Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ultimate 5500E  (läst 6159 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cstek

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 116
  • Karma +0/-0
Ultimate 5500E
« skrivet: 23 december 2008, 10:37:58 »
Hej
Har kört igÃ¥ng en Ultimate 5500E pump mot en tank sÃ¥ld av sirius med kondensorslingan i tanken.  Har kört med en 4,5 kW elpatron tidigare i samma tank, har dÃ¥ klarat mig till en utetemperatur pÃ¥ ca -7° -10°  beroende pÃ¥ blÃ¥st m.m. utan att temperaturen i tanken har minskat.
Nu orkar inte pumpen att hålla huset vid +5 till 0 ° så den ger troligtvis inte mer än 2.5 till 3 kW i medeleffekt ut :(.
Har läst en hel här på forumet de motsvarande pumparna som säljs i Sverige med samma utedel, där nämns att de tar ca 7,3 A vid full last min tar ca 6 A, har dock lägre kondenserings temp.
Har en hetgas temp på 70 till 75° och kondensatet har en returtemp på ca 32°. Tankens övretemp. är 65° en bit under mitten ca 40 och längst ner 30(under patronen) Har elpatronen inställd på ca 40° sitter ca 20 cm ovanför tankens botten.
Har inte mätt upp kondenseringstrycket borde rimligtvis vara motsvarande 35-40°.
Har provat fylla på gas men tycker inte att det ändrar så mycket. Hur mycket gas kan man förvänta sig att den slingan kräver i extra fyllning? Grundfyllningen i utedelen är 1.18kg och det är väl samma som sitter i de med dubbelrörsväxlare, i min tank är slingan 15 m med en innerdiameter på 18mm.
Vad tror ni ger den inte mer eller skall jag fylla mer tills strömmen närmar sig 7.2 A?
Har även skickat en fråga till Ultimate men de brukar inte vara så snabba med svar....Och i det här fallet har de inte sålt alla delar.

Jo ja visste att det kunde bli lite injusteringsproblem  ::)
Värmer ca 300m3 i olika temperaturer med konverterad Nocria 14 luft/luft till luft/vatten.
Kondensor kamflänsrör i 500lit tank.
Dubbla underkylare.

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Ultimate 5500E
« Svar #1 skrivet: 23 december 2008, 11:00:47 »
Lättast är nog att justera mängden via förångningstemperaturen där visar det sig nog mer tydligt om det är för lite.
Själv tror jag att en fyllnadsmängd kring 3 kg, alltså den slinga du har har betydligt större fyllnadsmängd än tillhörande växlare. Enklast vore ju att ha ett synglas monterat på vätskeledningen, sen vet jag inte om denna har exp.ventil eller kappilärrör, kappilärrör är ej så känsligt för att den ska vara 100% vätskefas.
Tror att slingan inte har ngra problem att ge den effekt kompressorn har.
Mest kyla men lite värme också

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Ultimate 5500E
« Svar #2 skrivet: 23 december 2008, 11:27:19 »
om du har möjlighet att mäta kondenseringstrycket så fyll tills du har underkylning 4-5K
du kör väl köldmediet motströms....in uppe och ut nere ? ?
i sÃ¥fall slutkondenserar du mot 30 ºC vatten vid + ºC ute  = lÃ¥gt kondenseringstryck/tryckuppbyggnad som borde ge lägre hetgaser än 75 ºC.

Jag gissar på brist...men mät kondenseringstrycket om du har möjlighet !

mvh. ACE

drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad cstek

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 116
  • Karma +0/-0
SV: Ultimate 5500E
« Svar #3 skrivet: 23 december 2008, 12:44:40 »
Jo jag kör in hetgaserna uppe. Skall se om jag får tag i ett manometerställ för 410. Har efterfyllt, men som sagt det gjorde inte så mycket..Kanske det krävs mer.


Lättast är nog att justera mängden via förångningstemperaturen där visar det sig nog mer tydligt om det är för lite.
Själv tror jag att en fyllnadsmängd kring 3 kg, alltså den slinga du har har betydligt större fyllnadsmängd än tillhörande växlare. Enklast vore ju att ha ett synglas monterat på vätskeledningen, sen vet jag inte om denna har exp.ventil eller kappilärrör, kappilärrör är ej så känsligt för att den ska vara 100% vätskefas.
Tror att slingan inte har ngra problem att ge den effekt kompressorn har.
Kan du beskriva hur man kan se att det är rätt mäng genom att mäta förångningstemperaturen?
Hamnar jag att fylla 3kg får jag nog andra problem vid avfrostning eller?
Den har kappilärrör.

Finns det ingen tumregel hur mycket gas en 3 l kondensorslinga innehåller vid mitt driftfall?
Värmer ca 300m3 i olika temperaturer med konverterad Nocria 14 luft/luft till luft/vatten.
Kondensor kamflänsrör i 500lit tank.
Dubbla underkylare.

Utloggad Mekaniker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södra Finland
  • Antal inlägg: 640
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ultimate 5500E
« Svar #4 skrivet: 23 december 2008, 15:51:36 »
Ett par användare som motsvarande paket har svåra problem med att få kompressorn att fungera jämnt...eller fungera alls
Har du gas-slingan på stående; alltså in i tanken uppe och ut nere??
De som har massor av underliga problem har slingan liggande...

Volymen i gas-slingan räknas ut enligt cylindervolym; 15*0,018*0,018*1000*pi/4

Enligt uträkning på det finska forumet så borde fyllning vara: 1260-1400 gram
Fabriksfyllning: 1180 g
Enda sättet att få reda på rätt mängd är att tömma systemet och fylla på det med rätt mängd.

Mekaniker
Problemlösare inom husteknik;-)
Nibe 2025-8+Borö 500L Tank+Solfångare 6 kvm
Bor i Stockhus från 1926 i Södra Finland

Utloggad cstek

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 116
  • Karma +0/-0
SV: Ultimate 5500E
« Svar #5 skrivet: 23 december 2008, 17:26:40 »
Ja jag har slingan går in i toppen och ut nere. Gasvolymen är ju lätt att räkna ut men sen...hur stor % är i kondenserad form Sc:,h
Har sett på ultimates finska installationsmanual att vid installation av 5500E kräver hetgasslinga en extra fyllning av 120 g (om jag förstod det rätt, min finska är ju inte den bästa).
Har för tillfälle fyllt 250g extra dvs tot 1430 om originalfyllningen är rätt. Provade först med halva mängden.

Värmer ca 300m3 i olika temperaturer med konverterad Nocria 14 luft/luft till luft/vatten.
Kondensor kamflänsrör i 500lit tank.
Dubbla underkylare.

Utloggad cstek

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 116
  • Karma +0/-0
SV: Ultimate 5500E
« Svar #6 skrivet: 24 december 2008, 09:57:03 »
Hej
Det blir nog bäst... att gå den riktiga vägen... mäta kondenseringstryck och underkylningen. Överhettningen är ju inte helt lätt att mäta, tror inte det finns en färdig anslutning för att mäta sugtrycket.
Ett synglas var jag själv inne på att montera, är ju lite jobb nu när man inte gjorde det från första början huvuddunk
Hör av mig när jag kommit längre.
God Jul och tack för hjälpen
 tomte::
Värmer ca 300m3 i olika temperaturer med konverterad Nocria 14 luft/luft till luft/vatten.
Kondensor kamflänsrör i 500lit tank.
Dubbla underkylare.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Ultimate 5500E
« Svar #7 skrivet: 24 december 2008, 10:42:05 »
underkylning och synglas säger exakt samma sak !
skillnaden är att synglaset aldrig ljuger....Dvs: en dålig temp-mätning pga dålig kontakt eller dålig mätare mm kan ge ett felaktigt resultat.

A och O vid mätning av underkylning är bra mätare, kontaktpasta samt isolering runt mm.

God Jul önskar    tomte::
ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad cstek

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 116
  • Karma +0/-0
SV: Ultimate 5500E
« Svar #8 skrivet: 29 december 2008, 18:56:30 »
Hej
Har mätt lite tryck idag. Har ca 7 K i underkylning vid ett nyavfrostat element för att sedan minska till ca 3K
före en avfrostning. De värdena visar ju att det är ok med gasmängden i den eller?
 Mätte trycket ute vid aggregatet kan det bli tryckfall i ett 1/2" tryckrör som är 6 m lÃ¥ngt som har nÃ¥gon betydelse för mätningen?
Värmer ca 300m3 i olika temperaturer med konverterad Nocria 14 luft/luft till luft/vatten.
Kondensor kamflänsrör i 500lit tank.
Dubbla underkylare.

Utloggad hezzan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Ultimate 5500E
« Svar #9 skrivet: 29 december 2008, 19:47:37 »
hej
jag skriv luft vatten pumpen  5500 som jag har kör med man kan säga att den vill ok
en hjälp  sak till  -6
mvh hezzan   ÂºC

Utloggad cstek

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 116
  • Karma +0/-0
SV: Ultimate 5500E
« Svar #10 skrivet: 04 januari 2009, 17:42:55 »
Fyllde pÃ¥ lite gas till idag.. har nu efterfyllt tot. ca330 g. Har nu en underkylning pÃ¥  8 - 9 K vid minus 5 ºC ute sÃ¥ nu har den gas sÃ¥ det garanterat räcker :). Provade att ändra kondenseringstemperature mellan 40 och 50 ºC. Pumpens ström varierade mellan 6 A vid lägsta trycket och steg till  6,8 A vid högsta.
Kör man motsvarande pump men med "vanlig" värmeväxlare inne (Ultimate 5500, Energicentrapumpen m.fl.) och tar ut en vattentemp på 50 ºC ur värmväxlaren är väl kondenseringtemperaturen närmare 55 ºC och då tar pumpen troligtvis över 7A.

Nu går den helt ok, orkar inte helt med huset men ger en stor del vid -5
Får se hur den fungerar när det blir varmare och mer luftfuktighet att arbeta mot, hoppas den ger lite mer efter sista fyllningen...

Har ett problem som uppstår ibland vid avfrostning, kompressorn lägger av just före hela elementet är avfrostat. Avfrostningen startar om igen efter några minuter, och allt går vidare, är det motorstyrningen som märker att kompressorn går tungt? Har det att göra med gasen som har efterfyllts och det börjar bli vad man max kan ha i den här pumpen Sc:,h
Värmer ca 300m3 i olika temperaturer med konverterad Nocria 14 luft/luft till luft/vatten.
Kondensor kamflänsrör i 500lit tank.
Dubbla underkylare.

Utloggad cstek

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 116
  • Karma +0/-0
SV: Ultimate 5500E
« Svar #11 skrivet: 04 januari 2009, 22:04:42 »
om du ligger 5 grader över utgående vatten temp är risken stor att den är överfylld.
C-C
Det där förstod jag inte? Har jag skrivit det?
Värmer ca 300m3 i olika temperaturer med konverterad Nocria 14 luft/luft till luft/vatten.
Kondensor kamflänsrör i 500lit tank.
Dubbla underkylare.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Ultimate 5500E
« Svar #12 skrivet: 04 januari 2009, 22:43:04 »
om du ligger 5 grader över utgående vatten temp är risken stor att den är överfylld.
C-C
Det där förstod jag inte? Har jag skrivit det?
pÃ¥ 50  ur värmväxlaren är väl kondenseringtemperaturen närmare 55  och dÃ¥ tar pumpen troligtvis över 7A.

Lindrigt överfylld isåfall .
kan likaväl vara för högt vattenflöde   ;)

ACE

drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad cstek

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 116
  • Karma +0/-0
SV: Ultimate 5500E
« Svar #13 skrivet: 05 januari 2009, 08:20:16 »
Hej
Det där var nog bara ett flummigt antagande från min sida ::) jag syftade inte på min pump utan de med rör i rör värmeväxlare.
Jag har ju en kondsorslinga i tanken som jag skrev tidigare och där är vatten temperaturen allt från 60 ºC i toppen och 30 i botten.
Försökte komma fram till varför de tar 7.3 A medan min tar ca 6 A .
Värmer ca 300m3 i olika temperaturer med konverterad Nocria 14 luft/luft till luft/vatten.
Kondensor kamflänsrör i 500lit tank.
Dubbla underkylare.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!