Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Ingen värme CE9HKE  (läst 14442 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad fyris

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
Ingen värme CE9HKE
« skrivet: 10 oktober 2009, 17:24:24 »
Har en pump som innedelen ej ger någon värme. Ställer jag upp tempen till 29grader,då startar kompressorn o varvar upp.
Det grova röret vid kompressorn blir så varmt att det knappast går att ta i. Fläkten i innedelen går på halvfart och går ej att
justera upp i manuellt läge. Mätte givaren som känner av innetempen o den säger c:a 20grader. Jag får ej något larm.
Finns det någon som har en ide vad det kan vara?

Utloggad brutus

  • Montör
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ingen värme CE9HKE
« Svar #1 skrivet: 10 oktober 2009, 17:26:18 »
??
gasröret blir så varmt att du knappt kan hålla i det vid ytterdelen men du känner ingen värme vid utblåset alls?

hade inte fläkten gått alls låter det som termostaten i innerdelen men.

Risk för dum fråga men du rengör filtrena va?
« Senast ändrad: 10 oktober 2009, 17:30:40 av brutus »
Fryser inte.
Nibe fighter 1310 Bergvärme 40kw med 3st borrhål 150m i snitt
Panasonic e-12 dke Lvp  utbyggnad 200 kvm
panasonic e-9 ckp lvp    samma  utbyggnad
Panasonic e-12 gke Lvp verkstad 100 kvm
Panasonic pe-12 ckp Lvp källare 130 kvm
Och för säkerhets skull 3 x 35 amp elpatron
2 plans hus 750 kvm(inkl utbyggnad)
Stockholm

Utloggad Frenell

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 59
  • Karma +0/-0
SV: Ingen värme CE9HKE
« Svar #2 skrivet: 10 oktober 2009, 17:39:43 »
Gasbrist?

Utloggad brutus

  • Montör
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ingen värme CE9HKE
« Svar #3 skrivet: 10 oktober 2009, 17:56:13 »
Gasbrist?

va min första tanke men då borde han kunna hålla på gasrörs sidan och vara högst ljummet om det inte kommer någon värme alls från innerdelen.
Fryser inte.
Nibe fighter 1310 Bergvärme 40kw med 3st borrhål 150m i snitt
Panasonic e-12 dke Lvp  utbyggnad 200 kvm
panasonic e-9 ckp lvp    samma  utbyggnad
Panasonic e-12 gke Lvp verkstad 100 kvm
Panasonic pe-12 ckp Lvp källare 130 kvm
Och för säkerhets skull 3 x 35 amp elpatron
2 plans hus 750 kvm(inkl utbyggnad)
Stockholm

Utloggad Frenell

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 59
  • Karma +0/-0
SV: Ingen värme CE9HKE
« Svar #4 skrivet: 10 oktober 2009, 18:48:32 »
Brukar inte värmen på gasröret skena iväg om det är brist på gas? hur ser utedelen ut? isar den igen?
Har samma problem med min CE9HKE.
Hittade en koppling som läkte lite är nu åtgärdat och ny gas kommer på tisdag:)

Utloggad ghandi

  • Kan för mkt men inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrland
  • Antal inlägg: 663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installerar Värmepumpar
SV: Ingen värme CE9HKE
« Svar #5 skrivet: 13 oktober 2009, 07:36:25 »
Vid gasbrist kan värmen (som frenell skrev) skena iväg så att röret blir kokhett, skulle tro gasbrist i ditt fall, sök efter olja eller mörka missfärgningar runt koppel på inom och utomhusdel.

Utloggad Frenell

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 59
  • Karma +0/-0
SV: Ingen värme CE9HKE
« Svar #6 skrivet: 13 oktober 2009, 16:14:43 »
När man fyller ny gas.är det med olja iden eller hur funkar det?

Utloggad brutus

  • Montör
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ingen värme CE9HKE
« Svar #7 skrivet: 13 oktober 2009, 16:23:02 »
När man fyller ny gas.är det med olja iden eller hur funkar det?

Ett problem är att r410a är en sammansättning av 2 olika gaser där den ena är "flyktigare" än den andra.
När man har en läcka betyder det att det inte bara är att åtgärda och "höfta" upp med gas till rimligt tryck.
Dessutom så kan luft ha tagit sig in i systemet under läckan.
Vad man gör är att tömma systemet med ett tömmnings agregat för att få ut kvarvarande gas sedan vacum suger man systemet igen för att sedan fylla på ny gas och väga in rätt mängd.

Jag vet att många firmor drar åt kopplingen eller vad det e som läcker och sedan skickar i några hekto gas och kollar tryck så att det ser ok ut, men men.

Är den monterad av en kylfirma och såld med garantier etc?
Fryser inte.
Nibe fighter 1310 Bergvärme 40kw med 3st borrhål 150m i snitt
Panasonic e-12 dke Lvp  utbyggnad 200 kvm
panasonic e-9 ckp lvp    samma  utbyggnad
Panasonic e-12 gke Lvp verkstad 100 kvm
Panasonic pe-12 ckp Lvp källare 130 kvm
Och för säkerhets skull 3 x 35 amp elpatron
2 plans hus 750 kvm(inkl utbyggnad)
Stockholm

Utloggad Frenell

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 59
  • Karma +0/-0
SV: Ingen värme CE9HKE
« Svar #8 skrivet: 13 oktober 2009, 16:37:32 »
Ne den är monterad av mig själv. och jag kände på kopplingarna så dom satt riktigt.men tydligen inte ändå..Fundera på om koningen kan ha hamnat lite snett när man drog åt den? och sen har den vibretat till sig på något vis? huvuddunk

har en bekant som har kylfrima så han skulle fylla gas åt mig,
Han skulle Tömma ur den gamla och sen väga in ny och fylla på

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Ingen värme CE9HKE
« Svar #9 skrivet: 13 oktober 2009, 16:51:57 »
När man fyller ny gas.är det med olja iden eller hur funkar det?
Ett problem är att r410a är en sammansättning av 2 olika gaser där den ena är "flyktigare" än den andra.
När man har en läcka betyder det att det inte bara är att åtgärda och "höfta" upp med gas till rimligt tryck.
Dessutom så kan luft ha tagit sig in i systemet under läckan.
Vad man gör är att tömma systemet med ett tömmnings agregat för att få ut kvarvarande gas sedan vacum suger man systemet igen för att sedan fylla på ny gas och väga in rätt mängd.
Jag vet att många firmor drar åt kopplingen eller vad det e som läcker och sedan skickar i några hekto gas och kollar tryck så att det ser ok ut, men men.
Är den monterad av en kylfirma och såld med garantier etc?

Hej Brutus!  Ett mkt informativt och upplysande inlägg du gör här för att säkerställa att det är rätt mängd gas i pumpen. Thumbsup Thumbsup
Detta sätt som du beskriver här är också det enda sätt som jag känner till för att man verkligen skall kunna vara helt säker på att man har exakt rätt gasmängd i pumpen,
även om det nu finns andra som påstår att det finns andra sätt (mätinstrument och liknande). :)

Mvh Raffen.

Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad brutus

  • Montör
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ingen värme CE9HKE
« Svar #10 skrivet: 13 oktober 2009, 17:04:59 »
Ne den är monterad av mig själv. och jag kände på kopplingarna så dom satt riktigt.men tydligen inte ändå..Fundera på om koningen kan ha hamnat lite snett när man drog åt den? och sen har den vibretat till sig på något vis? huvuddunk

har en bekant som har kylfrima så han skulle fylla gas åt mig,
Han skulle Tömma ur den gamla och sen väga in ny och fylla på

Ok bra att han gör det rätt däremot ;) Thumbsup
Vad jag började mitt inlägg med men inte var tydlig om dessutom  ang att r410 är 2 gaser är at i och med att den ena är flyktigare sÃ¥ har du inte heller rätt "blandning" i pumpen.

Och tack Raffen ;)

edit: och angående om koningen har hamnat snett eller inte.
Hamnar konan snett(förutsatt att konan är rak från början)så känner man det när man drar på muttern för hand första biten.
Snarare att
1.Inte tillräckligt hårt dragen.
2.För hårt dragen och konan spruckit.

Det vanligaste är nog att folk drar sönder 1/4" röret(det tunna) just för att dom tar i av rädsla att det ska läcka annars.
Be din kompis kika kopplingarna när han ändå ska fylla på gas.
Lycka till!
« Senast ändrad: 13 oktober 2009, 17:09:43 av brutus »
Fryser inte.
Nibe fighter 1310 Bergvärme 40kw med 3st borrhål 150m i snitt
Panasonic e-12 dke Lvp  utbyggnad 200 kvm
panasonic e-9 ckp lvp    samma  utbyggnad
Panasonic e-12 gke Lvp verkstad 100 kvm
Panasonic pe-12 ckp Lvp källare 130 kvm
Och för säkerhets skull 3 x 35 amp elpatron
2 plans hus 750 kvm(inkl utbyggnad)
Stockholm

Utloggad Genki

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 510
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Underskatta inte luft/luft som värmekälla !
SV: Ingen värme CE9HKE
« Svar #11 skrivet: 13 oktober 2009, 19:21:24 »

Det borde rimligen finnas rätt moment angivna för denna typ av kopplingar. Används inte momentnyckel av proffsen när ackrediterade montage görs ?

Det finns en röd tråd genom rätt många olika trådar på forumet där många problem härrör från mindre bra montage av allt för många gör det själv fixare som nog inte riktigt vet vad de håller på med.

Nä, anlita fackfolk för hundans gubbar. Det är det enda rätta i de allra flesta fall ! (Ta det inte personligt Frenell  ;) )

Utloggad brutus

  • Montör
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ingen värme CE9HKE
« Svar #12 skrivet: 13 oktober 2009, 19:27:18 »

Det borde rimligen finnas rätt moment angivna för denna typ av kopplingar. Används inte momentnyckel av proffsen när ackrediterade montage görs ?

Det finns en röd tråd genom rätt många olika trådar på forumet där många problem härrör från mindre bra montage av allt för många gör det själv fixare som nog inte riktigt vet vad de håller på med.

Nä, anlita fackfolk för hundans gubbar. Det är det enda rätta i de allra flesta fall ! (Ta det inte personligt Frenell  ;) )

Jo visst är det så.
Skulle tippa på att jag ligger mellan 3.000 och 3.500 nymontage (lägg där till x antal ommontage efter andra dvs)
har aldrig använt moment nyckel men har aldrig haft något som helst läckage i mina kopplingar heller.
(ok officiellt 1 läcka som jag tog på mig när jag kollade slarvigt efter en praktikant jag hade med mig så absolut mitt fel)
Fryser inte.
Nibe fighter 1310 Bergvärme 40kw med 3st borrhål 150m i snitt
Panasonic e-12 dke Lvp  utbyggnad 200 kvm
panasonic e-9 ckp lvp    samma  utbyggnad
Panasonic e-12 gke Lvp verkstad 100 kvm
Panasonic pe-12 ckp Lvp källare 130 kvm
Och för säkerhets skull 3 x 35 amp elpatron
2 plans hus 750 kvm(inkl utbyggnad)
Stockholm

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Ingen värme CE9HKE
« Svar #13 skrivet: 13 oktober 2009, 19:30:37 »
Sällan kylkillarna erkänner läckage  ;)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad brutus

  • Montör
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ingen värme CE9HKE
« Svar #14 skrivet: 13 oktober 2009, 19:32:20 »
Sällan kylkillarna erkänner läckage  ;)


Haha så sant iofs ;)
Å andra sidan lovar jag att erkänna om jag gjort något annat misstag om jag ramlar över något i en tråd ;)
Fryser inte.
Nibe fighter 1310 Bergvärme 40kw med 3st borrhål 150m i snitt
Panasonic e-12 dke Lvp  utbyggnad 200 kvm
panasonic e-9 ckp lvp    samma  utbyggnad
Panasonic e-12 gke Lvp verkstad 100 kvm
Panasonic pe-12 ckp Lvp källare 130 kvm
Och för säkerhets skull 3 x 35 amp elpatron
2 plans hus 750 kvm(inkl utbyggnad)
Stockholm

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!