Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: funkar det med klena rör mellan vÃ¥ningarna?  (läst 11127 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
funkar det med klena rör mellan våningarna?
« skrivet: 16 oktober 2012, 23:06:45 »
När de drog nya värmerör så förbereddes det rör upp till andra våningen så det bara vore att kopplain om man någonsin färdigställde däruppe.

Nu blir jag lite bekymrad när jag ser att det återigen var klena pexrör, till min förvåning renodlad plast utan någon koppar alls såsom jag minns stammen är.

Vilksom, jag mätte 11.5 invändigt, 16,3 utvändigt.    Flexslangen de drog rören i var 20mm invändigt.

Funkar det att köra så just bara sträckan mellan våningarna? (bara en övervåning)
Eller kan jag lyckas pilla in något större i de 20mm flexslangarna(/rören)?

« Senast ändrad: 17 oktober 2012, 00:39:31 av rallykalle »
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad Churchill

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 497
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: funkar det med klena rör mellan våningarna?
« Svar #1 skrivet: 17 oktober 2012, 11:47:15 »
För pex rören funkar det upp till 3,9 kW vid 35 fram 30 i retur.
Vid max hastighet 2 m/s ger det ett tryckfall på 0,82 meter på 4 meter rör.

Systemet behöver justeras så man får det trycket kvar till rören.
Hur många element behöver du?
Hur stort är övervåningen?
Hur är isoleringen ut respektive ner till uppvärmd nedanvåning?
CTC ecopart 5, Jordvärme 2 x 260 meter, 8 kvadrat solfångare med 2 x 500/120 Ackumulatortankar, 160 kvadrat villa från 76. Konverterad till golvvärme i hela med extra radiatorer och aerotemper i tvättstugan.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: funkar det med klena rör mellan våningarna?
« Svar #2 skrivet: 17 oktober 2012, 12:11:45 »
Det borde väl vara möjligt att dra 18 mm koppar om slangen/röret inte böjer för mycket?
Annars skulle du kunna dra 22 mm koppar överallt där du kommer åt att göra det, det minimerar ju tryckfallet över sträckan med pex.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: funkar det med klena rör mellan våningarna?
« Svar #3 skrivet: 20 oktober 2012, 11:43:10 »
Det borde väl vara möjligt att dra 18 mm koppar om slangen/röret inte böjer för mycket?
Annars skulle du kunna dra 22 mm koppar överallt där du kommer åt att göra det, det minimerar ju tryckfallet över sträckan med pex.

Det kommer bli en skarp sväng när rören når ovanvåningen, just för att dragningen är en bit ut på golvet.
Kopparrör kan ju dras, men jag blir ju isf tvungen att kapa flexröret som ska skydda väggen ifall det går läck.
Vet inte hurpass böjdbar 18mm kopparrör är dock, kanske går att tvinga upp den och att den böjer sig med flexröret.



För pex rören funkar det upp till 3,9 kW vid 35 fram 30 i retur.
Vid max hastighet 2 m/s ger det ett tryckfall på 0,82 meter på 4 meter rör.

Systemet behöver justeras så man får det trycket kvar till rören.
Hur många element behöver du?
Hur stort är övervåningen?
Hur är isoleringen ut respektive ner till uppvärmd nedanvåning?

* Sträckan med dessa fördragna plex är kanske 2.2-2,3 meter.
* Ovanvåningen har snetak. Enligt papper så är det 62kvadrat boyta.
* Hur många element eller hur mycket isolering det är, vet jag inte då jag inte har byggt något än.

Det är totalt 4 fönster, 2 i varje gavel.
Funderade på att göra ett stort rum i ena gaveln. Sen öppen planlösning i övrigt.

Gissningsvis
1st 2000x550 c22
5st 1000x550 c22 eller c21

14x7 meter är nog huset tror jag.
« Senast ändrad: 20 oktober 2012, 12:45:32 av rallykalle »
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

krökarn

  • Gäst
krökarn
SV: funkar det med klena rör mellan våningarna?
« Svar #4 skrivet: 23 oktober 2012, 00:46:38 »
Det räcker länge, vi brukar dra 15mm kopparrör och även pexslang, 16-20mm vid konverteringar. Du behöver inte vara orolig.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: funkar det med klena rör mellan våningarna?
« Svar #5 skrivet: 23 oktober 2012, 18:51:20 »
Hej krökarn.
100 pascall . Då blir det inte så mycket ut ett 15 cu rör. 55/45 system ca 1500 watt. Så långt räcker det .
16 pex 836 watt
20 pex 2508 watt..
Till det lilla är vad det räcker.
Skapar man obalans i distributionen skapar man obalans över hela systemet
Vid inregleringen,
För visst reglerar ni in ventilerna vid konverterings arbetena.
Cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: funkar det med klena rör mellan våningarna?
« Svar #6 skrivet: 23 oktober 2012, 19:04:28 »
Fast då klarar jag mig väl inte på 18mm koppar heller?

Gissningsvis
1st 2000x550 c22               = 1732w
3-5st 1000x550 c22 eller c21  = 2598-4330w

= 4330-6062watt totalt.

Men... Tänkte att det lixom är okej med något smalare under transportsträckan mellan våningarna, eller blir det bara kasst av detta?

För det är nu jag har chans innan jag hunnit kakla den sektionen i badrummet. Kan brytaupp gipsen och göraom... Som med resten av stammen =(
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: funkar det med klena rör mellan våningarna?
« Svar #7 skrivet: 23 oktober 2012, 20:04:15 »
Ja ett 22 cu rör är det som ska upp.
SÃ¥ hade jag gjort.
Cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: funkar det med klena rör mellan våningarna?
« Svar #8 skrivet: 23 oktober 2012, 20:14:01 »
Oh, vet inte hur mycket jag törs borra i golvet nu när man inte längre har koll på var golvvärmen går.

Måste man använda flexslang att dra rören i eller finns det något annat som inte tar lika mycket diameter?
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: funkar det med klena rör mellan våningarna?
« Svar #9 skrivet: 23 oktober 2012, 21:24:33 »
Måste du nödvändigt gå upp med rören i toaletten?

För övrigt, Krökarn, COCACOLA och Churchill tydliggör i denna tråd att det finns olika skolor när det gäller detta med dimensionering.
Jag antar att Churchill har räknat på max flöde som rekommenderas av tillverkarna av pexslangar, och kommit fram till att du kan få ut "upp till 3,9 kW vid 35 fram 30 i retur.
Vid max hastighet 2 m/s ger det ett tryckfall på 0,82 meter på 4 meter rör."

Krökarn vittnar om hur de gör, och får det att fungera (hur bra förtäljer inte historien).
C-C tittat på 100-pascal-regeln i alla lägen, vilket ger extremt små tryckfall och då också ljudlösa och lättdrivna system.

Vad som KRÄVS för att du skall få det att fungera bra ligger troligen någonstans mittimellan extremerna, och det var också därför jag tänkte att det skulle kunna hjälpa upp det hela en del om du bara kör 16 mm pex på kortast möjliga sträcka, då blir det inte så mycket tryckfall trots att du tangerar eller passerar de rekommenderade gränserna.

Bäst blir det naturligvis om du försöker dimensionera stammarna lika i hela huset, då behöver du inte strypa så hårt på koppel och termostater på bottenplan (för att kompensera för det höga mottrycket som blir till övervåningen.
I värsta fall kan du få kavitation (missljud) i kopplen på bottenvåningen.
« Senast ändrad: 23 oktober 2012, 21:32:12 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Churchill

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 497
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: funkar det med klena rör mellan våningarna?
« Svar #10 skrivet: 24 oktober 2012, 13:44:11 »
Man vill inte maxa flödet till 2 meter / sekund. Men det är inte fel att dra upp till det flödet när rören redan är dragna.
Ju kortare bit desto lägre blir tryckfallet.
koppar tål ett lägre flöde varför man måste upp ordentligt i dimension innan man kan överföra samma effekt.
CTC ecopart 5, Jordvärme 2 x 260 meter, 8 kvadrat solfångare med 2 x 500/120 Ackumulatortankar, 160 kvadrat villa från 76. Konverterad till golvvärme i hela med extra radiatorer och aerotemper i tvättstugan.

Utloggad Churchill

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 497
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: funkar det med klena rör mellan våningarna?
« Svar #11 skrivet: 24 oktober 2012, 14:16:43 »
Beräkning 62 kvadrat 50 w / kvadrat ger 3,2 kW

Och ändrade temperaturer till 55 fram 45 i retur ger ett flöde i dina rör på 0,58 meter / sekund. Långt under max(2 m/s)
Tryckfallet minskat till 0.32 meter vilket är väldigt lågt på 4 meter rör.
Jag kan inte se annat än att det fungerar bra om man låter temperaturen på VP gå upp till 55 grader vid svinkyla.
Det spelar stor roll vad man stoppar in i kalkylen 35 - 30 eller 55 - 45 det är ju en halvering av vattenmängden för samma kW överfört.
Sedan hade jag delat det så fort som möjligt till 2 stammar en till varje ända på huset.
Håller med Rickard att kör med kort sträcka 16 mm pex enkel. Men kör du två slingor på ovanvåningen med 16 + 16 får du ett tryckfall på 116 pscal / meter då blir Coca cola nästan nöjd.
CTC ecopart 5, Jordvärme 2 x 260 meter, 8 kvadrat solfångare med 2 x 500/120 Ackumulatortankar, 160 kvadrat villa från 76. Konverterad till golvvärme i hela med extra radiatorer och aerotemper i tvättstugan.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: funkar det med klena rör mellan våningarna?
« Svar #12 skrivet: 24 oktober 2012, 19:13:44 »
Nöjd och nöjd  :)
Hamnar man på 75-125 Pascal är man rätt ute!
All auktoritet i systemet ska ligga över ventilerna.
Så bygger man när det ska besiktas och det finns
En VVS ingenjör som har funktions/ konstruktions ansvar.
Samma Principer gäller oavsett storlek på termisk skal som ska
Värmas
Cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: funkar det med klena rör mellan våningarna?
« Svar #13 skrivet: 24 oktober 2012, 19:28:14 »
Försöker hängamed lite i det ni skriver. Känner det är bäst att påpeka att det finns ingen stam eller så draget däruppe och jag hade ju isf dragit 22mm stammar däruppe sen. Inte fortsatt med klen pex helavägen runt.

* Sen kanske jag inte behöver den effekten. Ovanvåningen blir väl lite värmd av undervåningen.
* Om jag satt ett kärl däruppe som den buffrar emot då, vinner jag något på det?
* Men det känns ju som att man vill ha minimalt med vatten-saker på ovanvåningen om det går läck.

Inte drar man väl synliga kopparrör på en ovanvåning idag anar jag. Dessa rör i rör, är dessa lite snällare i diametern än som jag har det nu,
att jag har en sån eldragnings flexslang...

Jag funderar å funderar, jag kan brytaupp lite i badrummet och draom... eller så drar jag en synlig stam ute i hallen/köket... Eller via husets utsida?...
Vill behöva borra minimalt så jag inte nyper golvvärmeslangen. Även om jag sliter bort det som sitter nu och kan sätta kopparrör, så bör ju kopparröret gå inuti något annat ifall det skulle gå läck... frågan är vad för skyddsslang/rör som är minst diameterkrävande.
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: funkar det med klena rör mellan våningarna?
« Svar #14 skrivet: 24 oktober 2012, 20:30:12 »
Nöjd och nöjd  :)
Hamnar man på 75-125 Pascal är man rätt ute!
All auktoritet i systemet ska ligga över ventilerna.
Så bygger man när det ska besiktas och det finns
En VVS ingenjör som har funktions/ konstruktions ansvar.
Samma Principer gäller oavsett storlek på termisk skal som ska
Värmas
Cocacola
Om man hamnar på tex 30 pascal är det nån nackdel med det förutom att grova rör kostar mycket Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!