0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
eller är det såhär den ska bete sig?
Konstigt att den varierar så mycket i temperatur Denna värmepump har växelventil och är beroende av tillräckligt flöde när den kör värme och alla, eller nästan alla, termostater bör stå helt öppna. Att den använder mycket el-patron på vintern är helt naturligt. Kompressorn ger bara ca 1,6 kW värme och tillsammans med annan spillvärme i huset räcker detta kanske ner till ca 5° - 6° om man snålar med varmvattnet. Eftersom kompressorn går hela tiden på vintern ger den ändå en hyfsad energibesparing. Liknande värmepumpar kan spara t.ex. 8000 kWh/år på elräkningen och har man ett modernt energisnålt hus är det rimligt.
Så nu gör jag ett försök på detta forum då många här verkar mer kunniga än supporten på Bosch
Min uppfattning är att det sitter mycket kompetent folk i Tranås. Jag tycker det låter som att det finns ett problem med flödet över värmekretsen, och då är det inte lätt för supporten att lösa ditt problem.Du skriver "radiatorer på övervåningen som är shuntade med en egen pump". Är det verkligen radiatorerna som har shunten? Det borde vara golvvärmen som är shuntad.Jag får uppfattningen att flödet över värmekretsen uteblir eller att det blir en kortslutning i värmekretsen. Kanske shunten är felvänd.
Ja, naturligtvis...om de inte är strypta med rätt kv-värde.Har du fabrikat, modell, storlek samt vilken radiatorventil som är monterad, kan du få instruktion om hur du stryper flödet till dom.
Nu gav du namnet på termostaten. Jag ville ha namnet på radiatorventilen. Men vi antar att även den är en MMA.Dina radiatorer ger 892 W vid 55/45/21 (fram/retur/rum) respektive 545 W för den mindre.Ta bort termostaten och ventilnålen, som då blottar en torxliknande justerskruv. Hitta en lämplig skruvmejsel och skruva den i botten, för att sedan öppna 1,7 varv för den stora och 1,5 varv för den mindre.Det är tre varv mellan helt öppen och helt stängd.Eftersom du verkar ha högt tryck från cirkpumpen, så kan det vara idé att strypa lite mer än så.Prova med 1,5 varv från stängd ventil för den stora. och 1,3 varv för den mindre.
Okej, då faller tankarna på shunten. Funderar om den är felvänd, eller har ett allt för högt kvs-värde så att den öppnar och stänger hela tiden.Om det är det senare alternativet, så blir det så att shunten öppnar för mycket och värmepumpen måste leverera värme till hela nedervåningen. Det gör att T0 värmekrets 1 får för låg temperatur och kallar på tillskott. Samtidigt så stänger shunten då den upptäcker att den öppnat för mycket då T0 värmekrets 2 har noterat för hög temperatur.Hur många kvadrat golvvärme? Har ni FTX? Byggår?
Det andra alternativet känns troligt då shunten öppnar fullt, stänger sen ganska hastigt när tillskottet kopplas påGolvvärme på ca 80kvm,installerades för 2år sedanBifogar en bild, när bilden togs är framledningstemperaturen nere på 26grader och snart kommer den dra iväg uppåt och shunten stängs fram tills allt slår av och den sjunker igenHar ingen ftx men en luft luft installeras imorgon
Lite fundersam över vad som är vad på din bild.Kan du rita in vad som är fram och retur från pannan. De vita rören, lite grövre går de till radiatorerna?Varför har du då iså fall två VK inställt på pannan?Man kan ställa in att tillskott ska bryta innan värmepumpen når sitt önskade värde.Om du inte har manual så finns det att ladda ner på nätet.
Hej igen, har du tid någon timma På fotot så är shunten till vänster och ska ge full värme enligt markeringen, nu är det dax att vara lite mekaniker. Ratten på shunten går att dra rakt ut och i mitten så sitter det en skruv, ta bort den och dra ut motorn , på axeln sitter det en taggig plastbit , ta bort den med, på axeln är en fasning ( markering var kläppen står i shunten ) ta ett foto på den. Detta för att säkerställa att shunten inte är felställd. Sen tar vi resten
Prova att sänka värmekurvan för krets 1 så den blir lika låg som kurvan för krets 2.För att säkra upp så inte shunten stänger, kan du dra ut vredet på shuntmotorn och ställa den på fullt öppen. Lämna vredet i läge utdraget.Med den manövern bör du heller inte ha något missljud i värmekretsen.
Hej, lite över min kunskapsnivå men kan försöka. Värmepumpen agerade likadant innan den shunten kom på plats, körde golvvärme och radiatorer på samma framledning från början men valde att shunta golvvärmen då jag behövde få högre framledning på radiatorerna och hade väl en tro att pumpen kanske skulle börja agera annorlunda men det gjorde den inte.
Jag gissar att det är tillskottsgräns som nu står på 15 grader som du menar? la upp lite bilder, försökte hitta det i manualen men noll info om just tillskottsgräns och vad det betyder i detta fall. amatör som jag är tänkte jag att det betyder att tillskottet kopplar bort när utomhustempen är över 15grader
Då känns det som att jag går tillbaka till som det var från början när allt gick på samma framledningstemp men pumpen agerade likadant då vilket ibland gjorde golvvärmen riktigt varm och jag var rädd att trägolvet skulle gå sönder
HejsanHar samma utmaningar med min Bosch som du hade förut, vad exakt har du ändrat i din VP för att få det resultatet? ¨Tack på förhand