Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Lg nordig prestige 9+ värmer ej  (läst 2697 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel___s

  • Gäst
Daniel___s
Lg nordig prestige 9+ värmer ej
« skrivet: 01 januari 2022, 23:27:34 »
Hej,

Vakna i morse och skulle sätta på kaffebryggaren, säkringen gick då och på samma grupp sitter min luft luft värmepump. Bytte säkring men nu fungerar inte pumpen som den ska. Det kommer inge värme från utedelen.
Jag startar pumpen som vanligt, innerdelen går igång samt utedelen, men innerdelen går på lågvarv typ som om den väntar på att det ska komma värme från utedelen.
Utedelen går som vanligt men den verkar inte leverera något. har kollat alla glassäkringar jag både på innerdelen samt utedelen , dom verkar hela samt mätt så det är 230volt fram till båda delarna vilket det verkar vara.

Även provat att växla mellan kyla samt värme då ja läste det nånstans utan resultat. Mer tips på vad det kan vara? Den har annars fungerat felfritt sen 2016

/Daniel

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Lg nordig prestige 9+ värmer ej
« Svar #1 skrivet: 03 januari 2022, 10:20:22 »
Det är en LG så enkelt är det!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Lg nordig prestige 9+ värmer ej
« Svar #2 skrivet: 03 januari 2022, 10:39:00 »
Hör du att kompressorn går utan att den levererar värme så är det väl risk för köldmedieläckage, men då brukar dom frosta på sig mycket.
Tror inte att kompressorn går tungt om det är gasbrist heller.
Å andra sidan, har du kaffebryggaren och värmepumpen på samma 10 A säkring så är det ju inte konstigt om den går...

Delar du den säkringen med nåt annat också?

Jag har varit med om märkliga fel om man delar säkringarna även med en trefas belastning, i de fallen kan man få bakspänning som gör att det ser OK ut så länge värmepumpen står still, men då sjunker spänningen rejält när man belastar.
Kanske skulle ta dit en elektriker?
Eller, prova i vart fall mäta spänningen i utedelen när maskinen "är igång".
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Daniel___s

  • Gäst
Daniel___s
SV: Lg nordig prestige 9+ värmer ej
« Svar #3 skrivet: 04 januari 2022, 19:07:03 »
ok nu är det löst, kan säga att min LG har gått bra tills iår (6år) men nu går den lika bra igen :) det är 16a säkring men nu till det tråkiga dvs grundorsaken.

En kabel har legat emot ett rör från kompressorn och nött genom alla åren och orsakat ett hål, samt smält en liten bit av kabeln så den orsakade kortis. Installatören var här och svetsade igen hålet och åtgärda kabeln och fyllde på med ny gas. Nu har vi värme igen :)

Skulle gärna vilja visa med bild men lyckas inte infoga så andra kan göra en snabb åtgärd och slippa samma problem som mig. Har även kontaktat LG och hoppas på kompensation då det är ett fel från produktion att låta den kabeln hänga fritt bland rören och orsaka detta problem.



Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Lg nordig prestige 9+ värmer ej
« Svar #4 skrivet: 04 januari 2022, 19:51:04 »
Registrera dig och logga in , då kan du få bilder att fastna här

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Lg nordig prestige 9+ värmer ej
« Svar #5 skrivet: 04 januari 2022, 20:24:28 »
sådana här grejer hittar man på kinapumpar men koreanerna har väl samma kvalitets system

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!