Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: intrimning VP :-)  (läst 18719 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: intrimning VP :-)
« Svar #15 skrivet: 18 december 2010, 12:07:41 »
Tycker det är rimligt att ändra till 3 grader finns ingen anledning att ligga 7 grader över bör med elspets.

Kan också tycka att det låter rimligt. Dock är jag inte säker på hur Nibes styr funkar i detalj efter att ha stängt av tillsatsen på detta sätt. Vet att Thermia har tänkt ut det så att om tillsatsen stängs av på detta sätt, så kan tillsatsen startas igen utan någon fördröjning och med "färre villkor", så att tillsatsen inte fördröjs om kompressorn återigen inte klarar att hålla uppe temperaturen själv. Vet du detta?
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: intrimning VP :-)
« Svar #16 skrivet: 18 december 2010, 12:26:17 »
ok jag skall ändra till 60% på VB hastigheten.

En annan sak jag funderar på - KB diff tycker jag är lite lågt kanske 2 grader - kan jag ändra KB pumphastighet något? den står idag på 75%

Återigen är jag mycket tacksam för alla goda råd och att ni tar er tid!

//Peter

I början av tråden hade du 2,9 i diff så jag har inte brytt mig om att kommentera detta. Det kan ju variera lite, föreslår att du kollar ett par gånger till vid lite olika tillfällen i driftcykeln. Ligger du neråt 2 så sänk KB-CP. Idealvärdet är runt 3.
« Senast ändrad: 18 december 2010, 12:28:02 av Labold »
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: intrimning VP :-)
« Svar #17 skrivet: 18 december 2010, 15:06:46 »
Tycker det är rimligt att ändra till 3 grader finns ingen anledning att ligga 7 grader över bör med elspets.

Kan också tycka att det låter rimligt. Dock är jag inte säker på hur Nibes styr funkar i detalj efter att ha stängt av tillsatsen på detta sätt. Vet att Thermia har tänkt ut det så att om tillsatsen stängs av på detta sätt, så kan tillsatsen startas igen utan någon fördröjning och med "färre villkor", så att tillsatsen inte fördröjs om kompressorn återigen inte klarar att hålla uppe temperaturen själv. Vet du detta?

Ingen aning
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad rhoddas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 91
  • Karma +0/-0
SV: intrimning VP :-)
« Svar #18 skrivet: 18 december 2010, 18:55:45 »
Hej!
Senaste status är VB fram=38,6 och VB retur 32,2 dvs diff 6,4 grader (med VB pumphastighet=60%), skall jag fortsätta nedåt eller avvakta?

Diff brine ligger nu ofta på 3 grader! (med KB pumphastighet=65%)

Jag märker att när det är prio värme så är diff brine lägre (runt 2) är det normalt?

En annan fråga - när allt är intrimmat - skall man behöva justera ex KB pumphastighet regelbundet när temperaturen ute förändras?

//Peter

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: intrimning VP :-)
« Svar #19 skrivet: 18 december 2010, 20:06:11 »
Hej!
Senaste status är VB fram=38,6 och VB retur 32,2 dvs diff 6,4 grader (med VB pumphastighet=60%), skall jag fortsätta nedåt eller avvakta?

Diff brine ligger nu ofta på 3 grader! (med KB pumphastighet=65%)

Jag märker att när det är prio värme så är diff brine lägre (runt 2) är det normalt?

En annan fråga - när allt är intrimmat - skall man behöva justera ex KB pumphastighet regelbundet när temperaturen ute förändras?

//Peter

Borde vara större diff brine vid värme  Sc:,h. När allt är injusterat ska det inte behöva justeras mera om man inte vill ha det optimalt hela tiden det behöver inte vara rätt pÃ¥ tiodels graden.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad rhoddas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 91
  • Karma +0/-0
SV: intrimning VP :-)
« Svar #20 skrivet: 18 december 2010, 20:22:37 »
Hej!
Senaste status är VB fram=38,6 och VB retur 32,2 dvs diff 6,4 grader (med VB pumphastighet=60%), skall jag fortsätta nedåt eller avvakta?

Diff brine ligger nu ofta på 3 grader! (med KB pumphastighet=65%)

Jag märker att när det är prio värme så är diff brine lägre (runt 2) är det normalt?

En annan fråga - när allt är intrimmat - skall man behöva justera ex KB pumphastighet regelbundet när temperaturen ute förändras?

//Peter

oj jag skrev lite fel - vid prio vv så är diff brine lägre (runt 2) är det normalt?

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: intrimning VP :-)
« Svar #21 skrivet: 18 december 2010, 20:26:35 »

oj jag skrev lite fel - vid prio vv så är diff brine lägre (runt 2) är det normalt?


Helt OK, den går största delen av tiden med prio värme så det är viktigast att ha rätt värden då, justera efter det.


Senaste status är VB fram=38,6 och VB retur 32,2 dvs diff 6,4 grader (med VB pumphastighet=60%), skall jag fortsätta nedåt eller avvakta?


Sänk till 50%.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: intrimning VP :-)
« Svar #22 skrivet: 18 december 2010, 20:52:03 »
När du har sänkt till 50 pÃ¥ VB-cirkpumpen föreslÃ¥r jag att du lugnar dig lite. Du har nu mycket bättre diff pÃ¥ bÃ¥de VB och KB, din pump mÃ¥r fint nu! Jag tycker det är dags för paus, att du väntar ungerfär 3 dagar  och lÃ¥ter temperaturerna i golven stabilisera sig, notera innetemperatur samt utetemperatur nÃ¥gra gÃ¥nger om dagen, och knatar runt lite för att känna sÃ¥ att det inte blir ojämn värme i golven. Sen när allt är stabilt är det dags att kolla pÃ¥ start/stopp och bättra pÃ¥ gradminutinställningarna och inställningarna för tillskott. Du har fortfarande inte berättat vad du har för golvvärme och vad den ligger i för golv?

Närmaste tre dagarna föreslår jag ändå att du tittar till pumpen ett par gånger om dagen och noterar diffar och hur många starter och gångtid på ett ungefär. Saker och ting kan ju förändras, särskilt eftersom du precis kört igång systemet. Om det blir kallare får du också hålla koll så på när tillskott går in, och så att kompressorn går konstant när tillskott börjar bli aktuellt.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad rhoddas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 91
  • Karma +0/-0
SV: intrimning VP :-)
« Svar #23 skrivet: 18 december 2010, 21:41:15 »
ok!

Jag har alltså ett hus byggt i ytong (lättbetong/siporex) med sk varmgrund. Husets frånluft leds ner i grunden och ger golvet lite extra värme samtidigt som du slipper kondens.

sett nerifrån så ser det ut så här: mark - plastfolie - cellplast - "tomrum" - ytongbjälklag - plastfolie - cellplast m spår i samt plåt (här ligger golvvärmeslangarna) - spånskiva - parkett/klinker.

Alla rum är styrda av termostater (som nu är helt öppna)

Jag har en ytterligare fråga runt tillsatsel - hur fungerar det egentligen. Min pump som är 6kw tar den el i flera steg (upp till 6kw) INNAN den kopplar in tillsatsel? eller hur fungerar det?

MVH Peter


Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: intrimning VP :-)
« Svar #24 skrivet: 18 december 2010, 21:53:53 »
Jag har en ytterligare fråga runt tillsatsel - hur fungerar det egentligen. Min pump som är 6kw tar den el i flera steg (upp till 6kw) INNAN den kopplar in tillsatsel? eller hur fungerar det?

Din vp-s kompressor är av on/off-typ. Det finns alltsÃ¥ inga steg för effekten frÃ¥n kompressorn. När kompressorn gÃ¥r sÃ¥ ger den strax under 6 kW värme, driften  av kompressormotorn drar ungefär 1,5 kW frÃ¥n elnätet. När kompressorn stÃ¥r still varken drar eller ger den nÃ¥gonting. När kompressorns 6 kW värmeeffekt inte räcker till för att hÃ¥lla huset varmt, kommer tillsats (elpatron) in gradvis i flera steg - stegen kan vara lite olika beroende pÃ¥ hur man installerat.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad rhoddas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 91
  • Karma +0/-0
SV: intrimning VP :-)
« Svar #25 skrivet: 18 december 2010, 23:16:43 »
Jag har en ytterligare fråga runt tillsatsel - hur fungerar det egentligen. Min pump som är 6kw tar den el i flera steg (upp till 6kw) INNAN den kopplar in tillsatsel? eller hur fungerar det?

Din vp-s kompressor är av on/off-typ. Det finns alltsÃ¥ inga steg för effekten frÃ¥n kompressorn. När kompressorn gÃ¥r sÃ¥ ger den strax under 6 kW värme, driften  av kompressormotorn drar ungefär 1,5 kW frÃ¥n elnätet. När kompressorn stÃ¥r still varken drar eller ger den nÃ¥gonting. När kompressorns 6 kW värmeeffekt inte räcker till för att hÃ¥lla huset varmt, kommer tillsats (elpatron) in gradvis i flera steg - stegen kan vara lite olika beroende pÃ¥ hur man installerat.

Betyder det att när pumpen går normalt så "kostar" det 7,5 KW? dvs ca 8-9 kr/timme?

MVH Peter

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: intrimning VP :-)
« Svar #26 skrivet: 18 december 2010, 23:39:46 »
Jag har en ytterligare fråga runt tillsatsel - hur fungerar det egentligen. Min pump som är 6kw tar den el i flera steg (upp till 6kw) INNAN den kopplar in tillsatsel? eller hur fungerar det?

Din vp-s kompressor är av on/off-typ. Det finns alltsÃ¥ inga steg för effekten frÃ¥n kompressorn. När kompressorn gÃ¥r sÃ¥ ger den strax under 6 kW värme, driften  av kompressormotorn drar ungefär 1,5 kW frÃ¥n elnätet. När kompressorn stÃ¥r still varken drar eller ger den nÃ¥gonting. När kompressorns 6 kW värmeeffekt inte räcker till för att hÃ¥lla huset varmt, kommer tillsats (elpatron) in gradvis i flera steg - stegen kan vara lite olika beroende pÃ¥ hur man installerat.

Betyder det att när pumpen går normalt så "kostar" det 7,5 KW? dvs ca 8-9 kr/timme?

MVH Peter

Nej, det betyder att när pumpen går "normalt", alltså utan tillsats, så kostar det 1,5 kWh per timme, alltså cirka 2 kronor per timme, jämfört med om du skulle ha gammal elpanna, då skulle samma uppvärmning kosta 6 kWh per timme, cirka 7 kronor per timme. Mellanskillnaden, alltså 4,5 kWh, tar du ju upp från berggrunden! Det är ju därför du har lagt upp en stor investeringskostnad för din vp, du betalar 150000kronor för att sedan få en mycket mindre månadskostnad för uppvärmning, och efter 5-10 år har du sparat så mycket på löpande kostnader att din investering gått jämnt upp. Förhoppningsvis går din vp sen ett antal år till under vilka du sparar pengar som bara den! Och nu när du börjar få till bra driftförhållanden för din vp, ger du den förutsättningar att spara så mycket pengar som möjligt och att få så lång livslängd som möjligt!
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad rhoddas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 91
  • Karma +0/-0
SV: intrimning VP :-)
« Svar #27 skrivet: 19 december 2010, 00:38:16 »
Jag har en ytterligare fråga runt tillsatsel - hur fungerar det egentligen. Min pump som är 6kw tar den el i flera steg (upp till 6kw) INNAN den kopplar in tillsatsel? eller hur fungerar det?

Din vp-s kompressor är av on/off-typ. Det finns alltsÃ¥ inga steg för effekten frÃ¥n kompressorn. När kompressorn gÃ¥r sÃ¥ ger den strax under 6 kW värme, driften  av kompressormotorn drar ungefär 1,5 kW frÃ¥n elnätet. När kompressorn stÃ¥r still varken drar eller ger den nÃ¥gonting. När kompressorns 6 kW värmeeffekt inte räcker till för att hÃ¥lla huset varmt, kommer tillsats (elpatron) in gradvis i flera steg - stegen kan vara lite olika beroende pÃ¥ hur man installerat.

Betyder det att när pumpen går normalt så "kostar" det 7,5 KW? dvs ca 8-9 kr/timme?

MVH Peter

Nej, det betyder att när pumpen går "normalt", alltså utan tillsats, så kostar det 1,5 kWh per timme, alltså cirka 2 kronor per timme, jämfört med om du skulle ha gammal elpanna, då skulle samma uppvärmning kosta 6 kWh per timme, cirka 7 kronor per timme. Mellanskillnaden, alltså 4,5 kWh, tar du ju upp från berggrunden! Det är ju därför du har lagt upp en stor investeringskostnad för din vp, du betalar 150000kronor för att sedan få en mycket mindre månadskostnad för uppvärmning, och efter 5-10 år har du sparat så mycket på löpande kostnader att din investering gått jämnt upp. Förhoppningsvis går din vp sen ett antal år till under vilka du sparar pengar som bara den! Och nu när du börjar få till bra driftförhållanden för din vp, ger du den förutsättningar att spara så mycket pengar som möjligt och att få så lång livslängd som möjligt!

Ja naturligtvis (precis som du skrev innan) - jag börjar nog bli trött :-)

En till liten fråga innan John Blund - idag har jag termostater som styr stäng resp öppna på de olika rumsslingorna. Tyvärr är ju de binära dvs på eller av. Vore det bättre att trimma in de olika slingorna "manuellt" och sen låta de vara. Jag menar finns det mekaniska icke termostatstyrda regleringsdon för golvvärmen? Borde vara bättre att alltid ha lite flöde till alla rum och sen beroende på om de ligger nära VP kanske man behöver strypa lite lite grann för att kompensera detta?

//Peter

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: intrimning VP :-)
« Svar #28 skrivet: 19 december 2010, 10:43:36 »
Det bästa är att köra helt utan termostater. stryp slingorna så du får rätt diff vbf -vbr samt jämn värme i huset sen så sköter vp om så att tempen blir rätt om du ställt in rätt kurva vilken är lättast att justera in utan innegivare som du kan aktivera senare samt ställa in rätt värde på.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad rhoddas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 91
  • Karma +0/-0
SV: intrimning VP :-)
« Svar #29 skrivet: 19 december 2010, 11:21:16 »
Det bästa är att köra helt utan termostater. stryp slingorna så du får rätt diff vbf -vbr samt jämn värme i huset sen så sköter vp om så att tempen blir rätt om du ställt in rätt kurva vilken är lättast att justera in utan innegivare som du kan aktivera senare samt ställa in rätt värde på.

Men hur stryper man de olika slingorna? kan man byta ut de befintliga 24Volts motorerna som öppnar respektive stänger slingorna till manuella steglösa?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 550
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!