Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Byte frÃ¥n Pellets till Bergvärme, vettigt?  (läst 24929 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bejzebuz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
Byte från Pellets till Bergvärme, vettigt?
« skrivet: 07 mars 2011, 20:40:22 »
Hej alla visa forumsbesökare
Anser att det går åt alldeles för mycket pellets här hemma, ungefär 10 ton för 2010, och har därför börjat snegla mot en bergvärmepump.

Lite fakta
Trähus byggt 1925, två plan plus inredd källare, totalt 200 kvadrat att värma
Åtgång av pellets 2010 = 10 ton
Elförbrukning = 11868 kwh varav schablonräknat hushållsel = 6500 kwh

Vad anser ni, är jag helt koko om jag byter från pelletsen till Bergvärme?
Ni som satt in bergvärme, hur mycket ökade värdet på era hus?

Väldigt tacksam för alla tankar och synpunkter runt detta

/Fredda


Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Byte från Pellets till Bergvärme, vettigt?
« Svar #1 skrivet: 07 mars 2011, 21:30:39 »
Det kanske är beroende av vart man bor... men jag har sålt och letat och slutligen köpt hus väldigt nyligen. Efter 6 månaders letande får man ju ett hum om vad folk värderar och varför.

1. Låg driftskostnad har blivit väldigt attraktivt (man utgår från att energipriser kommer öka i framtiden
2. Bergvärme lockar alla - även de oerfarna.
3. Pellets tar plats och många har (rätt eller fel är ju ointressant då du inte har tillfälle att sälja in konceptet) en uppfattning om att det är struligt, blir dyrare och dyrare, kräver mycket underhåll.
4. Vid jämförbara hus i jämförbara områden eller till och med samma område uppfattar jag det som att bergvärme ökar huset med minst samma värde som bergvärmeanläggningen kostar.
5. På "stan" har man en uppfattning om att bergvärme kostar 250 000 och detta är nog ungefär vad man kan räkna med i form av värdeökning. Om bergvärmen existerar i kombination med ett välskött hus (alltså inte ett nyrenoverat badrum utan ett välskött hus oavsett hur gammalt badrummet är) så blir prisökningen troligen ännu mer).

Inget av detta gäller nödvändigtvis där det inte finns en marknad med generell efterfrågan.



Jag gick väldigt långt i en budgivning där jag kärade ner mig i huset. Så pass långt att jag från renoveringslistna strök först bergvärme sedan luft/vatten för att slutligen skriva pellets - i takt med att budnivån ökade. Men det är nog första och enda gången jag övervägde pellets.



Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Byte från Pellets till Bergvärme, vettigt?
« Svar #2 skrivet: 07 mars 2011, 21:38:51 »
10 ton pellets innehåller ungefär 48000kWh. 80% verkningsgrad gör att du tillgodogjort dig 38400kWh, i bästa fall. Körde du även pellets under den varma årstiden för enbart varmvattenproduktion så blir verkningsgraden ännu sämre och du har fått ut ännu mindre tillgodogjord energi ur dessa 10 ton pellets. Vad har du för framledningstemperatur på elementena/radiatorerna vid xx minusgrader? Det är väl det som är avgörande.

Jag vet inte, men tror att bergvärme "smäller" högre hos folk än pellets.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Byte från Pellets till Bergvärme, vettigt?
« Svar #3 skrivet: 07 mars 2011, 21:39:42 »
Låter skumt om en några är gammal bergvärme anläggning skulle höja värdet mer än det kostar att skaffa en ny anläggning jag skulle vilja räkna med värdeminskning på grejerna. Måste vara bra affär att köpa hus med oljepanna om folk räknar på detta viset huvuddunk.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Byte från Pellets till Bergvärme, vettigt?
« Svar #4 skrivet: 07 mars 2011, 21:42:46 »
Finns nog inget logiskt på husmarknaden, som på börsen.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Byte från Pellets till Bergvärme, vettigt?
« Svar #5 skrivet: 07 mars 2011, 21:43:24 »
Ja det är det nog smurfen.
Det råder bergvärmehysteri. Betänk dock att jag nu utgår jag från stockholmsmarknaden.

Precis som det går att tjäna pengar på att renovera risiga hus går det att tjäna pengar på att konvertera till bergvärme.

Så fungerar det säkert inte på landet men i storstan verkar detta faktiskt vara regeln snarare än undantag.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Byte från Pellets till Bergvärme, vettigt?
« Svar #6 skrivet: 07 mars 2011, 21:44:47 »
Kan man inte kombinera de bägge? Pellets och bergvärme? Eller tar det för stor plats? Eller för mycket bök?

Köper jag äldre hus med bergvärme, och 2 likvärdiga hus, så betalar jag ej 250' med för huset med bergvärme, om det ej är helt nya grejor och mycket låg förbrukning.

Inte för en gammal pump som gått i 12år, då prutar jag.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Byte från Pellets till Bergvärme, vettigt?
« Svar #7 skrivet: 07 mars 2011, 21:57:24 »
10 ton pellets, blir inte det strax under 30 000 kr? Känner inte till priserna.

Motsvarar pelletsförbrukningen 35000 kWh värme skall en bra dimensionerad bergvärmepump dra 11 000 kWh/år. Förra året var mitt elpris exkl. fasta avgiften 1,41 kr/kWh vilket betyder 15 000 kr/år för elen.

Ca 10 års återbetalningstid skulle jag gissa. Om det är vettigt eller inte tycker jag beror på i vilket skick pelletsanläggningen är, hur länge man tänker sig bo i huset och hur bökigt man tycker det är att sköta eldningen.

5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Bejzebuz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: Byte från Pellets till Bergvärme, vettigt?
« Svar #8 skrivet: 07 mars 2011, 21:57:42 »
10 ton pellets innehåller ungefär 48000kWh. 80% verkningsgrad gör att du tillgodogjort dig 38400kWh, i bästa fall. Körde du även pellets under den varma årstiden för enbart varmvattenproduktion så blir verkningsgraden ännu sämre och du har fått ut ännu mindre tillgodogjord energi ur dessa 10 ton pellets. Vad har du för framledningstemperatur på elementena/radiatorerna vid xx minusgrader? Det är väl det som är avgörande.

Jag vet inte, men tror att bergvärme "smäller" högre hos folk än pellets.
Leifa, du har rätt, körde även pellets på sommaren, vid minus kallt som fasen var framledningstempen en meter efter shunten cirka 42 grader. Fick en kalkyl idag från IVT och de hade räknat på 90% verkningsgrad

Intresset för värdeökningen är av personlig karaktär, dvs hur mycket min (läs bankens) investering ökar värdet på kåken

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Byte från Pellets till Bergvärme, vettigt?
« Svar #9 skrivet: 07 mars 2011, 21:58:04 »
Det ska ju gärna vara något som ser hyfsat nytt ut, inte brummar för mycket och har en liten färgskärm eller nått sånt :)

Alla hus går att sälja. Ju fler som vill köpa desto högre kommer priset bli. Bergvärmen är bara en faktor av flera. Har du något som är väldigt bra kan det överbrygga andra dåliga faktorer. Typ i behov av renovering + bergvärme. Men är huset i gott skick rent allmänt samt att det finns bergvärme med låg förbrukning så ökar chanserna till att många är intresserade och då kan priset gå upp mycket mer än vad själva bergvärmen kostar att installera.

Precis som tidigare krävs ju att det skall finnas ett generellt köpsug. Annars pratar vi ju inte om uppgångar utan begränsningar i nedgång och det är en annan typ av psykologi som råder då.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Byte från Pellets till Bergvärme, vettigt?
« Svar #10 skrivet: 07 mars 2011, 21:58:40 »
Apan, visst går det väl att kombinera de bägge. Jag kombinerar Bergvärme med ved, sol. Kombinerar man med pellets så tar det ju mindre plats än med kombinationen med ved.
« Senast ändrad: 07 mars 2011, 22:01:35 av leifa.k »
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad HBV

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
SV: Byte från Pellets till Bergvärme, vettigt?
« Svar #11 skrivet: 07 mars 2011, 22:58:27 »
Hej!
Jag har precis som du idag pellets, men vecka 14 hoppas jag på att jar får min Bergvärmepump installerad. Mina argument för bergvärme är såhär:
Ekonomi: En viss besparing bör det bli: Kostnad på pellets är idag ca 20 kkr/år, uppvärmning med bergvärme blir ca 7 kkr /år. För detta får jag investera ca 130 kkr (efter rotavdrag) för en IVT HE C9 med 180 m borrhål och ca 15 m att gräva mellan hus och borrhål, bortforsling av panna m m. Payofftiden blir ca 10 år för mig och några år därefter börjar jag att spara pengar på anläggningen beroende på räntan. Därtill kan tilläggas att den gamla konverterade oljepannan från 70-talet inte kommer att hålla hur länge som helst så även om jag hållit fast vid pellets så kommer där förr eller senare en reinvesteringskostnad.

Bekvämlighet: Det har hänt mer än en gång att pannan stannat och jag inte har något varmvatten på morgonen.

Funktion på huset: istället för ett bulkförråd pellets och ett dammit pannrum får jag ett grovkök/hobbyrum på 13 kvm. Jag betalde drygt 2 Mkr för huset för ett par år sedan med 100 kvm boyta och 100 kvm uppvärmd källare. Värdet på 13 kvm praktisk yta i källaren blir då ca 100 kkr om man värderar boytan i entréplanet dubbelt så mycket som biytan i källaren.

Så tänkte i alla fall jag.

mvh SG


Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Byte från Pellets till Bergvärme, vettigt?
« Svar #12 skrivet: 07 mars 2011, 23:07:18 »
Du kommer troligen spara från dag 1. Inte först efter 10 år. :D

Om din kostnad blir lägre med ränta och amortering och el - än motsvarande kostnad med pellets så sparar du pengar dag 1.

Kalkylen bör i övrigt bygga på amorteringstider som utgår från respektive livslängd där ett korrekt dimensionerad hål bör kunna hålla i 40-50 år och en vettig panna i 15 år.

Målet med investeringen är att sänka kostnaden och i många fall kan man göra det från dag 1. Kan du sänka kostnaden med 1 krona är investeringen rent teoretiskt värd att göra - så vida det inte finns andra investeringar som sänker totalt kostnaden ännu mer det vill säga. Givet att det finns vissa risker med alla investeringar bör ju investeringen sänka totalkostnaden med mer än 1kr per månad för att det skall vara värt att genomföra den.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad HBV

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
SV: Byte från Pellets till Bergvärme, vettigt?
« Svar #13 skrivet: 07 mars 2011, 23:19:36 »
David, du har rätt i att besparingen kommer redan från dag ett med ett lån med en amorteringstid anpassad till pannans och borrhålets livslängd. Jag är dock lite "gammaldags" och vill amortera av lånet så snabbt som möjligt, dvs minst med den takt som minskningen av uppvärmningskastnaden medger och där blir payoff-tiden intressant för mig.


Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Byte från Pellets till Bergvärme, vettigt?
« Svar #14 skrivet: 07 mars 2011, 23:26:51 »
Ja det har du så klart rätt i. Och självklart kan en payoff kalkyl vara vettig! Speciellt om man redan vet och förstår innebörden av en annuitetskalkyl.

Jag får uppfattningen av att många beräknar enligt payoff av släntrian eller pga okunskap, vilket uppenbarligen inte gäller i ditt fall

Det är säkert mÃ¥nga som har backat frÃ¥n en vettig investering sÃ¥som exempelvis bergvärme pga skräcken de känner inför en 10Ã¥rig payoff tid pÃ¥ ett borhÃ¥ll som troligen hÃ¥ller mycket längre än sÃ¥. Med resultat av att man skiter i att spara pengar  :o

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!