Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Skillnad mellan GE35VAH & FD35VABH (eller alla dessa j...a modellbetekningar)  (läst 4218 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Ö

  • Gäst
Niklas Ö
Skillnad mellan GE35VAH & FD35VABH (eller alla dessa j...a modellbetekningar)
« skrivet: 23 oktober 2012, 05:49:05 »
Hej!

Det är något fel i denna branchen när man gösslar med modellbeteckningar som ofta inte säger oss konsumenter ett skit (ursäkta pråket). Mitt ex. skall nu köpa lvp till sitt lilla hus och vill ha något som har bra kvalité, levererar värme när det behövs (+5 till -10--15), driftsäker men ändå med bra garantier. Huset står i Kungsbacka söder Göteborg och är på ca. 65kvm men är riktigt dåligt isolerat då det från början är byggt som sommarstuga.

Hon har, efter lite råd & tips (bra och/eller dåliga) från mig snöat in på Mitsubishi och på modellstorlek 35. När hon nu börjar fråga runt på priser vill man sälja på henne en FD25:a. När hon sedan frågar pris på storleken större och själv nämner siffran 35 får hon svar och med sig en broschyr.

Väl hemma läser vi igenom broschyren och ser att den gäller GE-modellen (se rubriken) varpå både hon och jag blir tveksamma. Är detta verkligen "storebror" till Fd-modellen? Eller rättare sagt vad är det för skillnad på FD35VABH vs. GE35VAH?

Mvh!
// Niklas

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
Det är väl bra att det kommer nytt ibland? :)
En FD25 med lägsta avgiven effekt på 1500W i en kåk på 65m³ i Kungsbacka tycker jag låter dåligt. Den kommer att gå on/off halva året med dålig komfort.
Om ni snöat in på just Mitsubishi bör ni titta på nya FH25 med lägsta på 1000W.
Hade jag haft huset så hade jag nog (tror jag) köpt en Toshiba Polar 10 med lägsta på 300W.

Niklas Ö

  • Gäst
Niklas Ö
SV: Skillnad mellan GE35VAH & FD35VABH (eller alla dessa j...a modellbetekningar)
« Svar #2 skrivet: 23 oktober 2012, 06:43:09 »
Och hur anser du JEB att 70mm isolering i väggar med i stort sett helt avsaknad av vindskydd (mycket dålig/gammal papp som är trasig till 40-50% och stående ventilerad panel (dvs. värmen blåser bort) med huset stående med i stort sett havsutsikt (dvs. fritt för väder & vind) och med 90-100mm sågspånsisolering på taket.

Är fortfarande lägsta avgiven värmeeffekt direkt avgörande för valet av värmepump?

Mvh!
// Niklas

Niklas Ö

  • Gäst
Niklas Ö
SV: Skillnad mellan GE35VAH & FD35VABH (eller alla dessa j...a modellbetekningar)
« Svar #3 skrivet: 23 oktober 2012, 06:49:26 »
Det är väl bra att det kommer nytt ibland? :)
En FD25 med lägsta avgiven effekt på 1500W i en kåk på 65m³ i Kungsbacka tycker jag låter dåligt. Den kommer att gå on/off halva året med dålig komfort.
Om ni snöat in på just Mitsubishi bör ni titta på nya FH25 med lägsta på 1000W.
Hade jag haft huset så hade jag nog (tror jag) köpt en Toshiba Polar 10 med lägsta på 300W.

Klart det är bra med utveckling. Men är det inte bra om man väljer namn/modellbeteckningar som du/jag får ut något av? Vad jag kunnat läsa mig till (om jag läst rätt) skiljer det inte mindre än hela 1,6kW i max avgiven värmeeffekt mellan FD35 vs. GE35. Det kan jag "köpa" men samtidigt är FD25:an hela 1 kW kraftigare än GE35:an. I min värld är detta en förvillande sätt att använda siffrorna på. En vanesak kanske men hur många har sådan kolla när de skall köpa för första gången?

Mvh!
// Niklas

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
Jo men visst blir det rörigt. Men därför är t ex forum som detta rätt bra. Sen kan man titta hos energimyndigheten och jämföra mot sin egen temperaturzon o årsbehov på vilken pump som skulle spara mest pengar baserat på testresultat. Bifogar ett hopklipp.
Där syns lite av skillnaden mellan de tre. När du behöver mycket värme seglar FD ifrån de andra. När du behöver mindre vinner Toshiban tack vare sina låga dellastegenskaper.

Det jag tänker med ett dåligt isolerat litet trähus är att det är utsatt för temperatursvängningar och därmed lika viktigt att man väljer en pump som kan följa med åt båda håll, om inte annat för komfortens skull.

Mitt hus saknar isolering men har halvmetertjocka stenväggar. Min lilla Toshiba uppe är i klenaste laget men klarar hyfsat 130m³ på ÖV ner mot -15. Den går ner till 600W på lägsta avgiven effekt och är lagom i det avseendet här. Nocrian nere går ner till 900W och tuggar av o på lite för mycket. Men det är mitt sätt att se på det.

Niklas Ö

  • Gäst
Niklas Ö
SV: Skillnad mellan GE35VAH & FD35VABH (eller alla dessa j...a modellbetekningar)
« Svar #5 skrivet: 23 oktober 2012, 07:54:19 »
Jo men visst blir det rörigt. Men därför är t ex forum som detta rätt bra. Sen kan man titta hos energimyndigheten och jämföra mot sin egen temperaturzon o årsbehov på vilken pump som skulle spara mest pengar baserat på testresultat. Bifogar ett hopklipp.
Där syns lite av skillnaden mellan de tre. När du behöver mycket värme seglar FD ifrån de andra. När du behöver mindre vinner Toshiban tack vare sina låga dellastegenskaper.

Det jag tänker med ett dåligt isolerat litet trähus är att det är utsatt för temperatursvängningar och därmed lika viktigt att man väljer en pump som kan följa med åt båda håll, om inte annat för komfortens skull.

Mitt hus saknar isolering men har halvmetertjocka stenväggar. Min lilla Toshiba uppe är i klenaste laget men klarar hyfsat 130m³ på ÖV ner mot -15. Den går ner till 600W på lägsta avgiven effekt och är lagom i det avseendet här. Nocrian nere går ner till 900W och tuggar av o på lite för mycket. Men det är mitt sätt att se på det.

Ja men visst. Det är just därför jag ställer frågan om vad skillnaderna består av på forumet då säljarna inte alltid verkar ha koll alt. av andra skäl väljer att inte svara konkret.

Om jag läser/tolkar din sammanställning rätt och förbiser lägsta avgiven effekt och gör som mitt ex. snöar in på Mitsubishi så får hon en större besparing med FD25:an jämfört med GE25:an som på en plats med årsmedeltemp. +6,1 C på -300W.

Mvh!
// Niklas

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
Precis, o ska vi röra runt i grytan lite till så titta på tråden under denna http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=49055.0 där nya FH25 är testad av scanoffice o jämförd mot FD25 med något bättre effekt ner mot -15.

Niklas Ö

  • Gäst
Niklas Ö
SV: Skillnad mellan GE35VAH & FD35VABH (eller alla dessa j...a modellbetekningar)
« Svar #7 skrivet: 23 oktober 2012, 08:16:35 »
Precis, o ska vi röra runt i grytan lite till så titta på tråden under denna http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=49055.0 där nya FH25 är testad av scanoffice o jämförd mot FD25 med något bättre effekt ner mot -15.

Yes, jag har sett det. Men vad kostar en FH25:a. Hon har fått en offert på en FD25:a installerat inkl. eldragning & ROT-avdrag på 13900 kr och har en begränsad budget. Jag antar att FH25:an sticker iväg ett par tuselappar!?

Mvh!
// Niklas

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
När någon skriver att det är riktigt dåligt isolerat så brukar det inte vara en underdrift direkt då många tror dom har bättre isolering än vad fasighetsägaren egentligen har !!

GE25VAH bör ni direkt sluta titta på då den endast bör sitta på tex en övervåning som ett litet komplement.

13900:- installerat och klart efter ROT låter billigt för en FD25VABH , då ni söker långa bra garantier så får ni kolla om det är 5 års totalgaranti och inte bara en materilgaranti på kompressorn.
Tror ni pÃ¥ nÃ¥gra  kalla vintrar till och frÃ¥n framöver med tanke pÃ¥ isoleringen i fastigheten kan det vara en ide att kika pÃ¥ FD35VABH istället som ger mer effekt när det är kallt ute och prisskillnaden mot FD25 brukar ligga pÃ¥ nÃ¥gon tusenlapp.

FH seriens 25 och 35 modell blir nog betydligt dyrare även om det brukar vara prispressat i Göteborgstrakten.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
Jag kan inte avgöra vad andra tror eller inte.  dontknow  Vilken Ã¥rsförbrukning huset har, har inte framgÃ¥tt.
Men vad man kan kolla på är t ex prognoshistorik för medeltemperaturer i Kungsbacka. Vilken anledning finns att tro på vintrar värre än de två föregående sista vintern?

Det skiljer enligt nätpriser +2k till LH o Polar 10, +1,5k till FD35 och -0,5k till LECN09. Utan montering. Garantier har jag ingen koll på alls.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Förra vintern var mild men dom 2 vintrarna innan var rena vargavintrarna åtmindtånde här i Stockholmstrakten och då behövs det ganska mycket effekt i en stuga på 65kvm med 70mm isolering samt möjligen ett eller två glasfönster av den enklare sorten och 90-100mm i takisolering.
Total förbrukning vid permanentboende i stugan bör vara minst 14000kwh om man håller ca 19-20 till grader i hela stugan i dagsläget med en person i hushållet inkl hushållsel och tappvarmvatten.

Bäst av allt vore om den tilläggsisolerades så det inte bara eldades för kråkorna och det kanske är på gång inom ett par år.
Takisoleringen brukar vara den mest lönsamma investeringen och brukar inte vara så dyr om det går att sprutisolera.

Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

NiklasÖ

  • Gäst
NiklasÖ
SV: Skillnad mellan GE35VAH & FD35VABH (eller alla dessa j...a modellbetekningar)
« Svar #11 skrivet: 23 oktober 2012, 12:47:27 »
Förra vintern var mild men dom 2 vintrarna innan var rena vargavintrarna åtmindtånde här i Stockholmstrakten och då behövs det ganska mycket effekt i en stuga på 65kvm med 70mm isolering samt möjligen ett eller två glasfönster av den enklare sorten och 90-100mm i takisolering.
Total förbrukning vid permanentboende i stugan bör vara minst 14000kwh om man håller ca 19-20 till grader i hela stugan i dagsläget med en person i hushållet inkl hushållsel och tappvarmvatten.

Bäst av allt vore om den tilläggsisolerades så det inte bara eldades för kråkorna och det kanske är på gång inom ett par år.
Takisoleringen brukar vara den mest lönsamma investeringen och brukar inte vara så dyr om det går att sprutisolera.

Hej!
Och tack för feedbacken. Jag kommer föra era synpunkte rvidare till henne så får hon själv ta ställning. Jag har tyvärr inga uppgifter om årsförbrukning men jag vet att planer finns att till sommaren tilläggsisolera taket.

Jag frågade lev. om garanti och fick beskedet att det är totalgaranti i 5 år så det låter i mina öron som hon inte behöver fundera något mer utan "bara" beställa med deras skriftliga svar som grund sedan säkerställa att det verkligen är en Fd (nu vad hon väljer för storlek) hon får så man inte råkar förväxla det med GE-modellerna.

Själv investerade jag i en Daikin 25G till ett liknande hus i somras (ett hus med ca. 18 800 kW/år i förbrukning) och tänkte lika dant som du rekommenderar mitt ex. till.

Mvh!
// Niklas

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
Det viktigaste är ju att hon blir nöjd med den pump hon väljer!  tummenupp

Tycker faktiskt för många i söder blir rekommenderade FD i onödan.

Jo, vintrarna föregående den sista var ju ordentliga. Men om man tittar på medeltemperaturer blir bilden lite annorlunda. temperatur.nu/budskar-egen_graf.html?datum=2009-10-22&datum2=2012-10-23&tid1=18&tid2=18&saved

Sen ser det faktiskt ut som vi är pÃ¥ väg mot ännu en mild vinter enligt WSI.  :)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!