Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Dags att byta pump, vad köpa??  (läst 6037 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad magnus79

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Dags att byta pump, vad köpa??
« skrivet: 21 oktober 2007, 13:59:22 »
Så närmar sig vintern. Idag är det ett par plusgrader ute och NORDIC AIR-pumpen är helt igenisad. Detta tillsammans med ljudnivån och problem med tickande reläer har fått mig att gå i taket. Nu ska skiten ut och en ny pump ska införskaffas OMGÅENDE.
Har kikat åt PANASONIC, verkar vara bra maskiner. Vad ska man köpa? Använder pumpen som primär värmekälla och vill ha en riktigt effektiv pump med låg ljudnivå och den ska bara gå och gå, vilka pumpar är kända för att inte krångla??
Är redo att lägga runt 15000:- exkl. installation.

En annan fundering? Jag har ju redan hål i väggen så det är ju bara att skruva upp en ny och elen kopplar jag själv. Har en kompis som köpt en vakuumsug. Är det svårt att installera själv? Lägger hellre ett par tusen till på en bra pump och installerar själv. ELLER?

Tips tack.

MVH Magnus

Utloggad Panasonic E9

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrland, bakom Konsum.
  • Antal inlägg: 431
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Bort med kärnkraften!
    • TBG
SV: Dags att byta pump, vad köpa??
« Svar #1 skrivet: 21 oktober 2007, 14:11:16 »
En Panasonic med Scrollkompressor. En HE9 eller en HE12 beroende på var du bor och husets storlek. Eftersom du klarar att koppla in elen själv så är det nog inga problem at fixa inkoppling av pump för dig också, finns beskrivning på svenska för det på nätet. Dessutom så kan du ju ställa uppkomna frågor här.
« Senast ändrad: 21 oktober 2007, 15:08:44 av Panasonic E9 »

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Dags att byta pump, vad köpa??
« Svar #2 skrivet: 21 oktober 2007, 14:21:05 »
Har en Panasonic HE-12 idag och även en annan pump av ett annat fabrikat. Kan bara säga att skulle jag köpt en pump nu när man provat ha olika pumpar och fått lite erfarenhet så skulle jag förmodligen inte valt en Panasonic...... pumpen är drygt ett år gammal och har redan börjat strula..... den larmar F93 vilket tydligen är något med kompressorn och sen så vingen som styr luften upp och ner har gett upp och faller ner efter ett par timmar. Tycker det verkar vara mkt rappel med Panasonic över lag men det är ju utifrån det jag har erfarit och upplevt.....det finns säkert många som är jättenöjda med sina Panasonicpumpar. Föresten så tycker jag att scrollkompressorn tjuter och skrammlar vilket är lite irriterande.... tacka vet jag rotationskompressor.....

//Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad kjell62

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna Falun
  • Antal inlägg: 1214
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Dags att byta pump, vad köpa??
« Svar #3 skrivet: 21 oktober 2007, 14:37:16 »
Så närmar sig vintern. Idag är det ett par plusgrader ute och NORDIC AIR-pumpen är helt igenisad. Detta tillsammans med ljudnivån och problem med tickande reläer har fått mig att gå i taket. Nu ska skiten ut och en ny pump ska införskaffas OMGÅENDE.
Har kikat åt PANASONIC, verkar vara bra maskiner. Vad ska man köpa? Använder pumpen som primär värmekälla och vill ha en riktigt effektiv pump med låg ljudnivå och den ska bara gå och gå, vilka pumpar är kända för att inte krångla??
Är redo att lägga runt 15000:- exkl. installation.

En annan fundering? Jag har ju redan hål i väggen så det är ju bara att skruva upp en ny och elen kopplar jag själv. Har en kompis som köpt en vakuumsug. Är det svårt att installera själv? Lägger hellre ett par tusen till på en bra pump och installerar själv. ELLER?

Tips tack.

MVH Magnus


 Kanske en TE 9 el 12 ?
 gÃ¥r mycket tyst & fint bÃ¥de inne och ute
 scroll kompressor
 och de är tillverkade i Japan
 + att de är mycket billigare än HE maskinerna
 mvh Kjell
Mitsubishi FH35 + Panasonic E 12-DKE + TE 9
 Hus ca 150 m2 + källare 150 m2 
 
 NIBE 2025-6
 Garage 50 m2 en NE-12 LKE
 Sommarstugan E 9 ckp

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Dags att byta pump, vad köpa??
« Svar #4 skrivet: 21 oktober 2007, 14:57:54 »
kolla runt noga mellan fabrikat och modeller ! skillnaderna är enligt mig rätt stora.
jag monterar det mesta från budget on/off till det jag anser är "topp of the line".
även etablerade "märkesfabrikanter" har med vissa modeller fått gå under vad jag anser vara min-kvalitet på en produkt som ska ge problemlöst ägande för slutkunden !
det är lönande att forska, försök fÃ¥ kontakt med en van och oberoende installatör  ;)
mvh.ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad magnus79

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Dags att byta pump, vad köpa??
« Svar #5 skrivet: 21 oktober 2007, 15:03:55 »
Citera
kolla runt noga mellan fabrikat och modeller ! skillnaderna är enligt mig rätt stora.
jag monterar det mesta från budget on/off till det jag anser är "topp of the line".
även etablerade "märkesfabrikanter" har med vissa modeller fått gå under vad jag anser vara min-kvalitet på en produkt som ska ge problemlöst ägande för slutkunden !
det är lönande att forska, försök fÃ¥ kontakt med en van och oberoende installatör 
mvh.ACE

ACE, varför sÃ¥ hemlig??   :)
Vad är "top of the line" för dig? Behöver inte vara PANASONIC. Vad anser du funkar bäst. Vill du inte diskutera det på märkesspecifikt får du gärna dra ett PM. Vill ha åsikter.

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Dags att byta pump, vad köpa??
« Svar #6 skrivet: 21 oktober 2007, 16:04:11 »
Skit i Panasonic då sitter du i samma båt som idag om ett par år.
Å se till så att en "accrediterad" person gör jobbet
Att vara gniden å köpa en billig har du ju redan erfarenheter av, så varför ens tänka tanken.
Billigast är sämst, eller man får vad man betalar för kanske stämmer mer.
Hade du hittat detta forum innan du inhandlat din ismaskin hade det inte blivit en sådan men den e go å ha när det e fest å de ska till å groggas. Bara gå ut å bryta loss en istapp, sen ner i groggen å vips har man en " NA frozen" ;D
Mest kyla men lite värme också

Utloggad magnus79

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Dags att byta pump, vad köpa??
« Svar #7 skrivet: 21 oktober 2007, 17:55:45 »
Skit i Panasonic då sitter du i samma båt som idag om ett par år.
Å se till så att en "accrediterad" person gör jobbet
Att vara gniden å köpa en billig har du ju redan erfarenheter av, så varför ens tänka tanken.
Billigast är sämst, eller man får vad man betalar för kanske stämmer mer.
Hade du hittat detta forum innan du inhandlat din ismaskin hade det inte blivit en sådan men den e go å ha när det e fest å de ska till å groggas. Bara gå ut å bryta loss en istapp, sen ner i groggen å vips har man en " NA frozen" ;D

Tack för tipset, kall grogg är ju alltid fint.
Pumpen jag har idag inhandlades av husets förra ägare, honom kan man nog kalla gniden :)
Jag tittar åt en HE9DKE och det kan väl knappast räknas till en billig maskin.... eller? Eller menar du att PANASONIC är skit rakt över? isf, vad är bra?

Utloggad Genki

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 510
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Underskatta inte luft/luft som värmekälla !
SV: Dags att byta pump, vad köpa??
« Svar #8 skrivet: 21 oktober 2007, 20:35:15 »

Det är väl klart att inte Panasonic är skit rakt över, men lika viktigt som ett bra etablerat märke är att installationen görs av en installatör med bra referenser och som är "känd" inom det område man bor i.


Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Dags att byta pump, vad köpa??
« Svar #9 skrivet: 21 oktober 2007, 21:46:31 »
Har en Panasonic HE-12 idag och även en annan pump av ett annat fabrikat. Kan bara säga att skulle jag köpt en pump nu när man provat ha olika pumpar och fått lite erfarenhet så skulle jag förmodligen inte valt en Panasonic...... pumpen är drygt ett år gammal och har redan börjat strula..... den larmar F93 vilket tydligen är något med kompressorn och sen så vingen som styr luften upp och ner har gett upp och faller ner efter ett par timmar. Tycker det verkar vara mkt rappel med Panasonic över lag men det är ju utifrån det jag har erfarit och upplevt.....det finns säkert många som är jättenöjda med sina Panasonicpumpar. Föresten så tycker jag att scrollkompressorn tjuter och skrammlar vilket är lite irriterande.... tacka vet jag rotationskompressor.....

//Krister




Ops......men Krister kan det vara så att det inte är nyttigt att köra pumpen under -20?? *vinkar*

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Dags att byta pump, vad köpa??
« Svar #10 skrivet: 21 oktober 2007, 21:56:48 »
Har en Panasonic HE-12 idag och även en annan pump av ett annat fabrikat. Kan bara säga att skulle jag köpt en pump nu när man provat ha olika pumpar och fått lite erfarenhet så skulle jag förmodligen inte valt en Panasonic...... pumpen är drygt ett år gammal och har redan börjat strula..... den larmar F93 vilket tydligen är något med kompressorn och sen så vingen som styr luften upp och ner har gett upp och faller ner efter ett par timmar. Tycker det verkar vara mkt rappel med Panasonic över lag men det är ju utifrån det jag har erfarit och upplevt.....det finns säkert många som är jättenöjda med sina Panasonicpumpar. Föresten så tycker jag att scrollkompressorn tjuter och skrammlar vilket är lite irriterande.... tacka vet jag rotationskompressor.....

//Krister

Ops......men Krister kan det vara så att det inte är nyttigt att köra pumpen under -20?? *vinkar*

Tja Nisse-Gurra inte vet jag.... men tror knappast att vingen på på inomhusdelen har så mkt med vad det är för utetemp att göra...... och vad det är för fel på kompressorn har jag ingen aning om pumpen funkar och ger värme men när jag kör självdiagnosen som kommer F93 upp varje gång trots att jag prövat att nolla/radera felkoden flera ggr. Beträffande kompressorns ljud så har den tjutit och skrammlat så från den dagen den monterades......
Men det kanske är så att Panasonicen är så här mkt sämre än Fujitsun som bara funkar och pumparna är ju under precis samma förhållanden beträffande temperaturer och klimat. Enda skillnaden är att Panasonicen får semester då och då när jag eldar i kaminen.


//Krister






« Senast ändrad: 21 oktober 2007, 21:59:28 av Northkingen »
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad Panasonic E9

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrland, bakom Konsum.
  • Antal inlägg: 431
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Bort med kärnkraften!
    • TBG
SV: Dags att byta pump, vad köpa??
« Svar #11 skrivet: 21 oktober 2007, 22:36:39 »
Om den tjuter och skramlar så borde du nog felanmäla, en scrollkompressor ska inte låta så den ska gå mjukt och fint. Det är just ljudbiten som är en av fördelarna med Scroll, få rörliga delar som ger tyst gång och förhoppningsvis lång hållbarhet.

http://www.greenbusinesscentre.com/Documents/Scroll%20Compressors.pdf
« Senast ändrad: 21 oktober 2007, 22:43:51 av Panasonic E9 »

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Dags att byta pump, vad köpa??
« Svar #12 skrivet: 21 oktober 2007, 22:44:01 »
Om den tjuter och skramlar så borde du nog felanmäla, en scrollkompressor ska inte låta så den ska gå mjukt och fint. Det är just ljudbiten som är en av fördelarna med Scroll, få rörliga delar som ger tyst gång och förhoppningsvis lång hållbarhet.


Jo tycker själv att det är konstigt att den låter som en skördetröska.... men som sagt det har den gjort ändå från det den blev installerad... men det kan ju ha varit något fel på den hela tiden.
Japp jag har ringt till firman som monterade den och han skulle komma och titta på den.... hoppas bara att han gör det innan det blir riktigt kallt ute.

Edit  Till och med min granne som va förbi en dag anmärkte pÃ¥ att han tyckte att pumpen tjöt och lät illa.


//Krister
« Senast ändrad: 21 oktober 2007, 22:47:45 av Northkingen »
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad Gonzo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 783
  • Karma +0/-2
  • Luft-luft är i dag ett seriöst alternativ
SV: Dags att byta pump, vad köpa??
« Svar #13 skrivet: 21 oktober 2007, 22:45:21 »
Mina pumpar går också tämligen tyst i strängare kyla (läs under -30 grader) och något skrammel har jag inte hört.

Det låter ju definitivt som att det är något galet med din pump.
Det är nog värt att kolla upp.
Hus 108+108 kvm + 60 kvm ekonomidel.
Luft-luft + kamin kryddat med direktverkande el.
Panasonic He12 + He9
Norrlands inland.
24000 kw + ca 12kbm kbm ved före pumparna. motsv 39600 kwh
16000 kw + 1 kbm ved efter pumpinstallation!! motsv ca 17000 kwh 2006.
15500 kwh 2007.
Har bytt till lågenergilampor ändrat beteende.
21,5-23 grader inomhus, beroende på var man är.
2 vuxna 3 tonåringar (varav en extra tonåring tillkom 2007)
Inga element på vintern 2007-2008. -29 grader som kallast.
Nordenberedare installerad 2008-09
Coolix lågbudget installerad 2008-11 mer som experiment och i första hand för kyla, men den värmer ju också :)

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Dags att byta pump, vad köpa??
« Svar #14 skrivet: 22 oktober 2007, 20:34:35 »
fick du mitt PM
mvh.ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!