Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nibe F730 + Upnor  (läst 5357 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1754
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Nibe F730 + Upnor
« Svar #45 skrivet: 08 mars 2024, 07:33:05 »
Kom pÃ¥ en sak som frun gör när hon ska bada i badkar, hon kör en engÃ¥ngshöjning pÃ¥ vattnet. Men jag ser inga direkta samband med det...för hon badar sällan mitt i natten eller sent pÃ¥ kvällen. Och inte varje dag  ???


Det ser bra ut, fina värden på "kylkretsen", ni har dock så kallt ute i Jämtland, att elpatronen måste gå in litegrann, (0.5kW i skrivande stund) för att stötta. Men det är förväntat.

HÃ¥ll koll pÃ¥ pumpen nÃ¥n gÃ¥ng per dag,  de kommande dagarna.



Utloggad RJ74

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Hökbäck, Östersund kommun
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nibe F730 129kvm Eksjöhus
SV: Nibe F730 + Upnor
« Svar #46 skrivet: 08 mars 2024, 07:48:28 »
Nu jobbar kompressorn riktigt

Lite låg frånluft dock. Passerar kanalerna för frånluft genom kallvind/taket?

Ja, vinden är isolerad med lösull. Men kallt är det :)

Utloggad RJ74

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Hökbäck, Östersund kommun
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nibe F730 129kvm Eksjöhus
SV: Nibe F730 + Upnor
« Svar #47 skrivet: 08 mars 2024, 08:22:13 »

Det ser bra ut, fina värden på "kylkretsen", ni har dock så kallt ute i Jämtland, att elpatronen måste gå in litegrann, (0.5kW i skrivande stund) för att stötta. Men det är förväntat.

HÃ¥ll koll pÃ¥ pumpen nÃ¥n gÃ¥ng per dag,  de kommande dagarna.

Vad ska jag mest hÃ¥lla koll pÃ¥?  ::)


Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9704
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe F730 + Upnor
« Svar #48 skrivet: 08 mars 2024, 08:53:15 »
Att det inte är några larm och att kompressorn snurrar. Håll koll på Hz, förångningstemperatur, avluftstemperatur och hetgastemperatur. Nu på vintern när det behövs mycket värme ska avlufts- och förångningstemperaturerna för det mesta ligga neråt -15 °C förutom när den avfrostar. Avfrostningarna ska normalt inte vara längre än 15 minuter så man kan behöva titta efter en stund igen.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad RJ74

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Hökbäck, Östersund kommun
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nibe F730 129kvm Eksjöhus
SV: Nibe F730 + Upnor
« Svar #49 skrivet: 08 mars 2024, 10:24:20 »
Nu har jag pratat med Nibe och dom gör en kvalificerad gissning att felet ligger i upnor golvvärmsystemet.
De säger att pumpen går normalt och nåt i golvvärmen gör att patronen behöver kicka in..

Jag vet inte vad jag ska tro eftersom jag är sÃ¥ dÃ¥lig pÃ¥ detta.  :(

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9704
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe F730 + Upnor
« Svar #50 skrivet: 08 mars 2024, 11:06:52 »
Det svaret förstår jag inte alls. Om det varit problem i golvvärmesystemet så att alla termostater stänger och flödet blir för litet så kan det bli högtryckslarm i F730 men något sådant har vi inte sett. Det var ju EB16-larm och problem med avfrostningselementet i F730. Håll koll på om det återkommer.
« Senast ändrad: 08 mars 2024, 11:14:13 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad RJ74

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Hökbäck, Östersund kommun
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nibe F730 129kvm Eksjöhus
SV: Nibe F730 + Upnor
« Svar #51 skrivet: 08 mars 2024, 12:20:21 »
Det svaret förstår jag inte alls. Om det varit problem i golvvärmesystemet så att alla termostater stänger och flödet blir för litet så kan det bli högtryckslarm i F730 men något sådant har vi inte sett. Det var ju EB16-larm och problem med avfrostningselementet i F730. Håll koll på om det återkommer.

Ja du. jag vet inte. Det är ju inte så lätt att veta vart man ska vända sig...
Hustillverkaren säger ring Nibe, Nibe säger upnor.

Det jag vet är att vi förbrukar för mycket el i värmepumpen..

Jag kan mycket men nu är man ute på tunn is..

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9704
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe F730 + Upnor
« Svar #52 skrivet: 08 mars 2024, 12:49:50 »
Typiskt de hänvisar till någon annan. Blir det fler EB16-larm som regelbundet återkommer är det i alla fall ett problem som NIBE serviceombud behöver titta på.

Passa på att lära dig så mycket du orkar och klarar om husets värmesystem, det tjänar ni mycket på!
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1859
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Nibe F730 + Upnor
« Svar #53 skrivet: 08 mars 2024, 13:51:44 »
Citera
EB16-larm

Har inte det att göra med justering av ventilationen och korrigeringsfaktorn??? Har för mig jag läst det tidigare i nån tråd...
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9704
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe F730 + Upnor
« Svar #54 skrivet: 08 mars 2024, 14:02:40 »
Ja det sas att korrigeringsfaktorn måste ställas under 1.0 för det inte ska bli det felet men sedan skrev ändå andra om att felet kom trots det. Verkar som felet har att göra med den exakta positionen på BT21-givaren (avluftstemperaturen). Om den flyttas en bit i sidled från pölen mitten under förångaren kan det eventuellt minska antalet EB16-larm.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad RJ74

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Hökbäck, Östersund kommun
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nibe F730 129kvm Eksjöhus
SV: Nibe F730 + Upnor
« Svar #55 skrivet: 09 mars 2024, 08:32:24 »
Är detta normalt för golvvärmen att bete sig?

6/3 hade vi senaste larmet om låg framledningstemp. Sen droppar tempen i rummet.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1754
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Nibe F730 + Upnor
« Svar #56 skrivet: 09 mars 2024, 09:12:01 »
Är detta normalt för golvvärmen att bete sig?

6/3 hade vi senaste larmet om låg framledningstemp. Sen droppar tempen i rummet.


Endast elpatrondrift ger stabilare värme över tid.
Kompressordrift ger avfrostningar då och då, och svajande GM, är kanske det vi ser i graferna?

Edit: Fast det ser ut att vara nåt annat, vid närmare eftertanke? Solinstrålning, Nattkyla och Kompressordrift?
« Senast ändrad: 09 mars 2024, 09:25:59 av kWhalp »

Utloggad RJ74

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Hökbäck, Östersund kommun
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nibe F730 129kvm Eksjöhus
SV: Nibe F730 + Upnor
« Svar #57 skrivet: 09 mars 2024, 09:36:18 »

Endast elpatrondrift ger stabilare värme över tid.
Kompressordrift ger avfrostningar då och då, och svajande GM, är kanske det vi ser i graferna?

Edit: Fast det ser ut att vara nåt annat, vid närmare eftertanke? Solinstrålning, Nattkyla och Kompressordrift?

Ja det är vårt att veta, nu ska jag maxa termostaterna för att se vilken värme som vi toppar på. För vi kommer inte upp i 20 grader som är inställt. Eller tänker jag fel att testa detta?

Men det är inte samma svängningar i badrummet.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9704
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe F730 + Upnor
« Svar #58 skrivet: 09 mars 2024, 09:41:25 »
Det är ju ingen shunt på F730 utan växelventil som omväxlande värmer huset med gradminutreglering. Klart att det blir så att rumstemperaturen åker lite upp och ner i varierande takt men tycker det ser ut att vara aningen mycket på några ställen i diagrammet. Så många som möjligt av termostaterna ska stå på max när man har värmepump med växelventil. Värmen i huset ska regleras med värmepumpens inställningar.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1859
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Nibe F730 + Upnor
« Svar #59 skrivet: 09 mars 2024, 11:34:49 »
Allt annat oförändrat (förutom vid stark solinstrålning eller vedeldning) borde det inte svaja mer i samtliga rum än vad det gör i ditt badrum, alltså +/- 0.5 grader får man nog acceptera

CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!