Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bör-värde beräkning  (läst 1013 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

RaymondA

  • Gäst
RaymondA
Bör-värde beräkning
« skrivet: 15 december 2022, 09:58:13 »
Har Nibe F2120 och VVM310.
Undrar hur "Beräknad framledning" dvs bör-värdet beräknas, dvs vilka parametrar påverkar bör-värdet?

Mest viktigt för mig att veta är ifall värmekurvan (där man ställer in framledningstemp vid olika utomhustemp) påverkar bör-värdet, eller om det enbart är nuvarande värde (är-värde) som påverkas av kurvan?



Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Bör-värde beräkning
« Svar #1 skrivet: 15 december 2022, 10:08:55 »
Har man bara utegivare så styrs börtemperaturen av inställd värmekurva som NIBE definierat temperaturerna för.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

RaymondA

  • Gäst
RaymondA
SV: Bör-värde beräkning
« Svar #2 skrivet: 15 december 2022, 11:15:26 »
Sorry, glömde skriva att jag har inomhusgivare, påverkansgrad: 1,5.
Men är det så alltså, att BÖR-värdet beräknas baserat på kurvan (som i sin tur påverkas av rumgivaren)? Så om jag sänker kurvan och kanske påverkansgrad för rumgivaren, så borde BÖR-värdet sänkas? Även om jag inte sänker den önskade inomhustemperaturen?

För den som orkar läsa (annars räcker med svar på min fråga ovan):

Scenariot jag försöker lösa är bäst beskrivet med ett exempel från gårdagen:

Inställd innetemp: 19.5 grader
Nuvarande innetemp: 19.1 grader
Gradminuter: -1399 (!!)
Beräknad framledning: 44 grader
Framledningstemp: 42 grader

Gradminuterna byggs upp pga Smart Price Adaption som inte "tillåter" pumpen att köra på fullt ut på de dyra timmarna. Detta kompenseras genom att pumpen går på full fart på de billiga timmarna (natten). Följer vi exemplet ovan så ser siffrorna ut så här efter någon timmes nattkörning:

Inställd innetemp: 19.5 grader
Nuvarande innetemp: 19.8 grader
Gradminuter: -1205
Beräknad framledning: 40 grader
Framledningstemp: 42 grader

Då håller värmepumpen på hela natten och inomhustemperaturen kommer upp i 20.5 grader. Jag tycker att den skulle nöja sig med mindre än så, så jag vill få ner skulden av gradminuter som den bygger på sig. Beräknad framledning = 40 grader, när inomhustemperaturen redan är uppnådd, känns som boven?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Bör-värde beräkning
« Svar #3 skrivet: 15 december 2022, 11:28:23 »
Då har du för hög kurva, rumsgivaren kan inte kompensera en dåligt justerad kurva, den måste trimmas in först och helst med rumsgivaren inaktiverad och alla termostater öppna.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

RaymondA

  • Gäst
RaymondA
SV: Bör-värde beräkning
« Svar #4 skrivet: 15 december 2022, 14:39:07 »
Yes, jag känner till det där med att man ställer in kurvan rätt innan man aktiverar rumsgivaren.
Men sedan kommer ju Smart Price Adaption in och gör sitt, och då är det inte så tydligt vad som påverkar vad.

Så min undran är helt enkelt om BÖR värdet påverkas av kurvan eller inte? Tror att svaret är ja men bra om någon mer kan bekräfta detta :)

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Bör-värde beräkning
« Svar #5 skrivet: 15 december 2022, 15:13:35 »
Bör värdet påverkas av kurvan utetemp samt ev påverkan från rumsgivare.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 596
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!