Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Driva värmepumpen med hjälp av vindkraft  (läst 4287 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

uffeitystberga

  • Gäst
uffeitystberga
Driva värmepumpen med hjälp av vindkraft
« skrivet: 25 april 2017, 12:48:11 »
Funderar på om det skulle vara möjligt att sätta upp ett mindre vindkraftverk på tomten, kanske komplettera med solceller, för att driva bergvärmepumpen. (ej elpatronerna)
Alltså låta vind och sol ladda batterier och sedan med en inverter omvandla till 240v.
Vad tror ni? är det ett hopplöst och korkat projekt eller finns det andra smarta lösningar kring detta?
Ulf

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4706
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Driva värmepumpen med hjälp av vindkraft
« Svar #1 skrivet: 25 april 2017, 14:40:00 »
Tror inte att du kan driva en VP med vindkraft  det blir olika effekter vid olika vind , snurran mÃ¥ste ha en viss vind för att funka
kanske en likströmare med omformare , men bara 230VAC , vad gör du när det inte blåser , det är nog en form av överkurs med VP
bättre att köra VP på riktig el och vinden mot en elpatron som inte är så noga med spänning och frekvens , det den ger det ger den
konstant lite vid lika vind

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1976
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Driva värmepumpen med hjälp av vindkraft
« Svar #2 skrivet: 25 april 2017, 17:33:09 »
Feltänk.
Erfarenheterna av småskalig vindkraft i Sverige är förskräckande. Läs om Hannevind t ex.
http://www.trelleborgsallehanda.se/trelleborg/grundaren-verken-gar-inte-att-lita-pa/
https://www.byggahus.se/forum/solenergi-vindkraft/68011-aldrig-mer-hannevind.html
http://www.nyteknik.se/energi/familjen-blev-blast-pa-vindkraftslyckan-6420905

Där hjälper det inte med entusiasm.
Och det bästa med värmepump förutom besparingen är komforten. Berg/jordvärme behöver nästan ingen service.
Då skjuter man sig i foten om man försöker driva den med något så haveribenäget som vindkraft.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Driva värmepumpen med hjälp av vindkraft
« Svar #3 skrivet: 01 juni 2017, 13:45:11 »
OM vi nu ponerar att det finns ett relativt litet vindkraftverk som man kan sätta upp på sin mark (glöm villatomt om det skall vara någon ide med dagens regler) och ladda en batteriackumulator så får man ju ut 5 gånger så mycket värme som man förbrukar i elenergi, så visst borde det gå få ekonomi på det trots vissa förluster i lagringen och omvandlingen - om man jämför med att låta vindkraften värme en elpatron.
Frågan är vad kWh-priset skulle bli även om man räknade med 20 års payoff-tid, det skulle nog bli relativt högt.

Man behöver nog en snurra med minst 5 meters diameter på snurran.
Och den ger ju bara energi när det blåser hyfsat.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Driva värmepumpen med hjälp av vindkraft
« Svar #4 skrivet: 01 juni 2017, 14:52:43 »
Jag tror nog att vi kan vara rätt säkra på att elleverantörerna kommer att hålla ett pris som gör att det i alla fall blir lite billigare att köpa el än att hålla på med egen produktion.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Driva värmepumpen med hjälp av vindkraft
« Svar #5 skrivet: 01 juni 2017, 16:53:33 »
Vi har 5680 kr i nätavgift idag, med 10% höjning i 10 år skulle det bli 14732 kr/år om 10 år.
Säg att man förbrukar 10 000 kWh och strömmen kostar 1 kr i snitt under denna period så är det 100 000 kr i sparad elkostnad, och 99 623 kr i sparad elnätsavgift.
Man skulle alltså idag kunna satsa 200 000 kr på att gå off-grid och ha tjänat in det på 10 år.

Frågan är vad det skulle kosta att klara det...

För 160 000 kr får man ett H3 - Hybridsystem som ger drygt 8000 kWh/år.
Ett dieselelverk på några kW kanske kostar 20 000 kr, och så diesel som kan generera den effekt man behöver...
Drömmar  3some
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Driva värmepumpen med hjälp av vindkraft
« Svar #6 skrivet: 05 juni 2017, 13:16:08 »
Jag tror nog att vi kan vara rätt säkra på att elleverantörerna kommer att hålla ett pris som gör att det i alla fall blir lite billigare att köpa el än att hålla på med egen produktion.
solceller verkar ju löna sig rätt ok enligt kalkyler jag sett om dom nu stämmer.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Driva värmepumpen med hjälp av vindkraft
« Svar #7 skrivet: 05 juni 2017, 13:50:34 »
Så länge som subventioner och bidrag gör det lönsamt så kanske, men den dagen det blir riktigt lönsamt så regleras säkert bidrag/subventioner så att det bara blir ett nollsummespel.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Driva värmepumpen med hjälp av vindkraft
« Svar #8 skrivet: 05 juni 2017, 18:55:58 »
De kalkyler jag sett lönar det sig utan bidrag för det är det inte säkert man får men det tar väl runt 10 år till pay off beroende på vad man ger för prylarna har faktiskt funderat lite på det själv.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Driva värmepumpen med hjälp av vindkraft
« Svar #9 skrivet: 05 juni 2017, 19:35:13 »
Då kan man ju undra varför dom "stora" med möjligheter till fördelaktigare inköp och effektivare/storskaliga anläggningar inte satsar fullt ut. Varken i vårt land eller i länder där förutsättningarna är betydligt bättre än här.
Jag tror att det beror på att dom har svårt att få ihop lönsamheten.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Driva värmepumpen med hjälp av vindkraft
« Svar #10 skrivet: 05 juni 2017, 20:59:33 »
Jag räknar med att göra montaget själv dvs i stort sett gratis så kan inte dom räkna sen antar jag att dom har lite andra avkastnings krav än vad jag skulle ha pay back på 8 eller 12 år spelar inte mig så stor roll. Visst finns det en del som satsar men det har ju varit fördelaktiga bidrag som säkert hjälp till har för mig det finns en hel del lantbruk som har solceller.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4706
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Driva värmepumpen med hjälp av vindkraft
« Svar #11 skrivet: 05 juni 2017, 21:50:30 »
Jag räknar med att göra montaget själv dvs i stort sett gratis så kan inte dom räkna sen antar jag att dom har lite andra avkastnings krav än vad jag skulle ha pay back på 8 eller 12 år spelar inte mig så stor roll. Visst finns det en del som satsar men det har ju varit fördelaktiga bidrag som säkert hjälp till har för mig det finns en hel del lantbruk som har solceller.
Har du sÃ¥ stort hus ??  ladugÃ¥rdstak  är väl en sÃ¥ där 2000m2

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Driva värmepumpen med hjälp av vindkraft
« Svar #12 skrivet: 05 juni 2017, 22:00:48 »
Har inte ens slantar sÃ¥ jag kan sätta paneler pÃ¥ ett sÃ¥ stort tak  ;) Om det blir nÃ¥tt hamnar panelerna pÃ¥ carport taket ca 9,5 *4 meter.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Driva värmepumpen med hjälp av vindkraft
« Svar #13 skrivet: 05 juni 2017, 22:59:27 »
Priset på el har nu en tid legat på ca 28 öre kWh. Egenproducerad el är inte en i närheten.
Ps
Just nu 25,4 öre/kWh
« Senast ändrad: 05 juni 2017, 23:05:56 av svenske kocken »
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Driva värmepumpen med hjälp av vindkraft
« Svar #14 skrivet: 06 juni 2017, 07:08:08 »
Det kostar inget att gå, och 20-50 kr/mil att förflytta sig med bil, ändå väljer vissa bilen.
Tror inte att priset är helt avgörande för alla som väljer att producera egen el.
Sen glömmer du väl alla skatter, de skall ju också betalas, och det slipper man om man producerar själv.
Tror jag betalar 67 öre/kW i mitt avtal, ungeför vad solel kostar.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Driva värmepumpen med hjälp av vindkraft
« Svar #15 skrivet: 06 juni 2017, 08:24:47 »
Priset på el har nu en tid legat på ca 28 öre kWh. Egenproducerad el är inte en i närheten.
Ps
Just nu 25,4 öre/kWh
SÃ¥ lite betalar inte jag ligger nog närmare kronan innan allt är betalt  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Driva värmepumpen med hjälp av vindkraft
« Svar #16 skrivet: 06 juni 2017, 09:04:53 »
Här kan du se vad ström kostar momentant. http://www.svk.se/drift-av-stamnatet/kontrollrummet/.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!