Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Håller inte Daikin LVVP för västkustklimat?  (läst 1014 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Prosit

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 77
  • Karma +0/-0
Håller inte Daikin LVVP för västkustklimat?
« skrivet: 25 januari 2020, 13:01:31 »
Jag har haft en Altherma installerad sedan oktober 2008, dvs i drygt 11 år och efter problem med köldmedieläckage och frusen utedel för ett par veckor sedan (har en separat tråd om det) så konstaterade servicemannen att delarna inne i utedelen är väldigt rostiga (se bilder).

Jag har inte fått felbeskrivning och åtgärdsförslag än, men det lutar väl åt att det får bli ett nytt värmesystem och min fråga är då om man kan räkna med att en modern Daikin-maskin håller för att sitta ute i på västkusten? Jag bor strax söder om Göteborg ca 5 km från havet så det är inte superkustnära, men ibland när det stormar så är det en del salt i luften. Fuktigt är det såklart stora delar av året.

Bör man istället titta på t.ex. Nibe som rimligtvis bör vara anpassad till svenska förhållanden (om nu inte Daikin är det).

Uppvärming med Daikin Altherma Top Grade
Ute: EPRA16DAW1, Inne: ETVH16S23DA9W

(2008 - 2020: Ute: ERHQ008A, Inne: EKHNH008AA6WN, VVB: EKHWS300A)

Utloggad Thompa71

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Partille
  • Antal inlägg: 610
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installatör/servicetekniker luft/luft
SV: Håller inte Daikin LVVP för västkustklimat?
« Svar #1 skrivet: 25 januari 2020, 23:52:28 »
Tror inte det bara är delarna inne i maskinen som är ”uppätna”. Aluflänsarna borde vara väldigt tunna och ”raspiga” efter 11år.

Salthalten i luften äter upp mer än man tror. Nu bor du inte på någon ö men där får man vara nöjd om maskinerna håller 10år plus. Helt uppätna av och sönderrostade. Så en maskin som är 11år någon km i i landet borde kanske varav något  mindre angripen men väldigt beroende på vindar och tillförsel av ”havsluft”


Sen har nog maskinerna blivit bättre de senaste åren. 
« Senast ändrad: 26 januari 2020, 00:03:16 av Thompa71 »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 605
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!