Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bosch Compress 3800i Framledningstemp pendlar upp och ner ca 30 grader  (läst 8616 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Martin8585

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Har en Bosch frånluftvärmepump som har från start pendlat framledningstemperaturen väldigt mycket. Den kan börja på 24 grader och sen koppla bort vid ca 60 grader och så fortsätter den när börvärdet står på ca 45 grader. När tempen går upp till 60 grader så står det Tillskottstemp för hög sen sjunker tempen ganska fort ner till 25-30 grader

Jag har golvvärme på nedervåningen och radiatorer på övervåningen som är shuntade med en egen pump. Den beter sig likadant när jag kopplar bort övervåningen och bara kör golvvärmen

Jag har pillat på alla inställningar som går känns det som utan resultat

Någon som har en ide vad som kan vara fel? eller är det såhär den ska bete sig? känns konstigt

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5

eller är det såhär den ska bete sig?

Naturligtvis är det inte så den ska bete sig. Kontakta din installatör för åtgärd.

Utloggad Martin8585

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tog lite bilder när den var påväg upp i temp innan den varnar för tillskott för högt, även en graf från idag när det är 6 plusgrader, går mycket på elpatron

Utloggad Martin8585

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Har varit i kontakt med installatör och med bosch själv några gånger och fått tips på olika inställningar men inget har hittills fungerat. Så nu gör jag ett försök på detta forum då många här verkar mer kunniga än supporten på Bosch

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9626
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Konstigt att den varierar så mycket i temperatur Sc:,h Denna värmepump har växelventil och är beroende av tillräckligt flöde när den kör värme och alla, eller nästan alla, termostater bör stå helt öppna. Att den använder mycket el-patron på vintern är helt naturligt. Kompressorn ger bara ca 1,6 kW värme och tillsammans med annan spillvärme i huset räcker detta kanske ner till ca 5° - 6° om man snålar med varmvattnet. Eftersom kompressorn går hela tiden på vintern ger den ändå en hyfsad energibesparing. Liknande värmepumpar kan spara t.ex. 8000 kWh/år på elräkningen och har man ett modernt energisnålt hus är det rimligt.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Martin8585

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Konstigt att den varierar så mycket i temperatur Sc:,h Denna värmepump har växelventil och är beroende av tillräckligt flöde när den kör värme och alla, eller nästan alla, termostater bör stå helt öppna. Att den använder mycket el-patron på vintern är helt naturligt. Kompressorn ger bara ca 1,6 kW värme och tillsammans med annan spillvärme i huset räcker detta kanske ner till ca 5° - 6° om man snålar med varmvattnet. Eftersom kompressorn går hela tiden på vintern ger den ändå en hyfsad energibesparing. Liknande värmepumpar kan spara t.ex. 8000 kWh/år på elräkningen och har man ett modernt energisnålt hus är det rimligt.


Alla ventiler i elementen på övervåningen är helt öppna, golvvärmen är lite olika strypt för att få jämn värme sen renoveringen, kanske ska öppna dom helt?

Det som händer efter den tryckt upp framledningstemperaturen tokhögt är att både kompressor och tillskott stängs av tills tempen sjunkit radikalt för att sen starta igen, så kompressorn går inte hela tiden tyvärr
« Senast ändrad: 19 januari 2022, 21:20:58 av Martin8585 »

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9626
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Man bör undvika att ha fler termostater än nödvändigt aktiva. Flödet kan plötsligt strypas för mycket. Däremot måste golvvärmeslingorna givetvis vara instrypta efter sin längd och den effekt de beräknas avge. Bättre att justera den fasta instrypningen om det är för kallt/varmt än att köra med aktiva termostater.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5

Så nu gör jag ett försök på detta forum då många här verkar mer kunniga än supporten på Bosch

Min uppfattning är att det sitter mycket kompetent folk i Tranås.

Jag tycker det låter som att det finns ett problem med flödet över värmekretsen, och då är det inte lätt för supporten att lösa ditt problem.

Du skriver "radiatorer på övervåningen som är shuntade med en egen pump". Är det verkligen radiatorerna som har shunten? Det borde vara golvvärmen som är shuntad.

Jag fÃ¥r uppfattningen att flödet över värmekretsen uteblir eller att det blir en kortslutning i värmekretsen. Kanske shunten är felvänd.  dontknow
 

Utloggad Martin8585

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Min uppfattning är att det sitter mycket kompetent folk i Tranås.

Jag tycker det låter som att det finns ett problem med flödet över värmekretsen, och då är det inte lätt för supporten att lösa ditt problem.

Du skriver "radiatorer på övervåningen som är shuntade med en egen pump". Är det verkligen radiatorerna som har shunten? Det borde vara golvvärmen som är shuntad.

Jag fÃ¥r uppfattningen att flödet över värmekretsen uteblir eller att det blir en kortslutning i värmekretsen. Kanske shunten är felvänd.  dontknow
 


Du har rätt att det är golvvärmen som är shuntad med pump, körde från början med allt på samma innan jag shuntade om för att få mer värme i elementen men värmepumpen agerade likadant då allt gick på samma, alla element och vattenrör är 2år gamla så borde inte vara några problem med flödet och elementen blir jämnvarma. En tanke jag haft är om det kan bero på att det är en ganska liten vattenmängd för det är bara 2st radiatorer på övervåningen och sträckan till dom från pumpen är ganska kort om det kan spela någon roll?

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
Ja, naturligtvis...om de inte är strypta med rätt kv-värde.

Har du fabrikat, modell, storlek samt vilken radiatorventil som är monterad, kan du få instruktion om hur du stryper flödet till dom.

Utloggad Martin8585

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ja, naturligtvis...om de inte är strypta med rätt kv-värde.

Har du fabrikat, modell, storlek samt vilken radiatorventil som är monterad, kan du få instruktion om hur du stryper flödet till dom.


elementen är dessa
TP22 513 V4THERMOPANEL 1300x500 bredd/höjd
TP21 510 V4THERMOPANEL1000x500

Ventilerna som sitter är
MMA TERM. 0-28gr C M28 EVOSENSE

Har idag cirkulationspumpen ställd på läge 1 då det lät som ett vattenfall tidigare i elementen, låter fortfarande en del men behagligare

Tacksam för hjälpen!

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
Nu gav du namnet på termostaten. Jag ville ha namnet på radiatorventilen. Men vi antar att även den är en MMA.

Dina radiatorer ger 892 W vid 55/45/21 (fram/retur/rum) respektive 545 W för den mindre.

Ta bort termostaten och ventilnålen, som då blottar en torxliknande justerskruv. Hitta en lämplig skruvmejsel och skruva den i botten, för att sedan öppna 1,7 varv för den stora och 1,5 varv för den mindre.

Det är tre varv mellan helt öppen och helt stängd.

Eftersom du verkar ha högt tryck från cirkpumpen, så kan det vara idé att strypa lite mer än så.

Prova med 1,5 varv från stängd ventil för den stora. och 1,3 varv för den mindre.

Utloggad Martin8585

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nu gav du namnet på termostaten. Jag ville ha namnet på radiatorventilen. Men vi antar att även den är en MMA.

Dina radiatorer ger 892 W vid 55/45/21 (fram/retur/rum) respektive 545 W för den mindre.

Ta bort termostaten och ventilnålen, som då blottar en torxliknande justerskruv. Hitta en lämplig skruvmejsel och skruva den i botten, för att sedan öppna 1,7 varv för den stora och 1,5 varv för den mindre.

Det är tre varv mellan helt öppen och helt stängd.

Eftersom du verkar ha högt tryck från cirkpumpen, så kan det vara idé att strypa lite mer än så.

Prova med 1,5 varv från stängd ventil för den stora. och 1,3 varv för den mindre.

Tack!

Har ställt in ventilerna men än så länge beter sig pumpen likadant, det konstiga är att kompressorn lägger av samtidigt som tillskottet vilket gör att tempen sjunker så snabbt

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5

Okej, då faller tankarna på shunten. Funderar om den är felvänd, eller har ett allt för högt kvs-värde så att den öppnar och stänger hela tiden.

Om det är det senare alternativet, så blir det så att shunten öppnar för mycket och värmepumpen måste leverera värme till hela nedervåningen. Det gör att T0 värmekrets 1 får för låg temperatur och kallar på tillskott. Samtidigt så stänger shunten då den upptäcker att den öppnat för mycket då T0 värmekrets 2 har noterat för hög temperatur.

Hur många kvadrat golvvärme? Har ni FTX? Byggår?


Utloggad Martin8585

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Okej, då faller tankarna på shunten. Funderar om den är felvänd, eller har ett allt för högt kvs-värde så att den öppnar och stänger hela tiden.

Om det är det senare alternativet, så blir det så att shunten öppnar för mycket och värmepumpen måste leverera värme till hela nedervåningen. Det gör att T0 värmekrets 1 får för låg temperatur och kallar på tillskott. Samtidigt så stänger shunten då den upptäcker att den öppnat för mycket då T0 värmekrets 2 har noterat för hög temperatur.

Hur många kvadrat golvvärme? Har ni FTX? Byggår?

Det andra alternativet känns troligt då shunten öppnar fullt, stänger sen ganska hastigt när tillskottet kopplas på

Golvvärme på ca 80kvm,installerades för 2år sedan
Bifogar en bild, när bilden togs är framledningstemperaturen nere på 26grader och snart kommer den dra iväg uppåt och shunten stängs fram tills allt slår av och den sjunker igen

Har ingen ftx men en luft luft installeras imorgon
« Senast ändrad: 21 januari 2022, 00:18:43 av Martin8585 »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!