Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Väggmodell nere vid golvet?  (läst 9883 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Allis

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
Väggmodell nere vid golvet?
« skrivet: 25 oktober 2009, 16:03:35 »
Hej!

Finns det något hinder att placera en väggmodell bara en decimeter över golvnivån?

Tänkte ersätta en elradiator med lvp-innerdel under vardagsrumsfönstret där väggen under fönsterbrädan bara är 50 cm hög.

Mister jag något i luftcirkulation och effekt jmf med att placera en väggmodell högt på väggen?

Mvh

Allis

Utloggad MangeH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Väggmodell nere vid golvet?
« Svar #1 skrivet: 25 oktober 2009, 19:20:09 »
Hej!

Finns det något hinder att placera en väggmodell bara en decimeter över golvnivån?

Tänkte ersätta en elradiator med lvp-innerdel under vardagsrumsfönstret där väggen under fönsterbrädan bara är 50 cm hög.

Mister jag något i luftcirkulation och effekt jmf med att placera en väggmodell högt på väggen?

Mvh

Allis

Jag har min sittandes så och det fungerar kanon.

När det gäller luftspridningen så är det så att den varma luften kommer att fortsätta längs golvet tills den slår i ngt (vägg, möbler etc)
och när det händer går den varma luften rakt upp i taket. (Varm luft stiger).
Dvs, har du möbler osv i vägen som en högt placerad pump kan blåsa över så är det bättre med en hög placering.
Har du fritt fram framför pumpen så är det bara fördelar med en lågt placerad pump (så länge du tänker värma med den. Ska du kyla så sätt den högt).
Pumpen får jobba med svalare luft därför får du lite bättre coop.
Du får varmare golv vilket gör att man upplever det varmare inne och kan därför sänka tempen en del. (20 grader nere upplevs som 23 med "takvärme"
Fö så upplever man pumpen tystare när den är nere vid golvet och inte strax ovanför huvudet.


Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Väggmodell nere vid golvet?
« Svar #2 skrivet: 25 oktober 2009, 19:27:10 »
Brukar inte vara några problem med låg placering...
tre saker bara:
-Den kastar inte luften lika långt
- Vid ev. luftkonditionerings drift blir effekten avsevärt sämre, och med otäckt kalla golv som följd
-Det är svårt att dra iväg avloppet några längre sträckor om innedelen redan sitter vid golvet
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad MangeH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Väggmodell nere vid golvet?
« Svar #3 skrivet: 25 oktober 2009, 19:38:17 »
-Den kastar inte luften lika långt

Det här med kastlängd vet jag inte om jag håller riktigt med om.
Om Innerdelen klarar av att vrida vingen så den kan kasta luften rakt frammåt (som iaf min kan men inte alla) så bör luften fortsätta längs golvet tills den tar i ngt.
Hade jag haft motsvarande placering vid taket så hade man varit tvungen att köra fläkten superhårt för att trycka ner den varma luften mot golvet för att värma luften där nere.
Varm luft stiger som sagt och det borde nästan bli lite som att försöka kasta en boll under vattnet.
Fö så borde kall luft från angrensande rum få lite svårare att rinna till då den kan tryckas undan från en hård fläktstråle uppifrån.

Placering vid golvet borde borga för en jämnare värme om man har fritt luftflöde framför innerdelen.


Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Väggmodell nere vid golvet?
« Svar #4 skrivet: 25 oktober 2009, 20:00:01 »
Hej

Jag har 2 maskiner, 1 placerad i trappa och 1 maskin placerad istället för ett element under ett fönster. Precis som MangeH skriver så får den lågt placerade maskinen arbeta mot svalare luft, vilket ger ett högre COP och en högre uteffekt. Värmespridningen är inte sämre när jag jämför. Jag har ca 10 cm mellan fönsterbräda och innerdel. Men givetvis får man inte ha en stor fåtölj eller annat framför innerdelen. Man får varmare golv med en lågt placerad maskin också, det fixar inte min andra "trapp"maskin.

MVH/Gano

 
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Allis

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Väggmodell nere vid golvet?
« Svar #5 skrivet: 25 oktober 2009, 20:32:08 »
Tack för era inlägg! Vore toppen att kunna placera den lågt. *roflmao*

Jag förstår att det gäller att ha fritt framför pumpen och det är inga problem för mig. Att kyla sovrummen på övervåningen kommer iallafall inte vara aktuellt med placering på nedervåningen utan jag satsar på att få ner uppvärmningskostnaden.

Om man oxå får varmare golv med låg placering lutar det starkt åt det. Inte precis vad firman som var här igår och tittade pratade om. De skulle skicka upp den på vägg i ryggåsdelen högt över vardagsrumsfönstren.

Hur viktigt är det att ha fritt på väggen övanför innerdelen? Om det sitter en hylla en halvmeter upp på väggen som sticker ut en 20-30 cm.
Påverkar detta luftflödet?

Allis

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Väggmodell nere vid golvet?
« Svar #6 skrivet: 25 oktober 2009, 20:58:05 »
Hej

Rent spontant, nej. Jag tror inte det är av speciellt stor betydelse.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Väggmodell nere vid golvet?
« Svar #7 skrivet: 25 oktober 2009, 21:11:15 »
Har du småbarn eller ofta har besök av småbarn bör du undvika en lågt placerad innerdel......om du inte har det så är det bara tuta å köra på en låg placering.

//Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Väggmodell nere vid golvet?
« Svar #8 skrivet: 26 oktober 2009, 07:00:48 »

Det här med kastlängd vet jag inte om jag håller riktigt med om.




Nä, det brukar inte vara något problem, men faktum är att den inte kastar luften lika långt som när den sitter placerad mitt på vägg.
luften glider inte fram efter golvet utan virvlar, och tappar därmed moment att transportera sig.
Jag har skjutit av rökampuller för att kolla luftströmmarna vid en mängd olika montagefall och skillnaden blir inte jättestor, men det skiljer en del.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Allis

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Väggmodell nere vid golvet?
« Svar #9 skrivet: 26 oktober 2009, 08:19:03 »
Ok, just nu finns det en ett och en treåring men de blir ju äldre och ska nog inte få styra placeringen för många år framöver. Installationen är i ett fritidshus så det blir inte dagliga problem. Det är dessto mer passupp på två braskaminer för att eliminera brännskador..... fiR:

Möjligt att den får sitta två till tre decimeter upp på väggen om det möjigtvis blir mindre virvlar men om det inte är någon avgörande förlust jämfört med placering högt på väggen så blir det den låga placeringen känns det som.

Allis

Utloggad jonas l

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: Väggmodell nere vid golvet?
« Svar #10 skrivet: 27 oktober 2009, 20:34:11 »
Jag placerade innerdelen till min Coolix on-off just sÃ¥, under ett fönster.  Var lite tveksam till placeringen, därav pumpvalet, men det fungerar enormt bra. Jag har dock lite mera plats under, 30-40cm ungefär. Vingarna gÃ¥r att justera sÃ¥ att luften skjuts ut rakt framÃ¥t, när jag har dem pekade nera nerÃ¥t sÃ¥ fÃ¥r jag inte pÃ¥ lÃ¥nga vägar samma spridning av värmen.

I en norsk manual till en snarlik pump så stod det ordangrant att den skulle placeras under taket för att få varmare luft att jobba med - jag tyckte det lät kontsigt och så verkar det ju vara också..

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Väggmodell nere vid golvet?
« Svar #11 skrivet: 27 oktober 2009, 20:45:12 »
I en norsk manual till en snarlik pump så stod det ordangrant att den skulle placeras under taket för att få varmare luft att jobba med - jag tyckte det lät kontsigt och så verkar det ju vara också..

Manualerna är ofta plankade rakt över från AC-versionen. En AC-maskin sitter bäst högt placerad, den får då jobba mot varm luft.

Jag har ca 40 cm från golv till undersidan på min innerdel, sedan är det 10 cm från ovansidan upp till fönsterbrädan.

MVH/Gano
« Senast ändrad: 27 oktober 2009, 20:47:01 av Gano »
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Allis

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Väggmodell nere vid golvet?
« Svar #12 skrivet: 28 oktober 2009, 08:55:46 »
Det finns helt klart tvÃ¥ olika skolor i detta spörsmÃ¥l.  ???

Har efter helgen fått synpunkter från tre olika firmor som lämnat offert (å som jag betraktar som seriösa) att det absolut inte går att placera en väggmodell så lågt, de är avsedda att sitta direkt under taket.

Det blir för varmt för trägolven, golvmodell är bättre och avsedda får golvplacering etc.
Är det någon som har haft problem med att trägolven torkar ut vid låg placering av innerdelen?

Golvmodeller tar både större plats och har sämre effekt och det är därför jag vill välja en väggmodell isf golvmodell men med låg placering.

Jag förstår att jag måste rikta luftströmmen rakt ut från innerdel (och om möjligt uppåt) och inte en enda grad ner mot golvet för att få bästa möjliga spridning på undervåningen.

Har oxå fått svar från en installationsfirma som installerat ett flertal väggmodeller lågt och som inte fått några klagomål från kunderna och säger att det kan vara en väl så bra placering.

Känner mig fortfarande villrådig om det är rätt att sätta väggmodellen så lågt som på 30-40 cm över golvet. huvuddunk

Flera synpunkter?

Allis

Utloggad ztrindberg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 356
  • Karma +0/-0
SV: Väggmodell nere vid golvet?
« Svar #13 skrivet: 28 oktober 2009, 09:20:58 »
Jag hänger inte med på hur golven kan bli så mycket varmare om luftströmmen är riktad utåt?

Möjligtvis marginellt varmare men inte så in i vassen.

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: Väggmodell nere vid golvet?
« Svar #14 skrivet: 28 oktober 2009, 12:19:25 »
Möjligtvis marginellt varmare men inte så in i vassen.

Jag kan tänka mig att det möjligtvis skulle kunna vara en viss risk om luften skulle vara riktad mot en viss punkt hela tiden och att träet är exponerat där. Men värmen stiger ju snabbt så det är troligtvis inget problem ändå.
Trä inomhus påverkas nog mer om man har extremt låg eller hög RH (relativ luftfuktighet).
« Senast ändrad: 28 oktober 2009, 12:21:01 av Ubbe0 »
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!