Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Skattelättnaden som uteblev?  (läst 3710 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

admin

  • Gäst
admin
Skattelättnaden som uteblev?
« skrivet: 08 april 2004, 08:10:53 »
Hittade en artikel på aftonbladet.se om skatteförslaget som kanske går i stöpet!

Läs mer här.

http://www.aftonbladet.se/vss/bostad/story/0,2789,49900,00.html

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:Skattelättnaden som uteblev?
« Svar #1 skrivet: 08 april 2004, 09:45:24 »
Resonemanget funkar inte. Det är ett moment22 fall.

Beskatta energiåtgärder och husets pris höjs inte. (Fråga mäklare)

Beskatta inte energiåtgärder och priset kan gå upp.

Hela resonemanget är urlöjligt. Jag skulle vilja påstå att merparten av alla VP installationer spar mindre är 5000kr per år i energikostnad, NETTO.
 
Politikerna talar med kluven tunga. Så har det alltid varit och kommer alltid att vara. Med en tomt skriande statskassa letar man med ljus och lykta efter saker att beskatta utan att ta hänsyn till hur det rimmar med den (energi)politik man försöker driva.
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad Sarastro

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mölndal
  • Antal inlägg: 706
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Skattelättnaden som uteblev?
« Svar #2 skrivet: 29 april 2004, 10:17:57 »
Jag skrev under mars 2004 till ett antal riksdagsmän/kvinnor och nÃ¥gra av ministrarna  epostbrev där jag framhöll att den delen av energin som vinns ur jorden, berget vattnet eller luften borde beskattningsmässigt jämställas med grön energi.

Jag förklarande ochsÃ¥ varför berg/jord VP energiförsörjningsmässigt är intressanatast eftersom de funkar vid lÃ¥ga temperaturer, även om de dÃ¥ kan krävas  el-tillskott.
Vidare belyste jag att elförbrukningen minskar något om 100000 oljevärmda och lika många eluppvärmda småhus byter system till berg/jordvärme. I exempel visade jag att ett byte inte är ekonomiskt sett särdeles lönsamt för de mindre installationerna (typ 2.5 m3 olja).

Av resonemangen borde våra folkvalda således fatta att VP är ett sätt att nå de energimål man sagt sig vilja nå, nämligen minskad elanvändning, minskad miljöbelastning och ett uthålligt samhälle.
Eftsersom riksdagen beslutat om att grön energi skall vara befriad från vissa energirelaterade skatter eller tom subventioneras (vindkraft) och att investeringskostnaden för främst berg/jord VP är mycket stor, föreslog jag en uppmuntran i form av en skattelättnad. För enkelhetens skull föreslog jag att lättnaden utformas så att den under anläggningens tio första år sätts lika med den ökning av fastighetsskatten som anläggningen skulle belastas med

Titeln i det första utskicken var 'Slopa straffskatten på värmepumpar' var lite olyckligt eftersom det i svaren ledde till för mycket resonemang kring fastighetsskatten. I senare versioner ändrades detta till 'Klassificera värmeenergi från värmepumpar som grön energi och låt detta återspegla sig i någon mån i skattereglerna '

I senare versioner eller i svar till svaren framhöll jag att en teknik att gynna VP vore att under de första Ã¥ren ge ett miljöbonus av det slag som finns  för vindkraften. Bonusen skulle kunna basera pÃ¥ jordslingans längd eller borrhÃ¥lets djup

Samtliga partier (med undantag för cp och mp) men inte alls alla tillskrivna riksdagledamöter svarade pÃ¥ brevet. Att inte alla ledamöter i ett visst parti svarade är OK eftersom partiet kan ha  en ansvarig svarande.

Att jag inte fÃ¥tt svar frÃ¥n cp  eller mp  förstÃ¥r jag inte. MP är ju det parti som hÃ¥rdast drivit frÃ¥gan att miljöbelastande energikällor skall beskattas resp grön energi skall befrias frÃ¥n en del skatter. cp har ju drivit hÃ¥rt frÃ¥gan om att stänga kärnkraftverken och borde verkligen gynna alternativa sätt att pÃ¥ ett arbetsbesparande sätt skaffa värme.

Det  mest betydande svaret kom frÃ¥n regeringskansliet och jag Ã¥terger det i sin helhet:
 
Citera
Fi2004/1466
Fi2004/1636
Fi2004/1916

Hej,

Tack för dina e-post till Regeringskansliet om att jämställa värmepumpar med grön energi. Då det är Finansdepartementet som hanterar skattefrågor har dina brev överlämnats hit.

Du är i ditt brev kritisk mot att en installation av en värmepump kan leda till högre fastighetsskatt. Som du vet är taxeringsvärdena avsedda att återspegla marknadsvärdena på fastigheter. Många gånger - men inte alltid - leder installationer av t.ex. värmepumpar och andra energibesparande system till att marknadsvärdet stiger. Eftersom fastighetsskatten är avsedd att träffa bostadsavkastningen utgår skatten på taxeringsvärdet. Anledningen är den att det inte finns något bättre mått på bostadsavkastningens värde än vad marknaden är beredd att betala för att komma i åtnjutande av en viss bostad. Detta skatteteoretiska sätt att resonera leder till att varje avvikelse innebär ett principiellt felaktigt ställningstagande. Detta bör naturligtvis undvikas. Å andra sidan kan det i vissa fall finnas skäl som är starkare än de nyss återgivna skatteteoretiska. Det är bl.a. ett sådant ställningstagande som ligger bakom reglerna om skattereduktion för vissa miljöförbättrande åtgärder. Den lagen omfattar biobränseeldade uppvärmningssystem och isolerglasfönster.

För närvarande finns det inga planer på att införa nya ROT-regler med sikte på sådana anläggningar som du skrivit om i ditt brev.

Vänligen

Emelie Sundberg
Politiskt sakkunnig
Finansdepartementet

Socialdemokratiska ledamöter svarade i princip att att fastighetsskatten behövs och motiverade dess uppbyggnad. De nämnde att man arbetade med ett förslag om ROT-avdrag som kanske kunde tillämpas för VP

Vänsterpartiet svarade :
 
Citera
Värmepumpar är bra om man går från direktverkande el
och installerar vattenburet med värmepumpar. Då spar vi el i Sverige.
Vilket vi kommer att vara tvungna att göra om vi skall avveckla
kärnkraften. (Bl.a.) Däremot vid övergångar från andra uppvärmningsformer
kan det betyda att vi låser fast oss i ett ökat elanvändande. Därför ser vi
ingen anledning till en särbehandling av värmepumpar.
Mvh
Hans Welander


fp svarade i princip att man gillar VP och är emot kraftiga subventioner av vindkraft mm.
moderaterna

Ett svar från en ledamot (m) höll med om att VP inte borde belastas med extra sktaa och att hela fastighetsskatten borde slopas. (I brevet angavs inga sätt att finansiera detta)[/size]
SmÃ¥hus i Mölndal, 1965, med viss tilläggsisolering 1 1/2 plan 145 m2, 50 m2 av källares 100 värms till ca 18 grad. Varmitek 8 /Varmitek VVB 300. BorrhÃ¥l 180 m, 25 m till berg. Tidigare olja 2,4 m3. Nov 2004 tom  okt 2005  5340 kWh (5900KWh omräknat till Ã¥r o normaltemp).2005: Patron stöder frÃ¥n -14 grad. Patrontid mindre än 1 timme.  2010: Patron stöder vid -12 (stiltje) -9 (blÃ¥st) Total Patrontid 2010: 11 tim (ca 66 kWh. Okt 2011-okt 2012 Totalt 11800 Kwh, VP 6900 kWh. Logger

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!