Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hetgasgivare trasig .. ctc echoheat 13  (läst 10672 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad academic

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump Ja..men med förnuft
Hetgasgivare trasig .. ctc echoheat 13
« skrivet: 08 november 2006, 21:37:36 »
Hej, jag är tillbaka som brukligt när det blir kallt ute. Det är då min VP börjar krångla.

Nu har hetgasgivaren havererat. Den visar värden mellan -70 och +150 så det tyder ju på att den är helt kass. Visserligen har jag fått VP att gå om jag rör lite på hetgasgivaren i sitt kopparrör. Nu undrar jag, innan jag har en ny givare, följande.

Givaren är väl ett motstånd som ändras efter temperaturen. Går det att ytterst temporärt ersätta givaren med ett fast motstånd på X ohm? Så längre tills ny givare monterats.

Jag brukar inte ha högre hetgas temp är ca 105° när pumpen går som mest och larmet löser vid 130°.

Alltså går det och vilket motstånd skall jag använda för att simulera säg 80° på hetgasgivaren..

Nybliven Nibeägare S1255-16, april 2020. Min gamla CTC fyllde 18 år och lade därefter av. Just nu är jag otroligt nöjd med VP. Tystlåten och ger mycket mera varmvatten.
-------------------------------------------------------------------------
Dubbla borrhÃ¥l pÃ¥ 200 + 110 m. Förbrukning innan ca 75.000 Kwh, förbrukning nu ca 33.000 Kwh. AlltsÃ¥ total elförbrukning. 
Uppvärd yta 400m2 med 2 plan + hel källare. Byggt 1968 delvis i lättbetong

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1972
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Hetgasgivare trasig .. ctc echoheat 13
« Svar #1 skrivet: 09 november 2006, 15:11:56 »
Hej Academic och välkommen in i värmen :)

Kan inte svara på din fråga annat än att det givetvis går att ersätta med ett fast motstånd men då har du inget skydd...varför inte köra patron i några dar till nya givarn är på plats? Hoppas du har en snabb servicekille....

Läs gärna lite i andra CTCtrådar och kommentera. ;)
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Hetgasgivare trasig .. ctc echoheat 13
« Svar #2 skrivet: 09 november 2006, 18:37:40 »
Hmmm service, det fixar väl sig med en reservdel i handen  ^-^

Kul att höra ifrÃ¥n dig!! Men hjälp av mig  :-[ tyvärr!

Är det inte pÃ¥ dom där den brukar paja rätt ofta!!?  eller är det nÃ¥n annan givare!?
NÃ¥n annan???
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1972
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Hetgasgivare trasig .. ctc echoheat 13
« Svar #3 skrivet: 10 november 2006, 02:17:38 »
Har för mig att det var högtryckspressostaten som brukade ge sig, min fick bytas efter ett par månaders drift.Tillverkningsfel antar jag.
Eller var det hetgasgivarn? Det var snart fyra år sen, minns inte.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad academic

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump Ja..men med förnuft
SV: Hetgasgivare trasig .. ctc echoheat 13
« Svar #4 skrivet: 10 november 2006, 11:12:50 »
Förhoppningsvis så kommer en ny givare på posten från CTC. Annars måste jag nog tillgripa motståndsidén. OM jag har tur kanske jag kan mäta upp motståndet i den trasiga givaren och därefter välja lämpligt ohmtal.

Problemet är väl att givaren skakar sönder när den endast ligger löst i ett kopparrör. Kopparröret är fastlött ovan hetgasröret. Skall bli intressant och se om CTC skickar med någon ny fästanordning.

Ã…terkommer

Nybliven Nibeägare S1255-16, april 2020. Min gamla CTC fyllde 18 år och lade därefter av. Just nu är jag otroligt nöjd med VP. Tystlåten och ger mycket mera varmvatten.
-------------------------------------------------------------------------
Dubbla borrhÃ¥l pÃ¥ 200 + 110 m. Förbrukning innan ca 75.000 Kwh, förbrukning nu ca 33.000 Kwh. AlltsÃ¥ total elförbrukning. 
Uppvärd yta 400m2 med 2 plan + hel källare. Byggt 1968 delvis i lättbetong

Utloggad academic

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump Ja..men med förnuft
SV: Hetgasgivare trasig .. ctc echoheat 13
« Svar #5 skrivet: 10 november 2006, 14:38:32 »
Tack CTC för svaret.....

Jag hade rätt, det fungerar med ett fast motstånd. Bra att veta tills nästa gång...

Väljer att dela med mig av mina nyvunna kunskaper.

"Allt mellan 3k till 8k är ok (3k = ca 108 gr  8k= ca 73 gr).
Om produkten varit spänningslös görs en rotationskontroll mha hetgasgivaren, då går det inte med ett fast motstånd.
Byt givare med spänningen påslagen (svagström), visserligen fellarmar den lite, men den gör ingen rotationskontroll då."



Nybliven Nibeägare S1255-16, april 2020. Min gamla CTC fyllde 18 år och lade därefter av. Just nu är jag otroligt nöjd med VP. Tystlåten och ger mycket mera varmvatten.
-------------------------------------------------------------------------
Dubbla borrhÃ¥l pÃ¥ 200 + 110 m. Förbrukning innan ca 75.000 Kwh, förbrukning nu ca 33.000 Kwh. AlltsÃ¥ total elförbrukning. 
Uppvärd yta 400m2 med 2 plan + hel källare. Byggt 1968 delvis i lättbetong

Utloggad academic

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump Ja..men med förnuft
SV: Hetgasgivare trasig .. ctc echoheat 13
« Svar #6 skrivet: 11 november 2006, 09:39:50 »
Hej,

I går kom den nya hetgasgivaren med posten. Tack CTC.

Jag bytte och den nya sitter fast med ett buntband, så nu skakar den inte. Den gamla givaren hade inget fel utan det var hål på kablarna. Eftersom den gamla givaren inte satt fast så "brände" det varma hetgasröret hål på kablarna. När dessa kom i kontakt med kopparröret blev det kortslutning.

NU vet ni...
Nybliven Nibeägare S1255-16, april 2020. Min gamla CTC fyllde 18 år och lade därefter av. Just nu är jag otroligt nöjd med VP. Tystlåten och ger mycket mera varmvatten.
-------------------------------------------------------------------------
Dubbla borrhÃ¥l pÃ¥ 200 + 110 m. Förbrukning innan ca 75.000 Kwh, förbrukning nu ca 33.000 Kwh. AlltsÃ¥ total elförbrukning. 
Uppvärd yta 400m2 med 2 plan + hel källare. Byggt 1968 delvis i lättbetong

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!