Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nibe 1235 - tror att den är lÃ¥ngt ifrÃ¥n optimalt trimmad. hjälp!  (läst 28182 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
Möjligen ett långskott till förslag. Men dem som satt in radiatorerna visste kanske inte riktigt vad dom gjorde. Så kopplen är inställda för två rörs eller helt enkelt bara fel inställda. Vet inte om radiatorn överhuvudtaget hade blivit varm om det varit fel koppel. Har du testat skruva åt/in bypassen på en radiator i den slingan? Spontant känns det som den är nästan fullt öppen.
Ir-pickan. Mät på den sidan kopplet är. Upptill och nedtill på panelen. Ifall den är varmare nedtill så är något fel. (kolla då ventil och luft)
Kan sitta felaktigt koppel som vänder riktning.

Radiatorerna blir varma, men inte så varma som de borde blivit.
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad sweoil

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ir-pickan. Mät på den sidan kopplet är. Upptill och nedtill på panelen. Ifall den är varmare nedtill så är något fel. (kolla då ventil och luft)
Vad menar du med "kolla ventil och luft"? Att radiatorn är avluftat, men vad ska jag kolla med "ventil"?
Nu! NIBE 1245-8. 2-rörssystem. Markplan med källare, 71+71m². 43m² garage med vattenburen fläktkonvektor.

Förut:VP: Nibe 1235-8 [6.97kW]
Enrörssystem med 4 slingor (övervåning, bottenplan x2, garage)
Hus: 159kvm i två plan

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
Vad menar du med "kolla ventil och luft"? Att radiatorn är avluftat, men vad ska jag kolla med "ventil"?

Förlåt det var slarvigt av mig.
Om det är luft i radiatorn så kan det bli missvisande.

Med ventil då menade jag termostatventilen.
Att du lossar ratten.
Tar något hårt föremål och trycker på piggen. Kontrollerar så den inte sitterfast.
Den ska kunna tryckas in, samt glida ut av egen kraft. Gör så några gånger för att få upp glidet samt att den verkligen rör sig hela vägen.
Gör den inte det, så knacka på den. Det är helt okej att slå med typ hammare, MEN man måste göra det RAKT så inte piggen böjer sig.
Undvik så gott det går att ta en tång för att dra ut piggen. Det kan sluta med att piggen lossnar och en vattenstråle kommer. INTE kul.



När du sedan monterar på vredet igen, känn då efter ifall du är tvungen att använda musklerna och "tvinga på den".
DÃ¥ är det dags att analysera...   (baserat pÃ¥ att ratten är pÃ¥ maxläget)
Är det varmt i rummet?
Ja = då kanske det är helt rätt att behöva tvinga på ratten
Nej = termostaten är kass. Dessa har en tidsbegränsad ålder. Jag har för mig du visade en bild och att du har rätt så ny dock så nog ingen risk.

-----------

Kan även tillägga ett ytterligare arbetsmoment. FAST nu kom jag på att du hade 1rörssystem? Då kanske dessa skruvar har in injusterande funktion och att man ska räkna varven när man skruvar så man ställer det som det var innan


På ditt koppel så finns troligen en eller två avstängare, bakom täckbricka/or.
Antingen spårskruv eller insex.
Det kan göra större skillnad än vad man tror att bara öppna och stänga dessa avstängare, säg 3gånger.
Skit kan sätta sig i ventilerna. Genom öppna och stänga så får det en knuff och hamnar någonannanstans.

Har förvånas hur många radiatorer jag fått fart på genom att göra så. Men så pillar jag ju mer i större fastigheter.
Oftast är dom utsatta för en efterhandsstrypning på rören, en hylsa med minimalt hål som skit sätter sig i. Vansinne.


Samma princip med ventiler som har en kromad ring med siffror.
Kolla vilken siffra den är ställd på. Snurra ringen några varv, låt stå på fullt flöde en stund.
Ställ tillbaka till sin rätta siffra. Och förhoppningsvis har man blåstbort lite skit och får mer klös på radiatorn igen.


=========

Mäta uppe och nere,  säg 3 cm frÃ¥n den sida rören är anslutna. Är ett enkelt sätt att fÃ¥ en ledtrÃ¥d ifall nÃ¥got är felkopplat.
Det behöver inte betyda att huset måste byggasom. Kan vara att själva kopplet som binder samman rör och radiator är
av fel typ, och att man då bara byter den så vattnet leds åt rätt håll.
Hittat flera sÃ¥nna fall. Vips sÃ¥ fÃ¥r dom mer värme sen igen.  :)
« Senast ändrad: 09 februari 2013, 12:53:04 av rallykalle »
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad sweoil

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Här kommer lite intressanta saker:





  • Temperaturen pÃ¥ 1 (som ska vara in enligt pilen) var 48.6
  • Temperaturen pÃ¥ 2 (som ska vara retur) var 50.2
Dvs, det är varmare på rör 2. Felkopplat?

  • Temperatur vid B var 50 grader
  • Temperatur vid A var 46.4 grader.
Varmare nedtill alltså..

Mätte även temperaturen ett par centimeter in från yttersta högerkant (där kopplen är) på radiatorn. Mätte uppifrån och ner på 4 ställen, så här:
1
2
3
4

Resultat av den mätningen:
  • 47 grader
  • 45.6 grader
  • 46.2 grader
  • 49.6 grader
Dvs, det är varmast längst ner (iaf på den sida radiatorn som är närmast kopplet).

Kollade piggen bakom termostaten och den fungerade finfint. Det kom även vatten direkt när jag avluftade.

Vad göra nu? Är det felkopplat?
« Senast ändrad: 09 februari 2013, 16:21:04 av sweoil »
Nu! NIBE 1245-8. 2-rörssystem. Markplan med källare, 71+71m². 43m² garage med vattenburen fläktkonvektor.

Förut:VP: Nibe 1235-8 [6.97kW]
Enrörssystem med 4 slingor (övervåning, bottenplan x2, garage)
Hus: 159kvm i två plan

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
Jag har inte ätit än så har svårt för att fokusera.
Du kan uppenbart hantera foton och rita på dessa.
Ta en helbild på radiatorn. Skriv mätvärdena där du tog dom.
-Förvisso skrev du rätt tydligt och sådär, men... När du ändå bildredigerar så..

Något du måste tänka på är att din 1235 måste ha jobbat en stund innan du mäter.
Detta är inte alltid enkelt ifall man har maskinen som i mitt fall ute i garaget.
Mitt tips är då att ha en sådan digital termometer, lägg den eller utegivaren på radiatorn.
Så kan du lättare se när radiatorn börjar bli varmare och då vara redo att börja mäta på den.

Det är ett himla pyssel innan man får lite koll på hur länge maskinen arbetar osv.


Ifall detta var säg 10minuter in i värmeproduktionen från pannan, och den fortfarande står och producerar.
SÃ¥ ser jag det ju inte som ett bra tecken att den är 46,4 upptill och 50  nertill. Det är ju rätt tydlig skillnad, pÃ¥ negativt sätt.
Men jag vill helst överlåta sådan kommentar till VVS folket här på forumet.

(Det behöver inte vara bara den radiatorn som är felkopplad. Analysera resterande radiatorer.
Antingen har enstaka fel koppel. Eller så har någon vänt stammen fel.)
« Senast ändrad: 09 februari 2013, 16:34:53 av rallykalle »
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
Det är knappast felkopplat eftersom strömningsriktningen stämmer med pilarna som är gjutna i godset. Det är snarare så att den bild jag postade inte är relevant, det kopplet måste vara konstruerat på ett annat sätt.

Frågan är om inte det enklaste är att lossa locket till höger, börja skruva och se vad som händer. Då det är moderna grejor finns det förmodligen O-ringar därinne som tätar så att det inte rinner ut vatten.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad sweoil

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det är knappast felkopplat eftersom strömningsriktningen stämmer med pilarna som är gjutna i godset.
Fast temperaturen på röret där det ska strömma in vatten enligt pilen är ju lägre än temperaturen på röret ut?
Nu! NIBE 1245-8. 2-rörssystem. Markplan med källare, 71+71m². 43m² garage med vattenburen fläktkonvektor.

Förut:VP: Nibe 1235-8 [6.97kW]
Enrörssystem med 4 slingor (övervåning, bottenplan x2, garage)
Hus: 159kvm i två plan

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
Fast temperaturen på röret där det ska strömma in vatten enligt pilen är ju lägre än temperaturen på röret ut?

Kopplet kanske är rätt, men stammen kanske är fel. Därav bra om man mäter fler radiatorer.
Men innan dess. Du har avluftat, samt kolla ventilpiggen.

Likt Roland skrev; Lossa locket vid "99A" och skruva (~3gånger) in och ut den skruv som är bakom brickan.

Mät sedan om det blev någon skillnad.

====================================

För skojskull så fotade jag ett gammalt papper jag gjorde för underlätta när jag skulle få balans på radiatorerna.
Man har begränsad tid på sig att hinna mäta alla radiatorer under samma värmekörning.
Därför är det en fördel att ha ett seriöst papper.
Som du sedan fyller i resterande detaljer så man minns och kan se skillnaden för varje ändring.


« Senast ändrad: 09 februari 2013, 17:55:00 av rallykalle »
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 856
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
Fast temperaturen på röret där det ska strömma in vatten enligt pilen är ju lägre än temperaturen på röret ut?
Ja, jag tycker ser felkopplat ut. Pilarna på godset säger en sak men rörens temperatur säger tvärt om. Eller hur menar du att det inte skulle vara fel Roland?

Du kan ju följa upp och mäta temp på rören på samma sätt på andra element där du har samma koppel, och se om det är samma potentiella fel på alla.

Jämför också dina andra koppel på element som funkar bra, och se hur pilarna går och vilket rör som är varmast.

(jag märkte också på mina koppel att de har beteckningar på baksidan (mot vägen), fixa en spegel och kolla dina också, så kanske du kan få fram fler beteckningar så du kan hitta en specifikation på exakt rät modell).
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
Ja, jag tycker ser felkopplat ut. Pilarna på godset säger en sak men rörens temperatur säger tvärt om. Eller hur menar du att det inte skulle vara fel Roland?


Jag hade för bråttom där, trodde att de röda pilarna 1 och 2 var hur flödena gick. Tittade aldrig på temperaturerna. Håller med om att det verkar felkopplat. Det har hänt förr.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
Vad är det för fabrikat/modell på kopplet?

Jag har en felkopplad radiator, och jag får inte plats med en vändande adapter med mindre än att jag monterar en lägre radiator. Med ett 2-rörskoppel liknande detta skulle det lösa sig eftersom MMA-kopplet jag har är kopplat tvärt om. Danfoss är också tvärt om, så om TS behöver vända något koppel kanske ett MMA elelr Danfoss 1-rörskoppel skulle vara det smidigaste?
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad sweoil

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej igen, och tack för alla svar hittills. Mycket uppskattat.

  • PÃ¥ bottenplan finns det 3 "nya" radiatorer (som pÃ¥ bilden). Alla dessa är "felkopplade", dvs det är varmast pÃ¥ röret där pilen visar att det ska vara returen.
  • PÃ¥ övervÃ¥ningen är det bara en radiator som är av den "nya" typen. Denna är dock rätt kopplad (varmast pÃ¥ röret som visar pil in).
  • Dom övriga radiatorerna pÃ¥ övervÃ¥ningen är av äldre typ. Dessa har inga pilar, men däremot har alla ett rör som har en röd klisterlapp pÃ¥, antar att det ska visa att det är IN(?). Tre radiatorer av den äldre typen pÃ¥ övervÃ¥ningen har varmast temperatur pÃ¥ röret där den röda klisterlappen sitter. Däremot är det tvÃ¥ stycken av den äldre typen där det är tvärtom, dvs kallast pÃ¥ det rör med klisterlappen pÃ¥...
Likt Roland skrev; Lossa locket vid "99A" och skruva (~3gånger) in och ut den skruv som är bakom brickan.
Detta är gjort på de nya radiatorerna. Här är mätningen efter detta var gjort. Mätte ca 20min efter ovan gjordes, samt pumpen hade gått i ca 13 minuter innan mätning gjordes:

Framledningstemp just innan mätning: 48.3(46.8 )
Framledningstemp just efter mätning: 49.4(46.5)

Nedre plan:
Kök: 46.6/44.8
V-rum: 48/45,6
Hall: 45,6/44,6

Övre plan:
badrum: 47,8/46,6
sovrum2: 46,6/45,4
gästrum: 45,4/44
takkupa: 43,6/40,4 (nyare radiator som var "rätt" kopplad enligt ovan)
sovrum: 39,2/38,6 (äldre radiator som var "fel" kopplat enligt ovan)
k-kammare: 40/39,6 (äldre radiator som var "fel" kopplat enligt ovan)

Nedan är en bild av kökets radiator som är av nyare typ, och dess mätvärden på ytan.


Hur ska jag gå vidare nu?
Nu! NIBE 1245-8. 2-rörssystem. Markplan med källare, 71+71m². 43m² garage med vattenburen fläktkonvektor.

Förut:VP: Nibe 1235-8 [6.97kW]
Enrörssystem med 4 slingor (övervåning, bottenplan x2, garage)
Hus: 159kvm i två plan

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
I vissa fall så brukar kollegan prata på att man kan behöva tvinga igång cirkulationen Ifall vissa delar stått stilla länge. Framförallt i ett-rörssystem.
Vi har då låtit testa detta, spolat kretsen. Men jag vet inte direkt om det varit så imponerande resultat. Funkar ibland... Allt mer sällan vi gör så dock..


Dessa 3 du har hittat som får dumma värden...
1. Går dom på samma stam...
2. är stammen också ny...
3. är det bara dom nya radiatorerna på den stammen, eller även gamla radiatorer också?
3b. är dom gamla radiatorerna på den stammen också fel?

Ifall svaret blir att stammen delas av både nya och gamla, där de gamla är rätt, men de nya är fel.. då är det nog byte av 3 koppel.
Ifall svaret är att stammen är bara till för dessa tre.. så kan dom kopplat in stammen fel mot annan huvudstam...

Och ifall dom nu är nyinstallerade bör du väl ha garanti på jobbet..

--------

Nedre plan:
Kök: 46.6/44.8 = 1,8
V-rum: 48/45,6 = 2,4
Hall: 45,6/44,6= 1

Övre plan:
badrum: 47,8/46,6 = 1,2
sovrum2: 46,6/45,4 = 1,2
gästrum: 45,4/44 =1,4

Vad ska det vara för delta på 1rörs radiatorer? Varje radiator ska tappa 1 grad på inkommande. Men hur är det på utloppen? Visst läck sker ju direkt i kopplet så kretsen får värme även om nåt element är avstängt.



Citera
takkupa: 43,6/40,4 (nyare radiator som var "rätt" kopplad enligt ovan)
sovrum: 39,2/38,6 (äldre radiator som var "fel" kopplat enligt ovan)
k-kammare: 40/39,6 (äldre radiator som var "fel" kopplat enligt ovan)

Fast... 39,2 uppe kontra 38,6 nere.... 40/39,6  dÃ¥ är det ju rätt pÃ¥ dessa tvÃ¥?
« Senast ändrad: 10 februari 2013, 20:47:48 av rallykalle »
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad ErikB

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 357
  • Karma +0/-0
    • Optimation AB
Hej!

Om jag fattat rätt så har du ett tvåvägssystem som är felkopplat på 4? radiatorer.
Gör om gör rätt!
Hur du kopplar rätt kan säkert någon duktig röris klura ut.

/ErikB
Villavarm 1 1/2 plan, 220 m2. Fristående garage på 65 m2. Golvvärme nedre plan, radiatorer på övervåning. CTC EcoPart 7,5kW. Ackumulatortank 500 l. Energibrunn 180 m varav 160 m i berg. Beläget i södra Norrbotten.
Egenkomponerad styrning i en Wago PLC

Utloggad sweoil

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
DÃ¥ har jag mer information i denna djungel.

1. Jag har enrörssystem
2. Det är tre slingor i huset, garaget ej medräknat
3. De radiatorer som sitter först på varje slinga har alla samma in-temperatur

Slingorna (och radiatorerna i ordning):
Övervåning (6st) - badrum, sovrum2, gästrum, takkupa, sovrum, k-kammare
Bottenplan1 (3st) - v-rum, hall, kontor
Bottenplan2 (2st) - badrum, kök

De tre radiatorer jag misstänker är felkopplade (v-rum, hall, kök) sitter alltså på 2 olika slingor.

Nu! NIBE 1245-8. 2-rörssystem. Markplan med källare, 71+71m². 43m² garage med vattenburen fläktkonvektor.

Förut:VP: Nibe 1235-8 [6.97kW]
Enrörssystem med 4 slingor (övervåning, bottenplan x2, garage)
Hus: 159kvm i två plan

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!