Skrivet av: xxargs
« skrivet: 28 juli 2011, 23:12:51 »Tja - den jag delade på är en kompressortyp vida använt inom VAG-koncernen med PWM-styrning och den hade inga O-ringar alls i kompressorhuset.
Har inte riktigt dissekerat hur axeltätningen är gjord men vid första anblicken så ser det väldigt likt packboxen till vevhuset på en tvåtaktsmoppe ungefär och ingen grafitcylinder som tätkropp innanför som jag nästan förväntade mig utan istället ett nållager där...
istället för R12 så hade jag nog hellre sett att man använder DME - det gjorde man faktiskt en gång i tiden innan freonet slog ut allting och man tappade skärpan när det gäller att få saker tätt i rädslan för brandrisk utan lät det pysa i så stor omfattning att det blev en miljöfara på systematisk global nivå istället.
det finns fortfarande texter på internet (vet inte ålder på denna jag klippte ifrån) som på full allvar skriver:
"In the USA it is prohibited to use hydrocarbons in domestic refrigerators. American Environment Protection Agency is foreseeing up to 30 000 fires per year in case of their use."
för att använda HC i vitvaror - det som hela Europa gör idag och jag tror det inte finns ett enda fall som kan bevisas att ev. brandolyckan är direkt orsakat av att vitvaran är fylld med propan/isobutan.
När myndigheter i USA säger sådan så är det väldigt svårt för privata uppfinnare i USA att göra något åt beroendet av freon och dess ersättare HCF om man riskerar 40 år fängelse om man ens försöker leta fram alternativ... HC-användningen har verkligen inte kommit med hjälp av kylmedelsindustrin från USA utan snarare trots detta då Europa inte har samma typ av skrämmande lagar samt att Australien har utvecklat en HC-baserad kylindustri och redan provat ut vad som verka fungera utan större risk (dvs. det är dom som har smaka på svampen och se om det är giftigt eller inte...) - inte pga. klimatfrågan utan av rent landsfinansiella skäl då man inte ville importera all köldmedie från utlandet (läs USA) som läckte ut i alla anläggningarna i landet utan kunna lösa detta själva då fungerande AC är väldigt viktigt i stora områden för att göra det bobart övh.
europeiska reglerna för HC är närmast 'copy and paste' från Australiens regelverk.
Har inte riktigt dissekerat hur axeltätningen är gjord men vid första anblicken så ser det väldigt likt packboxen till vevhuset på en tvåtaktsmoppe ungefär och ingen grafitcylinder som tätkropp innanför som jag nästan förväntade mig utan istället ett nållager där...
istället för R12 så hade jag nog hellre sett att man använder DME - det gjorde man faktiskt en gång i tiden innan freonet slog ut allting och man tappade skärpan när det gäller att få saker tätt i rädslan för brandrisk utan lät det pysa i så stor omfattning att det blev en miljöfara på systematisk global nivå istället.
det finns fortfarande texter på internet (vet inte ålder på denna jag klippte ifrån) som på full allvar skriver:
"In the USA it is prohibited to use hydrocarbons in domestic refrigerators. American Environment Protection Agency is foreseeing up to 30 000 fires per year in case of their use."
för att använda HC i vitvaror - det som hela Europa gör idag och jag tror det inte finns ett enda fall som kan bevisas att ev. brandolyckan är direkt orsakat av att vitvaran är fylld med propan/isobutan.
När myndigheter i USA säger sådan så är det väldigt svårt för privata uppfinnare i USA att göra något åt beroendet av freon och dess ersättare HCF om man riskerar 40 år fängelse om man ens försöker leta fram alternativ... HC-användningen har verkligen inte kommit med hjälp av kylmedelsindustrin från USA utan snarare trots detta då Europa inte har samma typ av skrämmande lagar samt att Australien har utvecklat en HC-baserad kylindustri och redan provat ut vad som verka fungera utan större risk (dvs. det är dom som har smaka på svampen och se om det är giftigt eller inte...) - inte pga. klimatfrågan utan av rent landsfinansiella skäl då man inte ville importera all köldmedie från utlandet (läs USA) som läckte ut i alla anläggningarna i landet utan kunna lösa detta själva då fungerande AC är väldigt viktigt i stora områden för att göra det bobart övh.
europeiska reglerna för HC är närmast 'copy and paste' från Australiens regelverk.