Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Luftavfuktare  (läst 2239 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad johan_paz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
Luftavfuktare
« skrivet: 05 juli 2016, 18:14:52 »
.. är en sorts pump med, så jag hoppas någon på detta eminenta forum besitter kunskaper :)

Min Mitsubishi luftavfuktare har efter några års troget tvätt-torkande slutat samla vatten i tanken.
Droppar inget ens i fuktiga miljöer (60+65%). Tog isär den av nyfikenhet dÃ¥ garantin för längesedan gÃ¥tt ut. Själva kompressorn (ser ut som den till ett kylskÃ¥p) blir väldigt varm, men kylslingan är inte särskilt kall. klickar dÃ¥ o dÃ¥ frÃ¥n kompressorn eller frÃ¥n ett relä som sitter pÃ¥ röret frÃ¥n den.  Ser ingen möjlighet att fylla pÃ¥ gas i efterhand. Inga felmeddelanden pÃ¥ displayen.

Någon som grejat med detta och kan ge tips, eller är 4 år vad man skall förvänta sig i livstid på en avfuktare?

mvh
Johan
Thermia G2 Duo 10 m 300L beredare. Funkishus byggt 44, renoverat 04-09, 140+50 kvm uppvärmt, salig blandning av: golvvärme, radiatorer från både 40talet och diverse 00tal. Numera pensionerad L/L pump.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Luftavfuktare
« Svar #1 skrivet: 05 juli 2016, 22:04:51 »
Den borde hålla längre än 4 år, men det är ju ungefär samma teknik i ett kylskåp och ibland händer det även att sådana går sönder i förtid. Vanligaste felen är något mekaniskt haveri i kompressorn eller en mikroskopisk läcka som gör att kylmediet har läckt ut. Om den slutar fungera tvärt är kompressorn mest misstänkt, om den gradvis har blivit sämre kan man anta att kylmediet har försvunnit med tiden.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad goldfish

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luftavfuktare
« Svar #2 skrivet: 15 augusti 2017, 15:34:56 »
johan_paz: Kom du fram till vad felet vad? Jag har råkat ut för något liknande. Jag tror det är kulmedlet som minskat. Nu undrar jag om det går att fylla på... Innan jag såg just denna tråd så hann jag skapa en egen med bilder. Känns felet igen?

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=64898.0


.. är en sorts pump med, så jag hoppas någon på detta eminenta forum besitter kunskaper :)

Min Mitsubishi luftavfuktare har efter några års troget tvätt-torkande slutat samla vatten i tanken.
Droppar inget ens i fuktiga miljöer (60+65%). Tog isär den av nyfikenhet dÃ¥ garantin för längesedan gÃ¥tt ut. Själva kompressorn (ser ut som den till ett kylskÃ¥p) blir väldigt varm, men kylslingan är inte särskilt kall. klickar dÃ¥ o dÃ¥ frÃ¥n kompressorn eller frÃ¥n ett relä som sitter pÃ¥ röret frÃ¥n den.  Ser ingen möjlighet att fylla pÃ¥ gas i efterhand. Inga felmeddelanden pÃ¥ displayen.

Någon som grejat med detta och kan ge tips, eller är 4 år vad man skall förvänta sig i livstid på en avfuktare?

mvh
Johan

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Luftavfuktare
« Svar #3 skrivet: 15 augusti 2017, 18:50:13 »
Min funkade dåligt ett litet tag, men det var tämligen enkelt att fixa (på min).
Jag rensade bara alla luftfilter sÃ¥ gick den igen som vanligt.  ::)
Dåligt luftflöde gör att den funkar illa.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad goldfish

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luftavfuktare
« Svar #4 skrivet: 15 augusti 2017, 18:52:51 »
Min funkade dåligt ett litet tag, men det var tämligen enkelt att fixa (på min).
Jag rensade bara alla luftfilter sÃ¥ gick den igen som vanligt.  ::)
Dåligt luftflöde gör att den funkar illa.

I mitt fall måste det vara något annat. Jag har rensat filter löpande + att inuti var det inte så fasligt dammigt och även efter en intern rengöring blev det ingen skillnad...

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34901
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Luftavfuktare
« Svar #5 skrivet: 16 augusti 2017, 08:16:42 »
Varm kompressorn och dålig kylkapacitet brukar bero på för lite köldmedium (om det inte är ett fläktproblem eller annat som gör att luftflödet är för dåligt genom förångare/kondensor.
De där aggregaten brukar inte ha påfyllningsnipplar utan är fyllda en gång för alla.
Den kan gå kapa ett rör och svetsa på en nippel, men det kostar nog mer än att köpa en ny avfuktare.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!