Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ansluta markvärmepump till befintligt klimatsystem via kulvert.  (läst 2919 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lars1

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej!

Jag är ny här och hoppas att någon kan ge bra förslag på hur jag ska ansluta min nyinköpta värmepump till vårt befintliga värmesystem.
Jag har en flisanläggning i ett pannrum/garage ca 20m från bostadshuset. Värme och vv leds via kulvert (Uponor quattro nedgrävd ca 1997) till radiatorsystemet i bostadshuset. Termostatstyrd varmvattencirkulation leds också genom kulvert. Dessutom finns golvvärmeslingor i en hall på bottenvåningen.
I bifogad bild ses hur radiatorsystemet och golvvärmen är inkopplad i huset. I bilden har jag ritat in min tolkning av hur värmepumpen borde kopplas in till det befintliga systemet för att göra installationen så enkel som möjligt.
Jag kopplar helt bort flispannan med kulventiler osv när jag kopplar in vp. Då får jag även två 500 liters acc.tankar över som jag kan använda till något annat.
Min tanke är att använda en 500 liters tank som arbetstank så att jag kan köra de befintliga cirkulationspumparna kontinuerligt i huset lika som förrut. Och då kan VP´n jobba i sin egen takt mot arbetstanken.

Jag behöver er hjälp med att granska min skiss och berätta om jag är rätt ute eller om jag tänker galet.
Eller så har någon tips på smartare/enklare/bättre lösning än denna.

PS. Skulle det istället vara möjligt att köra utan arbetstank och koppla ihop vp i pannrummet med det befintliga värmesystemet? Kan man då köra cp i vp i "kontinuerlig drift" i serie med ext. cp i huset som går kontinuerligt? Eller får man då problem med olika flöden från alla inblandade cp som då motarbetar varandra?

Hälsn. Lars

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Hej!
Jag tycker det ser OK ut, men skippa första shunten (eller ha den helt öppen) och låt returen från radiatorerna cirkulera via arbetstanken istället.
Om du väljer att inte ha en arbetstank så bör du skippa både shunt och extern cirkpump och låta endast värmepumpens CP cirkulera vattnet i radiatorerna.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Lars1

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag tycker det ser OK ut, men skippa första shunten (eller ha den helt öppen) och låt returen från radiatorerna cirkulera via arbetstanken istället.

Tack för feedback, då öppnar jag manuella shunten helt! Men, menar du att rad.returledningen ska kopplas in på arbetstanken på ett annat sätt eller är det rätt som jag har ritat?

Om du väljer att inte ha en arbetstank så bör du skippa både shunt och extern cirkpump och låta endast värmepumpens CP cirkulera vattnet i radiatorerna.

OK, det är jag med på. Men, är det korrekt uppfattat av mig att det går att ställa cp i vp i "kontinuerlig drift" och sedan koppla på fler cp i kretsen som t.ex. golvvärmeslingan med dess cp som går kontinuerligt?
Om jag då skulle råka ställa cp i vp i "autoläge" eller "intermittent drift" så plågar jag väl ihjäl cp i golvvärmeslingan så småningom?
« Senast ändrad: 22 augusti 2013, 08:52:00 av Lars1 »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Tack för feedback, då öppnar jag manuella shunten helt! Men, menar du att rad.returledningen ska kopplas in på arbetstanken på ett annat sätt eller är det rätt som jag har ritat?

Det ser rätt ut pÃ¥ bilden, returen gÃ¥r via shunten till underkanten pÃ¥ tanken, om shunten dÃ¥ är öppen sÃ¥ gÃ¥r hela flödet via tanken.  tummenupp

Citera
OK, det är jag med på. Men, är det korrekt uppfattat av mig att det går att ställa cp i vp i "kontinuerlig drift" och sedan koppla på fler cp i kretsen som t.ex. golvvärmeslingan med dess cp som går kontinuerligt?
Om jag då skulle råka ställa cp i vp i "autoläge" eller "intermittent drift" så plågar jag väl ihjäl cp i golvvärmeslingan så småningom?

Rätt att VP:ns CP ska stå i kontinuerlig drift (eller autoläget som innebär att CP går kontinuerligt utom i sommarläget).
Golvvärmens CP bör ju stängas av när det inte är cirkulation i övriga kretsen, den plågas väl inte ihjäl men den drar onödig ström då.
Jag tror du kan koppla in den CP:n på värmepumpen och ställa in så den går samtidigt som den interna.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Lars1

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag tror du kan koppla in den CP:n på värmepumpen och ställa in så den går samtidigt som den interna.

Jo den tanken har jag också tänkt, men nackdelen då är att jag måste gräva ned kabel mellan husen (över en väginfart) för att koppla in golvvärmens cp på plint i värmepumpen.
Blir klart enklast att köra alla cp kontinuerligt utan elektrisk hopkoppling.

En annan fråga: Är det OK med så stor tank som 500 liter trots att jag antagligen skulle klara mig med 300L? Både om jag använder den som arbetstank eller utjämningskärl? Som jag förstår det så går det att kompensera trögheten med stor vattenvolym genom att justera gradminutrarna i styrningen av vp?

Utloggad Unpoor

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ã…nge
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Om du skall använda den som arbetstank så enligt Nibe så skall returen från huset gå in på returen från tank till pump, så nära som möjligt mot tanken, alltså pluggas returingången i tanken.
90 kvadrat 1 1/2 villa, fristående pannrum 3m kulvert, 50 m2 garage/förråd 20m kulvert
150m hål i backen, Nibe F1245-6, UKV 300 Urkopplad.
SunLogger 2020.
http://e-logger.se/pub?Berget&p=1

Utloggad Lars1

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ja, det har du rätt i ! Jag kopplar istället in returen från rad. med T-koppling på returen till vp. nära arb.tanken.
Är det någon som har en åsikt om 500 liters tank som arbetstank?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
42 liter arbetstank per kW värmepump kommer funka, och kopplar du in returen med en T-koppling så kommer vattnet skikta sig i tanken när värmepumpen går (vilket är positivt) och hela volymen kommer inte användas.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Lars1

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Har bestämt mig för att köra vp mot arbetstank. Med externa cp i huset. Har tänkt köra med flytande kondensering mot arbetstanken. Det jag nu funderar över är om jag behöver flytta på (eller komplettera med extra) framledningsgivare när jag kör med arbetstank? Klarar vp av att skapa rätt vattentemp ut till radiatorsystemet med givaren kvar på original plats i vp?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Du behöver en extern framledningsgivare, den sätts lämpligen på arbetstanken (i ett dykrör eller liknande).
Man kan även sätta den på framledningen efter tanken.
Anledningen är att värmepumpens interna cirkpump ställs i läge "intermittent" när man har en arbetstank, den går bara då kompressorn går.
För att värmepumpen ska känna av temperaturen i värmesystemet så behövs den externa givaren.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!