att lösa ut något otrevligt ur värmeväxlaren.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Dricka varmvatten från pumpen?
« Svar #2 skrivet: 13 februari 2023, 13:24:11 »
Har denna diskussionen med frugan hemma.
Vi har en förrådsberedare så jag kan ju lättare motivera varför man bara ska dricka kallvatten, men prova att smaka på varmvattnet, smakar det urk så bör man inte dricka.
Frugan har svårt att dricka riktigt kallt vatten, själv kan jag dricka issörja om så är, men vattnet från VV-kranen smakar riktigt pekka.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Dricka varmvatten från pumpen?
« Svar #3 skrivet: 13 februari 2023, 13:49:10 »
Nibe borde ju kunna svara på den frågan.
Man har ju läst om t.ex. vanliga kökskranar som innehåller mässig med farliga metaller i sig, som kan fälla ut i sådana mängder att det KAN vara skadligt, kanske primärt om man fyller vatten i ett glas direkt med det vatten som kommer först ur kranen.
Skulle ju kunna vara nåt liknande i en slingberedare, även om jag misstänker att det är helt vanlig koppar. (Vad nu det innehåller för att göra den möjlig att böja som man gör i den typen av beredare)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1976
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Dricka varmvatten från pumpen?
« Svar #4 skrivet: 13 februari 2023, 14:59:05 »
Vi har slingberedare men vv är alltid lite mer ofräscht än kv, även om man spolar.
Om man blandar i lite vv gör det väl knappast skada.
Alternativt nåt munstycke som blandar i mer luft.
Men man kan ju tappa upp och ha en kanna stående.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Dricka varmvatten från pumpen?
« Svar #5 skrivet: 13 februari 2023, 15:15:59 »
Jag tar alltid kallvatten frÃ¥n kylen. +3 grader.  ::)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2432
  • Karma +5/-0
SV: Dricka varmvatten från pumpen?
« Svar #6 skrivet: 14 februari 2023, 10:43:29 »
Nibe borde ju kunna svara på den frågan.
Man har ju läst om t.ex. vanliga kökskranar som innehåller mässig med farliga metaller i sig, som kan fälla ut i sådana mängder att det KAN vara skadligt, kanske primärt om man fyller vatten i ett glas direkt med det vatten som kommer först ur kranen.
Skulle ju kunna vara nåt liknande i en slingberedare, även om jag misstänker att det är helt vanlig koppar. (Vad nu det innehåller för att göra den möjlig att böja som man gör i den typen av beredare)

Det som kan lösas ut ur mässing i kökskranar är framför allt bly. S k automatmässing innehåller ofta någon % bly för att bli lättare att maskinbearbeta. Men det är bara om vattnet är mjukt och har lågt pH-värde som det är någon risk att bly löses ut ur mässingen. Har man hårt eller alkaliskt vatten, är det ingen risk. Och om det rör sig om en gammal kran som har utsatts för korrosivt vatten i tiotals år, är säkert allt ytligt bly redan borta ur den.

Det som gör koppar lätt böjlig är framför allt att den är mjukglödgad, efter glödgning är den mjuk och lätt att forma plastiskt EN gÃ¥ng, sedan hÃ¥rdnar den av sig själv. Och för att den ska vara lätt att böja utan risk för sprickor mm är det viktigt att kopparen är absolut ren.  Alla praktiskt rimliga föroreningar eller legeringsämnen bidrar till att göra den hÃ¥rdare och sprödare än vad som är önskvärt i sÃ¥dana fall.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Bigbit

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dricka varmvatten från pumpen?
« Svar #7 skrivet: 15 februari 2023, 10:23:31 »
Låter som att det finns flera risker här och även om Nibe själva skulle säga att det är OK så är det inte helt säkert, framförallt för att rörsystemet kan dra med sig skräp. Det är nog bättre att värma vattnet en aning på spisen istället.

Min tanke var annars att man låter varmvattnet spola lite precis som man gör med varmvatten vilket borde betyda att man inte får som stått stilla i pannan utan kallt vatten som blivit uppvärmt av pannan on the fly. Låter man inte kallvattnet spola så blir det en beskt smak så det är ett måste oavsett sen kostar det såklart mer att värma vattnet med pumpen.

Jag har smakat på varmvattnet från kranen par gånger och visst är kallvatten godare men det smakar inte direkt illa. Värmer man kallt vatten på spisen så blir det liknande smak. Grejen är ju att temperatur förändrar smaken en hel del generellt, kallare tenderar dölja smak medan värme förhöjer så det är inte helt enkelt att jämföra om nu inte skillnaderna är enorma.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Dricka varmvatten från pumpen?
« Svar #8 skrivet: 15 februari 2023, 10:44:38 »
Ett enkelt sätt att få lite varmare kallvatten är ju att spola upp vattnet i en tillbringare och låta det stå i rumstemperatur. Billigt, enkelt och säkert.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2432
  • Karma +5/-0
SV: Dricka varmvatten från pumpen?
« Svar #9 skrivet: 15 februari 2023, 11:56:37 »
En annan sak som gör att smaken ändras på varmvatten är ju att gaser (t ex kolsyra, svavelväte, radon) som finns lösta i vattnet avgår vid uppvärmning. En del av dem kan bidra till smaken hos det ursprungliga kallvattnet.

Jag håller nog med om att enklaste sättet att lösa trådstartarens problem är att inte ha så bråttom med att dricka kallvatten direkt från kranen utan låta det stå framme en stund först.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Dricka varmvatten från pumpen?
« Svar #10 skrivet: 16 februari 2023, 08:26:53 »
Säg Ã¥t frun att hon gör som hon vill, att du inte har nÃ¥got emot att bli änkeman, men att det är hennes beslut.  ;)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Bigbit

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dricka varmvatten från pumpen?
« Svar #11 skrivet: 16 februari 2023, 16:54:49 »
Pratade med Nibe, då förstod inte varför det skulle vara farligt att dricka varmvatten från pumpen. När jag nämnde skadliga metaller i vattnet så förstod de bättre men för pumpens del fanns det inga förhöjda risker att dricka varmvattnet från den. Jag tar det dock med en nypa salt och kör vidare med annan lösning. :)

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Dricka varmvatten från pumpen?
« Svar #12 skrivet: 16 februari 2023, 18:40:03 »
Kommer inte allt vatten bÃ¥de varmt och kallt i kopparrör? Det kanske är bäst att sluta dricka vatten  Sc:,h.
Det är lustigt hur "skrönor" om farliga saker (som helt ovederhäftiga personer har myntat) biter sig fast i folks huvuden och det är nästan omöjligt att "tvätta bort" oavsett vetenskapliga och logiska motbevis.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4705
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dricka varmvatten från pumpen?
« Svar #13 skrivet: 16 februari 2023, 19:09:41 »
I urminnes tider har folk använt vatten till matlagning och dricka när dom var törstiga och det var för i tiden från grävda brunnar och nu borrade. Med bekvämligheterna så blev det VV via kran. Jag har i hela mitt liv och övriga släkten använt vatten från brunnar, tiden baklänges är säkert 100 år och jag vet igen som har blivit sjuk. Det är klart med en större VVB som ställs på mindre temp än 55 C kan producera legionella. Det ska vara minst 65 C i en VVB. Det med organiska partiklar beror på hur vattnet är, kommunalvatten är så rent det kan bli. Förr så var det inte PEM eller koppar i rören. det var galvade rör med avfällning av rost, inte behövde dom en underredsbehandling mot rost inte. Det kunde bli en lite besk smak av dom rören. Som sägs i förgående inlägg, har man fobi och är uppskrämd av domedagsprofeter ska man sluta dricka vatten.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Dricka varmvatten från pumpen?
« Svar #14 skrivet: 17 februari 2023, 08:59:51 »
När man sett hur det ser ut med rost, humus och långa bruna "trådar" som lever i en varmvattenberedare med några år på nacken så kan man väl vara lite skeptiskt till att dricka vatten från en förrådsberedare.
Tappvattnet i en modern Nibe är ju i en färrådsberedare, så där kan det nog bli rätt äckligt med tiden.
På CTC som värmer i en slinga finns ju inte de problemen.

Å andra sidan, det är beläggningar och "äckel" även i de kommunala ledningarna fram till huset, speciellt om man ligger långt ut i nätet, långt från var de klorerar.
I Piteå ökade de kloreringen i fjol, det blev ett ramaskri i centrala delarna av stan där det började smaka klor, men det behövdes för att minska problemen med tillväxt av humus och bakterier längre ut i systemet.

Finns många som menar att rening med omvänd osmos är det enda raka om man vill dricka garanterat "oskadligt" vatten, men då lär det ju saknas olika typer av nyttiga mineraler och salter i det vattnet istället.
(Jag vet att det finns "filter" som adderar mineraler och salter i vissa av dessa, men ändå, inget gott som inte för nåt ont med sig, det är min teori i alla fall.)

https://aquagruppen.se/produkter/okategoriserad/osmosfilter-ro-vision-100?gclid=Cj0KCQiA6LyfBhC3ARIsAG4gkF-F0lzY4U7SiiJtDAHjPM8WW4lyx1hmBg1YePNGnkl3q1xi43k2jBkaAmWMEALw_wcB#more
« Senast ändrad: 17 februari 2023, 09:02:16 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!