Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ã…tervinningskoppling  (läst 2779 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Inloggad Pumpens

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ã…tervinningskoppling
« skrivet: 21 november 2020, 12:55:59 »
Hej!

Sitter och skissar på papper hur en återvinningskoppling skulle kunna installeras och det blir lite meckigt, då jag har en bivalent shunt, men en tanke är då att leda element returen till kaminen vid 45 grader och värmen från kamin till bivalent shunten. Min tanke här är att leda in värmen där bivalent shunten går ner längst ner i ack tanken via en styrd 3 vägsventil, så när bivalents shunten tycker det är för varmt så stänger den, och så fort den börjar öppna lite så tar den värme från kaminen först(så länge kaminen är varmare en 45 grader). Om bivalent shunten tar värme högre upp i tanken innan eldning, så kommer den att minska ner så småningom vart efter jag eldar, och prio här blir då att tömma kaminen först på värme och sen ack tanken efter avslutad eldning.

Jag tror, att jag då behöver 2 st motordrivna 3 vägsshuntar, en till att leda returen till kaminen och en för att bivalent shunten ska få värme från kamin istället för att ta botten temperaturen i ack tanken.

Kaminens laddomat har jag bytt patronventil på, så den har en som släpper igenom vatten som är högre en 75 grader, startar även kaminens cp på 75 grader i dagsläget.
Så jag vill återvinna från 75 grader ner till 45 grader samt att kaminen har ca 65 kilo accumote sten, så det blir en hel del värme som annars åker ut i skorstenen.

Men här skulle jag behöva lite tips på om jag kan göra på något annat sätt, smartare eller rent av går det att lösa med tex 2 st 3 vägsshuntar varav en motordriven, för att slippa att krångla med styrning till två motordrivna shuntar? Om jag nu måste ha 2 st motordrivna hur löser jag det enklast med styrningen tex.

Vad tror ni, vad säger experterna :)

Hus 1949
Källare 94 kvm
Entré plan 84 kvm
Inred vind snedtak ca 50 kvm

2018 - 16537 kWh (uppvärmd källare)
2017 - 14424 kWh
2016 - 21566 kWh
2015 - 895 kWh


2020 - VTD 322
2020 - TD 1000 SILENT ECOWATT
2020 - FTX Nordic S4 + 2 stycken Roomie one WiFi
2019 - Bivalent shunt + rätt kopplad VP!
2019 - Två stycken BoilerMag 22-28
2018 - Tre glas fönster U värde 0,9
2018 - Daikin Caldo XR 40 (XRH 40 mjukvara på utedelen)
2017 - TD 350 SILENT flyttar luft från Entré plan (vardagsrummet) till källare, via 2 filterboxar
2017 - TADO termostater
2016 - TIDA Ackumulatortank 500 liter med V & S slinga
2016 - Vatten mantlad kamin Aquario A18 KW verkningsgrad 87%
2015 - Inflyttning
2005 - IVT 700 - 290 A/W

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3525
  • Karma +2/-0
SV: Ã…tervinningskoppling
« Svar #1 skrivet: 21 november 2020, 13:50:29 »
Det känns som du vill lösa ett problem som naturens lagar brukar lösa automatiskt. Men jag vill inte säga för mycket, kan du visa bilder eller säga vad du har för tank, kanske skissa lite?

Jag är lite emot tumregler, men varmaste värmekälla ska in högst upp i tanken, kallare källor längre ner i tanken, t ex retur.

Så all slags vedeldning in i toppen. Det går bra att suga i botten.

När det varmaste leds in i toppen och köas nedåt i tanken, sorterat efter temperatur. Sen lagras det där med toppen som utgångspunkt i dagar pga skitning (eller tills det förbrukas). Då kan du låta den bivalenta shunten plocka det extra varma vattnet vid behov. Första steget i shunten suger ungefär i mitten av tanken, där det mellantempererade vattnet lägger sig självt. Det brukar vara värmepumpsvatten. Är det för kallt för uppvärmning så kommer shunten börja hämta från toppen istället utan att du behöver göra något.

Värmepumpen suger från/strax över botten och lämnar i mitten ungefär.

Problemet som jag misstänker är att värmepumpen hoppar igång och värmer huset när du eldar. Det vill du inte. Nu vet jag inte hur din pumpstyrning ser ut. Är pumpen styrd med termostatingång och returvattentemperatur-stop så kan du sätta en klixon i övre givardyk-röret. Då kommer värmepumpen starta bara först när hela tanken är slut, då för vedvärmen prioritet. Går det sätta vanlig givare och det inte finns termostatingång så funkar det också så länge styrningen först det hela och inte larmar för 95 grader vatten. Annars går det väl fuska lite med en klixon och lite resistorer.

Klixon = bimetalltermostat för 20 kr, stor som en tempgivare, leder ingenting eller leder totalt efter ett tillverkat tröskelvärde.

Alla tankar ser lite annorlunda ut och kompromisser kan behöva göras.
« Senast ändrad: 21 november 2020, 13:56:10 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Inloggad Pumpens

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ã…tervinningskoppling
« Svar #2 skrivet: 21 november 2020, 15:08:40 »
Hej,

Jag har en TIDA 500 ack tank och kaminen med värmepump funkar fin fint i symbios och har en VTD ventil i mellan tank och VP för att slippa larm om för hög temperatur hos VP. Jag har en laddomat som laddar med kaminens värme i toppen utav tanken (över 75 grader) och hämtar i botten, VP hämtar i botten och värmer nånstans i mitten, allting funkar jätte bra med den bivalenta shunten, till alla element.

Men nu vill jag bygga ut med en återvinnings koppling på detta, dvs man använder/tömmer kaminen på energi (när den är över 45 grader, beror lite på DUT) innan man börjar att använda värmen som finns i ack tanken. Jag vill då gå via den bivalenta shunten, så den har kontroll på hur mycket värme som släpps ut till elementen. Då min kamin innehåller så mycket vatten ca 100 liter och har ca 65 kg acumotte så finns det en hel del värme att hämta här, som annars försvinner i skorstenen.
Ska försöka rita ihop något om hur min anläggning ser ut, men kan ta lite tid.

Har ingen speciell styrning på VP, den känner av temperaturen den får och drar igång vid behov, det har inte varit så stort problem tycker jag, men får titta på det efter jag har löst återvinningskopplingen, det går ju säkert att optimera mera :)

Denna pdf visar skillnaden mellan en standardkoppling och återvinningskoppling
http://www.novator.se/bioenergy/BE9803/s30-32.pdf
Hus 1949
Källare 94 kvm
Entré plan 84 kvm
Inred vind snedtak ca 50 kvm

2018 - 16537 kWh (uppvärmd källare)
2017 - 14424 kWh
2016 - 21566 kWh
2015 - 895 kWh


2020 - VTD 322
2020 - TD 1000 SILENT ECOWATT
2020 - FTX Nordic S4 + 2 stycken Roomie one WiFi
2019 - Bivalent shunt + rätt kopplad VP!
2019 - Två stycken BoilerMag 22-28
2018 - Tre glas fönster U värde 0,9
2018 - Daikin Caldo XR 40 (XRH 40 mjukvara på utedelen)
2017 - TD 350 SILENT flyttar luft från Entré plan (vardagsrummet) till källare, via 2 filterboxar
2017 - TADO termostater
2016 - TIDA Ackumulatortank 500 liter med V & S slinga
2016 - Vatten mantlad kamin Aquario A18 KW verkningsgrad 87%
2015 - Inflyttning
2005 - IVT 700 - 290 A/W

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3525
  • Karma +2/-0
SV: Ã…tervinningskoppling
« Svar #3 skrivet: 21 november 2020, 17:03:29 »
Nu förstår jag lite mer vad det handlar om, tror jag. Detta har jag inte tänkt på eller hört om innan.

Ta vara på energin efter avslutad eldning - den som finns kvar efter laddomaten stängt sin termostat. Det ska lösas genom att returen dras genom pannan och lämnar energin i tanken i returnivå och gör det tills pannan blir ganska kall (25). Men det får inte inträffa under uppvärmningsfasen av pannan.

Är det samma uppfattning?

Styr du nuvarande bivalent shunt med rumsgivare eller utegivare?


Edit:

Kikade lite till på det, hängde upp mig på att det var svårt att förstå det lågupplösta flödesschemat, men nu sitter det. Det handlar inte om att flytta pannans värme till tanken. Det handlar om att kyla ner pannan så fort som möjligt genom att skicka ut den lagrade energin på elementen. Varma vattnet tas direkt från pannans topp under tiden man eldar och tills pannan är kall.

Bara för att tankens retur är blockerad från elementen så kommer tankens topp inte kunna lämna värme. Cirkulationspumpen för radiatorer suger från pannans varmsida direkt. Retur lämnas efter laddomaten, då värms det upp direkt på nytt av pannan. Laddomattemperaturen kontrolleras ändå.

Dåså, en långsamgående 3-vägsventil ska behövas. 2-4 minuter vanlig shunt kanske? Tradera?

Kanske har fel smeknamn på "Temperaturvakt", men denna tror jag exakt blir rätt om den monteras på stigaren från pannan. https://www.conrad.se/p/bk05-bb5d-40-temperaturvakt-1527229

Shunten behöver vara tvåpunkts och kan kopplas direkt till denna. Det funkar med en vanlig shunt från en begagnad värmepump, men då måste du köra ett växlande relä emellan, så den återgår av sig själv.

Då startar funktionen vid 40 grader och slutar vid 30 grader. Jag anser det bli perfekt. Jag hittar inga nackdelar med det förutom att funktionen är lite svåröverskådlig. Laddomaten fyller på tanken parallellt obehindrat.

Tycker räkneexemplen är optimistiska och lägger vikt på fel sak. Förstorar problemet av en energiackumulerande panna, men samtidigt säger att nyttan är störst på en liten eldstad.

Jag skulle säga, är eldstaden liten så är det inte värt att göra denna typen av installation. I normalfallet så lönar det sig tillslut. Du ligger väl i området att om du bygger om själv så är det värt det.
« Senast ändrad: 21 november 2020, 18:21:32 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Inloggad Pumpens

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ã…tervinningskoppling
« Svar #4 skrivet: 21 november 2020, 21:15:52 »
Ja precis, men det som försvårar det hela lite för mig är att jag har en bivalent shunt som styrs utav ute givare och en termostat på varma vattnet som är på väg till elementerna. Dock har jag en panel vid kaminen som jag kan styra saker med som känner av temperaturen i pannan som tex startar en cp och jag kan programmera flera olika saker och styra andra prylar då tex en 3-vägs ventil.

Skickar med en bild om vart jag tänkte sätta 3-vägs ventilen där värmen kommer från kaminen dvs på vänster sida av bivalent shunten, men sedan på höger sida om bivalent shunten. Så funderar jag på om jag ska sätta ditt en typ bivalent shunt liknande sak, så jag kan välja att låta returen gå ner till ack tanken eller till höger och då låta den gå till kaminen, om det ens finns någon sån koppling. Det är på denna högra sida som det blir lite kortslutning för mig hur jag ska göra på bästa sätt, för att vattnet måste kunna gå till vänster också hela tiden, så det flödar fritt till alla elementerna.

Tex att man då styr båda vänster och höger shuntarna samtidigt, så man kopplar ifrån ack tanken helt, när man eldar men låter bivalent shunten styra värmen.
Skickar med tre bilder, inte snygga men så du ser hur jag har tänkt.

Eller ska man kanske lyfta upp den bivalent shunten en aning så man får plats med shuntar underifrån och på vänstra stigare och högra retur helt enkelt bara sätta dit en varsin shunt som blockerar flödet helt upp från stigaren och blockera ner returen till ack tanken, då tvingas retur vattnet till vänster eller höger (på höger sida om bivalent shunten) och på vänster sida kommer vattnet från kaminen huuura
Hus 1949
Källare 94 kvm
Entré plan 84 kvm
Inred vind snedtak ca 50 kvm

2018 - 16537 kWh (uppvärmd källare)
2017 - 14424 kWh
2016 - 21566 kWh
2015 - 895 kWh


2020 - VTD 322
2020 - TD 1000 SILENT ECOWATT
2020 - FTX Nordic S4 + 2 stycken Roomie one WiFi
2019 - Bivalent shunt + rätt kopplad VP!
2019 - Två stycken BoilerMag 22-28
2018 - Tre glas fönster U värde 0,9
2018 - Daikin Caldo XR 40 (XRH 40 mjukvara på utedelen)
2017 - TD 350 SILENT flyttar luft från Entré plan (vardagsrummet) till källare, via 2 filterboxar
2017 - TADO termostater
2016 - TIDA Ackumulatortank 500 liter med V & S slinga
2016 - Vatten mantlad kamin Aquario A18 KW verkningsgrad 87%
2015 - Inflyttning
2005 - IVT 700 - 290 A/W

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3525
  • Karma +2/-0
SV: Ã…tervinningskoppling
« Svar #5 skrivet: 21 november 2020, 22:36:35 »
Just det, den bivalenta shunten. Det funkar inte med den.

Hade pannan varit T-kopplad med maximal shuntvinkel vid källa 2 så hade den aldrig fått något flöde om den backar till källa 1 eftersom det är stopp där och returen att späda med kommer ännu en öppning bort.

Det känns lite som du suktar efter en dubbelshunt?
https://www.esbe.eu/se/sv-se/produkter/vridande-ventiler/vrg140

Jag testade rita upp lite med fick inte till det i första försöket. Jag ville att den skulle ersätta BIV-1:ans källa till retur samtidigt som den flyttade radiatorns retur till efter laddomat. Men det kommer fram andra problem samtidigt.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Inloggad Pumpens

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ã…tervinningskoppling
« Svar #6 skrivet: 21 november 2020, 23:04:06 »
Men om jag sätter på 3 stycken 3 vägs ventiler under bivalent shunten och låter stigarna få värme ifrån kaminen och returen går till kaminen, det borde väl funka, om jag inte är för trött nu :)
Hus 1949
Källare 94 kvm
Entré plan 84 kvm
Inred vind snedtak ca 50 kvm

2018 - 16537 kWh (uppvärmd källare)
2017 - 14424 kWh
2016 - 21566 kWh
2015 - 895 kWh


2020 - VTD 322
2020 - TD 1000 SILENT ECOWATT
2020 - FTX Nordic S4 + 2 stycken Roomie one WiFi
2019 - Bivalent shunt + rätt kopplad VP!
2019 - Två stycken BoilerMag 22-28
2018 - Tre glas fönster U värde 0,9
2018 - Daikin Caldo XR 40 (XRH 40 mjukvara på utedelen)
2017 - TD 350 SILENT flyttar luft från Entré plan (vardagsrummet) till källare, via 2 filterboxar
2017 - TADO termostater
2016 - TIDA Ackumulatortank 500 liter med V & S slinga
2016 - Vatten mantlad kamin Aquario A18 KW verkningsgrad 87%
2015 - Inflyttning
2005 - IVT 700 - 290 A/W

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3525
  • Karma +2/-0
SV: Ã…tervinningskoppling
« Svar #7 skrivet: 21 november 2020, 23:39:00 »
Haha! Ja det bör fungera, men kanske blir lite klumpigt och rörigt, men vackert ^-^

Kika denna och se om du hittar några nackdelar, dubbelshunt verkade inte behövas.
« Senast ändrad: 21 november 2020, 23:45:01 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Inloggad Pumpens

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ã…tervinningskoppling
« Svar #8 skrivet: 22 november 2020, 11:42:56 »
I vilket program har du ritat detta i? Sedan till andra som läser denna tråd så kan jag tipsa om att ESBE har en app man kan ladda nere och se hur ventilerna fungerar, mycket bra.

I din skiss ovan så blir det lite knasigt, för när den bivalenta shunten stänger helt och öppnar igen så tar den först från värmekälla 1 och inte från värmekälla 2, jag hade blandat ihop detta i mina tidigare inlägg :( Så det är värmekälla 1 som är viktigast att styra så den hämtar från kamin och sedan blir det lite trixande med vilken temperatur man ska växla tillbaka till ack tanken igen och det är ju DUT som styr detta. Men som du nämnde tidigare så kan man ju tömma så att pannan bara är på 25 grader och sedan växla till ack tanken, beror lite på hur kallt det är ute och om komforten blir lidande så att säga :) Men för att detta skall funka måste båda värmekällorna kopplas ihop med 2 st 3 vägs ventiler innan den bivalenta shunten, annars styr ju den bivalenta shunten över till värmekälla två och hämtar från tanken, om det är standard kopplat alltså på en TIDA 500.

Vad betyder LM i din skiss och vad betyder figurerna i skissen, jag tror att det är en cp och 2 backventiler, om forumet inte redan har det så borde man ha en tavla på vad alla figurer betyder, en liten hint till Rickard :)

Otroligt tacksam för att du tar dig att bolla med detta, inte helt lätt :)
Hus 1949
Källare 94 kvm
Entré plan 84 kvm
Inred vind snedtak ca 50 kvm

2018 - 16537 kWh (uppvärmd källare)
2017 - 14424 kWh
2016 - 21566 kWh
2015 - 895 kWh


2020 - VTD 322
2020 - TD 1000 SILENT ECOWATT
2020 - FTX Nordic S4 + 2 stycken Roomie one WiFi
2019 - Bivalent shunt + rätt kopplad VP!
2019 - Två stycken BoilerMag 22-28
2018 - Tre glas fönster U värde 0,9
2018 - Daikin Caldo XR 40 (XRH 40 mjukvara på utedelen)
2017 - TD 350 SILENT flyttar luft från Entré plan (vardagsrummet) till källare, via 2 filterboxar
2017 - TADO termostater
2016 - TIDA Ackumulatortank 500 liter med V & S slinga
2016 - Vatten mantlad kamin Aquario A18 KW verkningsgrad 87%
2015 - Inflyttning
2005 - IVT 700 - 290 A/W

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3525
  • Karma +2/-0
SV: Ã…tervinningskoppling
« Svar #9 skrivet: 22 november 2020, 12:05:38 »
I vilket program har du ritat detta i? Sedan till andra som läser denna tråd så kan jag tipsa om att ESBE har en app man kan ladda nere och se hur ventilerna fungerar, mycket bra.

I din skiss ovan så blir det lite knasigt, för när den bivalenta shunten stänger helt och öppnar igen så tar den först från värmekälla 1 och inte från värmekälla 2, jag hade blandat ihop detta i mina tidigare inlägg :( Så det är värmekälla 1 som är viktigast att styra så den hämtar från kamin och sedan blir det lite trixande med vilken temperatur man ska växla tillbaka till ack tanken igen och det är ju DUT som styr detta. Men som du nämnde tidigare så kan man ju tömma så att pannan bara är på 25 grader och sedan växla till ack tanken, beror lite på hur kallt det är ute och om komforten blir lidande så att säga :) Men för att detta skall funka måste båda värmekällorna kopplas ihop med 2 st 3 vägs ventiler innan den bivalenta shunten, annars styr ju den bivalenta shunten över till värmekälla två och hämtar från tanken, om det är standard kopplat alltså på en TIDA 500.

Vad betyder LM i din skiss och vad betyder figurerna i skissen, jag tror att det är en cp och 2 backventiler, om forumet inte redan har det så borde man ha en tavla på vad alla figurer betyder, en liten hint till Rickard :)

Otroligt tacksam för att du tar dig att bolla med detta, inte helt lätt :)

Det är gjort i paint.

Ohhh.. Ditt system bör inte vara kopplat så det är. Källa 1 får aldrig vara varmare än källa 2. Den måste suga båda höjderna i tanken. Vedkaminens flöde får inte begränsas efter hur mycket som får lov att gå till elementen. Men från kaminen kanske går till 1:an och sedan T från samma rör till tanktoppen. Då händer inte det. Har ingen bra helhets bild framför mig från ditt system.

LM är min förkortning av laddomat, den är inte helt rätt ritad. Det andra är backventiler, kanske på hydraulspråk. En kula i en tratt. Åt fel håll tätar kulan tratten.
Cirkulationspump över stigaren i bild.

Jag försökte tidigare hitta exakt rätt tank som du har, men det fanns många olika. Kan du länka på något vis?

https://www.rorprodukter.se/ackumulatortankar/boro_ackumulatortankar/tida_500
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Inloggad Pumpens

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ã…tervinningskoppling
« Svar #10 skrivet: 22 november 2020, 13:14:14 »
Det skall vara denna tank, men denna är en nyare modell den kom något år efter min, skillnaden är isoleringen och att temp givarna sitter på höger sida istället för på vänster sida. Men här verkar det som att Stig 1 är på vänster sida, så förstår inte hur det då kan fungera med min bivalenta shunt, det borde inte funka står det fel på BORö's hemsida tro, har dom blandat ihop stigarna :) jag ritar in "felet" i min skiss, även om jag inte rikligt tror på detta.
http://www.boroe.com/LinkClick.aspx?fileticket=jCBQew2YGZo%3d&tabid=1726

Men men har försökt att skissa lite i paint om hur mitt system ser ut.
Hus 1949
Källare 94 kvm
Entré plan 84 kvm
Inred vind snedtak ca 50 kvm

2018 - 16537 kWh (uppvärmd källare)
2017 - 14424 kWh
2016 - 21566 kWh
2015 - 895 kWh


2020 - VTD 322
2020 - TD 1000 SILENT ECOWATT
2020 - FTX Nordic S4 + 2 stycken Roomie one WiFi
2019 - Bivalent shunt + rätt kopplad VP!
2019 - Två stycken BoilerMag 22-28
2018 - Tre glas fönster U värde 0,9
2018 - Daikin Caldo XR 40 (XRH 40 mjukvara på utedelen)
2017 - TD 350 SILENT flyttar luft från Entré plan (vardagsrummet) till källare, via 2 filterboxar
2017 - TADO termostater
2016 - TIDA Ackumulatortank 500 liter med V & S slinga
2016 - Vatten mantlad kamin Aquario A18 KW verkningsgrad 87%
2015 - Inflyttning
2005 - IVT 700 - 290 A/W

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3525
  • Karma +2/-0
SV: Ã…tervinningskoppling
« Svar #11 skrivet: 22 november 2020, 13:51:04 »
Då ser tanken ut som jag föreställde mig när jag ritade igår. Du behöver inte använda båda röda topputtagen, bara för att de finns. Jag ritade inte in användning av den ena medvetet. Men returen kunde jag gott kanske ritat in uppdelad.

---

Jag har funderat lite, jag tror det fungerar även med två röda rör i tanken, dvs eldstad och bivalent uttag 2 har egna rör. Det bör kunna vandra genom tanktoppen obehindrat i alla fall. När returen lämnas före pannan i laddomatflödet så kommer förbrukad radiatorvolym fyllas på lika mycket genom extra flöde in genom kaminens varmrör i tank.

Förstår du hur jag gjort med returerna? Det gör om den bivalenta shunten till vanlig shunt när det eldas och återgår till bivalent när pannan är kall.

Flytta om 1 och 2 samtidigt du grejar så borde det blir bra.
Kanske någon annan har helt annat förslag, tanker eller idéer.

Edit: Anslutningarna i tank har inte samma placering på bild som är lämpligt i verkligheten. Allt med shunten ska vara i den gruppen med 3 rör nära varandra såklart.
« Senast ändrad: 22 november 2020, 14:18:00 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4666
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ã…tervinningskoppling
« Svar #12 skrivet: 22 november 2020, 14:28:12 »
Är dom små hustaken backventiler.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3525
  • Karma +2/-0
SV: Ã…tervinningskoppling
« Svar #13 skrivet: 22 november 2020, 14:58:02 »
Är dom små hustaken backventiler.
Yes!
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4666
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ã…tervinningskoppling
« Svar #14 skrivet: 22 november 2020, 15:07:28 »
Sitter dom i flödesriktningen mot kaminen, klart alla har namn och teckning, uppfattade som att dom var åt fel hål. Sen en viktig fråga , hur mycket värme kan kaminen maganisera efter avslutat eldning, den är vatten mantlad och någon sten till det. Det tar rätt lång tid att få upp värmen i den och det blir s.a.s kallstarter, vilken temp räknar du med att erhålla och en ca-tid är inte fel. Funderar på om det är lönsamt att tråckla till med återvinning, det går att få till det.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!